• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Bouw bijgebouw - 'blog' met vragen

Lid geworden
13 nov 2018
Berichten
290
Waarderingsscore
12
Punten
18
Hallo,

om te voorkomen dat ik overal topics zet dacht ik dit topic te maken om het wat te 'bundelen'.

De plannen zijn ook al wat gewijzigd dankzij de constructieve feedback op dit forum (en mijn vriendin) waardoor de plannen eenvoudiger zijn geworden. Het wordt een bijgebouw waar vooral gefitnest zal worden, ook een deel opbergingsruimte. Ik heb zoveel mogelijk 'herbruikt', dus recup steen voor fundering, recup ramen, recup balken, recup dorpels en recup vloertegels...

De buiten afmetingen zijn 3,8 * 9,2m. De nuttige hoogte zal 3m binnen zijn, dus ongeveer 3,45m vanaf de betonplaat. Muren worden geïsoleerd met 8cm rotswol, plafond met 18cm rotswol. Komt dan een vals plafond in om het mooi recht te hebben. Enige verwarming is een inbouwcasette. Wordt ook een nieuwe verdeelkast gezet met een 3x10 mm2 voedingskabel uit de hoofdkast. De muren zou ik laten bezetten, langs binnen natuurlijk.

De ruwbouw wordt gelijmd, 14cm dik, plafond is plat met EPDM, gevelsteen is recuperatie steen, ook gelijmd voeg 3mm. Dak wordt zonder overhang gezet, muren lopen dus recht omhoog.

ik heb de ramen reeds 2de hands gekocht. Een schuifraam en 3 hoge ramen die allemaal tot op 'de grond' komen, en nog een kleim raampje voor naast de deur. Dorpels heb ik ook al. Ik wil het zo goed mogelijk isoleren, maar niet te extreem. Vooral vocht vind ik belangrijk, goede waterkering.

Momenteel is dit reeds gebeurd:
- gleuffundering van 60 diep, 40 breed, gemetst met betonstenen
- bekisting gemetst 16cm hoog
- betonplaat gegoten van 16cm hoog, ondernetten 8mm 150x150, bovennetten 6mm 150x150

Ik had gepland om in deze volgorde verder te werken:
- aanzetblokken plaatsen, pas zetten
- waterkering op aanzetblokken
- ruwbouw volledig lijmen, tot op een hoogte van 3m (+ hoogte aanzetblok)
- balken plafond leggen 'in de mortel', uitpassen met houten spieën op de blokken
- tussen de balken komen ook gelijmde stenen (zijn 25cm hoog), balken zijn 17cm hoog, 8cm verval
- stenen boven de balken lijmen of metselen, zou maar 10-15cm hoog moeten zijn (of is dit niet de beste manier?)
- osb op balken vastmaken, en EPDM op osb lijmen. Stenen erop leggen zodat EPDM zeker niet loskomt, tot de gevelsteen er staat
- Dorpels plaatsen
- Alle ramen en deuren al plaatsen, zodat ik er mooi rond kan metselen
- Gevelsteen lijmen
- alle elektriciteit uitslijpen etc.
- laten bezetten
- Trainen :)

Nu zou ik graag binnenkort beginnen te lijmen, maar hier had ik enkele praktische vragen over
- de dorpel is 5cm dik. Onder de dorpel moet waterkering, de dorpel daar dan op, met wat verloop, dus ik zal snel aan 7cm 'hoogte' zitten? Ik zou de vloer gelijk willen leggen met de dorpel, het is een terrastegel die ik 'vol in de cement' zou leggen (zoals een terras). Is een aanzetblok van 10cm dan hoog genoeg? Met een aanzet blok van 15cm zit m'n waterkering 8cm boven de vloer, dan zit m'n bezetting veel te hoog ivm m'n vloer, of moet ik gigantisch hoge dorpels steken.
- Aanzet moet normaal een kimblok zijn, maar die moet helemaal ingepakt worden tegen het vocht. Kan ik niet gewoon een gewone betonsteen van 15cm hoog nemen, of een snelbouwsteen? Is maar een bijgebouw, vloer wordt ook niet geïsoleerd
- de rand van het dak moet ongeveer 10cm hoog zijn. Ik ging eerst van die kimblokken gebruiken, maar die 'verpulveren' wel erg snel, ik vrees dat als ik m'n ladder ertegen zet het los komt. Hoe kan ik best die rand maken? Betonblokken metselen? Die kunnen ook loskomen aangezien m'n lader een 'zijwaartse' druk geeft, volledig op de voeg dus. Ik zou het ook wel in hout kunnen maken, maar hout kan altijd beginnen rotten met de tijd? Wat raden jullie aan?

De andere vragen komen wel eens ik verder ben, ik zal ook wat foto's proberen te posten van de werken
 

Bijlagen

  • 20210402_175226.jpg
    20210402_175226.jpg
    816,7 KB · Weergaven: 52
  • 20210402_175039.jpg
    20210402_175039.jpg
    853,4 KB · Weergaven: 52
  • 20210331_170106.jpg
    20210331_170106.jpg
    1.014,5 KB · Weergaven: 54
  • 20210227_161113.jpg
    20210227_161113.jpg
    313,3 KB · Weergaven: 53
  • 20210303_101246.jpg
    20210303_101246.jpg
    574,3 KB · Weergaven: 52
  • 20210303_101225.jpg
    20210303_101225.jpg
    617,6 KB · Weergaven: 50
  • 20210305_182439.jpg
    20210305_182439.jpg
    528,8 KB · Weergaven: 52
  • 20210305_182454.jpg
    20210305_182454.jpg
    789,1 KB · Weergaven: 52
  • 20210331_170106.jpg
    20210331_170106.jpg
    1.014,5 KB · Weergaven: 52
Lid geworden
13 nov 2018
Berichten
290
Waarderingsscore
12
Punten
18
Ondertussen nog wat nagedacht, ik ga toch maar gewoon doorlijmen tot boven in snelbouw, en met schoentjes de balken vastmaken. Dan moet ik niet zitten slijpen en met mortel balken vastzetten etc., gewoon 50 schoentjes vastzetten op m'n stenen.

Ik zou mijn stenen moeten bestellen dus moet er wel een beslissing in nemen.

Ivm de kimlaag, ik zal dan maar voor ytong gaan na het lezen van alle topics, zou goed zijn om te weten of ik nu met een kimsteen van 10cm hoog toekom. naar mijn gevoel wel, met cement eronder en epdm zit ik toch zeker aan 11cm, m'n vloer is 6 a 7 cm, dus moet lukken.

Voor de rest moet ik nog de EPDM folie bestellen om de kimlaag 'in te pakken'. ik mag ook m'n spouwhaken niet vergeten zodat ik de rotswol erop kan steken.

ivm die rotswol, ook veel topics gelezen over wel of niet een volle spouw, maar is het wel gemakkelijk om te lijmen met een volle spouw, is er geen risico dat de rotswol de steen wegduwt?
 

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Berichten
3.668
Waarderingsscore
1.827
Punten
113
Ik zou zelf toch geen balkschoenen gebruiken en gewoon in de muur steken, al zeker goedkoper. Ik kan niet helemaal goed volgen met die kimblokken-hoogte. Zelf zou ik toch altijd isolatie steken in de vloer, zelfs al is het maar in een bijgebouw. Er bestaan ook folies waar je de kimlaag tot op de fundering mee kan inplakken. Kan er nu niet opkomen hoe dat noemt, maar lijkt me iets eenvoudiger dan EPDM om te verwerken. Rotswol gaat geen steen wegduwen hoor, al heb ik geen idee wat beste is.

Als je hout gebruikt als dakopstand, moet dit ook goed ingepakt zitten in je EPDM en waterkeringen, dus rotten zou normaal niet mogen. En als je lijm gebruikt om stenen te plaatsen als opkant, zullen die wel stevig genoeg vast zitten. Die (vaak ytong) komen maar los als ze gemetst zijn met gewone cement zonder de juiste additieven of lijm te gebruiken.
 
Lid geworden
13 nov 2018
Berichten
290
Waarderingsscore
12
Punten
18
Bedankt voor de reactie! die kost valt op zich wel mee, 2 euro per schoentje, 100 euro, het gaat meer over het verschil in gemak van plaatsing en stevigheid, als de muur uit 1 stuk bestaat zal ze wat steviger zijn uiteraard.

Vloerisolatie had ik niet overwogen, omdat het een extra kost is, ook omdat mijn betonplaat niet geplierd is of zo, er zitten kleine hoogteverschillen in van het afvlakken, en omdat het weer hoogte toevoegt, komt men dorpel ook hoger. Heeft het ook veel zin in een ruimte die meestal maar een beetje verwarmd wordt, meeste verlies is via plafond en daarna pas muren, ramen en dan vloer? wil het wel doen, als het geen onnodige kosten en werk toevoegt

ok, bedankt, als ik ze in de muur steek zou ik dus wel ytong kunnen lijmen als bovenste laag.

Die speciale folie om kimblokken in te pakken ga ik eens opzoeken!
 
Lid geworden
13 nov 2018
Berichten
290
Waarderingsscore
12
Punten
18
ziet er heel mooi en duur materiaal uit, een DPC folie zal een stuk goedkoper zijn en even goed werken indien goed geplaatst denk ik :)

Die vloerisolatie verder onderzocht en blijf toch bij het initiële plan, dan krijg ik ook nog wat 'aardwarmte' in de winter, en ben ik zeker dat m'n chape niet springt bij het deadliften.

Ivm die kimblok, kan aan mij liggen, maar lijkt zelfs niet te bestaan in een hoogte van 10 cm.

Ik heb het getekend, in bijage, vloeropbouw is maar 7 max 8 cm, met 15cm kimblok heb ik dan min 7cm voordat mijn waterkering zit en er dus ook bezet kan worden. Heb ik hele hoge plinten nodig.
 

Bijlagen

  • 20210408_155859.jpg
    20210408_155859.jpg
    229,8 KB · Weergaven: 11
Lid geworden
13 nov 2018
Berichten
290
Waarderingsscore
12
Punten
18
Ook eens even de waterkering uitgetekend zoals ik het begrijp, kim blok goed inpakken, waterkering naar buiten. Maaiveld ligt lager dan de betonplaat. De betonsteen fundering is niet ingepakt tegen vocht, onder de betonplaat ligt gewoon funderingsfolie. Vrij droge zandgrond hier. Ik zou op termijn ook nog wel een pad errond aanleggen, steenslag en stabilisé tot net onder het niveau van men waterkering. Ok zo?
 

Bijlagen

  • 20210408_164921.jpg
    20210408_164921.jpg
    227,3 KB · Weergaven: 19
Lid geworden
13 nov 2018
Berichten
290
Waarderingsscore
12
Punten
18
Goed aan het werk geweest, kim van 10cm in gewone steen gemetst, dpc en dan het gigantisch zenuwslopende werk om de eerste laag stenen pas te zetten...

Is goed gelukt, alleen merkte ik toen ik bijna rond was dat ik boven het koordje aan het komen was...alle stenen nochtans perfect pas, altijd kijken dat waterpas niet bleef haperen en telkens dubbelcheck met waterpas 1.8 m...ik kon het koordje ook niet volgen want dan waren de stenen niet pas!

Ik heb er nu geen last van omdat het in het stuk met al de ramen fout is beginnen gaan vermoed ik, maar komen nog staltons

Het lijmen gaat wel perfect, dus het moet met fracties van mm op die 25m lengte muur opgebouwd zijn.

Binnenkort komen de staltons en daarboven moet ik weer een laag metselen, dan moet ik toch kijken om alles uit te laten komen rondomrond...
 

Bijlagen

  • 20210419_175611.jpg
    20210419_175611.jpg
    811,6 KB · Weergaven: 53
  • 20210419_175602.jpg
    20210419_175602.jpg
    912,6 KB · Weergaven: 50
  • 20210419_131952.jpg
    20210419_131952.jpg
    974,4 KB · Weergaven: 48
  • 20210419_095037.jpg
    20210419_095037.jpg
    847,1 KB · Weergaven: 48
  • 20210419_131928.jpg
    20210419_131928.jpg
    953,4 KB · Weergaven: 52

lening

Actief Lid
Lid geworden
17 jul 2018
Berichten
217
Waarderingsscore
67
Punten
28
Waarom stel je al u vrage hier. Je moet toch een architect hebben voor u bijgebouw want u voldoet niet aan de regels voor een vrijstelling van vergunningsplicht omdat u gebouw in de zijtuin geen 3 meter van de perceelsgrens is afgeblijven. Dit staat er dan op de site van het omgevingsloketvlaanderen: Als een omgevingsvergunning of melding verplicht is, dan is in principe ook altijd de medewerking van een architect verplicht. Lees ook eens de voorwaarde voor een vrijstelling te goei want volgens mij voldoet u hier niet aan en is er een architect nodig en dan moet die u met raad en daad bijstaan.

 
Lid geworden
13 nov 2018
Berichten
290
Waarderingsscore
12
Punten
18
Misschien eerst beter lezen? In de achtertuin moet je 1m van de grens blijven...ik heb uiteraard mij eerst geïnformeerd bij de dienst omgeving.

Verder dient een forum om vragen te stellen en kennis te delen dacht ik...

Je eigen link:
  • in de achtertuin 1 meter van de perceelsgrens blijven of tegen een bestaande scheidingsmuur op de perceelsgrens gebouwd worden zonder de bestaande scheidingsmuur te wijzigen
 

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Berichten
3.668
Waarderingsscore
1.827
Punten
113
Waarom stel je al u vrage hier. Je moet toch een architect hebben voor u bijgebouw want u voldoet niet aan de regels voor een vrijstelling van vergunningsplicht omdat u gebouw in de zijtuin geen 3 meter van de perceelsgrens is afgeblijven. Dit staat er dan op de site van het omgevingsloketvlaanderen: Als een omgevingsvergunning of melding verplicht is, dan is in principe ook altijd de medewerking van een architect verplicht. Lees ook eens de voorwaarde voor een vrijstelling te goei want volgens mij voldoet u hier niet aan en is er een architect nodig en dan moet die u met raad en daad bijstaan.


Die mens stelt zijn vragen hier omdat het een bouwforum is. Waarom hang jij hier de politie uit?

TS zijn gebouw staat in de achtertuin dus dan geldt 1 m vrije zone en geen 3 meter.
In die 2 zinnen die u typt staan 3 onwaarheden.
 
Laatst bewerkt:

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.488
Waarderingsscore
3.039
Punten
113
Zeker die korte stukjes muur ondersteunen, stutten als je nog hoger gaat. Want met de minste wind breekt dat af op de waterkering.
 
Lid geworden
13 nov 2018
Berichten
290
Waarderingsscore
12
Punten
18
Bedankt Tom, die smalle stukskes zijn inderdaad mijn bekommernis. Ik zou eerst de andere grote muur op hoogte doen, dan die smalle, en direct de staltons erop zodat er toch gewicht op staat
 

Kegel

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 okt 2012
Berichten
625
Waarderingsscore
290
Punten
63
Bedankt Tom, die smalle stukskes zijn inderdaad mijn bekommernis. Ik zou eerst de andere grote muur op hoogte doen, dan die smalle, en direct de staltons erop zodat er toch gewicht op staat
Je kan daar gewoon een lange plank tegen vastmaken met spanvijs richting uw beton en daar een zware steen aan vastmaken (of meerdere stenen stapelen) en ook vastmaken met een spanvijs
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan