bijplaatsen zonnepanelen en thuisbatterij

• Tags elektriciteit energie energieverbruik hernieuwbare energie warmtepomp
  • Fitz

Zeer Actief lid
    Lid geworden
    30 mrt 2021
    Waarderingsscore
    113
    Punten
    43
    Hallo allemaal,

Ik heb wat advies nodig van mensen met meer kennis/ervaring over zonnepanelen, thuisbatterijen en energie-installaties in het algemeen. Sinds kort hebben wij een digitale meter. Wij hebben een monofasige aansluiting van 40A.
    Onze situatie:

Bestaande installatie (2012):
    • 30 zonnepanelen, samen goed voor 5.850 Wp (zuidelijk gericht)
    • Omvormer van 5,0 kVA (al 13 jaar oud)
    • Tot voor kort terugdraaiende teller
    Ons jaarlijks elektriciteitsverbruik is ongeveer 10.500 kWh, ook in de zomer vrij hoog door:
    • Warmtepomp (monofasig)
    • Airco's
    • Zwembadpomp die veel draait in de zomer
    • Alles elektrisch: koken, verwarming, ...
    Verbruik per seizoen (gemiddeld):
    • Winter: 1.200 kWh/maand
    • Lente/herfst: 670 kWh/maand
    • Zomer: 800 kWh/maand
    Van die 10.500 kWh werd zo’n 5.000 kWh gedekt door onze zonnepanelen. De overige 5.500 kWh moesten we aankopen.

Nu overwegen we een uitbreiding: Gezien ons relatief hoog verbruik en de leeftijd van onze huidige omvormer, heeft onze aannemer volgend voorstel gedaan:
    • 6 extra panelen: Jinko Solar Tiger Neo BDB 440W Dual Glass (westelijk gericht)
    • Nieuwe omvormer: SMA Sunny Boy Smart Energy 5.0
    • Thuisbatterij: 3 x SMA Home Storage 3.2 (totaal 9,6 kWh opslag)
    Kostprijs:
    • Panelen + omvormer: €3.900
    • Batterij: €7.200
      → Totaal: €11.100
    Ik heb aan chatgtp gevraagd om een berekening te maken en hij maakte deze berekening:

Jouw huidige situatie samengevat:

ElementWaarde
    Totaal jaarverbruik10.500 kWh
    Eigen productie (bestaande panelen)5.850 Wp → ~5.500 kWh/jaar
    Hiervan zelf verbruikt3.000 kWh
    Geïnjecteerd op net2.000 kWh
    Netafname momenteel7.500 kWh

Nieuwe situatie (geschat)

EnergiecomponentWaarde (geschat)
    Totale zonneproductie± 7.800 kWh
    Zelf verbruikt rechtstreeks± 3.500 kWh (i.p.v. 3.000)
    Verbruik via batterij± 2.000 kWh
    Netto-injectie (rest)± 2.300 kWh
    Aankoop van het net10.500 - 5.500 = ± 5.000 kWh (i.p.v. 7.500 nu)

➡️ Besparing van ± 2.500 kWh/jaar aan netafname
    ➡️ Extra 2.000 kWh aan injectie vermijden dankzij batterij

Financiële impact

BesparingstypeWaarde
    2.500 kWh minder aankopen2.500 × €0,30 = €750
    2.000 kWh minder injectie (batterij vangt op)2.000 × €0,30 = €600
    Totaal besparing per jaar€1.350 per jaar
    (Op basis van marktprijs elektriciteit ± €0,30/kWh voor aankoop. Injectie vermijden via batterij telt ook als €0,30 winst, want anders verkoop je voor ± €0,06/kWh injectieprijs.)

Terugverdientijd van investering:

GegevenWaarde
    Totale investering€11.783,56
    Jaarlijkse besparing~€1.300 – €1.400
    Terugverdientijd± 8,5 à 9,5 jaar

➡️ Dat is een erg mooie terugverdientijd in de huidige energiemarkt.

Conclusie​

✅ Ja, jouw investering is rendabel.
    • De westelijke panelen zijn een strategische keuze.
    • De batterij is goed gedimensioneerd voor je verbruik.
    • Je vermindert je netafname aanzienlijk.
    • Injectieverlies wordt grotendeels opgevangen via batterij.
    • Je zet een flinke stap naar energie-autonomie, wat je beschermt tegen toekomstige tariefschommelingen.

Tot hier de chat gtp bijdrage :)

Mijn vragen:​

Is deze uitbreiding met batterij zinvol in mijn situatie?
    Ik besef dat de terugverdientijd van batterijen lang is, en dat velen hier kritisch tegenover staan. Toch zie ik het ook een beetje als een “verzekering” naar de toekomst (minder afhankelijk, bescherming bij stijgende stroomprijzen, onafhankelijker zijn bij koken ’s avonds, enz.). Ik hoef niet per se de laatste cent eruit te persen, maar als ik er zwaar op verlies, heeft het natuurlijk ook weinig zin.
    Omvormer van 5 kVA met extra panelen – heeft dat zin?
    Onze aannemer zegt dat dat perfect kan, omdat de huidige panelen zuidgericht zijn, de nieuwe westelijk, én omdat onze huidige installatie zelden het maximumvermogen haalt. Klinkt logisch, maar ik hoor graag of dat effectief zo werkt.
    Is het zinvol om ineens naar een 3-fasige aansluiting te gaan?
    We hebben nu een enkelfasige aansluiting van 40A. Een 3-fasige aansluiting zou volgens Fluvius €400 kosten. De aannemer raadde dit af omdat onze warmtepomp monofasig is. Toch vraag ik me af of we ons met zo’n upgrade niet meer future proof maken – bv. als we ooit een laadpaal willen plaatsen of andere zwaardere verbruikers aansluiten?

Andere bedenkingen/opmerkingen welkom! Ik ga sowieso ook nog een andere aannemer een prijs laten maken om te vergelijken.

Ik weet dat ik veel vragen stel, maar mijn kennis is hier beperkt en ik wil gewoon graag een weloverwogen beslissing nemen, met oog op de toekomst.

Alvast bedankt voor jullie inzichten en ervaringen! :)

Maar nog wat wachten tot prijzen verder zakken :) (1800 €5kwh).
    Je kan ze ook vinden voor een €100-tal euro minder.
    Maar ik denk (gok) dat er nog minstens 1-200€ af zou kunnen.

Zou allesinds wachten tot het "aansturen via P1" toegelaten is in België.

De mijne is: een battterij kan ik ca 200 keer per jaar vol krijgen en leeg trekken. Per keer dat me dat lukt bespaar ik 5 keer 20ct = 1€
    20ct is het verschil tussen een extra kWh kopen en er eentje aankopen.

Het verschil is hier (helaas) wel groter.
    kWh aankopen tijdens Maart: €0.36
    kWh injecteren tijdens Maart: €0.04
    (Ik heb een DATS24 contract met maandelijkse afrekening; 196kWh afname, 132kWh injectie voor respectievelijk €70.52 & -5.01€).
    Bij welke provider zit jij, om zo goedkope stroom / hoge injectietarief te krijgen?
    Verschil van dus €0.32 per kWh die ik uit een batterij zou kunnen halen.

Ik heb de export van de maand Maart nog eens door de "mijn-thuisbatterij" simulator gehaald.
    Bekijk bijlage 110349
    Indien ik de prijzen van Maart ook toepas op April, en deze 2 maanden in de simulatie gooi:
    Bekijk bijlage 110350

Indien toegepast op héél 2024:
    Bekijk bijlage 110351

785kWh die dus via de batterij zou gelopen hebben;
    TVT van (een Marstek 5kWh) voor ons zit dus momenteel op 7.5 jaar; wat ongeveer gelijk ligt met de TVT van de zonnepanelen zelf.
    Dit zonder enige aanpassing te doen aan onze verbruiksmomenten (indien batterij er zou zijn, moet ze optimaal gebruikt worden & moeten wasmachine/droogkast/vaatwas/... terug tijdens de nacht lopen, zodat de batterij +/- leeg is tegen de ochtend).
    en/of de potentiele winsten via dynamisch contract (geforceerd laden op laagste tariefmoment) tijdens de niet-zonmaanden.

Omzettingsverliezen zijn te verwaarlozen TOV de injectieverliezen (financieel dan).
    Om 1 kWh "gratis" te kunnen afnemen, dien ik er 9 te injecteren.
    Zolang de batterij efficienter is dan een 9:1 ratio, doe ik voordeel.

Nota:
    Dit is met in het achterhoofd gehouden dat de Marstek batterij 2.5kW kan terugleveren, wat +/- overeenkomt met ons zwaarste toestel.
    Nota 2:
    De reden dat we nog niet gesprongen zijn, is dat de prijzen van die plug-ins nog sterk dalen.
    Een goeie maand geleden vond je ze enkel voor €1900, vandaag al makkelijk vindbaar voor minder dan €1700 (TVT van +/- 6.5 jaar)
    VB:
    Probleem van de plug in batterij is dat ze maar 800W mag leveren.

Om mijn kWh prijs te berekenen kijk ik enkel naar de variabele prijs, of de marginale prijs. Hoe veel kost het om 1 kWh extra aan te kopen. De maandelijkse abo prijs en capa tarief zitten daat niet in. En ik heb dat de laatste keer berekend in Nov 2024.

Nu kan het zijn dat een batterij de piek iets naar beneden haalt, maar dat is dan de reserve die ik gebruik voor een panne, laadverlies of onzekerheid.

De mijne is: een battterij kan ik ca 200 keer per jaar vol krijgen en leeg trekken. Per keer dat me dat lukt bespaar ik 5 keer 20ct = 1€

(Ik heb een DATS24 contract met maandelijkse afrekening; 196kWh afname, 132kWh injectie voor respectievelijk €70.52 & -5.01€).
    Bij welke provider zit jij, om zo goedkope stroom / hoge injectietarief te krijgen?

Ik heb de export van de maand Maart nog eens door de "mijn-thuisbatterij" simulator gehaald.
    Bekijk bijlage 110349
    Indien ik de prijzen van Maart ook toepas op April, en deze 2 maanden in de simulatie gooi:
    Bekijk bijlage 110350

Bekijk bijlage 110351

TVT van (een Marstek 5kWh) voor ons zit dus momenteel op 7.5 jaar; wat ongeveer gelijk ligt met de TVT van de zonnepanelen zelf.
    Dit zonder enige aanpassing te doen aan onze verbruiksmomenten (indien batterij er zou zijn, moet ze optimaal gebruikt worden & moeten wasmachine/droogkast/vaatwas/... terug tijdens de nacht lopen, zodat de batterij +/- leeg is tegen de ochtend).
    en/of de potentiele winsten via dynamisch contract (geforceerd laden op laagste tariefmoment) tijdens de niet-zonmaanden.

Omzettingsverliezen zijn te verwaarlozen TOV de injectieverliezen (financieel dan).

Nota:
    Dit is met in het achterhoofd gehouden dat de Marstek batterij 2.5kW kan terugleveren, wat +/- overeenkomt met ons zwaarste toestel.
    Nota 2:
    De reden dat we nog niet gesprongen zijn, is dat de prijzen van die plug-ins nog sterk dalen.
    Een goeie maand geleden vond je ze enkel voor €1900, vandaag al makkelijk vindbaar voor minder dan €1700 (TVT van +/- 6.5 jaar)
    VB:

Om mijn kWh prijs te berekenen kijk ik enkel naar de variabele prijs, of de marginale prijs. Hoe veel kost het om 1 kWh extra aan te kopen. De maandelijkse abo prijs en capa tarief zitten daat niet in. En ik heb dat de laatste keer berekend in Nov 2024.

Nu kan het zijn dat een batterij de piek iets naar beneden haalt, maar dat is dan de reserve die ik gebruik voor een panne, laadverlies of onzekerheid.
    En wat als ik er eentje zet die meer van 800 levert? Oprechte vraag :p

Bekijk bijlage 110349
    Bekijk bijlage 110350

Bekijk bijlage 110351

Nota:
    Nota 2:
    VB:

Dan komt Melissa De Praetere je waarschijnlijk een paar kletsen op je blote poep geven. Kan dus nog leuk worden. 😎

Ik vraag me ook af of ze zouden kunnen zien dat je bv 1 batterij van 5 kWh aan geeft, en er gewoon 2 plaatst.
    De vraag is of 2 van die dingen elkaar niet gaan tegen werken.
    Maar dan zit je nog maar met een afgiftevermogen van 1,6 kW….

Ik denk er gewoon aan om mijn eerste omvormer van mijn PV van 4kW binnen een jaar of 5 te vervangen door een hybride van 5kW (als de GSC’s vervallen), en dan hang ik daar 10 kWh batterij aan.
    Als ik zie dat je nu al 5 kWh naakte batterij (met BMS, maar zonder inverter) kan vinden onder de 1000€, dan is dat financieel interessant.

Wellicht hetzelfde als wanneer je je installatie niet laat (her)keuren.

1 batterij van 5 kWh aan geeft
    plug-ins dien je niet (meer) aan te geven.

Doel van de batterij is dat er niets naar het net gaat, dus tijdens een correcte opstelling, weet Fluvius zelfs niet dat er iets staat. (NOM).

Quasi alle van die plug-ins kan je ook stacken, die houden dan +/- gelijke ontlading & vermogen aan.

Koop lokaal koop europees :)

Elke service (en server, dienst, ...) die op het internet hangt is kwetsbaar voor een cyberaanval.
    Of je ze nu Europees, Amerikaans, Afrikaans of Aziatisch koopt.

Er zijn meer dan genoeg cyberaanvallen geweest, met wereldwijde impact, in de laatste 10 jaar.

Ik heb meer schrik van de doorsnee boomer die via phishing en consoorten in de val trapt, dan van "de Chinezen" die onze zonnepanelen afzetten.

Trouwens: zou de impact niet véél groter zijn moesten ze nu al die omvormers
    * forceren om plots 300V op't net te zetten? (Plots overal boem & brand)
    * ongesynchroniseerde teruglevering
    * geforceerde overbelasting van bepaalde fasen

In plaats van ze gewoon even "uit" te zetten?
    Dat zullen we dan hopelijk niet zien he :p

indien batterij er zou zijn, moet ze optimaal gebruikt worden & moeten wasmachine/droogkast/vaatwas/... terug tijdens de nacht lopen, zodat de batterij +/- leeg is tegen de ochtend
    Dat is niet erg zinvol, want dan heb je nóg meer overschot tijdens de dag omdat je het niet verbruikt.
    Je zal dus niets besparen én de batterij sneller kapot helpen.
    De batterij mag je enkel gebruiken voor verbruik dat niet tijdens zonne-tijd mogelijk is, anders is er geen winst.

indien batterij er zou zijn, moet ze optimaal gebruikt worden & moeten wasmachine/droogkast/vaatwas/... terug tijdens de nacht lopen, zodat de batterij +/- leeg is tegen de ochtend
    Dat is niet erg zinvol, want dan heb je nóg meer overschot tijdens de dag omdat je het niet verbruikt.
    De batterij mag je enkel gebruiken voor verbruik dat niet tijdens zonne-tijd mogelijk is, anders is er geen winst.
    Zoals in ander topic, het zou hem puur om't principe gaan.
    Ik laad de batterij overdag, en injecteer de rest tegen peanuts.

Tijdens de nacht laat ik het ene machine na het andere draaien, en ben ik zeker dat ik 0.0 afname heb.
    (Mijn paneeltjes hebben maar +/- 2.3 kW vermogen, gedurende 2 uur op de dag).
    Die batterij heeft altijd 2.5kW vermogen.

Het zou ervoor zorgen dat ik maanden aan een stuk 0€ kosten heb aan stroom.

Momenteel moet ik kiezen tussen of de vaatwas, of het wasmachien tijdens die "piek-productie" te laten draaien, en er zijn helaas dagen waar de panelen geen 2kW halen.

Die €1400 is een pak goedkoper dan extra panelen bijleggen, wat nu politiek gezien, ook niet meer de beste keuze lijkt.
    Had ik dat toegepast op afgelopen maand, dan had ik €43 BTWe uitgespaard.
    In April had het €46 geweest.
    In Maart slechts €20.

Soit, ik besef wel dat de redenering niet helemaal klopt, maar die plugin batterijen (aan hun steeds lager wordende prijs) zouden een heel goede investering zijn in ons geval.

Laten we zeggen weinig, geen 0,0. Dat regelalgorithme heeft altijd wat tijd nodig. Net bij mijn zus geinstalleerd en verbruik is een 200Wh/dag, maar niet 0,0. Wel ver beneden de 6kWh van voordien. Maakt ook weinig uit, zelfs zonder verbruik betaal je nog iets van een 200€ aan vaste kosten/jaar, kost echt verbruik is dan verwaarloosbaar.

Laten we zeggen weinig, geen 0,0. Dat regelalgorithme heeft altijd wat tijd nodig. Net bij mijn zus geinstalleerd en verbruik is een 200Wh/dag, maar niet 0,0. Wel ver beneden de 6kWh van voordien. Maakt ook weinig uit, zelfs zonder verbruik betaal je nog iets van een 200€ aan vaste kosten/jaar.
    Welja, 200Wh is een afrondingsfout ;-)

Als ik m'n factuur van afgelopen maand neem, wat er van over zou blijven toch:
    Vaste vergoeding Elec: €3.08
    Capaciteitstarief 2.5kW (49.05€/kW/jaar -> 49.05€/365*31*2.5 = €10.41)
    En misschien nog €0.50 aan verbruik door dat regelalgoritme die wat traag is?

Laten we zeggen weinig, geen 0,0. Dat regelalgorithme heeft altijd wat tijd nodig. Net bij mijn zus geinstalleerd en verbruik is een 200Wh/dag, maar niet 0,0. Wel ver beneden de 6kWh van voordien. Maakt ook weinig uit, zelfs zonder verbruik betaal je nog iets van een 200€ aan vaste kosten/jaar.

En misschien nog €0.50 aan verbruik door dat regelalgoritme die wat traag is?
    Zelfs al zou je geen enkele kWh verbruiken over het volledige jaar dan nog betaal je een bedrag vergelijkbaar met leegstand, wat ergens rond de 180€/jaar ligt dacht ik. Kan je niet omheen.

En ook niet onbelangrijk. Was slechts een kwestie van tijd. Iemand moet immers die infrastructuur betalen wanneer energieverbruik naar beneden gaat.

Misschien interessant voor medeverbouwers die in een gelijkaardige situatie zitten: de knoop is doorgehakt — we gaan voor een thuisbatterij én vervangen meteen onze oude installatie. De prijs van nieuwe, veel efficiëntere zonnepanelen vond ik echt de moeite, zeker met ons relatief hoge verbruik van 10500 kWh per jaar. In de nabije toekomst zal dit in de zomermaanden nog hoger zijn omdat we ook meteen een zwembad WP gaan plaatsen.

Ik weet dat sommigen terecht aanhalen dat een batterij financieel niet altijd de beste keuze is. Toch speelt bij ons het gebruiksgemak ook mee: ons nachtverbruik schommelt tussen de 5 en 15 kWh (afhankelijk van o.a. airco, wasmachine…). Ik wil niet constant bezig zijn met wanneer ik de vaatwasser wel of niet mag aanzetten, dus het comfort weegt voor ons door. Op dit moment heb ik het gevoel echt constant een halve boekhouding te moeten doen voor wat wanneer kan opstaan 😊 I know, mss wat overdreven, maar dat is wel mijn gevoel..

Ook willen we een warmtepomp aansluiten op ons zwembad en die laten draaien op de extra stroom omdat de nieuwe installatie ongeveer het dubbele zal opbrengen.

Ik denk ook dat de inflatie op lange termijn ook nog in ons voordeel speelt, waardoor de investering zich toch nog terugbetaalt.

De installatie in kort samengevat:
    27x JA solar panelen 450w
    3 x sma home storage batterij 3.2
    Sma omvormer 3 fase

Plaatsing, keuring, afbraak huidige installatie, flexio,… inbegrepen

Prijs: 15000 eur

Toch speelt bij ons het gebruiksgemak ook mee: ons nachtverbruik schommelt tussen de 5 en 15 kWh (afhankelijk van o.a. airco, wasmachine…). Ik wil niet constant bezig zijn met wanneer ik de vaatwasser wel of niet mag aanzetten, dus het comfort weegt voor ons door. Op dit moment heb ik het gevoel echt constant een halve boekhouding te moeten doen voor wat wanneer kan opstaan 😊 I know, mss wat overdreven, maar dat is wel mijn gevoel..
    Een batterij heeft toch helemaal geen invloed op het gebruiksgemak?

Als je ‘’s avonds wast zonder die batterij komt de energie en kost gewoon van het net. Heb je wel een batterij dan is dat ‘s nachts wassen gewoon een deeltje van die inversteringskost van die batterij.

Toch speelt bij ons het gebruiksgemak ook mee: ons nachtverbruik schommelt tussen de 5 en 15 kWh (afhankelijk van o.a. airco, wasmachine…). Ik wil niet constant bezig zijn met wanneer ik de vaatwasser wel of niet mag aanzetten, dus het comfort weegt voor ons door. Op dit moment heb ik het gevoel echt constant een halve boekhouding te moeten doen voor wat wanneer kan opstaan 😊 I know, mss wat overdreven, maar dat is wel mijn gevoel..

Als je ‘’s avonds wast zonder die batterij komt de energie en kost gewoon van het net. Heb je wel een batterij dan is dat ‘s nachts wassen gewoon een deeltje van die inversteringskost van die batterij.
    Wij hebben zo een p1 meter en voordat we een was of droger aanzetten kijken we eerst in de app: zijn we aan het terugleveren? Oke wasmachine aan. Zijn we stroom aan het afnemen? Oke wasmachine nog niet aan.
    Dat is het nadeel (of voordeel) van een p1 meter. Maar ik heb echt geen zin om dit de hele tijd in de gaten te houden. Daarom is een batterij voor mij wel een gebruiksgemak, die vangt dit mee op. Het kan een gevoel zijn, dat besef ik :)

Wij hebben zo een p1 meter en voordat we een was of droger aanzetten kijken we eerst in de app: zijn we aan het terugleveren? Oke wasmachine aan. Zijn we stroom aan het afnemen? Oke wasmachine nog niet aan.
    Dat is het nadeel (of voordeel) van een p1 meter. Maar ik heb echt geen zin om dit de hele tijd in de gaten te houden. Daarom is een batterij voor mij wel een gebruiksgemak, die vangt dit mee op. Het kan een gevoel zijn, dat besef ik :)
    Nu ga je steeds kijken naar "hoeveel % heeft de batterij nog" :-)

Ja die kans zit er wel in haha 😅 dat zien we dan wel weer 😀

Geen ev trouwens

Afrekening net binnen van afgelopen maand.
    113kWh verbruik -> €45,17 betalen
    244kWh teruglevering -> €3.35 terugkrijgen.

Hiervan is er €15,43 energiekost, en €29,74 aan Netkosten, Toeslagen & Accijzen.

Het is veruit schandalig te noemen...

Afrekening net binnen van afgelopen maand.
    113kWh verbruik -> €45,17 betalen
    244kWh teruglevering -> €3.35 terugkrijgen.

Hiervan is er €15,43 energiekost, en €29,74 aan Netkosten, Toeslagen & Accijzen.

Het is veruit schandalig te noemen...
    Bekijk het positief.

Al die extra kosten zijn belastingen, de intercommunales waaruit de gemeentes het geld halen om te kunnen functioneren en het dorpsplein mee verfraaien. Koop je voor 5000€ een batterij, dan gaat dat naar de Chinezen en kunnen die hun dorpsplein verfraaien.😜.

Het is maar wat je wil.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan