• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Bouwervaringen met Standing Construct, Stessens of AVL Woningbouw

Lid geworden
1 aug 2017
Berichten
3
Waarderingsscore
0
Punten
0
Beste forumbezoekers, 

Wij willen erg binnenkort gaan bouwen met een sleutel op de deur en ons lijken Standing Construct,  Stessens en AVL wel redelijk betrouwbare sleutel op de deur firma's.

We vinden niet super veel er over terug en zijn daarom wel benieuwd naar ervaringen van mensen?
Zaken waar we eventueel op moeten letten positief en negatief?
Want ook als we weten dat mensen tevreden zijn helpt het ons natuurlijk om een keuze te maken.
Alvast bedankt voor de reacties.

 
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.139
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
Zorg dat je voor je een contract tekent, je zo goed als alles reeds vastgelegd hebt. 
Zo vermijd je meerprijzen.
Dus zeer veel informatie verzamelen over alle aspecten: technieken, materialen, ....

Ga reeds langs de tegelhandelaar/keukenbouwer/sanitair ... om te kijken wat je hebt voor het voorziene budget.
Wel vertellen dat je via aannemer komt of je krijgt verkeerde prijzen.
Eigen architect nemen.
 

Figofreak

Lid
Lid geworden
21 apr 2010
Berichten
567
Waarderingsscore
1
Punten
16
Mario_ schreef
"zorg dat je voor je een contract tekent, je zo goed als alles reeds vastgelegd hebt ...".
En zeer uitgebreid omschreven, eventueel met voorbeeldfoto's, tekeningen, reclamefolders met "materialen"... zodat niet alleen "alles reeds vastgelegd is"... maar ondubbelzinnig en niet interpreteerbaar.
En neem inderdaad een eigen architect, eentje met haar op z'n tanden
En ga op bezoek op werven waar ze bezig zijn en ga daar met de bouwheren eens klappen.
 
Lid geworden
5 mrt 2017
Berichten
10
Waarderingsscore
0
Punten
0
Dag Astrid,

In de familie hebben ze gebouwd met Stenssens.
Wij zelf gaan binnenkort ook in zee met Stenssens gezien de ervaring in onze omgeving, qua prijs kwaliteit denken we dat zij het beste zijn.
Ze zijn zeker niet de goedkoopste en sommige zaken kan je beter uitbesteden dan het via hen te doen, maar globaal gezien denken we wel dat zij kwaliteit bieden.
Wanneer je tekent heb je zelf nog ruimte om er zaken bij of af te doen, wanneer  je bv. iets wenst uit te besteden. Veel succes.

 
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.139
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
Natuuurlijk kan je nog aanpassen na tekenen..... het is net daar waar de 'verborgen' kosten te voorschijn komen.
 

Patrico

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
7 okt 2019
Berichten
2.036
Waarderingsscore
779
Punten
113
Mario_ zei:
Natuuurlijk kan je nog aanpassen na tekenen..... het is net daar waar de 'verborgen' kosten te voorschijn komen.

We zijn op dit moment gestart met een sleutel-op-de-deur woning, dus weet ik niet of alles goed gaat aflopen maar ik wou toch even reageren op de 'verborgen kosten'. in dit oude topic omdat we het tot hiertoe niet echt zo ervaren hebben.

Je weet op voorhand via je meetstaat wat je huis gaat kosten en wat inbegrepen is. Als je daarna andere keuzes maakt gaat dat een meerkost hebben maar dat is toch ook als je zelf bouwt? Als je eerst beslist voor een vloer te nemen van 35 euro en je kiest er vervolgens één van 50 euro kost dat ook meer. Niet hetzelfde als bij een sleutel op de deur. Er zijn ook momenten dat het goedkoper wordt. Ik heb tot hiertoe op geen enkel moment het gevoel gehad dat er een verborgen kost was.

Je moet er gewoon rekening mee houden dat alles wat duurder uitvalt dan je eerst bepaalde budget maar dat gaat bij een gewone bouw ook zijn.
 
Lid geworden
19 aug 2019
Berichten
12
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hey,

Wij hebben een tijdje de vergelijking gemaakt tussen AVL en Splendid.  Bij beide hebben we hun offerte afgewogen en met hun leveranciers gaan kijken wat er inclusief was in de offerte.  Ik wilde een totaal plaatje en we hebben dan de materialen gekozen zoals wij die wilde.  Nu hebben we ons huis laten plaatsen door Tilbo in Beringen en de afwerking wordt gedaan door de aannemers.  Sommige aannemers hebben we leren kennen door de offertes.  En ik heb geen spijt van onze keuze.  De kosten liggen lager en de afwerking is van betere kwaliteit.

Geen slecht woord over de firma's die je noemt.  Maar zorg dat je de kosten goed weet voor je begint.

Grts

Frank
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.139
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
Patrico zei:
Mario_ zei:
Natuuurlijk kan je nog aanpassen na tekenen..... het is net daar waar de 'verborgen' kosten te voorschijn komen.

 

We zijn op dit moment gestart met een sleutel-op-de-deur woning dus weet ik niet of alles goed gaat aflopen maar ik wou toch even reageren op de 'verborgen kosten'. in dit oude topic omdat we het tot hiertoe niet echt zo ervaren hebben.

Je weet op voorhand via je meetstaat wat je huis gaat kosten en wat inbegrepen is. Als je daarna andere keuzes maakt gaat dat een meerkost hebben maar dat is toch ook als je zelf bouwt? Als je eerst beslist voor een vloer te nemen van 35 euro en je kiest er vervolgens één van 50 euro kost dat ook meer. Niet hetzelfde als bij een sleutel op de deur. Er zijn ook momenten dat het goedkoper wordt. Ik heb tot hiertoe op geen enkel moment het gevoel gehad dat er een verborgen kost was.

Je moet er gewoon rekening mee houden dat alles wat duurder uitvalt dan je eerst bepaalde budget maar dat gaat bij een gewone bouw ook zijn.

wel, het verschil zit hem in die SOD-formule. Want als je zelf bouwt, en je kiest plots een ander materiaal of je beslist om overal dubbel stopcontact te steken, dan betaal je de meerkost.  Bij sommige SOD's komt daar plots een meerprijs tevoorschijn die X maal de kost is....

Nogmaals, niet alle SOD's werken zo, maar er zijn er heel wat die mensen lokken met lage prijzen en er bewust naar streven om zo mensen snel te laten tekenen, daarna komen de meerprijzen. 

Komt er idd dus op neer om op voorhand alles te bepalen en te bespreken. Geen budgetten voor bv sanitair, maar reeds keuze maken, zodat je correcte kost weet.
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.035
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Geen budgetten, maar reeds keuze maken

Dat is inderdaad de grootste bron van problemen:

je kiest een budget, maar als je naar de winkels uit de verplichte lijst gaat, dan vind je voor dat budget niets dat jou aan staat, maar in vele andere winkels wel. Iets vergelijkbaars als in de andere winkels kost dan bij de vaste lijst verrassend duurder.

Zo gaat dat met  keuken, badkamer, vloer, trap, ...

Daarom: eerst bij die winkels van de lijst binnenlopen en gaan kijken wat er mogelijk is voor het budget en dat meteen vastleggen. Of elders gaan.
 

Patrico

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
7 okt 2019
Berichten
2.036
Waarderingsscore
779
Punten
113
Ik weet niet hoe het bij andere SOD's is maar ik vind dat er telkens overdreven wordt met te zeggen "plots een meerprijs tevoorschijn die X maal de kost is....".  Het is heus niet zo dramatisch, ik zeg niet dat het niet iets duurder zal zijn maar de bedragen zijn erg redelijk.

Het klopt inderdaad wel dat de 'vaste' winkels voor badkamer en keuken vaak duurder zijn door de korting die ze moeten geven aan de SOD. Daarom hebben we ook de keuken eruit gelaten.

Bij de badkamers zei de verkoper zelf dat de prijzen duurder waren maar dat het bij onze SOD nogal meeviel, er zijn blijkbaar SOD firma's die er echt schandalig van profiteren.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.139
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
Patrico zei:
Ik weet niet hoe het bij andere SOD's is maar ik vind dat er telkens overdreven wordt met te zeggen "plots een meerprijs tevoorschijn die X maal de kost is....".  Het is heus niet zo dramatisch, ik zeg niet dat het niet iets duurder zal zijn maar de bedragen zijn erg redelijk.

 

Bij de badkamers zei de verkoper zelf dat de prijzen duurder waren maar dat het bij onze SOD nogal meeviel, er zijn blijkbaar SOD firma's die er echt schandalig van profiteren.

Als je mijn berichten leest, staat er toch bij dat ze niet allen zo zijn.  En kijk wat je nu zelf schrijft...

Door te tekenen bij de SOD, geeft je onderhandelingskracht uit handen. Sommigen  profiteren daar rijkelijk van.
 
Lid geworden
30 sep 2019
Berichten
117
Waarderingsscore
1
Punten
18
Mijn zus heeft in Diest gebouw met Standing construct (ikzelf ben helemaal niet van die regio). Maar ze was eigenlijk heel tevreden. Als er een probleem was (ja, dat kan) dan werd dit wel opgelost bij 1 aanspreekpunt.

Zelf ben ik niet zo voor SOD-firma's, maar ze krijgen al snel allemaal (onterecht) die naam dus vooral goed onderzoek doen.  ;)
 

Patrico

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
7 okt 2019
Berichten
2.036
Waarderingsscore
779
Punten
113
tomverdoodt zei:
Mijn zus heeft in Diest gebouw met Standing construct (ikzelf ben helemaal niet van die regio). Maar ze was eigenlijk heel tevreden. Als er een probleem was (ja, dat kan) dan werd dit wel opgelost bij 1 aanspreekpunt.

Zelf ben ik niet zo voor SOD-firma's, maar ze krijgen al snel allemaal (onterecht) die naam dus vooral goed onderzoek doen.  ;)

We hebben op het laatste ook sterk getwijfeld om met Standing Contruct te werken, ook al omdat ze aangeraden waren door collega's. Alleen het nogal chaotische contact met hun architect heeft ons dan toch doen besluiten om voor een andere firma te kiezen.
 
Lid geworden
20 jan 2020
Berichten
34
Waarderingsscore
4
Punten
8
Ik weet van  het **** van de 3 bedrijven in ieder geval dat ze je binnen lokken met vriendelijkheid en lage prijzen, maar dat vanaf de afspraak voor ruwbouw winddicht de meerprijzen uit de grond schieten. Zo maken ze de offerte aan de hand van andere tekeningen dan de tekeningen die je zelf als klant ontvangt bij ondertekening van het contract en komen er allemaal meerprijzen tevoorschijn om daadwerkelijk uit te voeren wat er op de tekeningen staat die zijn overhandigd tijdens ondertekenen van het contract. Ook hadden wij al maanden voor de tekening van de offerte aangegeven dat we inbouwspotlichten wilden en kon dit maar niet in de offerte worden meegenomen.

De volgende meerkosten komen bij de bespreking met hun interieurarchitect. Deze afspraak kun je pas krijgen nadat de bouw is beginnen, eerder is absoluut niet mogelijk en ook de meerprijzen voor specifieke keuzes krijg je pas na veel gedoe losgepeuterd bij de interieurarchitect. Het is duidelijk de bedoeling dat je op de afspraak komt bij de interieurarchitect in een goede stemming (bouw is immers op gang), dat ze je even verrast met indrukwekkende meerprijzen (bijvoorbeeld 160 euro per inbouwspotje, vandaar dat ze het niet in de offerte willen meenemen, 35 euro per upgrade van enkel stopcontact naar dubbel stopcontact en aangezien die dag alles gefinaliseerd moet zijn, op dat moment voor alles wordt getekend. 

Kortom, pas op met bouwen bij dat ****
 

Kwakkel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 okt 2011
Berichten
1.323
Waarderingsscore
379
Punten
83
Weet niet of je nu met hen gebouwd hebt, maar (als de werkwijze klopt) had je natuurlijk kunnen wegwandelen op elk moment voor het tekenen van de offerte. Denk dat ze de inbouwspotjes dan wel snel hadden kunnen voorzien in de offerte!

