• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Bouwgrond kopen, bomen erop, advies?

ikzelf

Lid
Lid geworden
10 jun 2009
Berichten
690
Waarderingsscore
3
Punten
18
Hallo,

We denken eraan op een bouwgrond bij ons in de straat te kopen als belegging voor binnen een 20-tal jaar.
We hebben ons bij de gemeente geïnformeerd om wat meer info te krijgen.
De grond staat effectief als bouwgrond ingekleurd en bevind zich in een straat tussen een aantal andere huizen. Dat dit ooit landbouwgrond of zo zou worden, maak ik me geen zorgen over.
Maar ... op deze grond staan verspreid een 10-tal eikenbomen waarvan de omtrek op 1m hoogte meer dan 1m is.
Het plan was om de bomen op deze grond te kappen, zodat deze netjes is.
Blijkt dat natuur en bos ons hier geen vergunning zou voor geven, negatief advies.
Zodra we erop zouden willen bouwen wordt dit opnieuw bekeken en krijgen we een nieuw advies.

Wie heeft hier ervaring mee?
Ik maak me zorgen dat het binnen 20j nog moeilijker zal zijn om die bomen eraf te halen, omdat het groen, de bomen meer en meer belangrijk wordt ... als ik dan een bouwgrond heb waar verspreid een aantal bomen op staan, kan ik ook niet veel mee doen
Advies?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.937
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
De mentaliteit dat bomen vervuilen en alles moet proper en netjes zijn en om dit te bereiken gaan we effe onze diensten onnodig belasten met een voor pietlulstaande architect die als een hoer 4 lijntjes moet tekenen om maar een bouwvergunning te kunnen krijgen want dan kunnen bomen gekapt worden ....
Daar ga ik keihard tegen in.
Bomen verdienen beter.

Moest je nu afkomen met vaktechnische elementen en aantoonbare bewijzen dat deze bomen gevaar geven tot spontaan neergaan of andere boomtechnische mankementen waarbij een kap noodzakelijk zou zijn , dan ben en zal ik de eerste zijn om je met technisch advies bij te staan.
To- the- point.
Maar niet met architectenen huizekes prietpraat .
 

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
Ik ben zelfs niet zeker of de regeling m.b.t. de betonstop hier recht geeft op compensatie. Ze zouden zuiver kunnen weigeren op basis van de aanwezigheid van een waardevol bos, niet op basis van het aansnijden van open ruimte.
Neen, dat moet altijd met financ. compensatie als het een verkaveling betreft. De verkavelingsvergunning geeft u immers het recht om daar te bouwen (conform de verkavelingsvoorschriften).
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.937
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Prietpraat dus.
Ga met een boomtechnisch verslag voor een kapvergunning.
Niet met gefoefel.
 

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
Tot je voor de rechter staat en die u niet kan helpen omdat je de juiste terminologie niet gebruikt. Of de advocaat van de tegenpartij (agentschap bos) u met de juiste terminologie afmaakt.
Vrederechter, politierechter en eerste aanleg valt dat allemaal goed mee, maar eens daar voorbij is het archaïsme troef.
Dat geldt ook voor Essers... wat heeft het Agentschap Bos tegen Essers ondernomen? Idem wat bepaalde actiegroepen (BOS+, Natuurpunt,...) aangaat... Je moet natuurlijk wel een wettelijke basis hebben voordat je een tegenpartij kan dagvaarden.

De ontbossing op Ineos is stilgelegd, niet omwille van de aparte kapvergunning op zich (principe) maar wel omdat men onder een stuk MER-studie wou uitmuizen.

Meer nog, men zou het Ineos-project kunnen aanwenden als voorbeeld om ook alvast een (aparte) kap- of ontbossingsvergunning te krijgen voor het bouwrijp maken van het bouwperceel.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.937
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Het gaat niet over Essers, want daar tegenover kun je andere arresten tegenover stellen waar de eigenaar wel is veroordeelt tot heraanplanting of herstel naar de oorspronkelijke omgeving.

Het gaat over het advies naar Topic Starter toe en als die bouwgrond ziet als investering dan zal hij een architectenplan of een boomtechnisch plan zeker NIET op ze'n kostenplaatje willen zien verschijnen.

En dan verschieten we dat de grondwaterspiegel overal zakt, dat we droge zomers hebben, dat airco's nu gouden tijden beleven en dat spanje aan de overkant van het straat ligt met onze warme zomers.
Kap nog meer bomen voor een zogezegde bouw en we zitten hier rapper met sahara toestanden dan dat jij amen kunt zeggen.

Stop met advies te geven die geen enkel draagvlak hebben en enkel dient om topicstarter op een dwaalspoor te brengen of om anderen op te jutten. Dit komt je geloofwaardigheid en vakkennis zeker niet ten goede.... bij mij toch niet.
 

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
Het gaat niet over Essers, want daar tegenover kun je andere arresten tegenover stellen waar de eigenaar wel is veroordeelt tot heraanplanting of herstel naar de oorspronkelijke omgeving.
Heb je ergens voorbeelden van zulke arresten?

Als je die voorbeelden niet kan of wil geven, ben je ook bezig met "anderen op te jutten" en op "dwaalsporen te brengen"... dat is een mes dat aan twee kanten snijdt.
 
Laatst bewerkt:

_remi_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jul 2020
Berichten
1.254
Waarderingsscore
667
Punten
113
Ik zou het net leuk vinden dat er volwassen bomen op mijn bouwgrond zouden staan.
Indien er later toch in de weg zouden staan, kan je nog een oplossing zoeken.

Op het stuk grond waar ik een sloop & heropbouw zal uitvoeren, staan er ook enkele. Dat is toch fantastisch, heb je onmiddellijk wat bomen erbij.
Want grote bomen planten kost ofwel vele jaren, ofwel vele euro's. En dat hebben de meeste mensen er niet over: geduld of geld.
 

bert2

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
825
Waarderingsscore
259
Punten
63
Ik ben zelfs niet zeker of de regeling m.b.t. de betonstop hier recht geeft op compensatie. Ze zouden zuiver kunnen weigeren op basis van de aanwezigheid van een waardevol bos, niet op basis van het aansnijden van open ruimte.
Neen, dat moet altijd met financ. compensatie als het een verkaveling betreft. De verkavelingsvergunning geeft u immers het recht om daar te bouwen (conform de verkavelingsvoorschriften).
De TS heeft niet gezegd dat het perceel in een verkaveling lag.
In een verkaveling zal je waarschijnlijk wel je bouwvergunning krijgen, maar wordt de kapping toch maximaal beperkt.
 

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
Ik ben zelfs niet zeker of de regeling m.b.t. de betonstop hier recht geeft op compensatie. Ze zouden zuiver kunnen weigeren op basis van de aanwezigheid van een waardevol bos, niet op basis van het aansnijden van open ruimte.
Neen, dat moet altijd met financ. compensatie als het een verkaveling betreft. De verkavelingsvergunning geeft u immers het recht om daar te bouwen (conform de verkavelingsvoorschriften).
De TS heeft niet gezegd dat het perceel in een verkaveling lag.
In een verkaveling zal je waarschijnlijk wel je bouwvergunning krijgen, maar wordt de kapping toch maximaal beperkt.
Dat is dan het eerste wat je moet nagaan, maakt het perceel deel uit van een verkaveling.
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Maar als TS nog 20j wil wachten met bouwen, dan zal het tegen die tijd in een vervallen verkaveling liggen, toch?
Kan ook weer miserie geven...
 

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
En dan verschieten we dat de grondwaterspiegel overal zakt, dat we droge zomers hebben, dat airco's nu gouden tijden beleven en dat spanje aan de overkant van het straat ligt met onze warme zomers.
Kap nog meer bomen voor een zogezegde bouw en we zitten hier rapper met sahara toestanden dan dat jij amen kunt zeggen.
Wel er zijn tijden geweest dat natuurverenigingen grote Amerikaanse Eiken lieten kappen wegens "niet inheemse soort", zou uw perceel vol hebben gestaan met Amerikaanse Vogelkers dan had je misschien al het bevel gekregen om alles te rooien... alles is relatief.

Bomen zijn belangrijk maar toch niet belangrijk dan een mens...

Wil je per se wat doen voor het klimaat? Stop dan met zandcement, cementmortel en beton te gebruiken voor uw opritten, vijvers en zwembaden... de cementovens zijn verantwoordelijk voor ca. 8% van de totale CO2-uitstoot.
 

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
Maar als TS nog 20j wil wachten met bouwen, dan zal het tegen die tijd in een vervallen verkaveling liggen, toch?
Kan ook weer miserie geven...
Geen verwarring zaaien... eens een perceel verkocht (of geschonken) blijft de verkaveling alvast voor dat perceel gelden.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.937
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Vooreerst kan ik geen arresten geven want ik trad daar op als technisch expert en ik wil de privacy van de betrokken niet in het gedrang brengen.
Ten tweede het item gaat niet over esser en hun manier van handelen of de arresten die het tegengestelde aantonen. Het gaat over topic starter zijn probleem met eiken en hoe krijg je dit opgelost
Ten derde begin jij dubieuze en op het randje af van fraude advies tegen om een bouwvergunning aan te vragen samen met een kapvergunning te krijgen en dan maar stoppen als de bomen om liggen.
TEn vierde Zoals ik reeds zei er zijn , zonder een architect aan het werk te zetten, andere, perfect legale en verdedigbare manieren om via een boomtechnisch verslag een staat van bevinding op te stellen waar er wel of niet wordt aangetoond dat deze bomen moeten gekapt worden.
En ten leste : wat denk je dat geloofwaardiger en vakbekwamer gaat overkomen bij de topicstarter, de gemeente en of eventueel een kortgeding ?
Jouw piste of het geen wat ik aanbreng ?


:ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:
weet je wat de clou zou zijn ?
TS laat een bouwplan tekenen en vraagt de kap van de bomen aan en dan tot de ontdekking komen dat al die bomen buiten de bouwzone van het perceel ligt. Daar sta je dan met je zotte kosten.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.937
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Iemand die een Amerikaanse eik vergelijkt met een Amerikaanse vogelkers ???

schrijffoutje veronderstel ik dan maar best .
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Iemand die een Amerikaanse eik vergelijkt met een Amerikaanse vogelkers ???

schrijffoutje veronderstel ik dan maar best .
Eerder heel bewust denk ik: met Am. Vogelkers mogelijks bevel om te kappen wegens intrusief uitheems, met Am. Eik vroeger ook, nu gelukkig niet meer.
Zo begrijp ik het.
De vogelkers is eigenlijk een struik en mag je dan wellicht altijd kappen zonder vergunning. Op dat vlak loopt het wat mank... inderdaad. Maar ik vermoed dat het Keon vooral te doen was over ‘pech met het soort boom’. Een ‘waardevol bos’.
 
  • Leuk
Waarderingen: Keon

doddel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 apr 2006
Berichten
1.895
Waarderingsscore
280
Punten
83
ik sluit niet uit dat over 20 jaar een stuk grond met prachtige volwassen bomen juist een meerwaarde is. Voor het bouwen van de woning ga je er hooguit 2 of 3 moeten kappen. De rest geeft alleen maar voordelen (tenzij je allergisch bent aan blaadjes en eikels - ter illustratie: ons gazon ligt in het najaar compleet bezaaid met eikels, twee maand later zijn die weg): schaduw op het warmste moment van de dag; klimaatregulatie in de tuin; leven in de tuin; een gazon dat veel minder vaak moet gemaaid worden, etc

vergeet niet, als je van een kale vlakte start, ga je er van je leven geen volwassen boom meer krijgen. 'boompje groot, plantertje dood'
 

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
Iemand die een Amerikaanse eik vergelijkt met een Amerikaanse vogelkers ???

schrijffoutje veronderstel ik dan maar best .
Dit eens lezen: https://www.jurgenvanlerberghe.be/waarom-kappen-we-bomen/

Vanuit de nieuwe Vlaamse natuurwetgeving wordt in dit habitattype een aandeel van 90% inheemse bomen en struiken vooropgesteld. Om de dier- en plantensoorten te beschermen en te bevoordelen, is kappen van exoten zoals Amerikaanse eik en robinia noodzakelijk. De selectie van de exoten gebeurt altijd in overleg met de boswachter van ANB.
Dit bewijst hoe relatief alles is...
Ondertussen gaan er weer stemmen op om die Amerikaanse Eik te behouden omdat ze beter tegen de droogte kunnen... Verbaas u dus niet als er straks subsidies komen voor het aanplanten van Amerikaanse Eiken...
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.937
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Geen tijd, geen zin en helemaal geen behoefte om met jou in discussie te gaan over het wel of niet rooien van amerikaanse eik, magnolia's en liquidambars, de taxus en de buxus of de tulp.
Als je me wat volgt dan weet je mijn gedacht hierover.
 

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Berichten
5.183
Waarderingsscore
1.026
Punten
113
Als dit enkel als investering bedoelt is.... niet doen.
De onzekerheid over de komende 20 jaar is gewoon te groot.
En reken eens hoe veel de prijs moet stijgen voor een normaal beleggingsrendement....

Daarenboven heb je niks van lopende opbrengsten, je betaalt wel belastingen, en het duurt maanden eer je centen hebt als je geld nodig hebt.

Ik vind daarenboven bouwgrond als belegging helemaal niet ethish verantwoord.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan