boren in faience

koenDW

Lid
Lid geworden
13 sep 2006
Waarderingsscore
0
Punten
16
Ik heb den Alain der eens zien op sukkelen in The Block, maar hoe pak je dat best aan?

Gisteren eens geprobeerd met een "all-in-one"-boor (glas en tegels stond er expliciet bij), maar die was snel bot en dat ging voor 1 mm, nadien een gewone diamantboor, dat ging beter, maar duurde +/- 20 min voor een gat. (ik moet er nog zeker 8 doen ...)

Ik heb wel elke 5 a 10 sec de boor onder water gestoken om toch een beetje te koelen.

Welke boor gebruik hier best voor? zijn er tips & tricks?

alvast bedankt.

Lid geworden
14 dec 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Een goede diamantboor doet het normaal gezien. Koelen met olie en niet met water, dan kan je langer aan één stuk boren. Over het te boren gat plak je 10cm² tape en dan boor je met een klopboor zeer zacht.

Je hebt altijd een kans dat de tegel barst, hoe beter gelijmd hoe kleiner de kans.

jvanhambelgium

Zeer Actief lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
9
Punten
38
DMW renovaties wrote:
Een goede diamantboor doet het normaal gezien. Koelen met olie en niet met water, dan kan je langer aan één stuk boren. Over het te boren gat plak je 10cm² tape en dan boor je met een klopboor zeer zacht.

Je hebt altijd een kans dat de tegel barst, hoe beter gelijmd hoe kleiner de kans.

Klopboor ?? :shock: Zou ik nooit doen!

Nope , zo'n diamantje erop en laag toerental en toch nog koelen.

Anders smeult de diamant zo weg...

Lid geworden
14 dec 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Met de gepaste klopboor is er geen probleem!

Zie dat uw diamantboor dan scherp genoeg is.

Lid geworden
28 jun 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik denk vooral:

- Scherpe boor

- LAAG toerental (<500 rpm)

- Niet te veel druk ... de boor zijn werk laten doen

- CONSTANT koelen ... dus met een PET fles met gaatje in dop contant water over de boor spuiten.

Groeten Ghole

Lid geworden
20 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ghole wrote:
- CONSTANT koelen ... dus met een PET fles met gaatje in dop contant water over de boor spuiten.

Makkelijker : met plantenspuit.

Heb het hier ook gedaan, met een diamantboor, en nam ook nog wel wat tijd in beslag. Een gewone steenboor was brij snel om zeep.

Lid geworden
16 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ooit het zelfde probleem gehad. Blijkbaar maken ze die keramische tegels ook heel wat harder dan vroeger. Zo'n glasboor ging inderdaad voor 1 mm.

Uiteindelijk heb ik alles bevestigd met TEC7. Gedaan met boren... :lol:

Lid geworden
28 jun 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Tijd zal het wel altijd in beslag nemen ... maar dan gaat je boortje wat langer mee dan 1 (of zelfs geen) gat.

Score:

Schoonpa op hoog toerental + veel druk + af en toe boortje koelen in glas water: 10 tal gaatjes :wink:

Ikke: traag toerental + geen druk + constant koelen: 100den gaatjes ... en bijna even snel 8)

Lid geworden
23 aug 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
en wat als je moet boren in van die dunne gewone glanzende faiencekes? Lijkt me enorm teer op barsten? lukt dat ook goed op dezelfde werkwijze?

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
784
Punten
113
dremel met tegelfrees

één keer je door de glazuur zit kan je verder met gewone boor

562 en 566

Lid geworden
12 jul 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik heb een piranha-boor gebruikt, samen met een boormachine die niet te hard klopt.

Geen problemen gehad, en een gaatje duurt echt geen minutenlang!

Zelfs in mijn garage moest ik een gaatje in de vloer boren, en daar liggen superharde tegels --> geen enkel probleem

Lid geworden
22 dec 2006
Waarderingsscore
1
Punten
0
Ik heb eens ooit ergens gezien dat je een kruis moet plakken met van die brede plakband en daar door boren (niet op klopboor-stand), dus zo doe ik het altijd... kruis plakken met ductape, aftekenen, boren, tape verwijderen. Nog nooit barsten gehad.

Groetjes,

Steven

Lid geworden
13 mrt 2006
Waarderingsscore
5
Punten
0
Boren in faïence moet normaal goed lukken met een gewone steenboor zonder kloppen - idem voor zelliges, poreuse tegels, zachte natuursteen en zo. Met vaste hand of tape de boorpunktie maken, starten op laagste snelheid - de boor afkoelen kan met olie, liefst kleurloze.

Boren in keramische tegels : met glasboor, droge of natte diamant.

Boren in natuursteen : met droge of natte diamant.

Glasboren passen op elke boormachine - droge diamant klokboren passen op elke slijpschijf asgat M14 - natte diamant klokboren kunnen op een gewone boormachine (met aparte watersproeier - kan alleen met 2 personen voor boringen in wanden ) - natte diamant klokboren met waterkoeling door de boorkop van aangepaste machine is de beste techniek, omdat de stenen en de boor permanent worden gekoeld.

jp

Bovenaan