En als je enkel een offerte tekende voor 'ruwbouw' of 'winddicht', kan je natuurlijk gerust op een ander gaan voor al de rest!
 
Lid geworden
20 jan 2020
Berichten
34
Waarderingsscore
4
Punten
8
De meerprijzen komen pas de grond uit schieten na ondertekening van het contract, zoals ik ook schreef. Mondeling wordt gezegd dat inbouwspotjes of een ander lichtpunt geen verschil maakt, en staat ook de algemene term lichtpunt in de offerte. Met die informatie hebben we getekend. Maar na herhaaldelijk weg te zijn gelopen tijdens zulke onderhandelmomenten en ook offertes van andere bedrijven onder hun neus te schuiven hebben we al wel aardig wat meerprijzen kunnen vermijden zonder af te doen aan de kwaliteit.

Let ook op de prijs in de offerte als je met de vermelding van het bedrijf komt en de prijs als je niet kenbaar maakt dat je met dat bedrijf werkt. Dat scheelt zo een paar honderd euro (bij hetzelfde bedrijf).

Keuken heb ik kunnen halveren in prijs, badkamer ook forse korting door het uit de offerte te halen (en dus geen verplichting om bij die firma de badkamer te kopen), deuren gehalveerd in prijs en volspaan ipv celrooster door naar een ander bedrijf te stappen, spotjes (in totaal, dus leidingen, boren en armatuur) meer dan gehalveerd in prijs door dat uit hun handen te nemen. Toch bijzonder wat ze dus allemaal aan extra's willen verdienen met hun interieurarchitect.

Ik waarschuw wel mensen die niet zo sterk in hun schoenen staan voor dit bedrijf, want ik heb hemel en aarde moeten bewegen om dit soort deals voor elkaar te krijgen.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.139
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
Je tekent dan ook bijna een blind contract. Je koopt de grootste aankoop in je leven, dan ga je er toch niet zo licht over.....sommigen gaan dieper in op het product bij aankoop gsm.

Willen ze niet ingaan op vragen en schriftelijk vastleggen voor tekenen......bye bye.  Er zijn anderen genoeg die wel transparant willen werken, aan een eerlijke prijs. 

Denk dat er op fora als deze regelmatig geopperd wordt om niet te vallen voor de snelle aantrekkelijke deal, maar grondig details uit te spitten en vast te leggen. 

Als je auto koopt weet je toch ook welke motor deze gaat bevatten...
 

Patrico

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
7 okt 2019
Berichten
2.036
Waarderingsscore
779
Punten
113
ervaringsdeskundige schreef:

Kortom, pas op met bouwen bij dat ****-bedrijf 

Ik ben op dit moment aan het bouwen met het " bedrijf" en kan me totaal niet terugvinden in wat je schrijft, ik herken zelfs de werkwijze niet.

We hebben voor we besloten met hen te werken heel het proces doorlopen en pas als alles op punt stond getekend, we waren toen gelijktijdig ook met 2 andere firma's ook bezig om te kunnen vergelijken.

Voor we tekenden is er samen met AVL en de architect een plan uitgewerkt dat op punt stond. We wisten  een duidelijke prijs hoeveel het in totaal ging kosten en wat de eventuele meerprijzen zouden zijn. Er werd ook duidelijk verteld wat inbegrepen was en wat niet samen met een raming van de kosten (bv. nutsvoorzieningen, enz.).

We hebben Ik weet van  het ****van de 3 bedrijven in ieder geval dat ze je binnen lokken met vriendelijkheid en lage prijzen.

Vriendelijk waren ze wel, de lage prijzen heb ik niet echt gezien :)

maar dat vanaf de afspraak voor ruwbouw winddicht de meerprijzen uit de grond schieten.

Dat klopt toch niet tenzij je jezelf slecht voorbereid hebt? We hebben echt voor de ondertekening ons huis en de afwerking zoveel mogelijk gekozen en aan de hand daarvan is de prijs opgemaakt. Dingen waar we nog niet zeker van waren, daar hebben we op voorhand de meerprijzen van gevraagd en zonder probleem gekregen.

Zo maken ze de offerte aan de hand van andere tekeningen dan de tekeningen die je zelf als klant ontvangt bij ondertekening van het contract en komen er allemaal meerprijzen tevoorschijn om daadwerkelijk uit te voeren wat er op de tekeningen staat die zijn overhandigd tijdens ondertekenen van het contract.

Dat kan toch niet? Waarom zou je dan tekenen?

Ook hadden wij al maanden voor de tekening van de offerte aangegeven dat we inbouwspotlichten wilden en kon dit maar niet in de offerte worden meegenomen.

Wij hebben ook inbouwspots en op voorhand is verteld hoeveel dit zou kosten.

De volgende meerkosten komen bij de bespreking met hun interieurarchitect. Deze afspraak kun je pas krijgen nadat de bouw is beginnen, eerder is absoluut niet mogelijk en ook de meerprijzen voor specifieke keuzes krijg je pas na veel gedoe losgepeuterd bij de interieurarchitect.

Tja, dan heb je het toch zelf ook wat verkeerd aangepakt, je mag toch ook niet te licht gaan over zo een aankoop? Sommige mensen zitten te zeuren over het feit dat een brood 10 cent stijgt en voor een huis gaan ze dan niet doorvragen of zich goed voorbereiden.

Wij hebben echt voor de ondertekening de rondgang gemaakt en onze minimum eisen gesteld en op basis daarvan is de prijs opgemaakt, samen met een lijst van evt. meerprijzen. En ook al heb je dat niet gedaan, dan weet je toch dat alles wat inbegrepen is een bepaalde standaard heeft. Dat is je toch uitgelegd?

Het is duidelijk de bedoeling dat je op de afspraak komt bij de interieurarchitect in een goede stemming (bouw is immers op gang), dat ze je even verrast met indrukwekkende meerprijzen (bijvoorbeeld 160 euro per inbouwspotje, vandaar dat ze het niet in de offerte willen meenemen, 35 euro per upgrade van enkel stopcontact naar dubbel stopcontact en aangezien die dag alles gefinaliseerd moet zijn, op dat moment voor alles wordt getekend. 

De meerprijzen zijn wat ze zijn en je krijgt ze op voorhand. Ik moet toegeven dat 35 euro voor een upgrade van een enkel naar dubbel stopcontact de enige meerprijs is waar ik me aan geërgerd heb. Maar van de andere kant kost een extra enkel stopcontact bijleggen ook 35 euro. Ik ken SOD's die heb dubbele aanrekenen. De 35 euro is ook niet alleen het stopcontact maar ook de bekabeling er naartoe en het aansluiten. Voor de spots in de badkamer hebben we inderdaad ook 160  euro betaald (inclusief boring en vochtvrije led spots). Maar goed, die prijzen wisten we voor het tekenen.

Keuken heb ik kunnen halveren in prijs, badkamer ook forse korting door het uit de offerte te halen (en dus geen verplichting om bij die firma de badkamer te kopen).

Keuken hebben we zelf ook uit de prijs laten halen. Is inderdaad duurder dan als je zelf gaat maar dat is nu éénmaal bij alle SOD's het geval, sommige laten niet eens toe het uit de prijs te halen.

En sorry, maar een keuken halveren in prijs. Dan heb je ook ingeboet op kwaliteit.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.139
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
Patrico schreef:

En sorry, maar een keuken halveren in prijs. Dan heb je ook ingeboet op kwaliteit.

 

Sorry, maar ik heb ook gehalveerd, als ik de prijzen van DSM, de keukenbouwer etc bekeek....

28k met 30% korting....kwamen we nog op een 20k uiteindelijk bij lokale keukenbouwer op maat laten maken voor de helft, en absoluut niet ingeboet op kwaliteit, misschien zelfs verbetert. Toestellen hebben we ook zelf elder gekocht en ook daar een flinke € op bespaart.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan