• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Blijvend drukverlies Vaillant ketel

Lid geworden
5 feb 2010
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hallo iedereen, het volgende probleem stelt zich met mijn verwarmingsketel:

De ketel: Vaillant Turbomax VU/VUW BE 242/2-5 van 2002
Toen ik mijn appartement kocht was de aanvoer aan de retour aangesloten en omgekeerd, dit heb ik zelf kunnen repareren. Verder zijn ook de waterpomp en 3 wegklep vervangen. Daarnaast zijn er 3 radiatoren aanwezig.

Alles wordt goed warm maar om de 2 dagen heb ik bijna 0,5 kg aan drukverlies.
Vaillant gaf 2 mogelijkheden:

1) Expansievat stuk, ze raden aan van een extern vat bij te steken:
Dus heb ik een extern expansievat laten steken. Maar mijn gezond verstand zegt: als er druk verlies is langs het originele expansievat en je plaatst er een vat bij, dan blijf je toch met dezelfde lek zitten?

2) Lek in de leidingen
Er is nergens een zichtbaar lek, ook alle leidingen liggen in de chape en ik heb ook nergens vochtplekken of iets dergelijks. Ook geen klachten gehad van onderbuur...

Ik ben nu een beetje ten einde raad en sta op het punt van de ketel te vervangen. Dagelijks controleer ik of ik zeker 1,2 kg druk heb. Na een paar dagen moet ik zowiezo bijvullen en da's niet normaal.

In 1 van de radiatoren hoor ik ook het water lopen, net een kraantje dat open staat. Als ik deze dan ontlucht komt er gewoon water uit en geen lucht. Is dit normaal?

Zijn er nog dingen die ik kan controleren ivm het drukverlies of zie ik iets over 't hoofd?

Alle tips zijn welkom, alvast bedankt!

Een (intern) lekkend expansievat doet de druk vrij snel dalen waarna 'ie rond een constant gemiddelde blijft met hoge pieken en diepe dalen tussenin.

=> expansievat vervangen, want eentje bijsteken verhelpt de oorzaak niet.

Heb je automatische ontluchters staan? Hou daar dan een oogje op, ook eventueel langs daar afgelaten lucht doet de algemene CV-systeemdruk dalen.

Sluit eventueel automatische ontluchters af en hou een paar dagen de druk in het oog, zo weet je of het komt door afgelaten lucht.

Bijvullen verhoogt de luchtconcentratie in je systeem, de eerste dagen erna zou die moeten worden afgelaten waarna de druk zich tenslotte stabiliseert.

Let ook op dat je ketel niet te hard moet "porren" door een veel te hoog ingestelde watertemperatuur, eventueel kan dat het water rond de verwarmingsruimte doen koken waardoor weer lucht moet worden afgelaten door automatische ontluchters.

Hou je overdrukventiel voor de CV-kring in de gaten: als dit doorlopend (of heel regelmatig) drupt verlies je steeds druk in je gesloten systeem. Verifieer of het opent door te hoge druk, of door slijtage/kalk. Vervang indien nodig.

Die ene radiator: als die bijna dichtstaat kan inderdaad wat "ruis" optreden aan de regelkraan. Doorgaans is dat geen probleem.

greetz

Het waren 2 afzonderlijke Vaillant techniekers die gezegd hadden dat een extra extern vat het probleem kon verhelpen.

Als Vaillant het moet komen doen dan zou dit een heel pak geld kosten (hebben ze me zelf gezegd)

Eigenlijk heb ik geen idee of ik automatische ontluchters heb. Kan ik dat ergens zien? Zo ja, hoe dan?

Als je water bijvult, gaat de druk (zie manometer) zeer snel omhoog? Zo ja dan is het expantievat defekt. Is er niet een lek aan het overdrukventiel? Bij warme installatie zal een klein lek verdampen zonder enig spoor na te laten, dus laat de ketel en ook de leidingen volledig afkoelen, steek terug druk tot ong 1.5 kg en ga dan alle koppelingen na, trek daar genoeg tijd voor uit, zeker een halve dag. Goed ontluchten moet je zeker doen met uitgeschakelde ketel of radiator, laat gerust aan de ontluchter waterlopen tot het pruttelen ook gedaan is, daarna de installatie terug op temperatuur brengen en nog eens op dezelfde manier ontluchten. Succes.

Nee het is niet (meer) het expansievat. Er is een extern expansievat geïnstalleerd en als ik nu water bij vul gaat de manometer traag omhoog (wat hij voordien niet deed)

Ik krijg er stilaan grijs haar van en ben zelfs zover dat ik nu echt overweeg een nieuwe ketel te hangen.

Vanmorgen om een uur of 9 de ketel op 1,5kg gezet en een half uurtje geleden stond hij op 0,8 :?

Alle koppelingen zijn gecontroleerd en heb nergens lekken.

Is het dan nog enkel het overdrukventiel dat stuk kan zijn? Kan je zoiets uiterlijk zien of niet?

ChrisG wrote:
Is het dan nog enkel het overdrukventiel dat stuk kan zijn? Kan je zoiets uiterlijk zien of niet?

Als het overdrukventiel stuk is begint het te druppen

Ik heb geen waterplas onder de ketel.

Iemand anders zei me dat het de warmtewisselaar zou kunnen zijn :?

Als het zo doorgaat zijn zowat alle onderdelen vervangen

Als het overdrukventiel kapot is ga je het zien lekken.

Kan je de ketel eens onder druk zetten, vervolgens uitschakelen en dan de bolkranen onderaan de ketel es toedraaien en zo kijken of het echt de ketel is die zijn druk verliest? Zeker niet laten werken met die kranen dicht.

ChrisG wrote:
Ik heb geen waterplas onder de ketel.

Iemand anders zei me dat het de warmtewisselaar zou kunnen zijn :?

Als het zo doorgaat zijn zowat alle onderdelen vervangen

afloop van overdrukventiel bij sommige ketels zit bij de condensafvoer = geen pals op de grond

WW is ook mogelijk : iets meer ksoten

waarom heb je er nog geen hersteldienst (van Vaillant) bij gehaald?

Vuw is geen condenstoestel..het zou anders wel gekund hebben.

Ik heb hetzelfde probleem met mijn VU/VUW van 36kW. Ze zijn hier geweest van Vaillant en hebben druk bijgezet op het expansievat. Nu is het probleem al veel minder. Moest het terug veelvuldig voorvallen moet er een nieuw vat gestoken worden. Maar dan ben ik beter af met een nieuwe ketel denk ik. Ik kan natuurlijk ook nog een extra vat bijsteken. Nu op zich is een lek in het expansievat niet erg als je een extra vat hebt. Het water kan er niet uit en er kan ook geen lucht uit. Als de ballon tenminste niet bijgevuld is met lucht.

Blijkbaar zitten een paar goede vaklui op deze site. Bij ons werd er een vaillant BE242/2 geplaatst (sinds 2001 of 2002). De afvoer is een flexibele dunne buis. De technieker die het onderhoud komt doen zegt dat er normaal gezien een dikke vaste alu buis moest gemonteerd zijn. Is zijn opmerking correct, of was het in 2001 wel toegelaten een dunne flexibel te plaatsen en is men nu wettelijke verplicht om die te vervangen door een vaste buis? Bedankt

Er zijn merken van condensatieketels die standaard een flexibele afvoerdarm meeleveren.

Ik zie niet in waarom dit een vaste alu buis moet zijn,volgens mij zijn er geen wettelijke richtlinen op dit punt.

Mijn inziens is een het een VUW242 en dat is geen condensatieketel...het kan de afvoer van de veiligheidsklep zijn?

Voor de condensafvoer is er meestal een zwarte geribde kunstofbuis voorzien die dan in een pvc-afvoer verder gaat.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan