• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Binnentemperatuur LEW bij dit weer?

Lid geworden
8 feb 2011
Berichten
96
Waarderingsscore
0
Punten
0
Zijn hier mensen die een LEW hebben en hun ervaring kunnen/willen delen i.v.m. de binnentemperatuur van hun woning tijdens het tropische weer van de afgelopen dagen?





We gaan er namelijk zelf een bouwen en ben benieuwd naar wat ervaringen bij warm weer.
 

DebeWili

Lid
Lid geworden
4 mrt 2012
Berichten
124
Waarderingsscore
0
Punten
16
Interessante discussie!



Daar ben ik nu ook eens heel benieuwd naar!
 
Lid geworden
6 nov 2010
Berichten
576
Waarderingsscore
0
Punten
0
K29 woning, 24.5° momenteel. Twee graden meer dan de temperatuur die we in de winter aanhouden.
 

vozzie

Lid
Lid geworden
19 sep 2011
Berichten
851
Waarderingsscore
0
Punten
16
23 hier. Op het zuiden een raampartij van 13 meter. Snachts kan er nog wel goed gekoeld worden omdat de warmte nog niet lang duurt en het nog niet echt in de muren en zo zit denk ik. Bij een langere warmteperiode denk ik niet dat je een LEW echt koel kan houden zonder actieve koeling, maar dat zie ik wel deze zomer :)
 

Pinguu

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 jun 2010
Berichten
600
Waarderingsscore
234
Punten
43
K24 en momenteel 26 graden. De ramen staan momenteel open en ventilatie draait op volle toeren in de hoop dat de temperatuur toch wat zakt.
 
Lid geworden
3 nov 2009
Berichten
2.030
Waarderingsscore
1
Punten
0
K30. Dit weekend gemiddeld 25 graden binnen in de late namiddag. Even een uitschieter van 26 graden gehad. Gemiddeld 23 graden 's morgens.



Wel geen rolluiken naar beneden gelaten, achterdeur altijd open en passieve koeling nog niet aangezet.



Wij hebben veel ramen op zuiden en westen en de ervaring is dat het pas echt opwarmt binnen als de zon in het westen nog veel warmte geeft. Ooit hadden wij een boom van de buren om dit wat op te vangen, maar sinds een snoeibeurt (allez eerder verminkbeurt) twee jaar terug is het terug volle zon. We letten er dan op om de gordijnen dicht te houden, hetgeen ook scheelt.
 
Lid geworden
1 aug 2009
Berichten
564
Waarderingsscore
0
Punten
0
21.5gr beneden, 22.5° op de verdieping, zolder zal iets warmer zijn.



K is onbekend op dit moment, wel vodde-aannemer.



Gebouwd in silikaatsteen dus grote massa, vandaar lage temperatuur.



helft van de rolluiken gelijkvloers naar beneden, boven allaam omhoog.
 
Lid geworden
26 jul 2008
Berichten
305
Waarderingsscore
0
Punten
0
K21, zondag namiddag om 15h ,22gr. Wel warmtepomp die passief koelt en s nachts ventilatie op hoogste stand.
 
Lid geworden
8 feb 2011
Berichten
96
Waarderingsscore
0
Punten
0
Dank u voor de reacties. Zijn er ook houtskeletwoningen bij de bovenstaande reacties?
 

deftone82

Zeer Actief lid
Lid geworden
2 jun 2010
Berichten
1.029
Waarderingsscore
0
Punten
36
Geen echte referentie voor onze HSB omdat we er niet wonen en nog geen ventilatie opstaat, maar gisteren middag 23,5 graden...ook wel nog geen screens!
 

VVS

Lid geworden
11 jul 2008
Berichten
3.954
Waarderingsscore
2
Punten
0
Toch vrij warm in die LEW's heb ik de indruk.



Als het echt twee weken heet is denk ik dat het toch bakken zal worden.



En ventilatie is te zwak om veel eraan te verhelpen, en al helemaal niet als het 's nachts niet afkoelt.



Dank u zonnewering, zonnewerend glas:).
 
Lid geworden
3 nov 2009
Berichten
2.030
Waarderingsscore
1
Punten
0
Een bedenking die ik mij maak. De locatie van de sensor en de oriëntatie van de leefruimten zal wel een bepalende invloed hebben.

Bij ons hangt de sensor bvb in de keuken. De keuken ligt bij ons vanaf 12u tot zonsondergang in de zon. De temperatuur zal hier dan ook hoger liggen dan in mijn bureau die noordgericht is en enkel 's morgens een beetje zon krijgt.
 

Michiel_R

Lid
Lid geworden
24 sep 2013
Berichten
148
Waarderingsscore
0
Punten
16
Ik heb ook de indruk dat bij LEW (met veel meer isolatie dan mijn ouderlijk huis) veel warmer zijn in de zomer...

Ondanks de mindere isolatie is het bij ons ouderlijk huis midden zomer perfect koel te houden, terwijl het op zolder dan weer voor te bakken is. Hoe komt het dat bij de beter geïsoleerde huizen met constante ventilatie toch warmer is?
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Michiel_R;1941091 wrote:
Ik heb ook de indruk dat bij LEW (met veel meer isolatie dan mijn ouderlijk huis) veel warmer zijn in de zomer...

Ondanks de mindere isolatie is het bij ons ouderlijk huis midden zomer perfect koel te houden, terwijl het op zolder dan weer voor te bakken is. Hoe komt het dat bij de beter geïsoleerde huizen met constante ventilatie toch warmer is?

Oudere huizen hebben door de band minder glasoppervlakte, dus minder toetreding van passieve zonnewarmte, de grootste oorzaak van opwarming in de zomer.

Oudere woningen met toch al grote glasoppervlaktes maar nog niet geïsoleerd volgens de huidige normen hebben doorgaans zelfs meer last van overhitting.
 
Lid geworden
31 mrt 2008
Berichten
3.738
Waarderingsscore
1
Punten
0
Michiel_R;1941091 wrote:
Ik heb ook de indruk dat bij LEW (met veel meer isolatie dan mijn ouderlijk huis) veel warmer zijn in de zomer...

Ondanks de mindere isolatie is het bij ons ouderlijk huis midden zomer perfect koel te houden, terwijl het op zolder dan weer voor te bakken is. Hoe komt het dat bij de beter geïsoleerde huizen met constante ventilatie toch warmer is?





Volgens mij zie je in de dit topic een goede illustratie van de praktijk: temperaturen tussen 21.5 graden en 26 graden. Dus of je daar nu een conclusie aan kan knopen?



Ja, misschien, namelijk dat zonnewering het hele verschil maakt denk ik dan...



En ik zou ook niet zomaar de link naar isolatie maken hoor. Wat bepalend is bij dit weer, is de warmtedoorslag. Extra massa (zoals hierboven met de silicaatstenen) helpt daar enorm bij.



Een dikke laag glaswol of rotswol zal al veel minder efficient zijn, zie maar wat er gebeurt op een (goed geisoleerde) zolder.



Wat je wel hebt natuurlijk: hoe beter geisoleerd, hoe minder snel je 's nachts wat afkoelen zal hebben. Dus je moet er alles aan doen om de warmte buiten te houden... zonnewering in de eerste plaats dus. En vaak ook nog ramen en deuren goed gesloten houden als het buiten warmer is dan binnen. (lijkt evident, maar toch zondigen heel veel mensen daar tegen)
 

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Berichten
9.421
Waarderingsscore
405
Punten
83
Het hoofdzakelijk gebruikte isolatiemateriaal verschilt ook doorgaans tussen nu een vroeger.



Verschil tussen PUR/PIR en minerale wol.
 
Lid geworden
6 feb 2011
Berichten
839
Waarderingsscore
0
Punten
0
K31, zeer veel glas op de zuid en west gevels (75% van alle glas zit daar ...).

Geen screens of andere dingen, wel een oversteek van 1 meter bij de keuken (24m2 glas).







Wel 3V glas met zonnewerende folie.



de afgelopen dagen was het 23 graden, enkel gisteren schoot het even naar 24 graden (maar dan was het enorm doef buiten). Ventilatie draait overdag maar op stand 1 (bewust), vanaf 20uur 's avonds laten we die 3 uur volle bak draaien, daarna gaat die over op stand 2 (toch geen last van lawaai ..).
 

Smettuh

Zeer Actief lid
Lid geworden
17 nov 2009
Berichten
2.171
Waarderingsscore
1
Punten
38
Ik kom zot als mensen zeggen dat PH/LEW etc niet houdbaar zijn in de zomer.

Als je de zon buiten kan houden is het echt stukken aangenamer vertoeven. Zeker met ventilatie D (beter nog met een BWW/AWW).



Hier zonder activiteit een 23 a 23.5. Zonnewering gelijksvloers en op zolder. VDP dus niet maar geen grote ramen daar.



Gevoelsmatig is het hier zalig, doef buiten is niet doef binnen met ventilatie D.



Is het natuurlijk enige tijd echt warm zal het warmer worden. Inertie stenen, plasma tv, game pc ... de BWW kan niet genoeg koelen daarvoor.
 
Lid geworden
12 mei 2010
Berichten
594
Waarderingsscore
1
Punten
18
Ik, begrijp het toch niet goed.



Wij hebben helemaal niet de intentie gehad (en er ook niet naar gestreefd) om LEW te bouwen (start 04/2012). Wij komen uit op K33 (E61 jaja, 61. Schandalig e ...) en onze temperatuur is tijdens de warmste periode van de afgelopen dagen binnen steeds 23 - 23.5 geweest. Als ik dat hier zo lees is dat dus gewoon evenveel dan de anderen die wel LEW bouwden en hun ventilatie D op volle toeren laten draaien.



Onze Renson C+ EVO Healthbox II staat al van dag 1 op dezelfde stand en ik ben niet van plan om daar meteen aan te komen ...

Ramen: kw1.1 4/15/4

Geen overdreven grote raampartijen in de voorgevel, enkel in de achtergevel.

Woonkamer krijgt vanaf de middag tot avond de zon binnen.

Geen screens en geen rolluiken.



Mis ik ergens iets?
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan