• Momenteel zijn we bezig met een onderzoek naar het gebruik en de ervaringen met grindmatten. Wil jij ons helpen? Meld je aan of registreer dan vlug en reageer op dit topic

bijgebouw: aannemer A vs aannemer B

Vraagsteller64

Actief Lid
Lid geworden
2 dec 2020
Waarderingsscore
51
Punten
28
Hallo,

Binnenkort gaan we een bijgebouw plaatsen in onze tuin +- 4m x 5m (20 m2), in houten constructie.
Er wordt een 20 cm funderingsplaat gestort, en vervolgens moeten we nog kiezen tussen 2 aannemers die het iets anders aanpakken:

- aannemer A: padouk onderbalk op de vloerplaat en daarop de houten constructie in 38x89 mm balken; voor de oversteek van het dak zou die gebruik maken van gelamineerd hout

- aannemer B: ytong blokken verankerd op de vloerplaat, en EPDM waterkering zodat de voet nooit nat wordt; houten constructie in C18 63x175; oversteek van het dak in stalen liggers

Aannemer A is merkelijk goedkoper...

Wat verkiest jullie voorkeur? Hoe ervoor zorgen dat die pakdouk onderbalk bij aannemer A nooit nat wordt?

Bedankt!

Al eens voorgesteld aan aannemer A om ook die waterkering te steken ? Hout mag nat worden, maar niet nat blijven staan, of je neemt een houtsoort zoals Azobe.

A moet sowieso ook ingepakt worden.

Ytong als eerste laag, als deze vrij, binnen en buiten, blijft geniet dit zeker niet de voorkeur. Het is een zacht materiaal, ook naar verankering toe is dit niet ook.

Wat bedraagt de lengte van de oversteek?

Ytong als onderblok werken ze dan weg met de binnen en buitenbekleding. Velsen van 9cm bij aannemer a VS balken 6x18 bij aannemer b, niet echt correct vergelijken maar ik van a licht gemaakt zijn

Ytong als onderblok werken ze dan weg met de binnen en buitenbekleding. Velsen van 9cm bij aannemer a VS balken 6x18 bij aannemer b, niet echt correct vergelijken maar ik van a licht gemaakt zijn
bedoel je dat je de 38x89 balken wat te licht vindt voor deze constructie?

ja inderdaad, voor een tuinhuis wel. DE 6*18 is dan misschien wat te zwaar, hier is het gebouwd met 32*145.

Zie hieronder voor de plannen:
- roos: hier komt GEEN paal, dus dit is de dakoversteek
- groen: gelamineerd hout ofwel stalen liggers
- oranje: zijn de buitenmuren in houtstructuur (dus ofwel 38x89 ofwel 63x175)

bijgebouw.jpg

A moet sowieso ook ingepakt worden.
niet het risico dat als het volledig ingepakt is, ook niet meer droogt wanneer het toch zou nat worden?
Hoe kan een balk die op beton gelegd wordt waterdicht zijn?

Eerlijk? A is een tuinhuis (en dan nog zou het zwaarder dan 89 mogen imo), b is een bijgebouw.

Ytong verankeren is inderdaad niet ideaal, maar lukt wel.

Euh, ik snap iets niet goed... beroepsmisvorming.
Maar zoals ik zie heb je een tuinarchitect ingeschakeld voor het ontwerp van je tuin en van je berging met buitenkeuken.
Waarom volg je zijn technisch uitvoeringsplan niet ?
Hij draagt de ontwerpverantwoordelijkheid.

Maar zoals ik zie heb je een tuinarchitect ingeschakeld voor het ontwerp van je tuin en van je berging met buitenkeuken.
Correct, we hebben samengewerkt met een tuinarchitect, maar deze geeft eerlijk toe dat hij niet genoeg technisch geschoold is, en er wordt gewerkt naar ervaring van de verschillende aannemers...

Vandaar dat ik dat werk wat op mij neem ;)

Ytong als onderblok werken ze dan weg met de binnen en buitenbekleding.
Kan wel zijn maar dan nog heb je verankering door de blok tot in de betonvloer nodig.

is hier gebeurd met draadstangen door de ytong, dus draadstang met chemisch anker in de betonplaat , door de ytong door de onderste douglas plank

Correct, we hebben samengewerkt met een tuinarchitect, maar deze geeft eerlijk toe dat hij niet genoeg technisch geschoold is, en er wordt gewerkt naar ervaring van de verschillende aannemers...

Vandaar dat ik dat werk wat op mij neem ;)
Alléz, dat is basiskennis, 2 de jaar sterkteleer.
Pfff, ik doe het helemaal verkeerd precies.

Maar dus de algemene bevinding is toch wel dat die 38x89 mm niet voldoende sterk is? Beter een maat groter nemen?

je vergelijkt keperkes met baddings

je vergelijkt keperkes met baddings
Keperkes versta ik nog maar baddings en velsen nooit van gehoord.
Kan je dat ook vertalen, de benoeming van hout is regionaal gebonden he 😉.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan