• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Boormachine: Accu vervangen of nieuw

invictus66

Zeer Actief lid
Lid geworden
29 jun 2011
Berichten
1.200
Waarderingsscore
13
Punten
38
De batterijen van mijn accuboormachine hebben hun beste tijd gehad.
Ik kan nog maar een 10-tal minuten werken met de beste batterij, de andere is helemaal niks meer.
De boormachine in kwestie is een groene bosch met 14.4v NicD batterij van ongeveer 10 jaar oud. Op zich is er niks mis met de machine en voldoet ze in de meeste gevallen voor mij.

Is het volgens jullie nog de moeite om de batterijen te vervangen of koop ik beter ineens een nieuw?
Een nieuwe batterij kost ongeveer € 40, maar ik heb er graag 2, € 80 dus. Een nieuwe boormachine kost me ongeveer € 150.
 

rdr2180

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
18 mrt 2006
Berichten
2.674
Waarderingsscore
566
Punten
113
Voor die beslissing heb ik intussen al twee keer gestaan en ik heb twee keer een nieuwe machine gekocht.

Tegen de tijd dat de accu's (NiCad) echt op waren, was de slipkoppeling van de eerste ook versleten en de nieuwe accu's (NiMH) hadden meteen een stuk groter vermogen. Dat tweede machientje was verre van versleten, maar er was net een promo waar ik bij een boormachine ook een slagschroevendraaier kreeg, met twee Li-Ion accu's van weer een hoger vermogen én een koffer...
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
ik zou dan persoonlijk ook voor een nieuwe gaan.
 

K.B.

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 feb 2009
Berichten
8.683
Waarderingsscore
30
Punten
48
 

Ik heb gisteren een folder in de bus gehad van  HUBO en van Gamma ...

Hierin staat volgens mij de opvolger van dit toestel  ....

Naar de folder van Gamma moet je niet zoeken ...  maar kijk hier eens 

https://www.hubo.be/nl.html?gclid=CKKLq9XF8ckCFQEFwwod6cALIg

Ik heb er  nog speciaal op gelet omdat ik een drietal jaren geleden hetzelfde toestel kocht rond deze periode van het jaar in Gamma .. was toen dacht ik 179 euro ( in promotie ) 

Ik zou niet aarzelen ...

 

k.b.

 

 
 

K.B.

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 feb 2009
Berichten
8.683
Waarderingsscore
30
Punten
48
Oorspronkelijk bericht geplaatst door rdr2180

Voor die beslissing heb ik intussen al twee keer gestaan en ik heb twee keer een nieuwe machine gekocht.

Tegen de tijd dat de accu's (NiCad) echt op waren, was de slipkoppeling van de eerste ook versleten en de nieuwe accu's (NiMH) hadden meteen een stuk groter vermogen. Dat tweede machientje was verre van versleten, maar er was net een promo waar ik bij een boormachine ook een slagschroevendraaier kreeg, met twee Li-Ion accu's van weer een hoger vermogen én een koffer...

 

Inderdaad ... bij mijn Bosch  14.4 Li zijn de batterijen nog degelijk maar de slipkoppeling heeft het beste wel gehad  ...

Maar ja ... dat zal wel een oorzaak vinden in het frekwent gebruik ... de FESTO van mijn vader geeft echter geen krimp en is duidelijk kwalitatief beter  ...

Maar hij heeft ook een compleet andere prijs  ...

Ik denk dat ik er mogelijks bij HUBO nog eentje haal voor onder onze kerstboom ... twee toestellen hebben is toch ook handig en de oudste is nog perfect om bvb iets voor te boren en een standaard schroef te zetten ... is er echt koppel nodig dan heeft hij het gehad ...

Maar ja ... ik heb er bij het "soufreerwerk" aan mijn stalen trap wel eens moeten mee stoppen omdat hij gewoon verbrand begon te ruiken  ... laag toerental in combinatie met hoog koppel tijdens een tijdrovende booractiviteit waarbij je nog een deel van de koelopeningen afdekt met de hand om druk te  kunnen zetten  ... oplossing ... even bijkoelen met de luchtcompressor  ...

k.b.
 

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Berichten
8.688
Waarderingsscore
27
Punten
38
Zelfde voorgehad met een Black&Dekker machientje (mijn eerste accu schroevendraaier ooit... *snif* ... ). Nieuwe batterij gekocht bij budgetwinkel, die batterij was na een jaar ook niet meer ok ... 

Dan maar nieuw machientje gekocht (de grotere 18V broer van de Bosch Blauw die Mario voorstelt)... damn good plan. 

Dus... ik zou ook vervangen & naar de 14,4V Bosch Blauw machientjes van Mario kijken (dat zijn er echte uit de Blauw reeks, niet uit de groen reeks met een blauw kleurtje)... in die prijscategorie zou ik niet naar Bosch Groen kijken... 
 

K.B.

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 feb 2009
Berichten
8.683
Waarderingsscore
30
Punten
48
 

Daat zit natuurlijk ook iets in ... BOSCH blauw is natuurlijk zeker een meerprijs van enkele tientallen euro's waard ...

 

k.b.
 

invictus66

Zeer Actief lid
Lid geworden
29 jun 2011
Berichten
1.200
Waarderingsscore
13
Punten
38

invictus66

Zeer Actief lid
Lid geworden
29 jun 2011
Berichten
1.200
Waarderingsscore
13
Punten
38
Oorspronkelijk bericht geplaatst door tjayDus... ik zou ook vervangen & naar de 14,4V Bosch Blauw machientjes van Mario kijken (dat zijn er echte uit de Blauw reeks, niet uit de groen reeks met een blauw kleurtje)... in die prijscategorie zou ik niet naar Bosch Groen kijken... 

Wat is het verschil tussen een echte bosch blauw en een groene met een blauw kleurtje? Het prijsverschil tss een nieuw model bosch groen en een bosch blauw is inderdaad niet erg groot.
 

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Berichten
8.688
Waarderingsscore
27
Punten
38
Geen idee eigenlijk!! Maar je hebt in Bosch Blauw een aantal toestellen, typisch een typenummer in de 1000/2000, die krak hetzelfde eruit zien als de Groen equivalenten (of dat is toch althans mijn indruk op alle gebied, zelfs als je ze vasthebt). Vermoed dat (enkel?) de ondersteuning naar professionals anders is tov groen reeks (na registratie op Bosch blauw site).

Bij breekhamers is dat (uit het hoofd) GBH2600 vs GBH-24 en GBH-28, bij accumachientjes BV PSR-1140 vs GSR-1440, van zodra erbij blauw een duizendtal reeks is, dan is het denk ik een opgewaardeerde groen. Dat maakt het daarom niet  slecht he, ik denk/vermoed dat de echte professionele reeksen iets robuuster zijn en gemaakt voor intensief gebruik... Maar da's een vermoeden, heb ze niet Head to Head getest :).
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
binnenwerk metalen radarwerk of plastic, gehard staal of niet, betere batterijen ook mogelijk om 3Ah of meer te kopen voor u toestel. Metalen boorkop of plastic. Zo zijn er al wel wat verschillen .

Persoonlijk zou ik voor wel een redelijke meerprijs, maar wel  18v en met 3 zeer goede batterijen van 4Ah kiezen voor de Metabo BS18LT .

http://www.benl.ebay.be/itm/Metabo-18-Volt-Akku-Bohrschrauber-BS-18-LT-3-Akkus-4-0-Ah-Ladegerat-Metaloc-/381406319980?hash=item58cd96956c:g:SioAAOSwKIpV-rUo

 

Zelf heb ik de SB18LTX impuls (boorhamer) en zeer tevreden. 2Ah accu is dan wel beter qua gewicht voor kortere klussen .
 

K.B.

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 feb 2009
Berichten
8.683
Waarderingsscore
30
Punten
48
 

Ik heb mijn groene bosch ( die trouwens nog steeds werkt) altijd een toestelletje gevonden dat zijn prijs aard is geweest  ... ( en al zeker omdat ik het ook in een "actie" kocht )

Veel beter dan een WORX machine die ik soms eens gebruikte van mijn schoonvader  ... maar mijn BOSCH kan niet tippen aan de FESTOOL van mijn vader ...( ik geloof een C12 )  ... maar als je nu een C15 wil met twee batterijen dan betaal je toch 400 euro  ( en dat is 4 x de HUBO prijs ... van die Bosch )

De uitbreidbaarheid en het wisselsysteem van FESTOOL hebben geen gelijken denk ik ...

neem nu zo een setje :  

http://www.toolnation.nl/festool-c-15-li-5-2-set-accuboormachine.html?sqr=festool%20c15&

 

k.b.
 

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Berichten
8.688
Waarderingsscore
27
Punten
38
Op Festool heb ik ook al veel zitten kwijlen, maar nooit gekocht. Krijg het niet over mijn hart om bij de ruwbouwwerken die ik nu doe zo een dure machine gewoon kapot te maken in het stof, van de ladder laten vallen, als zo een kreng van een machine aan het schreeuwen is dat het niet meer kan maar dan toch nog eens ne keer dat knopke "volle gas" ne keer indrukken... zo ne schone Festool misbruiken... zonde... zonde... :D

Maar is Festool zo niet het merk dat de mensen (particulieren) die bijna op pensioen zijn kopen? In de stijl "nu zen ik 55, nu koop ik mij ne dikke BMW!".  Als mijn verbouwing af is, dan koop ik mij Festool materiaal om van te kunnen genieten. Verbouwen ga ik er wel niet mee doen :D :D :D...
 

rdr2180

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
18 mrt 2006
Berichten
2.674
Waarderingsscore
566
Punten
113
Oorspronkelijk bericht geplaatst door tjay

Op Festool heb ik ook al veel zitten kwijlen, maar nooit gekocht. Krijg het niet over mijn hart om bij de ruwbouwwerken die ik nu doe zo een dure machine gewoon kapot te maken in het stof, van de ladder laten vallen...

hé, er denken er nog zo *drinks*
 

tilt!

Zeer Actief lid
Lid geworden
2 jun 2006
Berichten
5.534
Waarderingsscore
8
Punten
38
Cool! Een interessant onderwerp *new_russian* , vooral omdat ik net ook in dezelfde situatie zit. In mijn geval dus een groene Bosch van een 10-tal jaar oud en (ik mag het wel zeggen): redelijk goed gebruikt.

1 van de 2 batterijen trekt het maar 2 minuten meer, de andere is still going strong, al een paar keer met een half oog naar de machientjes in de Hubo en Gamma zitten kijken (ik laat me graag verleiden door een mooie koffer met wat extra goodies in) en telkens weer voortgestapt.

Nu, ik ben een gewoontehoer en ik ben zo tevreden van die groene Bosch dat het machientje zoals hier eerder vertoond van 99 Euro misschien wel ideaal zou zijn voor mij (ik heb nu iets soortgelijks van model/voltage).

De reden van mijn post is dus: Bosch groen is toppie, blauw misschien nog toppi'er maar dat weet ik niet.

 

***EDIT na een korte zoektocht in de Hubo folder***

 

Dit is de machine die ik momenteel heb (althans, spitting image):

https://www.hubo.be/nl/p/schroefboormachine-psr-14-4v-ni-cd/168856.html

Kost momenteel nog steeds 136 Euro en in vergelijk ziet de machine van 99 Euro er direct "flimsy" uit.

Deze is dan 50 Euro duurder en is dan ook altijd het type dat in mijn been bijt:

https://www.hubo.be/nl/p/schroefboormachine-psr-1800-li-2-toolbox/520104.html

En ja, ik ben ondertussen oud en wijs genoeg om te weten dat 241 accessoires gelijkstaat aan 5 dingen die je kan gebruiken en 236 vijsjes, otoh heb ik graag altijd alles bij, wat extra boren enzo heb je altijd nodig (ik breek er al eens eentje, machtige beer die ik ben), bitjes kan ik ondertussen verkopen, maar alles in zijn doos en mooi geordend heeft toch nog altijd iets, en heb je die koffer al eens gezien (daarbij direct denkend: is dat zo geen koffer die na 3 maand uiteenvalt). Daarenboven is dit 18V en is de laadtijd 3x korter (1u ipv 3u), otoh, misschien is het mijn verbeelding maar ik dacht dat mijn huidige machine op 15 minuten geladen was (?).

Volop afwegingen dus, en meestal stap ik dan maar door. Pesies ook veel verschil in die Bosch'kes

 
 

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Berichten
8.688
Waarderingsscore
27
Punten
38
Jawadde, die 18V heeft een draaimoment tot 46Nm ... daar kunde al een vijzeken mee vast draaien als DHZ... ;).

Ik moet nu wel zeggen, de Bosch accessoires vind ik maar so-so, toch zeker degenen die je in de Hubo & Gamma kunt kopen (dat zijn denk ik de goedkoopste varianten van de accessoires want daar bestaan ook een aantal "reeksen" in) ... Slijten nogal rap naar mijn goesting. Je kan ook die 50 euro zelf investeren in een ultra-hard diamond everlast neverbreak shizzle ma dizzle bitsetje met de 5 of 6 courante bits. Of gewoon in de speciaalzaak een dooske van 10 PZ2 kopkes kopen voor 15 euro en ze wegsmijten navenant dat ge ze beu zijt... 

But nonetheless, schoon kofferke voor 149 euro...Ook iets voor TS om naar te kijken... 
 

invictus66

Zeer Actief lid
Lid geworden
29 jun 2011
Berichten
1.200
Waarderingsscore
13
Punten
38
Oorspronkelijk bericht geplaatst door tjayBut nonetheless, schoon kofferke voor 149 euro...Ook iets voor TS om naar te kijken... 

Die koffer intresseert me niet echt. Ik heb het liever iets compacter, bovendien heb ik al een apart bosch boren setje, volgens mij identiek aan wat hier bij zit (behalve de vijzen dan). Deze worden stelselmatig vervangen door meer kwalitatieve boren, een wereld van verschil.

Ik zit eigenlijk te wachten op een mooie promotie van een "pro" merk (blauwe bosch, metabo, makita,..). Deze vind je echter niet in een Gamma of Hubo.
 

invictus66

Zeer Actief lid
Lid geworden
29 jun 2011
Berichten
1.200
Waarderingsscore
13
Punten
38
Hoe relevant is het opgegeven draaimoment van deze machines? Het is me opgevallen dat bij metabo machines, vooral het hard koppel toch een pak hoger ligt dan bij "vergelijkbare" machine.

Het Panasonic pakket van hierboven lijkt interessant, maar dan zie ik een max hard koppel van 20Nm, tegenover 34Nm bij een Metabo 10.8v machine. Is die metabo dan echt zoveel krachtiger? Of is dit gewoon een verscil in de manier waarop ze meten? Klopt het dat het zacht koppel eigenlijk relevanter is?

Dit lijkt me ook wel een mooie aanbieding:

https://www.redcoon.be/B552626-Metabo-BS-18-Li-2-Accus-20Ah_Li-ion-schroefboormachines
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan