Binnendeuren hangen scheef

Lid geworden
16 mrt 2023
Waarderingsscore
0
Punten
1
Dag allemaal,

Eerste berichtje hier :)

Nu ik eindelijk de vriendin zo ver te hebben gekregen voor binnenshuis (traphal en boven) verder af te werken/schilderen wil ik ook de deuren eindelijk goed krijgen.
Het probleem is al van in het begin we het huis gekocht hebben (2012) maar nooit niet echt een drama van gemaakt omdat er toen ander prioriteiten waren.
Alles was al opgeleverd toen we het kochten, wij zijn 2de eigenaar van het huis maar de eerste heeft hier eigenlijk nooit gewoond.

Nu de deuren, deze hangen allemaal een beetje scheef. Heb al enkele dingen geprobeerd maar kom er niet uit. Bovenin grotere vijzen ingedraaid. Vanonder stukje karton geprobeerd. Niets lukt :cautious:

Zouden jullie mij wat raad kunnen geven/wijsheid bijbrengen om dit probleem op te lossen?

Vriendelijke groeten,
David

Bijlagen

• deur scharnier.jpg
    deur scharnier.jpg
    119,9 KB · Weergaven: 72
  • deur 1.jpg
    deur 1.jpg
    67,8 KB · Weergaven: 73
  • deur.jpg
    deur.jpg
    68,6 KB · Weergaven: 70

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Waarderingsscore
2.329
Punten
113
Ik denk dat je met een waterpas is moet nakijken of de kader niet scheef staat... Die scharnieren kan je niet regelen.

Tom DV

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
29 aug 2009
Waarderingsscore
269
Punten
83
Op een foto kan het natuurlijk bedriegen maar zo op het eerste zicht lijkt het mij gewoon de kader doe bovenaan niet recht loopt.
Ik zie links en rechts toch weinig verschil boven en onder.

Tornadinho

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
1 mei 2017
Waarderingsscore
617
Punten
93
Mijn binnendeuren online gekocht en met behulp van gepensioneerde houtbewerker geplaatst die nog altijd last heeft van OCD. We plaatsen 2 deuren per dag waarbij hij kader een klein beetje schuin plaatst (en dat moet je echt als 1-2 mm uit de haak beschouwen over de volledige hoogte) zodat als je deur open doet, die lichtjes naar "boven" gaat zodat nooit gaat slepen. Toen ik vroeg of dat niet overdreven was kreeg ik als antwoord "manneke (ik ben 42, 186cm), ik heb dat zo meer dan 40 jaar gedaan met eiken binnendeuren en ik heb nooit ergens moeten terug gaan omdat ze afhangen. Hoeveel deuren heb jij al gehangen". Had ik niks op terug natuurlijk.

Veel van diene mens geleerd en om nu bij TS zijn vraag te komen: hij zei dat enige dat telde om deuren goed te hangen, was om kader juist te plaatsen en daar uw tijd in te steken. Op scharnieren doe je niks meer.

Laatst bewerkt:

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Waarderingsscore
1.392
Punten
113
Neem een lange waterpas (2meter) zorg dat deze niet defect is en begin het kader uit te meten, een laser is nog een stuk beter. Doe alsof er geen deuren inhangen, en geen chambrannes aanhangen. Nog beter is deze ineens verwijderen. Begin aan de kant van de scharnieren, zowel in de deuropening als in het muurvlak moeten deze perfect waterpas staan. Hoogstwaarschijnlijk is dat bij jou niet het geval. Dan zal je ofwel het kader moeten losmaken, of soms, afhankelijk van hoe deze gemonteerd zijn in jou muren, kan je die wel een paar millimeter bijwerken terwijl ze nog vasthangen.

Een deur perfect plaatsen is eigenlijk theoretisch heel eenvoudig. Alles moet gewoon waterpas en recht staan. In de praktijk is dat duidelijk heel wat moeilijker.

Lid geworden
16 mrt 2023
Waarderingsscore
0
Punten
1
Allemaal al bedankt.

Weet ik wat doen in het weekend :)

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
1.898
Punten
113
Mijn binnendeuren online gekocht en met behulp van gepensioneerde houtbewerker geplaatst die nog altijd last heeft van OCD. We plaatsen 2 deuren per dag waarbij hij kader een klein beetje schuin plaatst (en dat moet je echt als 1-2 mm uit de haak beschouwen over de volledige hoogte) zodat als je deur open doet, die lichtjes naar "boven" gaat zodat nooit gaat slepen. Toen ik vroeg of dat niet overdreven was kreeg ik als antwoord "manneke (ik ben 42, 186cm), ik heb dat zo meer dan 40 jaar gedaan met eiken binnendeuren en ik heb nooit ergens moeten terug gaan omdat ze afhangen. Hoeveel deuren heb jij al gehangen". Had ik niks op terug natuurlijk.

Veel van diene mens geleerd en om nu bij TS zijn vraag te komen: hij zei dat enige dat telde om deuren goed te hangen, was om kader juist te plaatsen en daar uw tijd in te steken. Op scharnieren doe je niks meer.
Deuren slepen niet meer sinds EPB in voege is

Tornadinho

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
1 mei 2017
Waarderingsscore
617
Punten
93

Deuren slepen niet meer sinds EPB in voege is
Correcte opmerking, maar wij hebben onze deuren van slaapkamers naar de gang lager geplaatst zodat beter aansluit en minder geluidsoverdracht heeft.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan