bijplaatsen zonnepanelen en thuisbatterij

• Tags elektriciteit energie energieverbruik hernieuwbare energie warmtepomp
  • Fitz

Zeer Actief lid
    Lid geworden
    30 mrt 2021
    Waarderingsscore
    109
    Punten
    43
    Hallo allemaal,

Ik heb wat advies nodig van mensen met meer kennis/ervaring over zonnepanelen, thuisbatterijen en energie-installaties in het algemeen. Sinds kort hebben wij een digitale meter. Wij hebben een monofasige aansluiting van 40A.
    Onze situatie:

Bestaande installatie (2012):
    • 30 zonnepanelen, samen goed voor 5.850 Wp (zuidelijk gericht)
    • Omvormer van 5,0 kVA (al 13 jaar oud)
    • Tot voor kort terugdraaiende teller
    Ons jaarlijks elektriciteitsverbruik is ongeveer 10.500 kWh, ook in de zomer vrij hoog door:
    • Warmtepomp (monofasig)
    • Airco's
    • Zwembadpomp die veel draait in de zomer
    • Alles elektrisch: koken, verwarming, ...
    Verbruik per seizoen (gemiddeld):
    • Winter: 1.200 kWh/maand
    • Lente/herfst: 670 kWh/maand
    • Zomer: 800 kWh/maand
    Van die 10.500 kWh werd zo’n 5.000 kWh gedekt door onze zonnepanelen. De overige 5.500 kWh moesten we aankopen.

Nu overwegen we een uitbreiding: Gezien ons relatief hoog verbruik en de leeftijd van onze huidige omvormer, heeft onze aannemer volgend voorstel gedaan:
    • 6 extra panelen: Jinko Solar Tiger Neo BDB 440W Dual Glass (westelijk gericht)
    • Nieuwe omvormer: SMA Sunny Boy Smart Energy 5.0
    • Thuisbatterij: 3 x SMA Home Storage 3.2 (totaal 9,6 kWh opslag)
    Kostprijs:
    • Panelen + omvormer: €3.900
    • Batterij: €7.200
      → Totaal: €11.100
    Ik heb aan chatgtp gevraagd om een berekening te maken en hij maakte deze berekening:

Jouw huidige situatie samengevat:

ElementWaarde
    Totaal jaarverbruik10.500 kWh
    Eigen productie (bestaande panelen)5.850 Wp → ~5.500 kWh/jaar
    Hiervan zelf verbruikt3.000 kWh
    Geïnjecteerd op net2.000 kWh
    Netafname momenteel7.500 kWh

Nieuwe situatie (geschat)

EnergiecomponentWaarde (geschat)
    Totale zonneproductie± 7.800 kWh
    Zelf verbruikt rechtstreeks± 3.500 kWh (i.p.v. 3.000)
    Verbruik via batterij± 2.000 kWh
    Netto-injectie (rest)± 2.300 kWh
    Aankoop van het net10.500 - 5.500 = ± 5.000 kWh (i.p.v. 7.500 nu)

➡️ Besparing van ± 2.500 kWh/jaar aan netafname
    ➡️ Extra 2.000 kWh aan injectie vermijden dankzij batterij

Financiële impact

BesparingstypeWaarde
    2.500 kWh minder aankopen2.500 × €0,30 = €750
    2.000 kWh minder injectie (batterij vangt op)2.000 × €0,30 = €600
    Totaal besparing per jaar€1.350 per jaar
    (Op basis van marktprijs elektriciteit ± €0,30/kWh voor aankoop. Injectie vermijden via batterij telt ook als €0,30 winst, want anders verkoop je voor ± €0,06/kWh injectieprijs.)

Terugverdientijd van investering:

GegevenWaarde
    Totale investering€11.783,56
    Jaarlijkse besparing~€1.300 – €1.400
    Terugverdientijd± 8,5 à 9,5 jaar

➡️ Dat is een erg mooie terugverdientijd in de huidige energiemarkt.

Conclusie​

✅ Ja, jouw investering is rendabel.
    • De westelijke panelen zijn een strategische keuze.
    • De batterij is goed gedimensioneerd voor je verbruik.
    • Je vermindert je netafname aanzienlijk.
    • Injectieverlies wordt grotendeels opgevangen via batterij.
    • Je zet een flinke stap naar energie-autonomie, wat je beschermt tegen toekomstige tariefschommelingen.

Tot hier de chat gtp bijdrage :)

Mijn vragen:​

Is deze uitbreiding met batterij zinvol in mijn situatie?
    Ik besef dat de terugverdientijd van batterijen lang is, en dat velen hier kritisch tegenover staan. Toch zie ik het ook een beetje als een “verzekering” naar de toekomst (minder afhankelijk, bescherming bij stijgende stroomprijzen, onafhankelijker zijn bij koken ’s avonds, enz.). Ik hoef niet per se de laatste cent eruit te persen, maar als ik er zwaar op verlies, heeft het natuurlijk ook weinig zin.
    Omvormer van 5 kVA met extra panelen – heeft dat zin?
    Onze aannemer zegt dat dat perfect kan, omdat de huidige panelen zuidgericht zijn, de nieuwe westelijk, én omdat onze huidige installatie zelden het maximumvermogen haalt. Klinkt logisch, maar ik hoor graag of dat effectief zo werkt.
    Is het zinvol om ineens naar een 3-fasige aansluiting te gaan?
    We hebben nu een enkelfasige aansluiting van 40A. Een 3-fasige aansluiting zou volgens Fluvius €400 kosten. De aannemer raadde dit af omdat onze warmtepomp monofasig is. Toch vraag ik me af of we ons met zo’n upgrade niet meer future proof maken – bv. als we ooit een laadpaal willen plaatsen of andere zwaardere verbruikers aansluiten?

Andere bedenkingen/opmerkingen welkom! Ik ga sowieso ook nog een andere aannemer een prijs laten maken om te vergelijken.

Ik weet dat ik veel vragen stel, maar mijn kennis is hier beperkt en ik wil gewoon graag een weloverwogen beslissing nemen, met oog op de toekomst.

Alvast bedankt voor jullie inzichten en ervaringen! :)

Prijs van die extra panelen , + omvormer + batterijen is wel hoog.
    Je kan ook batterij met eigen omvormer nemen.
    Nog een optie is om 3f aan te vragen en 5kw meer aan panelen te leggen. Eventueel in combinatie met een batterij.
    Dat laatste zou mijn voorkeur hebben

In dat laatste geval zou ik wel de huidige 30 panelen moeten vervangen.. die zijn wel minder efficiënt dan de nieuwe maar is dat niet zonde? Behalve die 6 westelijke panelen is er geen extra plaats voor nog meer zonnepanelen

En heeft batterij met eigen omvormer zin? Want huidige omvormer is al 13 jaar oud, en ik begreep dat die dingen 10 jaar mee gaan. Is het dan niet beter om meteen een nieuwe te nemen zodat we over 1,2 jaar niet nog eens de omvormer moeten vervangen?

Heb je groenestroomcertificaten ? Dan kan je zomaar niet de omvormer en de installatie wijzigen.

Wat is de huidige stringconfiguratie van die 30 panelen?
    2 strings, elk op een eigen mppt van de omvormer?

Ik betwijfel ten zeerste of die 30panelen in serie samen op 1 string gaan kunnen, zodat de 2e mppt vrij komt voor de 6 nieuwe panelen...

Die nieuwe omvormer heeft ondersteuning voor 3 strings...

Dit verdien je btw nooit terug. Voor 12000 euro kan je 40.000 kWh aankopen, dat ga je nooit uit die batterij en 6 extra zonnepanelen halen.
    Die batterij kan 9 kWh energie opslaan, dat is een huidige monetaire waarde van 2,7 euro per volle batterij. En daarvoor zou je 7200 euro betalen? Je ziet toch meteen dat dat een slechte deal is?

Die berekening van ChatGPT klopt langs geen kanten, de kWh uit de batterij en de zon worden 2x meegeteld als besparing. Dus die zit er 600 euro per jaar naast, dan is je terugverdientijd opeens 25 jaar. Graag een beetje zelf kritisch denken alvorens gewoon copy paste te doen

Het beste om hier te doen is:
    1) niets
    2) omschakelen naar driefase als er elders nog een pak zonnepanelen bij kunnen
    3) 6 zonnepanelen bij op westen

Laatst bewerkt:
    Die batterij haalt volgens mij jouw rendement naar beneden!

Die extra zonnepanelen op het westen, met een 5 kVA omvormer is een goed idee. Jouw opbrengst is dan gespreid over de hele dag wat veel beter is. Voor die omvormer is dat geen probleem juist omdat de opbrengst gespreid is.

Ik zou die batterij weglaten.

Wat is de huidige stringconfiguratie van die 30 panelen?
    2 strings, elk op een eigen mppt van de omvormer?

Ik betwijfel ten zeerste of die 30panelen in serie samen op 1 string gaan kunnen, zodat de 2e mppt vrij komt voor de 6 nieuwe panelen...
    De huidige zonnepanelen hebben 2 strings. De nieuwe omvormer heeft er 3 waardoor dit wel mogelijk zou zijn

Dit verdien je btw nooit terug. Voor 12000 euro kan je 40.000 kWh aankopen, dat ga je nooit uit die batterij en 6 extra zonnepanelen halen.
    Die batterij kan 9 kWh energie opslaan, dat is een huidige monetaire waarde van 2,7 euro per volle batterij. En daarvoor zou je 7200 euro betalen? Je ziet toch meteen dat dat een slechte deal is?

Die berekening van ChatGPT klopt langs geen kanten, de kWh uit de batterij en de zon worden 2x meegeteld als besparing. Dus die zit er 600 euro per jaar naast, dan is je terugverdientijd opeens 25 jaar. Graag een beetje zelf kritisch denken alvorens gewoon copy paste te doen

1) niets
    Daarom heb ik geciteerd 😊 ik snap nog niet helemaal wat je bedoeld maar nu weet ik wel dat ik ergens iets over het hoofd zie! Bedankt alvast voor uw feedback! Ik ga dit vanavond eens uitzoeken

als plaats een issue is, dan zou ik de panelen van 195wp per stuk idd vervangen.
    of toch een deel, zodat je enkele nieuwe panelen meer kan toevoegen. Opbrengst van een nieuw paneel gaat /m² wel wat hoger liggen.
    Kost is tegenwoordig ook laag. Voor 45€ heb je al panelen van 400Wp.
    Voor 65 de nieuwste van Ja-Soalr of Jinko met 440wp

als plaats een issue is, dan zou ik de panelen van 195wp per stuk idd vervangen.
    of toch een deel, zodat je enkele nieuwe panelen meer kan toevoegen. Opbrengst van een nieuw paneel gaat /m² wel wat hoger liggen.
    in de offerte wordt per paneel +- 80 euro gerekend. Daarboven komt montage + materialen (montage plat dak). Samen is dat ongeveer 245€ per paneel. Ik weet niet wat het kost om panelen weg te halen en nieuwe te plaatsen op het schuin dak. Kan dit wel eens navragen

in de offerte wordt per paneel +- 80 euro gerekend. Daarboven komt montage + materialen (montage plat dak). Samen is dat ongeveer 245€ per paneel. Ik weet niet wat het kost om panelen weg te halen en nieuwe te plaatsen op het schuin dak. Kan dit wel eens navragen
    Amai, dat is een pak goedkoper dan 3 jaar terug. Ik heb nog 409€ betaald voor 360 wp.

Een beetje onderhandelen en dat gaat u niks of bij niks kosten dat demonteren. Zeker als bestaande montages kunnen herbruikt worden.

De huidige panelen zijn een pak groter (in afmeting) dan vroeger, dus zomaar 1:1 vervangen is niet mogelijk

Uw chat gpt berekening klopt van geen kanten.

Als je 2000 kWh meer eigen verbruik hebt, dan win je daan ca 20ct per kWh meer. Extra kWh kopen kost je 25ct, en gemiddeld krijg je ca 3-5ct per kWh voor injectie.
    Dus is je besparing slechts 400€ per jaar voor de batterij…. Of, bijna 20 jaar terugverdientermijn.

Een batterij is voor het ogenblik spijtig genoeg niet rendabel. Tegen dat je ze terugverdiend hebt is ze versleten.
    Het lijkt aanlokkelijk.
    Wanneer de saldering herzien wordt en we waarschijnlijk nog gaan moeten betalen voor stroom op het net te zetten dan wordt het een ander verhaal.
    Het is een kwestie om mijn inziens zeker niet teveel panelen te plaatsen alvorens er zekerheid is. Alhoewel je"zekerheid" in Belgie niet hebt zie maar naar de belofte van de terugdraaiende teller die nog 15 jaar van kracht ging zijn alhoewel je een digitale meter had.

• Leuk
    Waarderingen: Fitz
    Ben ik de enige of is dit batterijgedeelte van die offerte echt aan de hoge kant? 7000 euro aan "winst" kan je nooit ophalen, zeker niet met de levensduur van de batterij zelf. Aangezien uw verbruik zelf al hoog is... Uw batterij doet daar feitelijk niet zo veel mee, het "verplaatst" enkel de niet benutte energie, als je nog zo'n groot deel van het net haalt, zal een batterij daar niet zo heel erg veel aan helpen, zowel zomer als winter is het rendement redelijk laag... Om niet te zeggen onbestaande.

Zeker voor die prijs... In mijn ogen is dat écht wel hoog

Een batterij is voor het ogenblik spijtig genoeg niet rendabel
    Eigenlijk is dat zo slecht nog niet... Een batterij kan pas aan rendabiliteit winnen als:
    1. De levensduur verhoogt (terugverdientijd mag dan wat langer zijn)

2. De prijs van elektriciteit stijgt (terugverdientijd wordt korter)

Ik denk niet dat we daar eigenlijk op moeten hopen.

1) niets
    Ik zie inderdaad de fout in redenering.. Bedankt om mij hierop te wijzen. Kan ik er wel vanuit gaan dat de besparing van 750€ wel klopt? Ik zou met de batterij en extra panelen een 2500 kwh minder moeten aankopen, wat zou uitkomen op dit bedrag.
    Dat zou dus een 16 jaar duren vooraleer terugverdiend. Dat is idd al veel minder interessant. Maar ik weet niet of je de omvormer in deze berekening moet meetellen, aangezien onze huidige omvormer al 13 jaar oud is. Als deze binnenkort stuk gaat moet die zowieso vervangen worden. Ik dacht altijd dat een omvormer ongeveer 10 jaar meegaat, of klopt dit niet? Als je de prijs van de omvormer eraf haalt zou de terugverdientijd 13 jaar zijn (mits de prijzen 13 jaar niet stijgen/dalen). Maar nog steeds niet interessant.

Bij de opbrengstberekening van PV worden op 25j typisch 2 omvormers in rekening gebracht omdat die meestal geen 25j meegaan.
    Als je dan op een tvt van 7j uitkomt, en je zit op 13, dan is die omvormer al betaald en hoef je die niet in rekening te brengen. Maar je moet hem wel betalen, dus je zit jezelf te bedriegen.
    Als hij ooit stuk gaat, zet een hybride omvormer. Dan kan je nog altijd kiezen om op dat moment aan deftiger prijzen een batterij te zetten, want dit is er over.

Elektriciteit zal in ons land naar alle waarschijnlijkheid goedkoper worden, ten nadele van gas, door een tax shift. Dan valt de tvt-berekening van de batterij volledig in het water.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan