• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Boiler 160L Gasverbruik

yalika

Nieuw Lid
Lid geworden
13 okt 2010
Berichten
45
Waarderingsscore
0
Punten
6
Hi,



Heb recent nieuwe boiler laten installeren. Het is er eentje van 160 Liter.





Voorheen had ik een gemiddeld verbruik in de zomer van 1.8 à 2 m3 per dag voor warm water met een boiler van 130L. Ik vond dat al veel verbruik voor 2 personen.



(Boiler aangesloten op onze verwarmingsketel, centrale verwarming staat uiteraard af in de zomer, ik vond dit al duur )



Nu met de nieuwe boiler heb ik een gemiddeld verbruik van 3 à 3.5 m3 per dag voor warm water met een boiler van 160L.



Ik vraag me af hoe dat nu kan komen dat het verbruik zoveel blijft? De boiler heeft een goede isolatie.



De warmwatervoorziening gebeurt als volgt: verwarmingsketel verwarmt zelf tot 50°, slaat dan af, en als de temperatuur weer op 40° komt dan slaat hij weer aan en verwarmt hij tot hij weer op 50° komt. We hebben in de badkamer onmiddellijk warm water, en de vloer voelt ook warm aan waar de buizen lopen, dus ik vermoed dat er ook een continue watercirculatie is...



iemand tips hoe we dit kunnen aanpakken?
 

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Berichten
9.421
Waarderingsscore
405
Punten
83
yalika;1756305 wrote:
Hi,



Heb recent nieuwe boiler laten installeren. Het is er eentje van 160 Liter.





Voorheen had ik een gemiddeld verbruik in de zomer van 1.8 à 2 m3 per dag voor warm water met een boiler van 130L. Ik vond dat al veel verbruik voor 2 personen.



(Boiler aangesloten op onze verwarmingsketel, centrale verwarming staat uiteraard af in de zomer, ik vond dit al duur )



Nu met de nieuwe boiler heb ik een gemiddeld verbruik van 3 à 3.5 m3 per dag voor warm water met een boiler van 160L.



Ik vraag me af hoe dat nu kan komen dat het verbruik zoveel blijft? De boiler heeft een goede isolatie.



De warmwatervoorziening gebeurt als volgt: verwarmingsketel verwarmt zelf tot 50°, slaat dan af, en als de temperatuur weer op 40° komt dan slaat hij weer aan en verwarmt hij tot hij weer op 50° komt. We hebben in de badkamer onmiddellijk warm water, en de vloer voelt ook warm aan waar de buizen lopen, dus ik vermoed dat er ook een continue watercirculatie is...



iemand tips hoe we dit kunnen aanpakken?

Als er een circulatieleiding is, dan is er ook een circulatiepomp. Deze uitzetten dan, liefst wegnemen/bypassen, als u vind dat het verbruik hiervan te hoog is.

Definieer 'goede isolatie' van de boiler. Waar staat de boiler?

Waarom grotere boiler geplaatst?
 

Maartenn

Zeer Actief lid
Lid geworden
29 dec 2011
Berichten
1.371
Waarderingsscore
3
Punten
38
Dat verbruik is wel echt hoog. Hier ook een boiler van 160l, 2 personen en een gemiddeld verbruik van 0,7 - 0,8m3 per dag.
 

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Berichten
9.421
Waarderingsscore
405
Punten
83
Zet misschien is gedurende een dag al uw gasverbruikers uit en kijk is of uw teller effectief stilstaat. Niet om u schrik aan te jagen, maar om een lek uit te sluiten.
 

yalika

Nieuw Lid
Lid geworden
13 okt 2010
Berichten
45
Waarderingsscore
0
Punten
6
Bedankt voor jullie reacties:



Goede of toch betere isolatie dan de vorige boiler bedoelde ik omdat het een nieuwe boiler is. Bij de vorige viel isolatie er zowat af.



Grotere geplaatst omdat we badkamer hebben uitgebreid en we er binnenkort een kleintje bijkrijgen.



