• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Boorgat in eiken paal 20x20

pady

Nieuw Lid
Lid geworden
7 mrt 2007
Waarderingsscore
7
Punten
8
Beste

Voor een overkapping heb ik 250 cm lange, robuuste 20x20 cm eiken palen. Deze zouden op een 25 cm hoge arduin sokkel met gat 50 mm geplaatst worden...Een 600 mm gegalvaniseerde buis dient in de betonnen vloerplaat gemonteerd, waarna de sokkel hierover geplaatst zal worden. Daarom dient er ook een gat in de eiken paal geboord te worden waar deze 43 mm buis ook een stuk in kan...

Welke boor gebruikt men hier best voor (dikte, type...) en hoeveel cm dient de buis ook nog in de eiken paal te zitten?

Bedankt voor de vakkundige kennis😉

Laatst bewerkt:

NicoP

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
17 feb 2008
Waarderingsscore
1.469
Punten
113
Pen/gat verbindingen, maar:
- daarvoor is het al te laat;
- moeilijkheidsgraad voor de dhz'er ligt hoog en je hebt er wat gereedschap voor nodig.

Om horizontale balken te verlengen wordt ook wel een "scarf"-joint of schuine las met spie gebruikt. Liplas, alsook de schuine liplas kan ook en wordt ook veel toegepast.

Laatst bewerkt:

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
5.236
Punten
113
Ik ben ook wel benieuwd of dit gesloten zal zijn of open zal blijven. Indien open dan moet je toch ook met wind rekening houden, dat heeft enorme kracht en kan heelder daken verplaatsen als dat niet genoeg verankerd of verzwaard is.

marc.vv

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 sep 2008
Waarderingsscore
1.229
Punten
113
Hier heb ik voor de carport gebruik gemaakt van halfhoutverbindingen en inox slotbouten.

Carport-o 022.jpg

marc.vv

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 sep 2008
Waarderingsscore
1.229
Punten
113
Oh ja, volgens de foto lijken beide horizontale balken heel licht bol te staan.
Maar de rechter naar boven en de linker naar onder.
Een camera, en zeker die van een gsm geven wel wat vervorming maar dan zouden beiden normaal in dezelfde richting gaan.

Als het effectief zo is zou ik de linker dan omdraaien. Principe van voorgespannen beton.

20240511_162450.jpg

Laatst bewerkt:

pady

Nieuw Lid
Lid geworden
7 mrt 2007
Waarderingsscore
7
Punten
8
Ik ben ook wel benieuwd of dit gesloten zal zijn of open zal blijven. Indien open dan moet je toch ook met wind rekening houden, dat heeft enorme kracht en kan heelder daken verplaatsen als dat niet genoeg verankerd of verzwaard is.
Het blijft open vooraan...

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Waarderingsscore
2.445
Punten
113
Eventueel een koppelplaat aan de achterkant en/of bovenop?

Of zulke verbinders misschien een optie?

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
5.236
Punten
113
Eventueel een koppelplaat aan de achterkant en/of bovenop?

Of zulke verbinders misschien een optie?
Dat lijkt me het beste en properste idee, maar dat is eigenlijk bedoeld voor een verticale halfhoutse verbinding

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan