• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Bouwervaringen met Standing Construct, Stessens of AVL Woningbouw

Lid geworden
1 aug 2017
Berichten
3
Waarderingsscore
0
Punten
0
Beste forumbezoekers, 

Wij willen erg binnenkort gaan bouwen met een sleutel op de deur en ons lijken Standing Construct,  Stessens en AVL wel redelijk betrouwbare sleutel op de deur firma's.

We vinden niet super veel er over terug en zijn daarom wel benieuwd naar ervaringen van mensen?
Zaken waar we eventueel op moeten letten positief en negatief?
Want ook als we weten dat mensen tevreden zijn helpt het ons natuurlijk om een keuze te maken.
Alvast bedankt voor de reacties.

 
 

Patrico

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
7 okt 2019
Berichten
2.036
Waarderingsscore
779
Punten
113
Mario_ zei:
Patrico schreef:

En sorry, maar een keuken halveren in prijs. Dan heb je ook ingeboet op kwaliteit.

 

Sorry, maar ik heb ook gehalveerd, als ik de prijzen van DSM, de keukenbouwer etc bekeek....

28k met 30% korting....kwamen we nog op een 20k uiteindelijk bij lokale keukenbouwer op maat laten maken voor de helft, en absoluut niet ingeboet op kwaliteit, misschien zelfs verbetert. Toestellen hebben we ook zelf elder gekocht en ook daar een flinke € op bespaart.

 

Je hebt ze voor de helft van de prijs, dus 20.000 : 2 = 10.000 euro laten maken? De 20.000 was veronderstel ik met toestellen en de 10.000 dan ook met dezelfde toestellen, spoelbak en kraan?
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.141
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
nope, keuken zonder toestellen. Om correct te zijn was het prijsverschil iets kleiner. Want we hebben zelf  gehaald en geplaatst. 

Dus verschil zal ongeveer 11-12k tov 20k geweest zijn. 
 

Patrico

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
7 okt 2019
Berichten
2.036
Waarderingsscore
779
Punten
113
Mario_ zei:
nope, keuken zonder toestellen. Om correct te zijn was het prijsverschil iets kleiner. Want we hebben zelf  gehaald en geplaatst. 

Dus verschil zal ongeveer 11-12k tov 20k geweest zijn. 

 

Dus de keuken koste inclusief toestellen bij Dovy 20.000 euro. En de totale keuken bij je lokale handelaar met identieke afwerking, keukenblad, kraan en identieke toestellen (zelf gekocht)  heeft 11 tot 12000 euro gekost. Heb je dan ook de keuken zelf moeten plaatsen of zo om tot zo een besparing te komen?

Want ik hoor soms nog van die verhalen tot je echt vergelijkt en dan is die 'dezelfde' oven en 'hetzelfde' werkblad iets helemaal anders.
 
Lid geworden
20 jan 2020
Berichten
34
Waarderingsscore
4
Punten
8
Zo maken ze de offerte aan de hand van andere tekeningen dan de tekeningen die je zelf als klant ontvangt bij ondertekening van het contract en komen er allemaal meerprijzen tevoorschijn om daadwerkelijk uit te voeren wat er op de tekeningen staat die zijn overhandigd tijdens ondertekenen van het contract.

Dat kan toch niet? Waarom zou je dan tekenen?

Jawel, let maar op, dat hebben ze bij ons serieus geprobeerd. Uiteraard heb ik ze alle documentatie laten halen, de baas erbij gehaald en de financieel directeur, waarna de meerkosten er toch uit zijn gehaald. Kost toch wel weer heel wat moeite om alles geregeld te krijgen. 

Ook hadden wij al maanden voor de tekening van de offerte aangegeven dat we inbouwspotlichten wilden en kon dit maar niet in de offerte worden meegenomen.

Wij hebben ook inbouwspots en op voorhand is verteld hoeveel dit zou kosten.

Bij ons zijn destijds geen meerprijzen vermeld voor de inbouwspots en wilden ze dit zo verhullen. Echter, lichtpunt=lichtpunt en kan dus ook prima een inbouwspot zijn. Voor het aantal extra lichtpunten wil ik gerust betalen, maar niet voor de lichtpunten die al in de offerte waren meegenomen en gelijk stonden aan inbouwspot. Daarbij is 160 euro per inbouwspot toch wel abnormaal veel geld. Ze rekenen zo'n 40 euro voor het boren van de gaten, terwijl andere firma's dat voor 14 tot 20 euro per gat heel graag willen doen.

De volgende meerkosten komen bij de bespreking met hun interieurarchitect. Deze afspraak kun je pas krijgen nadat de bouw is beginnen, eerder is absoluut niet mogelijk en ook de meerprijzen voor specifieke keuzes krijg je pas na veel gedoe losgepeuterd bij de interieurarchitect.

Tja, dan heb je het toch zelf ook wat verkeerd aangepakt, je mag toch ook niet te licht gaan over zo een aankoop? Sommige mensen zitten te zeuren over het feit dat een brood 10 cent stijgt en voor een huis gaan ze dan niet doorvragen of zich goed voorbereiden.

Wij hebben echt voor de ondertekening de rondgang gemaakt en onze minimum eisen gesteld en op basis daarvan is de prijs opgemaakt, samen met een lijst van evt. meerprijzen. En ook al heb je dat niet gedaan, dan weet je toch dat alles wat inbegrepen is een bepaalde standaard heeft. Dat is je toch uitgelegd?

Daarom dat we veel van de binnenafwerking eruit hebben gehaald. Scheelt zo een paar duizend euro voor dezelfde producten bij dezelfde leverancier. 

Het is duidelijk de bedoeling dat je op de afspraak komt bij de interieurarchitect in een goede stemming (bouw is immers op gang), dat ze je even verrast met indrukwekkende meerprijzen (bijvoorbeeld 160 euro per inbouwspotje, vandaar dat ze het niet in de offerte willen meenemen, 35 euro per upgrade van enkel stopcontact naar dubbel stopcontact en aangezien die dag alles gefinaliseerd moet zijn, op dat moment voor alles wordt getekend. 

De meerprijzen zijn wat ze zijn en je krijgt ze op voorhand. Ik moet toegeven dat 35 euro voor een upgrade van een enkel naar dubbel stopcontact de enige meerprijs is waar ik me aan geërgerd heb. Maar van de andere kant kost een extra enkel stopcontact bijleggen ook 35 euro. Ik ken SOD's die heb dubbele aanrekenen. De 35 euro is ook niet alleen het stopcontact maar ook de bekabeling er naartoe en het aansluiten. Voor de spots in de badkamer hebben we inderdaad ook 160  euro betaald (inclusief boring en vochtvrije led spots). Maar goed, die prijzen wisten we voor het tekenen.

En dan wetende dat de daadwerkelijke kosten voor de upgrade van enkel naar dubbel stopcontact slechts een fractie hiervan zijn 
bye.gif
 

Keuken heb ik kunnen halveren in prijs, badkamer ook forse korting door het uit de offerte te halen (en dus geen verplichting om bij die firma de badkamer te kopen).

Keuken hebben we zelf ook uit de prijs laten halen. Is inderdaad duurder dan als je zelf gaat maar dat is nu éénmaal bij alle SOD's het geval, sommige laten niet eens toe het uit de prijs te halen.

En sorry, maar een keuken halveren in prijs. Dan heb je ook ingeboet op kwaliteit.

Nee hoor,  bij exact dezelfde leverancier voor precies dezelfde keuken. Echter de apparatuur wel zelf halen. De meerprijzen voor de upgrade van apparatuur waren initieel namelijk hoger dan de nieuwprijs van deze apparatuur (met dezelfde typenummers). 

Fijn dat jullie blijkbaar betere ervaringen hebben, maar bij ons is er toch zeer veel mis gegaan ondanks dat wij de offerte pas hebben getekend nadat alles naar onze zin was: Zonnepanelen waarvan het type en aantal eenzijdig werden veranderd (of in ieder geval een poging toe), driedubbelglas ineens een meerprijs terwijl dit in de offerte al reeds was geincludeerd, en nog altijd geen antwoord op simpel te beantwoorden mails van oktober/november 2019. 

 
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.141
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
Patrico zei:
Mario_ zei:
nope, keuken zonder toestellen. Om correct te zijn was het prijsverschil iets kleiner. Want we hebben zelf  gehaald en geplaatst. 

Dus verschil zal ongeveer 11-12k tov 20k geweest zijn. 

 

Dus de keuken koste inclusief toestellen bij Dovy 20.000 euro. En de totale keuken bij je lokale handelaar met identieke afwerking, keukenblad, kraan en identieke toestellen (zelf gekocht)  heeft 11 tot 12000 euro gekost. Heb je dan ook de keuken zelf moeten plaatsen of zo om tot zo een besparing te komen?

Want ik hoor soms nog van die verhalen tot je echt vergelijkt en dan is die 'dezelfde' oven en 'hetzelfde' werkblad iets helemaal anders.

Nee, de keuken zonder toestellen. Toestellen heb ik apart gekocht, dus beide prijzen zijn zonder enig toestel, enkel de kasten en het werkblad.

ik heb idd zelf geplaatst, terwijl bij de keukenbouwe de plaatsing inbegrepen was, daarom dat ik vermeld dat het verschil iets kleiener is dan 50%

Waarbij deuren in hoogwaardig laminaat, corpus in melamine, scharnieren en geleirders van Blumotion. en op maat. De keuze in kleuren, motieven en structuren was zeeeer uitgebreid.

Blad was identiek hetzelfde
 

Patrico

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
7 okt 2019
Berichten
2.036
Waarderingsscore
779
Punten
113
Fijn dat jullie blijkbaar betere ervaringen hebben, maar bij ons is er toch zeer veel mis gegaan ondanks dat wij de offerte pas hebben getekend nadat alles naar onze zin was: Zonnepanelen waarvan het type en aantal eenzijdig werden veranderd (of in ieder geval een poging toe), driedubbelglas ineens een meerprijs terwijl dit in de offerte al reeds was geincludeerd, en nog altijd geen antwoord op simpel te beantwoorden mails van oktober/november 2019. 

Ja, misschien hangt het wat af wie je hebt gekregen om je dossier af te handelen (wat niet zou mogen uiteraard). We hebben echt wel heel (heel) veel vragen gesteld, alle meerprijzen gekregen en dan pas getekend. We hadden een probleem met de lening (door de schuld van  Hypotheekwereld)  waardoor die vertraging opliep ... het voorschot hebben toen drie maanden later mogen betalen en het dossier en de alle aanvragen zijn ondertussen blijven doorgaan.

Aantal en soort zonnepanelen die wijzigen, enz ... niets in die trend meegemaakt (het kan toch ook niet aangezien het op papier staat?). Ook wat antwoorden op mails betreft hebben we eigenlijk nooit lang moeten wachten (buiten de binnenhuisarchitecte - maar ook niet in de term van maanden - maar ik begrijp dat zij soms ook op antwoorden moet wachten). Als ze mijn mails zo lang zouden laten slingeren zou ik gewoon elke week even bellen tot ze antwoorden.

Sommige meerprijzen lijken inderdaad duur, andere vallen dan weer goed mee. Ik vind over het algemeen dat het wel vrij correct loopt, heb al andere prijzen gezien bij SOD's. Eénmaal ben ik wel tussengekomen bij een meerprijs voor andere zonnepanelen maar dat is dan wel in orde gekomen.

Voorlopig heb ik een erg positieve ervaring en ik hoop dat het ook zo blijft :)

Is je bouw al gestart?
 

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Berichten
8.396
Waarderingsscore
354
Punten
83
ervaringsdeskundige schreef:

Zonnepanelen waarvan het type en aantal eenzijdig werden veranderd (of in ieder geval een poging toe), driedubbelglas ineens een meerprijs terwijl dit in de offerte al reeds was geincludeerd, en nog altijd geen antwoord op simpel te beantwoorden mails van oktober/november 2019. 

Als dat het enige is dat misgelopen is tijdens de bouw dan mag je je gelukkig prijzen, da's het minste. 
 
Lid geworden
4 feb 2017
Berichten
147
Waarderingsscore
0
Punten
0
ervaringsdeskundige schreef:

Fijn dat jullie blijkbaar betere ervaringen hebben, maar bij ons is er toch zeer veel mis gegaan ondanks dat wij de offerte pas hebben getekend nadat alles naar onze zin was: Zonnepanelen waarvan het type en aantal eenzijdig werden veranderd (of in ieder geval een poging toe), driedubbelglas ineens een meerprijs terwijl dit in de offerte al reeds was geincludeerd, en nog altijd geen antwoord op simpel te beantwoordZen mails van oktober/november 2019. 

We hebben hetzelfde soorten fratsen meegemaakt bij dit bedrijf. Het was telkens onder de noemer van "vergissingen in de communicatie". 20 cm dakisolatie bestellen, 15 cm krijgen. Grotere regenwaterput vragen, kleinere leveren. Toevallig was ik telkens op de werf om te controleren. Of kapotte gevelstenen gebruiken en dat dan proberen te verkopen als 'stenen met een karakter'. Of tot 2,5 jaar na voorlopige oplevering waterinfiltratie in de kelder? Of een natblijvende gevelstenen die je op eigen kosten moet gaan impregeneren? Zo maak je geen tevreden klanten.
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.036
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Jasberg schreef:
Zo maak je geen tevreden klanten.

Dat is een beetje zoals in de toeristische sector: bouwbedrijven hebben geen tevreden klanten nodig, want ze kopen toch maar 1 keer in hun leven iets bij hen. Het aantal terugkerende klanten is erg klein. Al zal een ontevreden klant natuurlijk ook nooit terugkeren zelfs al zou hij een tweede maal bouwen in zijn leven.

Wees maar gerust dat 'grote' klanten waarvan bij de start duidelijk is dat het niet hun enige bouwproject zal zijn dat soort fratsen niet meemaken.
 
Lid geworden
20 jan 2020
Berichten
34
Waarderingsscore
4
Punten
8
D I Y zei:
Jasberg schreef:
Zo maak je geen tevreden klanten.

Dat is een beetje zoals in de toeristische sector: bouwbedrijven hebben geen tevreden klanten nodig, want ze kopen toch maar 1 keer in hun leven iets bij hen. Het aantal terugkerende klanten is erg klein. Al zal een ontevreden klant natuurlijk ook nooit terugkeren zelfs al zou hij een tweede maal bouwen in zijn leven.

Wees maar gerust dat 'grote' klanten waarvan bij de start duidelijk is dat het niet hun enige bouwproject zal zijn dat soort fratsen niet meemaken.

Ik moet zeggen, bij ons is er een reële kans dat wij in de toekomst nog meer gaan bouwen. Ook bij ons maken ze de fouten. Gisteren weer gebeld dat de trap met overloop die zijn getekend door de (nota bene hun eigen) architect, niet mogelijk zijn en dat de overloop daarom 20 cm smaller zou moeten worden. Echter, een overloop van 100 cm is natuurlijk een gigantische fout, dan kun je elkaar amper passeren 
lol.gif
 

Patrico

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
7 okt 2019
Berichten
2.036
Waarderingsscore
779
Punten
113
Echter, een overloop van 100 cm is natuurlijk een gigantische fout, dan kun je elkaar amper passeren

Hangt een beetje van persoon tot persoon af  :)
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.141
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
En hoeveel keer moet je elkaar daar passeren? 
Vele trappen hebben die breedte niet, en daar kan je elkaar even goed passeren. 
 

Patrico

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
7 okt 2019
Berichten
2.036
Waarderingsscore
779
Punten
113
Mario_ zei:
en hoeveel keer moet je elkaar daar passeren ? 

Vele trappen hebben die breedte niet, en daar kan je elkaar even goed passeren. 

 

Yep, hier in ons oud huis is het 85 cm en ook daar passeren we elkaar. Je leeft niet op je overloop.
 
Lid geworden
20 jan 2020
Berichten
34
Waarderingsscore
4
Punten
8
Mario_ zei:
En hoeveel keer moet je elkaar daar passeren? 
Vele trappen hebben die breedte niet, en daar kan je elkaar even goed passeren. 

Als je een huis van een redelijk formaat laat bouwen met 5 slaap)kamers van 15 m², is het toch zuur dat de overloop slechts 100 cm is en je smallere deuren moet gaan nemen om te voorkomen dat deze tegen de balustrade aan open slaan.
Om te vergelijken: in onze huidige woning is die ruimte bij ons ongeveer 2 meter breed. 
 

Patrico

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
7 okt 2019
Berichten
2.036
Waarderingsscore
779
Punten
113
Jasberg zei:
We hebben hetzelfde soorten fratsen meegemaakt bij dit bedrijf. Het was telkens onder de noemer van "vergissingen in de communicatie". 20 cm dakisolatie bestellen, 15 cm krijgen. Grotere regenwaterput vragen, kleinere leveren. Toevallig was ik telkens op de werf om te controleren. Of kapotte gevelstenen gebruiken en dat dan proberen te verkopen als 'stenen met een karakter'. Of tot 2,5 jaar na voorlopige oplevering waterinfiltratie in de kelder? Of een natblijvende gevelstenen die je op eigen kosten moet gaan impregeneren? Zo maak je geen tevreden klanten.

En soms wordt vergeten dat je bij elke bouw (al of niet met SOD) dingen gaat meemaken en dat er fouten moeten rechtgezet worden. Maar wat jij omschrijft praat dit niet goed.
Wat je besteld moet ook geplaatst worden. We hebben het tot hiertoe goed opgevolgd en voorlopig hebben we dergelijke zaken niet meegemaakt.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.141
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
ervaringsdeskundige zei:
Mario_ zei:
En hoeveel keer moet je elkaar daar passeren? 
Vele trappen hebben die breedte niet, en daar kan je elkaar even goed passeren. 

Als je een huis van een redelijk formaat laat bouwen met 5 (slaap)kamers van 15m2, is het toch zuur dat de overloop slechts 100 cm is en je smallere deuren moet gaan nemen om te voorkomen dat deze tegen de balustrade aan open slaan. Om te vergelijken: in onze huidige woning is die ruimte bij ons ongeveer 2 meter breed. 

Deuren van >1m breedte?  

Je kan natuurlijk deuren naar buiten laten opengaan, maar bij meeste woningen gaan de slaapkamerdeuren naar binnen open.

Wat niet wegneemt dat je moet krijgen wat je gevraagd hebt, maar ik lees al direct dat het hun architect is ...
Als leek is het moeilijk, maar zowat alles waar veel voor wordt gewaarschuwd (eigen architect, alles op voorhand bespreken tot zo gedetailleeerd mogelijk, geen budgetten maar materialen bepalen) is bij jou zowat gebeurd.
 
Lid geworden
20 jan 2020
Berichten
34
Waarderingsscore
4
Punten
8
Mario_ zei:
ervaringsdeskundige zei:
Mario_ zei:
En hoeveel keer moet je elkaar daar passeren? 
Vele trappen hebben die breedte niet, en daar kan je elkaar even goed passeren. 

Als je een huis van een redelijk formaat laat bouwen met 5 (slaap)kamers van 15m2, is het toch zuur dat de overloop slechts 100 cm is en je smallere deuren moet gaan nemen om te voorkomen dat deze tegen de balustrade aan open slaan. Om te vergelijken: in onze huidige woning is die ruimte bij ons ongeveer 2 meter breed. 

deuren van >1m breedte ?  

je kan natuurlijk deuren naar buiten laten opengaan, maar bij meeste woningen gaan de slaapkamerdeuren naar binnen open.

 

Wat niet wegneemt dat je moet krijgen wat je gevraagd hebt, maar ik lees al direct dat het hun architect is.....

Als leek is het moeilijk, maar zowat alles waar veel voor wordt gewaarschuwd (eigen architect, alles op voorhand bespreken tot zo gedetailleeerd mogelijk, geen budgetten maar materialenbepalen) is bij jou zowat gebeurd.

We hebben juist alles op voorhand zo gedetailleerd mogelijk besproken en al materialen bepaald, bij ons ligt de fout dus zeker niet.  Ook de problemen waar ze nu tegenaan lopen, hadden wij al van te voren aangekaart en nagevraagd. Dit was volgens hen echter geen probleem bij navraag. Het is dat **** bouwbedrijf dat nu gewoon continu van de plannen afwijkt en waarvan blijkt dat ze ons foutief gerust hebben gesteld. 
 

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
Mario_ schreef:

Als leek is het moeilijk, maar zowat alles waar veel voor wordt gewaarschuwd (eigen architect, alles op voorhand bespreken tot zo gedetailleeerd mogelijk, geen budgetten maar materialenbepalen) is bij jou zowat gebeurd.

Als ik hier zulke waarschuwen lees, komen die heel vaak van jou Mario, waarvoor hulde!
Zou dit niet interessant zijn om zulke waarschuwingen eens te bundelen in een soort "Bouwen met een SOD" draaiboek om er dan een "sticky" van te maken?

Er is zeer veel nuttige info beschikbaar die nu nogal verspreid zit ...
 
  • Leuk
Waarderingen: JP's

Patrico

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
7 okt 2019
Berichten
2.036
Waarderingsscore
779
Punten
113
Zou dit niet interessant zijn om zulke waarschuwingen eens te bundelen in een soort "Bouwen met een SOD"draaiboek om er dan een "sticky" van te maken?

Altijd handig, maar altijd beseffen dat dit ook kan gebeuren bij gewone aannemers en architecten. Ook op die manier bouwen is niet altijd rozegeur en maneschijn.

Een SOD is er om mensen geld uit hun zakken te kloppen en een gewone zelfstandige doet het uit menslievendheid ... da's ook een verhaal dat niet klopt.
 

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
Maak dan twee sticky topics :)
 
  • Leuk
Waarderingen: JP's
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan