• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Bouwen op dalend terrein

Lid geworden
19 jan 2021
Berichten
8
Waarderingsscore
0
Punten
1
Dag medebouwers,

We staan aan de start van ons bouw-avontuur en stoten al op een vraagje. Onze grond ligt op een helling (de linkerzijde van de grond ligt hoger dan de rechterzijde), alsook ligt het achterstuk van het perceel lager dan de voorkant. De straat gaat ook in dalende lijn.

Onze architect gaf ons enkele optie's:
- Werken met trapjes naar beneden aan de voorkant (niet aan te raden wegens wateroverlast?)
- Werken met een split level in de woning (hier zijn we niet zo voor te vinden, persoonlijke smaak + gebruiksgemak naar later toe)
- Trapjes meteen aan het einde van het huis, hierdoor zou je dus trappen moeten afgaan om op het terras te komen. Ook niet ideaal lijkt ons.

Zijn er mensen met een soortgelijke bouwgrond die ons enkele voorbeelden van hun woning zouden kunnen tonen?
Ik denk ook gewoon dat we mensen zijn die zich moeilijk kunnen visualiseren hoe dat alles eruit zou komen te zien.

Alvast bedankt voor jullie feedback!
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2020-10-21 at 18.22.51-16.jpeg
    WhatsApp Image 2020-10-21 at 18.22.51-16.jpeg
    161,9 KB · Weergaven: 60

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.488
Waarderingsscore
3.039
Punten
113
Split level binnen: moeilijk naar later toe

Als je de trappen binnen voldoende ruim maakt is een traplift best mogelijk. Dat kan zeer leuk zijn!
 

Joske_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 jan 2012
Berichten
1.492
Waarderingsscore
439
Punten
83
Waarom zou split level moeilijk zijn naar later?
Mijn bomma van 92 doet ook nog elke dag de trap. (is wel ongeveer de enige beweging die ze nog heeft met die Corona-shizzle)
 

Woubeir

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 sep 2008
Berichten
2.384
Waarderingsscore
299
Punten
83
maak er dan van: mogelijk moeilijk toe naar later. Sommigen van 92 of zo hebben er nog geen enkel probleem; anderen van nog geen 60 al wel (en misschien zelf al grote)
 

Joske_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 jan 2012
Berichten
1.492
Waarderingsscore
439
Punten
83
Buiten: Terras achter ligt gelijk met vloer binnen, en 4m verder kwam dat op t niveau van de tuin uit.
Ik heb buiten geen reliefwijzing gedaan, nog geen 15cm aangevuld ergens. Architect heeft huis ingepland in het perceel met zo weinig mogelijk aanpassingen.
8b_1121.JPG

Zicht van aan de voordeur naar binnen.
8b_997.JPG

Zicht uit bureau/bar naar achter.
Zichtlijn van hier is van helemaal vooraan tot 17m verder in de tuin kunnen kijken.
8b_995.JPG
 

Kwakkel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 okt 2011
Berichten
1.323
Waarderingsscore
379
Punten
83
@Joske_ : ziet er leuk uit!
(Ons nieuwe plan voorziet een verdieping half in de grond omwille van stabiliteit. Leefruimte zit dus wat hoger dan de tuin, dus probeer wat zicht te krijgen op alternatieve oplossingen :) )
 
Lid geworden
2 jan 2017
Berichten
11
Waarderingsscore
10
Punten
3
Wij hadden het omgekeerde voor bij onze bouwgrond: aan de voorkant en rechterkant is deze een stuk lager. Wij hebben dit weggekregen door de achterkant van het huis zo hoog mogelijk te zetten. Dit kan je merken aan het hoogteverschil in de plinten. In de voortuin hebben we ook wat kunnen wegwerken door middel van niveauverschillen.
In uw geval zou ik wel goed nadenken hoe je gaat weggeraken met jullie rioleringen, in de veronderstelling dat de aansluiting aan de voorkant is.
20210120_125346 (1).jpg
20210120_125412.jpg
20210120_125458.jpg
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.938
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Wij hadden het omgekeerde voor bij onze bouwgrond: aan de voorkant en rechterkant is deze een stuk lager. Wij hebben dit weggekregen door de achterkant van het huis zo hoog mogelijk te zetten. Dit kan je merken aan het hoogteverschil in de plinten. In de voortuin hebben we ook wat kunnen wegwerken door middel van niveauverschillen.
In uw geval zou ik wel goed nadenken hoe je gaat weggeraken met jullie rioleringen, in de veronderstelling dat de aansluiting aan de voorkant is.
Mmm, dit is niet de normale gang van zaken bij het plaatsen van verhardingen. Volgens de regels der kunst werk je steeds pas aan de woning en leg je de helling aflopend , weg van de woning.
Zelfs het terras achteraan helt niet af naar de tuin maar naar de woning. Dit kan leiden tot vorstschade op de steen. Je merkt al op de laatste rij tegels dat er waterstagnatie is op de tegel.
Ik vrees ook dat de waterkering onder de pas van de plint niet is gerespecteerd. Water zal van de verharding opgetrokken worden tot in de plint. Normaal is er boven de plint ook een waterkering gestoken die verdere expansie van het water zal tegenhouden. Je ziet al waterintrekking op de plint op de achtergevel .

Ik vrees dus voor de integriteit van de woning in dit geval.

Bijkomend , kan het zijn dat je oprit ( meer bepaald het aanstrijken van e kassei op de buur zijn perceel ligt ?

conclusie niet het beste voorbeeld om hoogteverschil op te vangen , me dunkt.
 
Lid geworden
2 jan 2017
Berichten
11
Waarderingsscore
10
Punten
3
Wij hadden het omgekeerde voor bij onze bouwgrond: aan de voorkant en rechterkant is deze een stuk lager. Wij hebben dit weggekregen door de achterkant van het huis zo hoog mogelijk te zetten. Dit kan je merken aan het hoogteverschil in de plinten. In de voortuin hebben we ook wat kunnen wegwerken door middel van niveauverschillen.
In uw geval zou ik wel goed nadenken hoe je gaat weggeraken met jullie rioleringen, in de veronderstelling dat de aansluiting aan de voorkant is.
Mmm, dit is niet de normale gang van zaken bij het plaatsen van verhardingen. Volgens de regels der kunst werk je steeds pas aan de woning en leg je de helling aflopend , weg van de woning.
Zelfs het terras achteraan helt niet af naar de tuin maar naar de woning. Dit kan leiden tot vorstschade op de steen. Je merkt al op de laatste rij tegels dat er waterstagnatie is op de tegel.
Ik vrees ook dat de waterkering onder de pas van de plint niet is gerespecteerd. Water zal van de verharding opgetrokken worden tot in de plint. Normaal is er boven de plint ook een waterkering gestoken die verdere expansie van het water zal tegenhouden. Je ziet al waterintrekking op de plint op de achtergevel .

Ik vrees dus voor de integriteit van de woning in dit geval.

Bijkomend , kan het zijn dat je oprit ( meer bepaald het aanstrijken van e kassei op de buur zijn perceel ligt ?

conclusie niet het beste voorbeeld om hoogteverschil op te vangen , me dunkt.
Beste Lukanar,

Uiteraard is er een verval voorzien weg van de woning.
Het terras achteraan loopt af richting tuin, in beide richtingen. Aan de buitenkant van het terras hebben we tevens een goot gecreëerd zodat het terraswater via een putje afloopt.
De waterkeringen in de muren werden echter gerespecteerd.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.938
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
oef wat een opluchting want op die foto's komt dat helemaal anders over hoor.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan