Marburg wrote:
Ben toch stijf content dat mijn tuin vol met die rommel ligt. Maakt het onkruid wieden een pak makkelijker. Wortels zitten minder diep en 't ongewenst kruid komt veel makkelijker los
'k Vind het toch beter dan alles platspuiten of de bodem volledig met plastiek bedekken of plastieken planten
Voordelen : tijdelijk geen onkruid en grond houdt vocht beter
Nadelen :
- onkruiden zoals pemen, zevenblad, kattestaart enz... groeien er gewoon door
--> kattestaart groeit overal door
- bij proberen uittrekken mengt de schors zich met grond met als gevolg nieuwe onkruidgroei
--> verwaarloosbaar, 3 milligram grond per kubiek meter schors of zo. Ik ga niet gelijk ne blinde zot tewerk als ik onkruid trek.
- vogels krabbelen die schors op gazon, wegen en het terras
--> ook nauwelijks vernoemenswaardig. 5 minuutjes borstelen en alles ligt weer mooi aan kant.
- rottende boomschors onttrekt veel stikstof aan de grond
--> kan ik niet over oordelen. Na 7 jaar zit er blijkbaar nog steeds voldoende stikstof in menne grond om alles gelijk zot te laten groeien.
- bemesten van planten wordt wel moeilijk evenals planten van bloembollen enz...
--> again, gene last van, 't zal aan menne grond liggen, maar alles groeit nog steeds gelijk zot.
- vormt na enkele jaren een voor lucht (zuurstof) ondoordringbare laag (vooral harshoudende schors
--> dat balanceert zichzelf dan uit met het gebrek aan stikstof dat je hierboven vermeldt
- voor mensen die van een propere tuin houden : bladopkuis wordt erg moeilijk
--> Ik ben tolerant tov afgevallen bladeren in mijn tuin. 't Is nen tuin after all, ik speel er geen snooker op.
- en dit is persoonlijk : ik vind het niet mooi
--> beste argument tot dusver