• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Bijbouw voor wellness

dirkp

Lid
Lid geworden
1 mrt 2008
Berichten
255
Waarderingsscore
3
Punten
18
Hoi Allemaal
Heb de vraag gekregen om mee te denken om een bijbouw te zetten voor een wellness ruimte. De ruimte zou 12 op 7 m worden let een plat dak en tegen de bestaande woning komen. De gevels zouden bekleed worden met antraciet grijze sandwichpanelen zelfde als de woning waar het tegen komt.
Een stuk of alles zou ook onder keldert worden als technische ruimte.
Er zouden niet echt binnenmuren moeten inkomen de paar onderverdelingen zou met gyproc wanden kunnen gedaan worden.
Hou zouden ze dit best uitvoeren metselen , houtskelet of metaalbouw? Z willen de binnenkant gezellig en warm afwerken dus de blote metaalbouw zichtbaar laten zal niet mogen. Houtskelet kan hij eventueel zelf maken. maar weet niet of dit voordelig is naar inbreng kosten enzo dat zal werk zijn voor hun boekhouder denk ik.
Wat is jullie idee hierover? Ze zitten nog in denk fase dus architect enzo hebben ze nog niet naar gezocht.
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.037
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Tja, je moet natuurlijk eerst de architect hebben. En als je HSB of SSB wil, dan neem je toch beter een architect die daar wat ervaring mee heeft.

Of je nu massief, hout of staal neemt, de binnenkant werk je af zoals je wil. Geen zin in industriële look? Geen probleem. Je kijkt hoedanook niet op het buitenblad, want daar moet nog een flink pak isolatie tegen aan de binnenkant.

Wat zelf doen betreft: zowel HSB als SSB zijn er voldoende bedrijven die hier ondersteuning voor bieden.
Er is hier een groot topic over SSB met het Skellet bouwsysteem.

Wat betreft een dergelijk grote aanbouw doen: hopelijk valt dit nog binnen de toegelaten bouwzone, of is de verkaveling vervallen en wil de gemeente een beetje meewerken. En mag die activiteit ook binnen de geldende voorschriften daar.
 

dirkp

Lid
Lid geworden
1 mrt 2008
Berichten
255
Waarderingsscore
3
Punten
18
Tja, je moet natuurlijk eerst de architect hebben. En als je HSB of SSB wil, dan neem je toch beter een architect die daar wat ervaring mee heeft.

Of je nu massief, hout of staal neemt, de binnenkant werk je af zoals je wil. Geen zin in industriële look? Geen probleem. Je kijkt hoedanook niet op het buitenblad, want daar moet nog een flink pak isolatie tegen aan de binnenkant.

Wat zelf doen betreft: zowel HSB als SSB zijn er voldoende bedrijven die hier ondersteuning voor bieden.
Er is hier een groot topic over SSB met het Skellet bouwsysteem.

Wat betreft een dergelijk grote aanbouw doen: hopelijk valt dit nog binnen de toegelaten bouwzone, of is de verkaveling vervallen en wil de gemeente een beetje meewerken. En mag die activiteit ook binnen de geldende voorschriften daar.
Ze zijn bij gemeente geweest en zou binnen de bouwzone vallen. Dat zou geen probleem zijn. Ze willen idd eerst uitzoeken voor welk type bouw ze zouden gaan en dan in functie daarvan een architect zoeken. Mijn voorkeur zou hsb zijn .
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.937
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Ik zou eerst uitpluizen hoe en wat ik juist wil voor die woning uitbreiding .
Voorbeeld.
De uitbreiding van mijn bestaande woning bj 1898 was :
bureel groot ruim incl tafels, computer, tekentafels, archief en stalen. Enkele toegang naar woonuinit en deur naar de tuin. Licht en open.
Uitbreiding woonruimte met verandering van inrichting; vergroten eethoek, contact keuken oud gedeelte naar nieuw gedeelte. Veel noorderlicht, uitzicht tuin. Brede toegang naar de tuin, kachel ?, tafel, zetels en stoelen, BREDE venstertabletten !!!

Door deze 2 totaal verschillende ruimtes was het van meet af duidelijk dat we het buro op gingen trekken in klassiek metselwerk dat wel doorliep naar de uitbreiding van de woonruimte MAAR hier werd dan een volledige glazen orangerie, serre, veranda opgezet. Uitgevoerd in hout en glas zowel voor de wanden als voor het dak.

Enkel had de architect schuifdeuren voorzien en die hebben we er uit gegooid. De schuifdeur is vervangen door een dubbele naar buiten toe opendraaiende deuren. Daardoor konden we de ramen op een muurtje zetten van cc 45 cm hoog en extra brede vensterbanken nemen ( ramen en deuren zitten op het buitenblad , niet op het binnenblad) Onze vensterbanken zijn zo cc 30 cm breed.
Bij verjaardagsfeestjes in de winter worden de bloemen en antieke matchboxkes ( lr 109) weggezet en verschijnen kussens, dekens en bijzettafels. Leste keer zaten we hier met een 50-60 man binnen.

Dus begin zelf eens te noteren wat je juist wil van sfeer, beeld, vormgeving en gevoel.
Wij zijn nu bezig met de droedels te schetsen voor een containerwoning modulair.
 
Lid geworden
19 nov 2020
Berichten
2
Waarderingsscore
2
Punten
3
Als je spreekt over een wellness ruimte denk ik vooral aan vocht. Houtskelet combineren met een buitenafwerking in sandwichpanelen (dampdicht) lijkt me dan absoluut geen goede combinatie tenzij je de binnenafwerking 100% dampdicht kan afwerken...
 

dirkp

Lid
Lid geworden
1 mrt 2008
Berichten
255
Waarderingsscore
3
Punten
18
Als je spreekt over een wellness ruimte denk ik vooral aan vocht. Houtskelet combineren met een buitenafwerking in sandwichpanelen (dampdicht) lijkt me dan absoluut geen goede combinatie tenzij je de binnenafwerking 100% dampdicht kan afwerken...
Denk eerder dat de panelen ter decoratie en waterdichting gaan zijn. De muren zouden dan vb 18 cm dik zijn met buitenkant houtwol platen en binnenkant osb tegen. De holle ruimte dan volblazen met celluloze. Zo heb ik het hier ook gedaan ( wel niet voor wellness dan )
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.037
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Ik denk vooral aan ventilatie…
 

JokeVDH

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 aug 2012
Berichten
477
Waarderingsscore
116
Punten
43
Ventilatie zal inderdaad niet te onderschatten zijn. Niet alleen voor het vocht maar ook voor de bijvoorbeeld chlorine/bromine dampen die vrij komen.
 

semo

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jul 2011
Berichten
1.319
Waarderingsscore
148
Punten
63
7m overspanning is ook niet niets, zeker dat er nergens binnenmuren (steunmuren) of kolommen mogen komen?
 

dirkp

Lid
Lid geworden
1 mrt 2008
Berichten
255
Waarderingsscore
3
Punten
18
7m overspanning is ook niet niets, zeker dat er nergens binnenmuren (steunmuren) of kolommen mogen komen?
Er zullen op bepaalde plaatsen wel steunen kunnen komen die dan verwerkt kunnen worden in de sauna enzo. Maar ze hebben nog geen defenitief plan van de indeling . Volgens de eerste schetsen zou de grootste vrije ruimte 5 meter zijn. Denk dat 5 m al iets beter haalbaar is.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan