Blum (tip-on) geleiders

Lid geworden
20 sep 2018
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hallo iedereen,

Ik heb voor het eerst eens een lade willen maken met de tip-on unit van Blum (Blumotion).
Nu merkte ik dat de unit niet altijd even vlot sluit: soms blijft die steken op een cm voor de kast, soms werkt de tip-on niet meer....
Wat wel consistent lijkt te zijn is dat de tip-on unit zelf omhoog lijkt te komen wanneer de unit het tipje in de kast zelf passeert. Dat lijkt me niet oké te zijn.
Ik snap echter niet wat ik in deze stap verkeerd zou kunnen gedaan hebben: het enige dat ik gedaan heb is de tip-on unit vastgeklikt op de geleider en deze geleider aan de zijkant van de kast vast geschroefd....
In bijlage een foto van de situatie: je ziet dat de rechtste kant omhoog wordt geklikt doordat deze op dat punt over de "klikker" gleidt.
Hopelijk is de uitleg duidelijk, de technische benamingen ben ik nog niet met mee :')

PS: soms werkt de unit wel goed, maar 1/2 keer blijft hij toch ergens haperen.

Bijlagen

• Untitled.png
    Untitled.png
    338,3 KB · Weergaven: 10

rdr2180

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
18 mrt 2006
Waarderingsscore
545
Punten
113
Ik had hetzelfde probleem bij de eerste paar lades die ik met zo een tip-on plaatste en dat heeft zichzelf opgelost toen de lades hun fronten kregen. Om goed te sluiten hebben die mechanismes wat inertie nodig - de lade moet moet voldoende snelheid dicht gedaan worden om tegen de veer voor het openen op te kunnen. Zodra de fronten op de lades zaten en die dus voldoende gewicht kregen, ging dat vanzelf.

Dat gezegd zijnde, de mechanismes en de geleiders zijn ingevet, waardoor bij het plaatsen wel eens wat zaagsel/boorsel blijft plakken. Dat verstoort de vlotte werking een beetje (soms een beetje veel). Als dat het geval is, kan je dat oplossen door het zaagsel weg te vegen/blazen en terug wat (wit) lithiumvet (droge versie in spuitbus, bij voorbeeld van het merk WD40) aan te brengen.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan