• Momenteel zijn we bezig met een onderzoek naar het gebruik en de ervaringen met grindmatten. Wil jij ons helpen? Meld je aan of registreer dan vlug en reageer op dit topic

Boomschors: wat, hoe?

Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik heb bijzonder veel last van onkruid. Ik blijf er maar mee worstelen.

Daarom dacht ik toch maar (kwalitatieve) boomschors te gooien. Maar: stel dat ik boomschors leg --> gaat die het onkruid tegenhouden nadat ik de stukken onkruidvrij gemaakt heb?

Ik heb namelijk veel last van onkruid met wortels die ik niet allemaal weg krijg. Gaan die terugkomen? Of helpt de schors? Wie heeft ervaring?

idem hier, vooral veel last van onkruid en gras dat blijft terugkomen tussen ligustrumhaag, heb ook al overwogen om schors te leggen maar zit met dezelfde vragen al TS

leg de schors 8 tot 10 cm dik, neem bij voorkeur de franse schors en je zal weinig tot geen last meer hebben van onkruid

Eerst worteldoek plaatsen en daarop schors. Zit je voor lange tijd goed.

Tussen struiken en hagen enkel een dikke laag schors.

onkruid komt dan toch boven op je worteldoek groeien.

Je hebt onkruid omdat er grond is die niet genoeg begroeid is: waar er iets MOET groeien.

De natuur wil zn kostbare aarde altijd bedekt zien.

Je kijkt dus beter uit naar een bodembedekker.

Weg met boomschors, de grootste rommel die je in je tuin kunt aanbrengen.

Quote:
Weg met boomschors, de grootste rommel die je in je tuin kunt aanbrengen.

En waarom? Zomaar zeggen dat het rommel is zonder enige verklaring is wel gemakkelijk hoor.

En mijn mening: is geen rommel als je deze oordeelkundig aanbrengt op een goede onkruidvrije ondergrond.

Ben toch stijf content dat mijn tuin vol met die rommel ligt. Maakt het onkruid wieden een pak makkelijker. Wortels zitten minder diep en 't ongewenst kruid komt veel makkelijker los :)

'k Vind het toch beter dan alles platspuiten of de bodem volledig met plastiek bedekken of plastieken planten :)

Ja maar je mag niet verwachten dat daar geen onkruid meer gaat ingroeien of dat je er geen werk meer aan zult hebben.

worteldoek heeft dan ook niet zoveel zin

Je voegt ook meststoffen bij aan je grond dus je zult waarschijnlijk brandnetels krijgen

maar het is idd wel zo dat onkruid heel gemakkelijk los komt.

Marburg wrote:
Ben toch stijf content dat mijn tuin vol met die rommel ligt. Maakt het onkruid wieden een pak makkelijker. Wortels zitten minder diep en 't ongewenst kruid komt veel makkelijker los :)

'k Vind het toch beter dan alles platspuiten of de bodem volledig met plastiek bedekken of plastieken planten :)

Voordelen : tijdelijk geen onkruid en grond houdt vocht beter

Nadelen :

- onkruiden zoals pemen, zevenblad, kattestaart enz... groeien er gewoon door

- bij proberen uittrekken mengt de schors zich met grond met als gevolg nieuwe onkruidgroei

- vogels krabbelen die schors op gazon, wegen en het terras

- rottende boomschors onttrekt veel stikstof aan de grond

- bemesten van planten wordt wel moeilijk evenals planten van bloembollen enz...

- vormt na enkele jaren een voor lucht (zuurstof) ondoordringbare laag (vooral harshoudende schors

- voor mensen die van een propere tuin houden : bladopkuis wordt erg moeilijk

- en dit is persoonlijk : ik vind het niet mooi

Leov wrote:
Marburg wrote:

Nadelen :

--> kattestaart groeit overal door

- bij proberen uittrekken mengt de schors zich met grond met als gevolg nieuwe onkruidgroei

--> verwaarloosbaar, 3 milligram grond per kubiek meter schors of zo. Ik ga niet gelijk ne blinde zot tewerk als ik onkruid trek.

--> ook nauwelijks vernoemenswaardig. 5 minuutjes borstelen en alles ligt weer mooi aan kant.

--> kan ik niet over oordelen. Na 7 jaar zit er blijkbaar nog steeds voldoende stikstof in menne grond om alles gelijk zot te laten groeien.

- bemesten van planten wordt wel moeilijk evenals planten van bloembollen enz...

--> again, gene last van, 't zal aan menne grond liggen, maar alles groeit nog steeds gelijk zot.

- vormt na enkele jaren een voor lucht (zuurstof) ondoordringbare laag (vooral harshoudende schors

--> dat balanceert zichzelf dan uit met het gebrek aan stikstof dat je hierboven vermeldt :p

--> Ik ben tolerant tov afgevallen bladeren in mijn tuin. 't Is nen tuin after all, ik speel er geen snooker op.

--> beste argument tot dusver :p

Quote:
Marburg wrote:

Nadelen :

Enkel je laatste argument zou je als argument naar voor kunnen brengen. De anderen zijn verwaarloosbaar en oplosbaar...

Opletten, boomschors is niet het wondermiddel.

En heeft ook nadelen.

zoals leov al schrijft, boomschors geeft zouten af in de bodem die de opname van meststoffen bemoeilijkt.

Voordelen worden na verloop van tijd nadelen.

Begin :

bodem is afgeschermd en droogt minder snel uit

onkruid werend indien voldoende dik gestrooid

regen sijpelt verdraagt in de bodem

Aktivering van bodemleven

...

na verloop van tijd ( 3/5 jaren)

Boomschors verteerd en kan na 3/5 jaar een zool (harde laag) bovenop de grond leggen.

Water en luchthuishouding wordt door deze zool bemoeilijkt

Na 3/5 jaar de bestaande boomschors los prikken met spitvork

Mijn stellingname:

Boomschors kan, indien dit gebruikt wordt voor de eerste jaren om een vakaanplanting te laten dichtgroeien en het onderhoud te beperken gedurende de eerste 3 jaar.

luk

lukanar wrote:
Opletten, boomschors is niet het wondermiddel.

En heeft ook nadelen.

zoals leov al schrijft, boomschors geeft zouten af in de bodem die de opname van meststoffen bemoeilijkt.

Voordelen worden na verloop van tijd nadelen.

Begin :

bodem is afgeschermd en droogt minder snel uit

onkruid werend indien voldoende dik gestrooid

regen sijpelt verdraagt in de bodem

Aktivering van bodemleven

...

na verloop van tijd ( 3/5 jaren)

Boomschors verteerd en kan na 3/5 jaar een zool (harde laag) bovenop de grond leggen.

Water en luchthuishouding wordt door deze zool bemoeilijkt

Na 3/5 jaar de bestaande boomschors los prikken met spitvork

Mijn stellingname:

Boomschors kan, indien dit gebruikt wordt voor de eerste jaren om een vakaanplanting te laten dichtgroeien en het onderhoud te beperken gedurende de eerste 3 jaar.

luk

Zo hoor je het ook eens van een ander. Ook iemand met praktijkervaring, niet alleen met zijn eigen tuin maar ook met vele andere.

Op zo veel plaatsen zie ik boomschors liggen met massale onkruidgroei. De verkopers van boomschors vertellen er allemaal niet bij wat Luk hier schrijft.

Die hebben het enkel over de voordelen maar reppen met geen woord over de nadelen.

Tokke1976 wrote:
Leov wrote:
Marburg wrote:

Enkel je laatste argument zou je als argument naar voor kunnen brengen. De anderen zijn verwaarloosbaar en oplosbaar...

Weet dat ik er geen energie meer in steek om uitgebreid te antwoorden op jouw berichten. Ik ben niet achterlijk hé!!!

@Leov: ofwel blijf je beleefd, ofwel doe je rustig verder en eindigen mogelijk jouw postings hier.

Hopelijk kan je beter omgaan met klanten of zijn dat allemaal moeilijke noodzakelijke kwaden?

mmm daar gaat mij toekomstig plan met boomschors! :lol:

om de vraag eens om te draaien, hoe los je het onkruid probleem tussen haagjes, planten,... dan wel best op? Ik ken mensen die uren in hun tijd spenderen enkel voor het onkruid weg te wieden...

Hoow heeft de ideale oplossing al vermeld:

Quote:
onkruid komt dan toch boven op je worteldoek groeien.

Je hebt onkruid omdat er grond is die niet genoeg begroeid is: waar er iets MOET groeien.

De natuur wil zn kostbare aarde altijd bedekt zien.

Je kijkt dus beter uit naar een bodembedekker.

en met welke naam komen die als je roept? best iets dat niet in de hagen groeit en toch nog mooi is?

HandyMan wrote:
en met welke naam komen die als je roept? best iets dat niet in de hagen groeit en toch nog mooi is?

Een heel goede bodembedekker is Waldsteinia ternata. Groei in één seizoen volledig dicht wanneer je die plant op een onderlinge afstand van 25 cm.

Voordelen :

- groeit snel

- verdraagt redelijk goed droogte

- woekert niet met ondergrondse uitlopers zoals bv. Pachysandra

- blijft zeer laag (maximum 10 cm)

Nadeel : bloei blijft achterwege wanneer er een stevige zode is gevormd

Er zal het eerste jaar nogal wat moeten gewied worden maar éénmaal dicht blijft dat beperkt.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan