• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Binnenmuur welke isolatie en hoe bevestigen?

Lid geworden
29 nov 2023
Waarderingsscore
3
Punten
3
Hallo,

Wij kochten een huis, momenteel wonen we in de aanbouw (gebouwd in 1982). Nu willen we de slaapkamer na isoleren omdat er geen isolatie is en we in januari een kindje verwachten. We zoeken dus een oplossing voor korte termijn. Het is binnen erg koud en de luchtvochtigheid was de afgelopen weken erg hoog.

Extra info: De slaapkamer is op het gelijkvloers, er is geen verdieping boven. Het plat dak zou geïsoleerd zijn volgend de bouwplannen maar het is een koud dak (= isolatie onder de dak platen ipv erboven).
Er zijn twee binnenmuren en twee buitenmuren, dit zijn ongeïsoleerde spouwmuren. Eén van deze twee spouwmuren grenst aan een veranda (die vrijwel dezelfde temperatuur heeft als buiten..).
Buitenmuur isolatie is geen optie omdat de linker gevel een gedeelde muur is met de buren. Er staat momenteel niets tegen de gevel gebouwd, het is dus een open bebouwing. Maar als we buitenmuurisolatie zouden plaatsen, zou dit dus over het perceel van de buren komen wat helaas geen optie is. De overige gevels worden (op termijn) welk langs buiten geïsoleerd.

Mijn vraag: hoe kunnen we de slaapkamer op de beste manier tijdelijk isoleren? Wij dachten aan binnenmuur isolatie tegen de spouwmuren. Op lange termijn de spouwmuur laten opvullen maar dat zal deze winter niet meer lukken.
Welke isolatie gebruiken we best en hoe bevestigen wij deze dan? Wij dachten aan PIR platen maar twijfelen of we deze best rechtstreeks tegen de muur lijmen of ventilatielatten voorzien?

We kennen het risico op vochtproblemen door condensatie maar zien geen andere oplossing voor deze winter..

Alle tips of opmerkingen over dingen waar we nog niet aan gedacht hebben, zijn welkom.

Alvast bedankt!

Laatst bewerkt:
Heb in een ruimte een paar mm xps binnenisolatie geplaatst op een van de twee "buitenmuren" (Spouwmuur). Moet zeggen dat dat toch al een verschil maakt. Tussen houten kepers met wat pur. Gyproc afwerking. Spouw ga ik hier nooit vullen. Manuele ventilatie door de ramen elke dag 1 a 2 keer 5 minuten te openen. Ja, dat bestaat nog ;-). Geen (zichtbare) schimmel.

Maand oktober was nu wel abnormaal vochtig. Nat en relatief warm. Is op dagen zoals vandaag en gisteren heel wat beter.

Wat betreft condensatieproblemen/risico's in uw geval dat laat ik aan anderen over. Kan enkel maar meegeven dat zelfs een beperkte binnenisolatie al heel wat doet.

Hoge vochtigheid omdat er amper ventilatie is?
hoe verwarm je deze ruimte
Er is geen ventilatiesysteem aanwezig maar we verluchten wel elke dag zo lang mogelijk. De afgelopen weken toen het veel regende was de luchtvochtigheid soms 70% of meer :/

We verwarmen op gas (radiatoren). De thermostaat staat op 21 graden
Maar door het gebrek aan isolatie (en de luchtvochtigheid vermoed ik) halen we doorgaans max 19 graden.

Heb in een ruimte een paar mm xps binnenisolatie geplaatst op een van de twee "buitenmuren" (Spouwmuur). Moet zeggen dat dat toch al een verschil maakt. Tussen houten kepers met wat pur. Gyproc afwerking. Spouw ga ik hier nooit vullen. Manuele ventilatie door de ramen elke dag 1 a 2 keer 5 minuten te openen. Ja, dat bestaat nog ;-). Geen (zichtbare) schimmel.

Maand oktober was nu wel abnormaal vochtig. Nat en relatief warm. Is op dagen zoals vandaag en gisteren heel wat beter.

Wat betreft condensatieproblemen/risico's in uw geval dat laat ik aan anderen over. Kan enkel maar meegeven dat zelfs een beperkte binnenisolatie al heel wat doet.
Bedankt! Dat is ergens wel fijn om te lezen.
Ramen opzetten doen we minstens een kwartier maar soms zelfs een uur. Het is inderdaad een pak beter nu het minder regent! Maar toch blijft de luchtvochtigheid nog wel aan de hoge kant. Schimmel hebben we wel niet in de slaapkamer die we willen isoleren. Enkel in de living op de muren waar geen voetlood in de spouw is geplaatst (een bouwfout waar we recent achterkwamen..). Op termijn zal er daarom buitenmuurisolatie komen tegen die muren. Maar voor de slaapkamer is dat dus helaas niet mogelijk owv die gedeelde muur.

Mij werd altijd gezegd voor te ventileren: ramen wijd open kort en krachtig. M.a.w. 5 à 10 minuten deftig open en dan dicht (1 à 2 keer per dag).

Doel is denk ik dan (toch zeker in de winter) koude lucht naar binnen, die dan nadien relatief snel opwarmt, en bijgevolg (relatieve) vochtigheid daalt.
Een uur open lijkt me niet nuttig omdat naast de lucht, alles begint af te koelen dan binnen waardoor het nadien minder vlot opwarmt.

-spouwisolatie laten plaatsen gaat sneller dan eender welke andere isolatie (als je een bedrijf vindt dat tijd heeft).
-waarom kan je niet een paar cm op het stuk van de buren voor je isolatie te plaatsen?

Ik zou qua spouwmuur navullen ook gewoon even rondbellen om te kijken wie er een gaatje heeft in zijn agenda.

Kun je de kamer niet nog enkele maanden extra verwarmen met een elektrische kachel in afwachting van de spouwisolatie? Nogal ingrijpend om een hele constructie te bedenken om 1 winter te overbruggen?

Kun je de kamer niet nog enkele maanden extra verwarmen met een elektrische kachel in afwachting van de spouwisolatie? Nogal ingrijpend om een hele constructie te bedenken om 1 winter te overbruggen?
Misschien is plaatsen van een airco een optie ? Kan je dan gebruiken als(extra) verwarming en met koelen ook.
Spouwmuur kan je dan proberen zo snel mogelijk te laten vullen

Hoge vochtigheid omdat er amper ventilatie is?
hoe verwarm je deze ruimte
Er is geen ventilatiesysteem aanwezig maar we verluchten wel elke dag zo lang mogelijk. De afgelopen weken toen het veel regende was de luchtvochtigheid soms 70% of meer :/

We verwarmen op gas (radiatoren). De thermostaat staat op 21 graden
Maar door het gebrek aan isolatie (en de luchtvochtigheid vermoed ik) halen we doorgaans max 19 graden.
Lang ventileren in de winter is niet goed, alle massa binnen koelt af en krijg je daar condens
en je CO2 zakt toch niet meer na een paar minuten

Dankjewel voor de reacties!

Ik ga dus eerst en vooral dan zeker niet meer te lang laten verluchten 😅.

Wat betreft de buitenmuur isolatie:
Financieel is dit geen optie, de overige gevels kunnen we wel langs buiten isoleren maar deze gevel erbij nemen is niet haalbaar. We hebben dan nog geluk dat het een spouwmuur is zodat er toch nog een betaalbare optie is.

Voor deze winter zal het dus inderdaad vooral extra verwarmen zijn dat de gaan moeten doen, al hebben jullie me wel hoopvol gemaakt dat een spouwmuur opvullen op korte termijn een mogelijkheid is 😃 maar dat gaat dus enkel voor de linkergevel. De achterkant (gedeelde muur met de veranda) zal via de veranda nog steeds langs binnen geïsoleerd moeten worden. Waarom: de veranda bestaat voor een groot deel uit dubbel glas met houten frame en een ongeisoleerd dak. De veranda deftig isoleren op korte termijn (komende jaren) gaat ook financieel niet haalbaar zijn.
Het budget dat we hebben zal gaan naar (buitenmuur) isolatie, nieuw dak, elektriciteit conform maken en vochtproblemen oplossen. Dat zijn nu de prioriteiten en daarna zal het geld helaas op zijn. Vandaar dat we moeten kijken naar minder ideale oplossingen zoals spouwmuur- en binnenmuur isolatie voor de slaapkamer.

Hebben jullie nog advies voor het plaatsen van de binnenmuur isolatie in de veranda? Wij dachten aan PIR platen, bevestigen in een frame. Maar het advies dat wij kregen was PUR platen lijmen tegen de muur 🙃 dus nu twijfelen we wat beter is?

Spouwisolatie zal toch de goedkoopste optie zijn. Zoals al gezegd: bel eens rond of iemand een gaatje heeft.

Spouwisolatie zal toch de goedkoopste optie zijn. Zoals al gezegd: bel eens rond of iemand een gaatje heeft.
Dat ga ik zeker doen. Maar voor de massieve muur die gedeeld is met de veranda hebben we dus een andere oplossing nodig (nl. binnenmuur isolatie).

Morgan gaan we er aan beginnen, gezien mijn bevallingsdztum nadert, wordt het hoog tijd 😅 kan iemand me alsjeblieft helpen met welke isolatie voor de binnenmuur we best kiezen en hoe we dit best bevestigen? Alvast heel erg bedankt!

Dat ga ik zeker doen. Maar voor de massieve muur die gedeeld is met de veranda hebben we dus een andere oplossing nodig (nl. binnenmuur isolatie).

Morgan gaan we er aan beginnen, gezien mijn bevallingsdztum nadert, wordt het hoog tijd 😅 kan iemand me alsjeblieft helpen met welke isolatie voor de binnenmuur we best kiezen en hoe we dit best bevestigen? Alvast heel erg bedankt!
wat is er aan de andere zijde van die gedeelde massieve muur ?
Veranda.... dan ga je heel veel verlies hebben langs het glas

XPS platen tegen de muur lijmen en daartegen dan gipsplaten lijmen. Afwerken.

wat is er aan de andere zijde van die gedeelde massieve muur ?
Veranda.... dan ga je heel veel verlies hebben langs het glas

Ik heb het even een tekening gemaakt, dat zal duidelijker zijn. Het dak van de veranda komt iets hoger dan het plafond in de slaapkamer omdat het dak van de veranda niet of amper(?) geïsoleerd is. De veranda zal dus wel koud blijven maar de slaapkamer hopelijk niet en ik denk/hoop dat we dan ook geen koudebrug gaan hebben. Dat is het belangrijkste, de veranda hoeft (althans niet dringend) geïsoleerd te worden. Het raam willen we ook nog laten vervangen, dat ks nu dubbel glas in een houten frame dus ook veel warmte verlies.

IMG_6294.png

koudebruggen zullen er altijd zijn.
verder is de manier van DIY een oplossing

Dankjewel beiden!
Nog twee vragen:
- Waarom xps en geen PIR? Ik dacht dat PIR beter isoleert + geen dampscherm nodig.
- hebben we niet meer kans op vochtproblemen door de platen te lijmen ipv een voorzetwand of ventilatielatten te bevestigen (of zijn ventilatielatten een synoniem voor een voorzetwand, ik heb geen idee😅).
We hebben al veel vochtproblemen in huis (nu wel niet bij deze muur) dus hier heb ik echt schrik voor :/.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan