Bouwinfo-tip:
Vragen over (ver)bouwen? Vraag hier je bouwgids aan

Bouwfirma vraagt trapontwerp goed te keuren, optrede/aantrede lijkt me niet goed

• Tags bouwfirma
  • Lid geworden
    9 dec 2024
    Waarderingsscore
    0
    Punten
    1
    Mijn bouwfirma stuurde een trapontwerp door ter goedkeuring.

Volgens de specificaties is de aantrede ruwweg 210 mm en de optrede bijna 191 mm. Ik lees online dat in Nederland trappen minimaal een aantrede van 220 mm en maximaal een optrede van 188 mm mogen hebben. Van België vind ik niet meteen iets terug, maar ik heb sowieso al grote voeten, dus dit lijkt me geen goed verhaal. De ruimte is natuurlijk maar wat ze is, maar dit is een nieuwbouw en ik ging er van uit dat de architect wel zou weten hoeveel ruimte er nodig is voor een degelijke, veilige trap.

Wat denken jullie?

Het is een trap die een kwartdraai maakt, maar ik heb nog een andere onlinecalculator gevonden die hier mee overweg kan.

Weet je toevallig wat de minimum aantrede en de maximum optrede volgens het WTCB/Buildwise tegenwoordig zijn? Ik vind dit online niet meteen terug. Mogelijk zit die info achter een betaalmuur.

Doorspelen aan je architect

Ik zou met een aantrede van 210mm ook niet blij zijn.
    Architect mag terug naar de tekentafel (en ik zou zijn werk in het algemeen wat meer makijken/controleren...).

Hoewel geen van beide van toepassing zijn op een ééngezinswoning leggen zowel de brandwetgeving als wetgeving toegankelijkheid bepaalde regels op voor trappen.

Brand: optrede max. 18 cm, aantrede min. 20 cm en maximale hellingsgraad optrede/aantrede= max. 0,75
    Toegankelijkheid: optrede max. 18 cm, aantrede minimaal 23 cm

Het is een trap die een kwartdraai maakt, maar ik heb nog een andere onlinecalculator gevonden die hier mee overweg kan.

Weet je toevallig wat de minimum aantrede en de maximum optrede volgens het WTCB/Buildwise tegenwoordig zijn? Ik vind dit online niet meteen terug. Mogelijk zit die info achter een betaalmuur.
    Op die site kan je ook de kwartdraai erbij of eraf doen, is gewoon een aparte calculator.

Hier een optrede van 182mm en aantrede van 270mm (wel z-trap) en dat is een aangename trap. Optrede zou mss wel nog lukken maar aantrede van 210 vind ik persoonlijk veel te weinig. Maar als ik mijn trap gemaakt heb, ben ik daar beginnen op letten bij mensen thuis en er zijn er veel met korte aantredes.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan