• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Boorgaten te groot

User_ion

Lid
Lid geworden
10 nov 2017
Berichten
191
Waarderingsscore
1
Punten
18
Hallo forum,

Ik heb in mijn gevel een bokszak willen ophangen. De gaten (een stuk of 6 van 8 totaal) zijn wat te groot. De beugel komt iets los te zitten. Ik had metalen plugs gebruikt die uitzetten wanneer je de bout vastdraaid. Blijkt echter dat het toch niet vast komt te zitten bij het aandraaien.

Kan ik chemische (2 component) verankering gebruiken voor de plugs? Of grotere plastieken plugs? Ik gebruik momenteel boorkop 12 (sps als dit zou uitmaken).


Enig advies?
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.863
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
Iets meer details over de "metalen plugs" die je nu gebruikt zou handig zijn.
 

User_ion

Lid
Lid geworden
10 nov 2017
Berichten
191
Waarderingsscore
1
Punten
18
Iets meer details over de "metalen plugs" die je nu gebruikt zou handig zijn.
Zoiets gelijkaardig:


Als je m aanspant, dan zou die vaster moeten zitten.

De 2 bouten die wel blijven zitten zijn met plastieken plugs. De 6 die loskomen zijn metalen plugs . Ik dacht dat de metalen beter zouden zitten...
 

marc.vv

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 sep 2008
Berichten
2.066
Waarderingsscore
1.139
Punten
113
Ik heb in mijn gevel een bokszak willen ophangen.
Ga je die bokszak aan de buitenkant van je huis hangen ?

Bij een normale bouw met luchtspouw is de gevelmuur maar een halve steen dik en zijn er dikwijls wat plaatsen waar de mortel niet alles opvult en er dus holtes zijn.

Nu, de link die je toont zijn keilbouten.
Zetten niet zoveel uit maar wel met heel grote kracht.
Die zijn bedoeld om zware lasten in BETON vast te zetten.
Staat letterlijk in de beschrijving van jouw link: "Goedgekeurd voor: Beton C20/25 tot C50/60, ongescheurd".
Er staat zelfs specifiek vermeld "ongescheurd", net omdat die zijwaartse krachten zo groot zijn.

Een plastic plug zet veel meer uit, vandaar dat deze wel vast kwamen.

Sowieso ben ik grote voorstander van gebruik van chemisch anker.
Daarbij ga je een stukje draadstang vastzetten in de muur.
Voor gaten geboord met 12 zijn dat draadstangen van diameter 10 mm.
Eigenlijk is dat lijmen, waardoor er geen grote spankrachten nodig zijn om blijven te zitten en dus geen kans om bakstenen te splijten.

De meesten denken bij 'chemisch anker' aan grootse dingen, maar ik gebruik het ook makkelijk voor de wat eenvoudiger klussen.
Dikwijls toch zit je bij het boren net tussen een steen en een voeg en schuift je boor steevast opzij, of is er net daar een holte in de cement, of ..
Met het chemisch anker plakt het stevig vast, zonder spanningen te zetten in de muur en kan je netjes positioneren met de markeringen.

Ik veronderstel dat je niet echt bedoelde aan de buitenkant van je huis, mocht dat toch het geval zijn zal je best zeefhulzen gebruiken daar je bij het boren hoogstwaarschijnlijk door je muur gaat en anders loopt het chemisch anker er gewoon door bij het opvullen.

Zie dit andere topic:
Chemisch anker

Het handige aan zo'n bus is dat je met een nieuwe tuit (zakje van 5) deze nogmaals kan gebruiken:
1679818589806.png
Hier in de plaatselijke bouwmarkt kost zo'n bus minder dan 10 euro.

Als je maar een paar draadstangen moet vastzetten en je doet niet zoveel klusjes dat je die bus van 300 ml later toch niet meer gaat gebruiken, die bestaan ook in 165 ml, dat was hier maar een 6 euro:

1679818644366.png

Indien het binnenin je huis is en je wilt vermijden dat later, na het verwijderen, er stukjes draadstang uitsteken, kan je bij het monteren gebruik maken van koppelmoeren op een stukje draadstang waarbij die koppelmoer enkele mm's in de muur zit zodat je bij niet-gebruik deze kunt afdekken:

1679818226044.png
Oh ja, bij het gebruik van chemisch anker is het stofvrij blazen van de boorgaten wel zéér belangrijk !
 
Laatst bewerkt:

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Dit is de enige juiste vraag
Metalen pluggen in snelbouw werken niet
 

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Berichten
5.182
Waarderingsscore
1.026
Punten
113
En je zou die bouten tot in de binnenmuur moeten vast krijgen. Het buitenblad heeft geen sterkte.
 

User_ion

Lid
Lid geworden
10 nov 2017
Berichten
191
Waarderingsscore
1
Punten
18
Dank u voor de nuttige informatie @marc.vv

Heb je nog tips, droog en stofvrij, of toch iets bevochtigen voordat ik het inspuit?

Hoe lang zou je zo n chemisch anker laten uitharden voor ik de beugel er terug op monteer?

Om een paar zaken te verduidelijken: ik heb daadwerkelijk aan de buitenkant van mijn achtergevel geboord (2 steen dik), geen spouw @janus wago

Ik zit nu ook te denken aan een ikeakast die wat los zit net omdat ik toevallig terechtkwam tussen 2 stenen. Zou ik hier iets mee kunnen doen? Een plastieken plug chemisch verankeren? Of kan dit enkel met bouten, boorgat is hier tussen 6 á 8 aangezien het gat wat meer verticaal is. Misschien zelfs 10mm ...
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Plastieken pluggen kan je niet chemisc verankeren
 

marc.vv

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 sep 2008
Berichten
2.066
Waarderingsscore
1.139
Punten
113
Niet bevochtigen, maar dus wel volledig stofvrij maken.
Zie #9 tot #12
Blazen

Dat chemisch anker is een tweecomponentensysteem.
Zodra die gemengd zijn in de mengtuit begint een chemisch proces.
Na enkele minuten begint dat al wat harder te worden, dus inspuiten en draadstang plaatsen, niet te lang wachten.

Eerste wat op een stukje karton spuiten tot de kleur homogeen wordt.

De gaten niet volledig opvullen, er moet immers plaats zijn voor het volume van de draadstang.
In principe neem je ongeveer twee/derde.
Je begint achteraan en komt dan al vullend naar voor.
De eerste keren is het wat ondervinden, maar eenmaal je de gewoonte vast hebt gaat dat heel makkelijk, dat is met veel zo :)

De draadstangen er al draaiend (links en rechts wisselend) traag induwen zodat de schroefdraad goed gevuld wordt.

Als het er maar enkele zijn kan je die gaten vullen en dan de stangen plaatsen.
Bij een hele reeks moet je per draadstang werken.
Zolang je niet teveel tijd verliest bij het plaatsen is het product in de tuit nog niet aan het harden en kan je verder.

Dat uitharden gaat heel vlug, en is sterk afhankelijk van de omgevingstemperatuur, hier de cijfers uit de technische fiche:

1679825429972.png


Om een gewone plug zelf vast te zetten, wanneer het boorgat te groot of te onregelmatig is geworden, gebruik je best wat snelplaaster of snelcement, afhankelijk van de belasting.
 
Laatst bewerkt:

User_ion

Lid
Lid geworden
10 nov 2017
Berichten
191
Waarderingsscore
1
Punten
18
Bedankt voor de verduidelijking! Zal een klusje zijn voor komende week. Ik hou jullie op de hoogte.

Edit: nog 1 vraag

Kan ik na het uitharden de moer aan de ingekapselde bout echt heel goed aandraaien? Of moet ik mij aan een bepaalde torque aanhouden?
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.863
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
Je kan die goed aandraaien maar niet overdrijven.
 

GuntherS

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 aug 2020
Berichten
450
Waarderingsscore
258
Punten
63
De gaten niet volledig opvullen, er moet immers plaats zijn voor het volume van de draadstang.

Dit is belangrijk, wand het teveel aan lijm duw je er gewoon uit als je de draadstang in het gat steekt. Het heeft consistentie van yoghurt, vrij lopend dus. Meestal niet belangrijk in de ruwbouwfase, maar hier bij jou wel, aangezien dat een mooi druipspoor op je gevelsteen gaat zetten, dat bovendien nog eens uithardt.

Voor uitblazen heb ik ook de compressor + stukje flexibele darm die tot onder in het gat kon worden gestoken.
 

minoeske

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 dec 2012
Berichten
3.015
Waarderingsscore
1.932
Punten
113
De gaten niet volledig opvullen, er moet immers plaats zijn voor het volume van de draadstang.

Dit is belangrijk, wand het teveel aan lijm duw je er gewoon uit als je de draadstang in het gat steekt. Het heeft consistentie van yoghurt, vrij lopend dus. Meestal niet belangrijk in de ruwbouwfase, maar hier bij jou wel, aangezien dat een mooi druipspoor op je gevelsteen gaat zetten, dat bovendien nog eens uithardt.

Voor uitblazen heb ik ook de compressor + stukje flexibele darm die tot onder in het gat kon worden gestoken.
als je geen compressor hebt lukt het ook wel met een gewone fietspomp;)
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.935
Waarderingsscore
6.588
Punten
113
De gaten niet volledig opvullen, er moet immers plaats zijn voor het volume van de draadstang.

Dit is belangrijk, wand het teveel aan lijm duw je er gewoon uit als je de draadstang in het gat steekt. Het heeft consistentie van yoghurt, vrij lopend dus. Meestal niet belangrijk in de ruwbouwfase, maar hier bij jou wel, aangezien dat een mooi druipspoor op je gevelsteen gaat zetten, dat bovendien nog eens uithardt.

Voor uitblazen heb ik ook de compressor + stukje flexibele darm die tot onder in het gat kon worden gestoken.
als je geen compressor hebt lukt het ook wel met een gewone fietspomp;)
EN NIET ER ZELF IN BLAZEN !!!
Met mijn gedachten op halfzeven eens in de rapte gedaan.
Mijne teut op dat boorgat, vers geboord, baksteentjes
flinke teug en blazen maar.
Ik hing vol tot achter mijn oren
dag erna nog baksteensteentjes gefret.
😖😖😖
 

marc.vv

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 sep 2008
Berichten
2.066
Waarderingsscore
1.139
Punten
113
Ik hing vol tot achter mijn oren
Spijtig dat ne collega daar geen fotoke van genomen heeft, zo diréct na het gebeuren, met de verrassing nog in je ogen :ROFLMAO:

Het is ook best om de ingeblazen lucht achteraan het boorgat te laten beginnen zodat alle stof vanaf achteraan met de lucht wordt meegenomen.

Ik gebruikte vroeger een oude fietspomp die ik daarvoor apart hield (ligt hier nog ergens).
Omdat een standaard darmpje van een fietspomp een kleine 11 mm is aan het uiteinde, en dus te groot voor boorgaten van 10 mm, gebruikte ik zo een model dat je over het ventiel van je binnenband duwt, en daar stak ik een wat dikker rietje in.

Maar nu blaas ik dikwijls zelf op dat rietje .. wel eerst door een stuk papier steken zodat je geen gratis schminkbeurt krijgt :)
Zo'n rietje zit altijd in de koffer van mijn boorhamer.
Staat nu bij de werken de compressor in de geburen gebruik ik die wel.

Oh ja, in een vorig topic gaf iemand aan dat hij daarvoor zo'n pompje gebruikte, normaal om ballons op te blazen.
Gezien de grote luchtopbrengst zal dat prima werken, maar dus best één of ander darmpje aan vastmaken zodat je van achteraan het boorgat kan blazen.
Kost 99 cent in de winkel met de blauwe A
Pomp.jpg
 

YokoTsuno

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 jun 2012
Berichten
1.968
Waarderingsscore
33
Punten
48
Ik heb hiervoor de bandencompressor uit de koffer van mijn auto gebruikt :😜
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan