Boorgat in eiken paal 20x20

pady

Lid
Lid geworden
7 mrt 2007
Waarderingsscore
7
Punten
18
Beste

Voor een overkapping heb ik 250 cm lange, robuuste 20x20 cm eiken palen. Deze zouden op een 25 cm hoge arduin sokkel met gat 50 mm geplaatst worden...Een 600 mm gegalvaniseerde buis dient in de betonnen vloerplaat gemonteerd, waarna de sokkel hierover geplaatst zal worden. Daarom dient er ook een gat in de eiken paal geboord te worden waar deze 43 mm buis ook een stuk in kan...

Welke boor gebruikt men hier best voor (dikte, type...) en hoeveel cm dient de buis ook nog in de eiken paal te zitten?

Bedankt voor de vakkundige kennis😉

Laatst bewerkt:
Ik denk dat hiervoor een slangenboor gebruikt kan worden, maar vergis u niet in welke krachten dat ontwikkelt, vooral in harde houtsoorten. En op die maat.

Als je een kolomboormachine hebt dan kan je die op de onderkant van de paal vastschroeven en daarmee het diepgat boren. Al zijn er weinig zo’n machines die zo’n groot gat centraal in de voet hebben. En voor die diepte ga je toch tussentijds moeten verstellen.

Laatst bewerkt:
Gat van 43mm boor je met een potboor, dat gat moet geen 10/15cm diep in die paal zitten. Ik heb het hoogstens een cm of 7cm diep geboord in de kopse kant van dezelfde maat eiken paal. Ik heb gewoon een draadstang M30 erin steken, ruim voldoende om hem niet van de sokkel te doen afschuiven. Tussen paal en sokkel steekt er een stuk neopreen rubber van 10mm dik, formaat 18x18cm (kleiner dan de kopse maat paal.

ik heb het eerste stuk van zo'n gat met een bovenfrees gedaan, erna verder uitgeboord met slangenboor

was wel maar 30mm

• Leuk
Waarderingen: pady
Wel serieuze buis.
Hier gewoon een betonijzer genomen.
Met gewone houtboor een gat in de paal.

• Leuk
Waarderingen: pady
Er zijn hiervoor stel voeten beschikbaar.

Als je het idee behoudt hoe fixeer je de paal dan of moet het worden gezien als een soort “passing”?

Beste

Voor een overkapping heb ik 250 cm lange, robuuste 20x20 cm eiken palen. Deze zouden op een 25 cm hoge arduin sokkel met gat 50 mm geplaatst worden...Een 600 mm gegalvaniseerde buis dient in de betonnen vloerplaat gemonteerd, waarna de sokkel hierover geplaatst zal worden. Daarom dient er ook een gat in de eiken paal geboord te worden waar deze 43 mm buis ook een stuk in kan...

Welke boor gebruikt men hier best voor (dikte, type...) en hoeveel cm dient de buis ook nog in de eiken paal te zitten?

Bedankt voor de vakkundige kennis😉
Ik heb hier toch mijnbedenkingen bij qua goede uitvoering.
Gegalvaniseerde buis van 43 mm ... die is zo glad als het kontje van een blondje. NIET doen.
Als er aan die buis geen inkepingen gemaakt wordt leuter je die op een ik en ne tik los uit de beton.
Neem draadstang , de spoed op die stang zorgt ervoor dat deze muurvast komt te zitten in de beton.

Buis van 60 cm in een sokkel van 25 cm dan heb je nog 35 cm over . Neem cc 10-15 cm voor in het hout dan zit er 20-25 in je beton.
Veel te weinig. Die betonpoer is dan maar just in de grond. Betonpoeren toch een beetje dieper steken dan amperkes 20-25 cm .
Want een blokje beton van 20 diep met daarboven een paal van 2 meter lang die duw je zo omver.
Beton dus 60-80 diep nemen.
En dna zit je met het minste zaagwerk aan die draadstangen van 1 meter lang.

Diameter 12mm of zelfs 10mm voor die draadstang is voldoende. Boor je gat in t center van het hout , cc 10-15 cm diep .
Draai op de draadstang enkele moeren en rondels voor je de paal erop zet.
Je kan met die rondel en moeren ervoor zorgen dat de hoogteafstelling klopt EN je hout komt niet rechtstreeks in contact met de sokkel.

Hier staan de vierkante palen (Angel Pedra hardhout) van de carport op inox draadstangen van 20 mm, in beton gegoten.

Daarop een moer, een vierkant aluminium plaatje 1 cm dik, net iets kleiner dan de paal, als rondel, en dan de paal met daarin een passend gat geboord.

Carport-o 020.jpg

Toen ik later eens een aanpassing maakte aan de dakgoot zag ik dat de twee buitenste betonpalen wat gezakt waren (daar was vroeger de grond het meest geroerd).
Mooi kunnen bijregelen met die moeren en zo de draagbalk bovenaan terug waterpas gezet.

Het boren was met een houtboor, de foto er van kan je zien op de derde foto van #11

zware houten padouk balk tegen muur monteren

Laatst bewerkt:
Bedankt @disco stu, ik had een moeilijk moment daarstraks, maar jouw vriendelijke opmerking heeft hier terug positiviteit gebracht.

Bedankt beste mensen om mee te willen denken...🙏

Zover ben ik al....

Nu zou ik de bovenbalk 20 cm moeten vastmaken aan de 20cm paal.... Zou dit met een lange tellorschroef AR gecoat kunnen? Welke maat best en hoe diep moet deze dan nog in de paal zitten?

Thanks😉

Bijlagen

• 20240511_162450.jpg
    20240511_162450.jpg
    349,7 KB · Weergaven: 32
  • 20240511_162121.jpg
    20240511_162121.jpg
    200,7 KB · Weergaven: 32
Langs boven voorboren.
In het midden heb je de 2 balken kops tegen elkaar gelegd. Daar kan ik eerder 2 keer 45° aan gezaagd.

45 zou ik toch niet doen, dat zorgt voor spatkrachten. Ik zou daar kiezen voor halfhoutverbinding.

@pady hoe heb je nu uiteindelijk de originele vraag concreet opgelost in uitvoering?

@pady hoe heb je nu uiteindelijk de originele vraag concreet opgelost in uitvoering?
Chemisch anker en een 18 mm betonijzer ca 9 cm in de vloerplaat en paal..
Op de sokkel ligt een zwarte plastic vochtbescherming en enkele dunne drukplaatjes..

Laatst bewerkt:
45 zou ik toch niet doen, dat zorgt voor spatkrachten. Ik zou daar kiezen voor halfhoutverbinding.
Klopt, dat had beter geweest, maar gaat dit een probleem vormen denk je....als ik deze nu langs boven en per balk met 2 tellorkopschroeven vast zet?.... Vb 8x300 of moeten de schroeven nog langer zijn?

Laatst bewerkt:
Bij een schroef wordt al eens gezegd dat minstens 2/3e van de lengte in het onderliggende materiaal moet zitten. In dit geval voor kops hout weet ik het niet.
Zelf zou ik eerder denken dat je hier verbindingsplaten nodig hebt ipv in de kop te willen schroeven. Zeker ook waar die twee balken samen op een stut liggen. Daar had het echt wel dubbel halfhouts (derdehouts?) moeten zijn.

Laatst bewerkt:
Wat blijft er net zichtbaar en wat niet?

Ik zou nu hier toch ook eerder iets van koppelplaten, hoekankers, of iets dergelijks gebruiken.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan