Bouwfirma's met personeel; bestaan die?

walter

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
29
Punten
48
Ik zoek een aannemer voor gevelisolatie en crepi.
Ik probeer een 'lokale' aannemer te vinden. Een beetje tot mijn verbazing zijn al de 'bedrijven' die ik in de buurt vind BV's zonder personeel. Ook diegene die al 'langer' bestaan. Mijn conclusie is dat die allemaal voor de werken op onderaanemers (of zelfstandige arbeiders) teren.

Zijn er eigenlijk nog aannemers met personeel?

Eraan toevoegend: begin dit jaar contacteerde ik 1 bedrijfje met 2 personeelsleden; zij zijn ondertussen failliet....

Om een of andere reden zou ik liefst werken met een bedrijf met eigen personeel. Maar dat vind je blijkbaar gewoon niet meer. Of is dat enkel iets bij de 'gevelisolatie' bedrijven zo...?
20 jaar gelden tijdens mijn werken hadden aan mijn aannemers 'echt' mensen in dienst.

Is er ergens een snelle manier om een bedrijf de vinden met eigen werknemers?

Walter

idd, er wordt meer en meer gewerkt met (vaste) onderaannemers.
beetje schijnzelfstandigen.
ALs je regio geeft, kan er iemand gerichter een aannemer doorgeven

Het zijn niet allemaal aannemers die met zelfstandige arbeiders werken hoor.

Dikwijls zijn het zelfstandigen die zeer erg twijfelen om iemand vast in dienst te nemen (die eerste werknemer is een stevig risico, veel meer dan van 20 naar 21 gaan), en door de wisselende drukte in het orderboek wordt dat minder en minder evident.

Mijn loodgieter bv is iemand die een eenmansbedrijf is/heeft, en voor de grotere klussen zoals bv een ketel vervangen met schouw intubatie samenwerkt met andere collega's die ook zelfstandig zijn. Hoe ze dan de winst delen is niet mijn probleem, maar het werk ging vlot, en ik kreeg enkel een factuur van de man die mij een offerte maakte.

Vooral kleine bedrijven die dikke voorschotten vragen doen bij mij altijd alarmbellen af gaan...
Maar soms zijn de grotere bedrijven (20-50 werknemers en meer) gewoon zeer duur... en toch halen ze opdrachten binnen en overleven ze...

Voor een loodgieter heb ik minder dat probleem; die kan het meeste van zijn werk alleen aan.
Maar voor het werk dat ik hier heb waar je toch met meerdere op 1 werf gaat staan lijkt me dit niet echt normaal.

idd, er wordt meer en meer gewerkt met (vaste) onderaannemers.
beetje schijnzelfstandigen.
ALs je regio geeft, kan er iemand gerichter een aannemer doorgeven
Het is voor in de veelhoek Leuven/Tienen/Aardschot/Diest....

en wat denk je dat de extra garantie is om te werken met aannemer die eigen personeel heeft ?
Er is maar 1 aanspreekpunt en dat is degene die jouw aannemingscontract tekent .
Zorg dat je dit aannemingscontract grondig doorneemt en toets naar de geldigheid.

Heb hier voor de grap een contract aangeboden aan een vriend waar letterlijk in stond dat ik op geen enkele wijze verantwoordelijk was voor de uitvoer en termijn van de werken en dat ik op elk moment verschuldigde bedragen kon opeisen en dat hij moest zorgen voor spijs en drank
:ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:
Dien pipo heeft dat getekend !!!
sjans dat ik ne brave zen , maar hij tekent nooit nog aannemingscontracten zonder na te lezen

Gebroeders De Groote in Haacht. Die hebben beide een aparte BV maar werken dikwijls samen. Het is Werner die Gevels doet. Hebben een hele goede reputatie in de regio. Ook in 'de marginale driehoek'. ;)

Gebroeders De Groote in Haacht. Die hebben beide een aparte BV maar werken dikwijls samen. Het is Werner die Gevels doet. Hebben een hele goede reputatie in de regio. Ook in 'de marginale driehoek'. ;)
Maar dan voldoet het nog steeds niet aan het eisen pakket van TS. Hij zocht immers bedrijven met eigen personeel ;).

Maar dan voldoet het nog steeds niet aan het eisen pakket van TS. Hij zocht immers bedrijven met eigen personeel ;).
Ðat klopt, maar de wat is exact de reden dat het iemand met eigen personeel moet zijn?

Ðat klopt, maar de wat is exact de reden dat het iemand met eigen personeel moet zijn?
Dat is een vraag voor TS, het was immers zijn eis. Zoals je in de openingspost kon leze.

Dat is een vraag voor TS, het was immers zijn eis. Zoals je in de openingspost kon leze.
Ja ik kan lezen, het was gewoon een algemene vraag, niet aan u gericht. Begrijpend lezen is ook een kunst.

Ja ik kan lezen, het was gewoon een algemene vraag, niet aan u gericht. Begrijpend lezen is ook een kunst.
Dan moet je niet citeren, functioneel lezen blijkbaar ook.

Het begint met eerlijk zijn...
De meeste van die bedrijven beweren jaren ervaring te hebben; dat lees ik als diegene die het werk gaan doen hebben jaren ervaring. Maar dat is dus niet zo; dat bedrijf heeft in huis geen jaren ervaring, want er is gewoon geen personeel.
En als ik dan mag kiezen werk ik liever direct met de zelfsstandigen die het werk gaan uitvoeren ipv met een lege doos die wat werk coordineert en waar ik een surplus met betalen om die lege doos in leven te houden. Een bedrijfje dat eerlijk benoemd hoe ze zich organiseert draagt dan mijn voorkeur over zo een lege doos...

Iemand die zich de 'gebroeders xxx' noemt en gebroeders doen ook echt het werk, draagt mijn voorkeur boven de firma 'superfirma' met jaren ervaring die een lege doos is.

...

Heb hier voor de grap een contract aangeboden aan een vriend waar letterlijk in stond dat ik op geen enkele wijze verantwoordelijk was voor de uitvoer ...
Je moet ook de wetgeving gelezen hebben; als geregistreerd aannemer kan je niet onder de 10-jarige verantwoordelijkheid uitkomen, welke onzin je ook schrijft in het contract.

Het begint met eerlijk zijn...
De meeste van die bedrijven beweren jaren ervaring te hebben; dat lees ik als diegene die het werk gaan doen hebben jaren ervaring.
En dat leid je af uit het aantal personeelsleden dat de firma telt, info die je afleid in de KBO. Als een firma de exploitatie uitsplitst van de aanneming zijn deze volgens jou al niet meer bekwaam en hebben ze geen deugdelijke ervaring?

Ik vind het persoonlijk kort door de bocht. Ik ken verschillende situaties van gebroeders die prutswerk afleveren tot aannemers met onderaannemers die prachtig vakwerk afleveren.

De tijden veranderen ook de werk relaties veranderen. Vroeger ging je in dienst vandaag kan je werken als contractor dit is in bijna alle sectoren zo. Is dit slecht zeker niet maar wel anders en ik proef dat je hier moeite mee hebt.
Denk er ook aan dat een startende ondernemer die 20 jaar ervaring heeft opgebouwd als werknemer nu om te kunnen starten beroep doet op onderaanneming wordt uitgesloten… Om dan nog maar te zwijgen dat ervaring niet meer is dan weten hoe dat je iets al 20 jaar hetzelfde moet doen en hierdoor evoluties mist of zelfs al 20 jaar op de minder goede manier.

En wat de lege doos betreft: marge worden altijd genomen hoe deze worden verdeeld heeft toch geen belang. Je vraagt een aantal offertes en diegene die voor jou de beste prijs kwaliteit heeft kies je.

En dat leid je af uit het aantal personeelsleden dat de firma telt, info die je afleid in de KBO. Als een firma de exploitatie uitsplitst van de aanneming zijn deze volgens jou al niet meer bekwaam en hebben ze geen deugdelijke ervaring?

.
Mijn opmerking ging over eerlijkheid... Eerlijk is melden: we voeren het niet zelf uit maar werken met firma x....
en zo een uitsplitsing is veelal maar een kunstmatige oplossing om de risicos te beperken. Voor een kleine werf als eenpersoonswoningen zou een dergelijke constructie niet nodig moeten zijn.
'Marges worden altijd genomen': yep; en daarom heb ik liefst dat diegene die het werk doet beloond wordt met de marge als hij zijn werk goed doet...

...

Heb hier voor de grap een contract aangeboden aan een vriend waar letterlijk in stond dat ik op geen enkele wijze verantwoordelijk was voor de uitvoer ...
Je moet ook de wetgeving gelezen hebben; als geregistreerd aannemer kan je niet onder de 10-jarige verantwoordelijkheid uitkomen, welke onzin je ook schrijft in het contract.
u mist de insteek.

ps
het is niet 10 jarige verantwoordelijkheid, maar 10 jarige aansprakelijkheid voor stabiliteit en integriteit van constructies

...

u mist de insteek.
Je miste mijn insteek; wat je ook schrijft in het contract, de wet gaat voor...

Klopt niet
aannemingscontract gaat voor , alleen als er punten instaan die indruisen tegen de wetgeving dan zijn deze nietig.
Zoals uitvoeringstermijnen , waar ik dus in mijn bericht ff over sprak. In de wetgeving staat er niets maar dan ook niets hierover beschreven.

'Marges worden altijd genomen': yep; en daarom heb ik liefst dat diegene die het werk doet beloond wordt met de marge als hij zijn werk goed doet...
Tja, maar zo zit de wereld niet in elkaar.
De echte kleine zelfstandige die alleen werkt, kan dat zo doen. Maar dat is maar een kleine groep.
Als je een aannemer met eigen personeel vindt, dan gaat de marge ook niet naar het uitvoerend personeel.

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Subject
Aangemaakt door
Laatste reactie
Comments
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan