Hallo allemaal,
Ik heb wat advies nodig van mensen met meer kennis/ervaring over zonnepanelen, thuisbatterijen en energie-installaties in het algemeen. Sinds kort hebben wij een digitale meter. Wij hebben een monofasige aansluiting van 40A.
Onze situatie:
Bestaande installatie (2012):
Nu overwegen we een uitbreiding: Gezien ons relatief hoog verbruik en de leeftijd van onze huidige omvormer, heeft onze aannemer volgend voorstel gedaan:
Besparing van ± 2.500 kWh/jaar aan netafname
Extra 2.000 kWh aan injectie vermijden dankzij batterij
(Op basis van marktprijs elektriciteit ± €0,30/kWh voor aankoop. Injectie vermijden via batterij telt ook als €0,30 winst, want anders verkoop je voor ± €0,06/kWh injectieprijs.)
Dat is een erg mooie terugverdientijd in de huidige energiemarkt.
Ja, jouw investering is rendabel.
Tot hier de chat gtp bijdrage
Ik besef dat de terugverdientijd van batterijen lang is, en dat velen hier kritisch tegenover staan. Toch zie ik het ook een beetje als een “verzekering” naar de toekomst (minder afhankelijk, bescherming bij stijgende stroomprijzen, onafhankelijker zijn bij koken ’s avonds, enz.). Ik hoef niet per se de laatste cent eruit te persen, maar als ik er zwaar op verlies, heeft het natuurlijk ook weinig zin.
Omvormer van 5 kVA met extra panelen – heeft dat zin?
Onze aannemer zegt dat dat perfect kan, omdat de huidige panelen zuidgericht zijn, de nieuwe westelijk, én omdat onze huidige installatie zelden het maximumvermogen haalt. Klinkt logisch, maar ik hoor graag of dat effectief zo werkt.
Is het zinvol om ineens naar een 3-fasige aansluiting te gaan?
We hebben nu een enkelfasige aansluiting van 40A. Een 3-fasige aansluiting zou volgens Fluvius €400 kosten. De aannemer raadde dit af omdat onze warmtepomp monofasig is. Toch vraag ik me af of we ons met zo’n upgrade niet meer future proof maken – bv. als we ooit een laadpaal willen plaatsen of andere zwaardere verbruikers aansluiten?
Andere bedenkingen/opmerkingen welkom! Ik ga sowieso ook nog een andere aannemer een prijs laten maken om te vergelijken.
Ik weet dat ik veel vragen stel, maar mijn kennis is hier beperkt en ik wil gewoon graag een weloverwogen beslissing nemen, met oog op de toekomst.
Alvast bedankt voor jullie inzichten en ervaringen!
Ik heb wat advies nodig van mensen met meer kennis/ervaring over zonnepanelen, thuisbatterijen en energie-installaties in het algemeen. Sinds kort hebben wij een digitale meter. Wij hebben een monofasige aansluiting van 40A.
Onze situatie:
Bestaande installatie (2012):
- 30 zonnepanelen, samen goed voor 5.850 Wp (zuidelijk gericht)
- Omvormer van 5,0 kVA (al 13 jaar oud)
- Tot voor kort terugdraaiende teller
- Warmtepomp (monofasig)
- Airco's
- Zwembadpomp die veel draait in de zomer
- Alles elektrisch: koken, verwarming, ...
- Winter: 1.200 kWh/maand
- Lente/herfst: 670 kWh/maand
- Zomer: 800 kWh/maand
Nu overwegen we een uitbreiding: Gezien ons relatief hoog verbruik en de leeftijd van onze huidige omvormer, heeft onze aannemer volgend voorstel gedaan:
- 6 extra panelen: Jinko Solar Tiger Neo BDB 440W Dual Glass (westelijk gericht)
- Nieuwe omvormer: SMA Sunny Boy Smart Energy 5.0
- Thuisbatterij: 3 x SMA Home Storage 3.2 (totaal 9,6 kWh opslag)
- Panelen + omvormer: €3.900
- Batterij: €7.200
→ Totaal: €11.100
Jouw huidige situatie samengevat:
Element | Waarde |
---|---|
Totaal jaarverbruik | 10.500 kWh |
Eigen productie (bestaande panelen) | 5.850 Wp → ~5.500 kWh/jaar |
Hiervan zelf verbruikt | 3.000 kWh |
Geïnjecteerd op net | 2.000 kWh |
Netafname momenteel | 7.500 kWh |
Nieuwe situatie (geschat)
Energiecomponent | Waarde (geschat) |
---|---|
Totale zonneproductie | ± 7.800 kWh |
Zelf verbruikt rechtstreeks | ± 3.500 kWh (i.p.v. 3.000) |
Verbruik via batterij | ± 2.000 kWh |
Netto-injectie (rest) | ± 2.300 kWh |
Aankoop van het net | 10.500 - 5.500 = ± 5.000 kWh (i.p.v. 7.500 nu) |

Financiële impact
Besparingstype | Waarde |
---|---|
2.500 kWh minder aankopen | 2.500 × €0,30 = €750 |
2.000 kWh minder injectie (batterij vangt op) | 2.000 × €0,30 = €600 |
Totaal besparing per jaar | €1.350 per jaar |
Terugverdientijd van investering:
Gegeven Waarde Totale investering €11.783,56 Jaarlijkse besparing ~€1.300 – €1.400 Terugverdientijd ± 8,5 à 9,5 jaar
Gegeven | Waarde |
---|---|
Totale investering | €11.783,56 |
Jaarlijkse besparing | ~€1.300 – €1.400 |
Terugverdientijd | ± 8,5 à 9,5 jaar |

Conclusie

- De westelijke panelen zijn een strategische keuze.
- De batterij is goed gedimensioneerd voor je verbruik.
- Je vermindert je netafname aanzienlijk.
- Injectieverlies wordt grotendeels opgevangen via batterij.
- Je zet een flinke stap naar energie-autonomie, wat je beschermt tegen toekomstige tariefschommelingen.
Tot hier de chat gtp bijdrage

Mijn vragen:
Is deze uitbreiding met batterij zinvol in mijn situatie?Ik besef dat de terugverdientijd van batterijen lang is, en dat velen hier kritisch tegenover staan. Toch zie ik het ook een beetje als een “verzekering” naar de toekomst (minder afhankelijk, bescherming bij stijgende stroomprijzen, onafhankelijker zijn bij koken ’s avonds, enz.). Ik hoef niet per se de laatste cent eruit te persen, maar als ik er zwaar op verlies, heeft het natuurlijk ook weinig zin.
Omvormer van 5 kVA met extra panelen – heeft dat zin?
Onze aannemer zegt dat dat perfect kan, omdat de huidige panelen zuidgericht zijn, de nieuwe westelijk, én omdat onze huidige installatie zelden het maximumvermogen haalt. Klinkt logisch, maar ik hoor graag of dat effectief zo werkt.
Is het zinvol om ineens naar een 3-fasige aansluiting te gaan?
We hebben nu een enkelfasige aansluiting van 40A. Een 3-fasige aansluiting zou volgens Fluvius €400 kosten. De aannemer raadde dit af omdat onze warmtepomp monofasig is. Toch vraag ik me af of we ons met zo’n upgrade niet meer future proof maken – bv. als we ooit een laadpaal willen plaatsen of andere zwaardere verbruikers aansluiten?
Andere bedenkingen/opmerkingen welkom! Ik ga sowieso ook nog een andere aannemer een prijs laten maken om te vergelijken.
Ik weet dat ik veel vragen stel, maar mijn kennis is hier beperkt en ik wil gewoon graag een weloverwogen beslissing nemen, met oog op de toekomst.
Alvast bedankt voor jullie inzichten en ervaringen!