Uitzetten hebben we al gedaan dan wordt er effectief geen gas verbruikt.



Boiler staat in de kelder vlak langs verwarmingsketel. Meer dit is een kleine ruimte en deuren zijn steeds dicht. Vroegere boiler stond ook op dezelfde plaats.





Is een circulatiepomp afzetten niet gevaarlijk of nadelig voor de installatie?

Ik begrijp wel dat een boiler die warm water produceert gas verbruikt, maar ik vind het toch erg veel.



Alle ideeen en tips zijn welkom. Alvast bedankt.
 

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Berichten
9.421
Waarderingsscore
405
Punten
83
yalika;1756366 wrote:
Is een circulatiepomp afzetten niet gevaarlijk of nadelig voor de installatie?

Ik begrijp wel dat een boiler die warm water produceert gas verbruikt, maar ik vind het toch erg veel.

Als er een circulatieleiding is én je zet daarvan de pomp uit dan zal je de "luxe" niet langer hebben om meteen warm water te hebben aan ke kranen. Doe dit om te beginnen gewoon als test, dan kan je zien of dit effectief de oorzaak is. Dan kan je daarna nog beslissen wat je doet.

In eerste instantie zou ik het parcours van die circulatieleiding proberen te achterhalen en deze waar nodig/mogelijk bijisoleren.

Als je beslist de pomp niet meer te gebruiken, hou dan rekening met het volgende:

- Liefst verwijder je de pomp uit de installatie op plaats een bypass over de pomp.

- In installaties met circulatieleidingen is deze leiding over 't algemeen groter in diameter dan bij de installaties, noem het, in "ster" => aangezien je die leiding volledig laat afkoelen zal uw waterverbruik stijgen aangezien je meer koud water zal moeten laten lopen eer je aan warm water bent (Er blijft dus na uw warm water gebruik dus ook warm water in de leiding staan, welke aan de boilerzijde ook zal bijgevuld worden en dus opgewarmd moeten geraken.)
 
Lid geworden
13 aug 2010
Berichten
314
Waarderingsscore
0
Punten
0
Nog een andere vraag: Is 50°C voldoende om eventuele bacterie groei te vermijden.



Waarom zo'n grote boiler?

160Liter op 50°C geeft 200L op 38°C.

Een boiler van 100L op 80°C geeft ook 200L op 38°C.



Verkeerde zuinigheid mijnsinziens. Jabo
 

yalika

Nieuw Lid
Lid geworden
13 okt 2010
Berichten
45
Waarderingsscore
0
Punten
6
50° moet eigenlijk 60° zijn, maar ik lees dat af op een thermometertje dat verkeerd geijkt is.



De ketel springt aan als de temperatuur 50° bereikt en warmt bij tot hij 60° bereikt.





Grotere boiler redenering was vanwege de gezinsuitbreiding.
 
Lid geworden
3 aug 2007
Berichten
616
Waarderingsscore
0
Punten
0
yalika;1756485 wrote:
50° moet eigenlijk 60° zijn, maar ik lees dat af op een thermometertje dat verkeerd geijkt is.



De ketel springt aan als de temperatuur 50° bereikt en warmt bij tot hij 60° bereikt.





Grotere boiler redenering was vanwege de gezinsuitbreiding.



Hier komen wij nochtans toe met een boiler van 130liter voor een gezin van 2 volw en 2 kids!

Boiler was 2de hands, isolatie viel er ook af bij wijze van spreken. Heb deze daarom bijgeïssoleerd met 5cm rotswol. Ons Elco thision 9kW kan het waterverbruik moeiteloos aan. Boiler wordt iedere keer tot 60° opgewarmd. Maar wordt 1x per week tot 65° opgestookt tegen die legionella bacterie. Verbruik ligt tussen 0,5 en 0,7 m³ per dag. Kinderen iedere dag in bad en volwassenen iedere dag een douch. Leidingen tot de verbruikers zijn kort gehouden.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan