Bouwinfo-tip:

Wil je gratis tips en richtprijzen voor je (ver)bouwproject?

Onze BOUWGIDS helpt je met slimme keuzes, praktische tips, checklists én inzicht in prijzen en premies.

Bovendien ontvang je 5% korting op aankopen in onze webshop en maak je maandelijks kans om een brandbeveiligingspakket te winnen!

Vraag hier je BOUWGIDS aan

Blauwe steen proper maken

• Tags blauwe steen
  • Lid geworden
    5 feb 2015
    Waarderingsscore
    0
    Punten
    1
    Is er een mogelijkheid om de donkere plekken weg te poetsen op onze blauwe steen ?

Heb al wat zitten zoeken maar geen concrete info gevonden (ik weet niet welk type blauwe steen dit is)

Bijlagen

• IMG_7239.jpeg
      IMG_7239.jpeg
      621,1 KB · Weergaven: 47
    doe me denken aan de doordruk van siliconekit die niet geschikt is om blauwe hardsteenplinten te lijmen tegen de gevel

doe me denken aan de doordruk van siliconekit die niet geschikt is om blauwe hardsteenplinten te lijmen tegen de gevel
    Ja, of de verkeerde lijm. Best is om achterwand eerst in te pappen met compactuna-mengsel 1:1 water, heb ik me laten vertellen.
    Ziet er nogal redelijk volvlaks uit eerlijk gezegd.

Al eens een klein stukje opgeschuurd met een fijne korrel?
    Is een poging waard. Hopelijk is het niet zoals lukanar dacht, want dan zal dat niet helpen.

Of de steen is helemaal niet vuil en bevat enkel nog opgeloste stoffen die tijdens het productieproces van de steen werden gebruikt en die langzaam maar zeker naar de oppervlakte komen . Geduld is ook niet meer van deze tijd . Het heeft wat tijd nodig om te vergrijzen .

Als dit echte blauwe hardsteen is uit belge, ierland of noordelijk china dan is dit een kalkgesteente.
    Als je dan een zuurhoudende lijm of zuurhoudende silicone hebt gebruikt dan krijg je dit patroon.
    Zuur en kalk is als olie en vuur.

Produktieproces ?
    Eerlijk ? Ik kan me niet indenken welk proces dit resultaat kan geven.
    Plinten zijn meestal gezaagd en geschuurd ( grof, fijn)
    Meesteproduktieprocessen zijn mechanisch, branden, boucharderen, frijnslag, polieren en zoeten .
    Maar voor buiten neem je nooit gepolierde gezoete steen , dat is weg na een zomer.

Of de steen is helemaal niet vuil en bevat enkel nog opgeloste stoffen die tijdens het productieproces van de steen werden gebruikt en die langzaam maar zeker naar de oppervlakte komen . Geduld is ook niet meer van deze tijd . Het heeft wat tijd nodig om te vergrijzen .
    Klinkklare onzin.
    Ik ben er quasi zeker van dat er niet de juist lijm is gebruikt. Hoogstwaarschijnlijk zijn de plinten geplaatst met lijmmortel waarin grijze cement verwerkt is (of een lijm niet geschikt voor gebruik bij natuursteen). Dat soort lijm mag je dus niet gebruiken bij natuursteen maar wel lijm waarin witte cement verwerkt is. Hetgeen je op de foto ziet is eigen aan het gebruik van lijm met grijze cement, dat geeft die typische donkere vlekken.
    Die vlekken krijg je niet weg, ook niet door te schuren. Door te schuren wordt de blauwe steen gedurende een korte tijd terug bleker maar nadien slaat die terug donker uit.
    1. ze hadden in eerste instantie een voorstrijk moeten gebruiken (zoals bijvoorbeeld omnibind TP) over de hele achterkant.
    2. ze hadden de juiste lijm met witte cement moeten gebruiken ( zoals bijvoorbeeld omnicol PL85 ES WIT)

En stop dus maar met die onzin hier neer te poten dat dat komt van het productieproces!!! Bullshit

Laatst bewerkt:
    Misschien ook het proces van de warmtestroom met daarin een deel vocht. Deze gaat van warm naar koud, dus meestal van binnen naar buiten.

Produktieproces ?
    Eerlijk ? Ik kan me niet indenken welk proces dit resultaat kan geven.
    Eventjes out of the box denken . Steenzagerijen zijn verplicht ( is een verordening en mogen niet meer lozen ) om het gebruikte water bij nat zagen of nat polijsten tijdens het productieproces 100 % te recycleren . Daarbij maakt men gebruik van toeslagstoffen, bvb polyelektrolyten op basis van visolie om neerslag van opgeloste niet filterbare producten te bekomen . Dit hergebruik van effluent water of men nu wil of niet heeft gevolgen voor het eindresultaat !

al 40 jaar met blauwe steen aan het werken,
    nog nooit gehoord dat het gebruikte gerecycleerde water dat effect zou hebben .

Een blauwsteen vloer poetsen met vloerzeep heeft ook dat resultaat, en daar zit lijnolie in ...

Dat is voor binnen
    Buiten lijnolie opzetten haalt geen kloten uit.
    Na een halfjaarke effect weg.

De blauwe steen is indertijd door een natuursteenbedrijf geplaatst (die hadden het huis gerenoveerd).
    Bij de aankoop (12 jaar geleden) was de steen mooi gelijk van kleur maar na de jaren kregen we deze plekken , onze buurvrouw had dezelfde laten plaatsen, en heeft ook dit probleem…

Zagen, klagen, kreften en memmen over een verkeerde plaatsing gaat geen oplossing bieden voor het probleem van de TS of het is dat men alles laat afbreken en op de juiste manier gaat terugplaatsen . Terug voeden van de blauwsteen en goed regelmatig onderhoud zal er voor zorgen dat het er weer spic en span uitziet en blijft uitzien .

Zagen, klagen, kreften en memmen over een verkeerde plaatsing gaat geen oplossing bieden voor het probleem van de TS of het is dat men alles laat afbreken en op de juiste manier gaat terugplaatsen . Terug voeden van de blauwsteen en goed regelmatig onderhoud zal er voor zorgen dat het er weer spic en span uitziet en blijft uitzien .
    Ge klinkt als Trump: "mijne wil is wet..."

enigste oplossing is om alles in de olie te zetten.
    Motorolie
    Vuile motorolie
    Zien dat er niets maar ook niets kan kleven aan de tegel. Iets gemakkelijker met plinten dan bv een trap of terras
    Niet teveel tegerlijkertijd
    Zachte doek , olie erop en uitsmeren en blijven rondjes maken.
    Laten intrekken
    en herhalen.
    Paar keer.
    opgelet na enkele jaren ga je terug verkleuring hebben

Het zou best kunnen dat dit inderdaad het uitwassen van de oppervlaktebehandeling (bvb lijnolie) is. Dat zou ook een volvlaks effect hebben.

Best navragen bij de oorspronkelijke plaatser zodat hetzelfde product gezet kan worden.

Terug
Bovenaan