• Momenteel zijn we bezig met een onderzoek naar het gebruik en de ervaringen met grindmatten. Wil jij ons helpen? Meld je aan of registreer dan vlug en reageer op dit topic

Bij-isoleren ifv akoestiek: zinvol?

Lid geworden
19 dec 2024
Berichten
5
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hallo,

reeds het internet wat afgezocht en ook hier op het forum veel info vergaard, alleen heb ik het antwoord op mijn vraagstuk nog niet gevonden :)

Bij deze:
Woning bouwjaar 1998, zelf aangekocht enkele jaren geleden. Vrijstaande woning met een zadeldak, dat begint vanaf de 1e verdieping.
Maw, alle kamers hebben een schuine wand (en ook een rechte wand (topgevel)) en er is dus ook nog een zolderruimte onder de nok (beperkt bruikbaar, ik kan er niet in rechtstaan maar dient voor stockage van ..).

Aangebrachte isolatie bij bouw: rotswol dat tussen de houtconstructie van het dak werd geplaatst (uitgezonderd: de zolder is niet geisoleerd, de isolatie werd geplaatst tussen de houtconstructie tussen de 1e verdieping en zolderruimte).
Isolatie werd afgewerkt met een dampscherm en daarna natuurlijk de klassieke (maar gedateerde :)) houten planchetten!

Het onderdak bevat vezelcementplaten en de dakpannen zelf waren betonpannen.

Welke werken zijn onlangs uitgevoerd:
dak werd verwijderd (constructie bleef behouden) en er werd opnieuw een dakbedekking geplaatst. Op de constructie werd eerst een folie/scherm (dampscherm) geplaatst, daarna stijve isolatieplaten (Recitel Powerroof, 12cm, Rd-waarde 5,45), opnieuw een folie en dan de pannenlatten en de dakpannen.
Ook werden er 5 dakramen geplaatst (met bijhorende rolluiken).

Nu heb ik het gevoel dat ik meer geluid ervaar dan voordien. Auto's die passeren (gelukkig geen drukke straat), of zelfs wandelaars die met elkaar babbelen, hoor ik beter dan voordien.

Wat opzoekwerk leert me dat een sarkingdak dan wel thermisch heel goed presteert, maar qua geluidsisolerend karakter toch minder goed scoort. De volgende stap die ik ging ondernemen, was elke kamer opfrissen (houten planchetten vervangen door gipsplaten, nieuwe laminaat, ..) maar wil dus eerst bekijken of ik nog iets extra moet ondernemen ivm het geluid.
De hele opbouw (extra isolatie onder sarkingdak moet een damppunt hebben dat maximaal 1/3e is van de isolatie op het dak, ook afwerken met een dampscherm) is me duidelijk. Mijn architect adviseerde ook dat ik deze nieuwe isolatie (bij voorkeur) moet aanbrengen aan de onderzijde van de isolatie op het dak (ik weet niet of ik het goed uitleg maar wat ze wil zeggen: ik ging isoleren door isolatie te plaatsen in het plafond van de kamers + de schuine wand + het rechte stuk in de schuine wand maar zij adviseerde om de isolatie te plaatsen aan de binnenkant van het dak (dus ook in de zolder (tot aan de nok) en ook in het stuk dat tussen de wand en muur zit).
Zie simpele schets om het wat duidelijker te maken. In het geval ik de architect volg, moet ik ook de isolatie die nu nog in de plafond/vloer zit tussen 1e verdieping en zolderruimte, verwijderen.

Nu is mijn vraag eigenlijk: zal al dit werk voldoende opbrengst geven? Is het zinvol om nieuwe isolatie te plaatsen onder de huidige isolatie, in de hoop om zo het geluid wat minder te laten doorkomen, als ik toch in elke kamer met een dakraam zit? Zoals gezegd, ik ervaar veel meer geluid dan vroeger maar ligt dat dan aan die stijve isolatieplaten (die thermisch top zijn maar qua geluid een pak minder), of aan die dakramen die overal geplaatst zijn?
Indien extra isoleren maar minimaal zal bijdragen tot het verlagen van het lawaai, dan is het mss niet zinvol om dat te doen (zeker gezien de 'complexiteit': hoe ik het ging doen leek een pak makkelijker dan het advies van de architect (de isolatie plaatsen is 1 ding, maar dan overal mooi kunnen afdichten met een dampscherm + tape, lijkt mij redelijk uitdagend (gezien niet alle plaatsen zo vlot bereikbaar zijn)).
Dan zou ik gewoon de houten planchetten afnemen en dan de plafond/wand afwerken met gipsplaten, zonder bijhorende isolatie.

Iemand evaring hiermee? De vraag is dus: is het zinvol om extra te investeren in isolatie om het lawaai te verminderen, als in dezelfde wand al een dakraam zit?

Alvast bedankt,
Mvg,
Immanuel
 

Bijlagen

  • IMG_8770.jpg
    IMG_8770.jpg
    159,2 KB · Weergaven: 6
  • IMG_8771.jpg
    IMG_8771.jpg
    128,5 KB · Weergaven: 6
Thermisch top ..... Dat is ook maar als sarking goed is geïnstalleerd. En 12cm is nu toch ook niet "top".
Probleem is dat velen die platen op het dak gooien en klaar. Maar door bovenop de constructie te plaatsen, instaan er veel kieren. Waar je dus nog extra geluid door krijgt. ( Hoor maar eens hoe groot het verschil in een wagen is met raam toe goed in de rubbers, of als het raam 2mm open staat)
Ook kan je luchtverplaatsing krijgen achter je isolatie, waardoor de thermische werking ook mindert.

Dat is het probleem met die EPC.
Als er maar een isolatieplaat opligt, of die nu goed is aangebracht of niet, wat een hele wereld van verschil is, maakt voor dat cijfer niet uit.... Terwijl een isolatieschil steeds mooi aansluitend zou moeten zijn

Qua bij-isoleren, is een minerale wol, houtwol, cellulose .... Een veel beter product dan PIR. Maar door je dampdichte toplaag ga je met een "intelligent" dampscherm moeten werken.
 
Dag Mario,

bedankt voor je antwoord.
Ivm gebruik van het woordje 'top' .. :) Ik wou vooral benadrukken dat die sarking voornamelijk thermisch goed isoleert en dat de prestaties ivm geluidsisolerend van minder niveau zijn.
(En ook jammer dat ik dit allemaal zelf moet ontdekken, je zou verwachten dat de aannemer en/of architect wel eens zou vermelden van "Aandachtspuntje van een sarking dak met stijve isolatieplaten is toch wel het geluid, mss moeten we daar iets bijkomend voor ondernemen." ofzo ..

Mijn vraag is/was vooral: heeft het zin om bij te isoleren (met het idee om het lawaai beter te kunnen dempen) als er overal al dakramen zitten en die sowieso meer lawaai doorlaten? Of zijn dakramen (indien correct geplaatst :)) ook al heel goed geluidsisolerend en is het plaatsen van extra isolatie wel een meerwaarde?

Uit jouw antwoord kan ik dat niet direct afleiden, al lijkt het wel dat het neigt naar sowieso bij te isoleren, al was het maar om eventuele fouten (kieren, ..) in de huidige opbouw te corrigeren?

Mvg,
Immanuel
 
Dakramen laten niet zo veel geluid door.....indien correct geplaatst.
Verder is pir 12cm toch niet zo super in hedendaagse termen. Dus ook voor warmte en wantedoorslag zou ik absoluut bij-isoleren met een "wol", met aandacht voor luchtdichting en damoscherm.
Geluidsvermindering komt dan vanzelf
 
Ik heb ook een sarkingdak en het viel me ook op hoe hard het geluid binnenkomt. Gelukkig was het nog niet afgewerkt en kon ik nog bij isoleren. Ik heb nog 10 cm kunnen bij isoleren. Ik mag blij zijn want ik merkte nog veel kieren en gaten. Ik merk direct het hogere comfort . En afgewerkt met een intelligent dampscherm
 
Ja, het geluid dat binnenkomt is echt 'veel'. Aan de ene kant wonen we in een kalme straat en mijn kinderen/partner hebben er geen last van, maar aan de andere kant ervaar ik het zelf toch soms wat als storend.

Ga dus ook bij-isoleren, maar zit nog met een vraagstuk waarbij mijn architect me geen sluitend antwoord kan geven ..

Heb hierboven al vermeld dat zij aanraden om de binnenisolatie te plaatsen volgens de dakcontouren, tussen de houten dakconstructie.
Dat zou er dus, als je van buiten naar binnen gaat, als volgende uitzien:
Dakpannen - pannenlatten - folie - isolatieplaten 12 cm - dampscherm - houten dakconstructie
In de houten dakconstructie dan tussen de kepers de isolatie plaatsen (omwille van de max. 1/3e damppunt regel zou ik nog iets van een 6cm kunnen bij-isoleren). De kepers zelf zijn 17cm diep/breed. Daarna een nieuw intelligent dampscherm.

Qua uitvoering is dit redelijk ingewikkeld, zeker om een 100% sluitend dampscherm te kunnen plaatsen. Als ik de nieuwe isolatie plaats volgens het advies van de architect (IMG_8771 in een antwoord hier wat hoger), dan is dat heel moeilijk te realiseren.
Ze stellen dit echter omdat, indien de extra isolatie wordt geplaatst volgens de andere foto (IMG_8770), ze vrezen dat die ruimtes tussen de 2 isolatielagen (bvb. die ruimte tussen de buitenmuur en dan de binnenafwerking van de kamer) als 'klankkast' kan dienen.
Ze kunnen echter niet bevestigen/ontkennen of dit effectief een probleem zou zijn ...?

Qua werk zie ik dit wel makkelijker uitvoerbaar. Ik zorg er dan voor dat de isolatie juist uitkomt met de kepers, en dan kan ik ook veel gemakkelijker het dampscherm plaatsen.

Iemand hier ervaringen mee?

Alvast bedankt,
Immanuel
 
1/3e damppunt regel
Die regel is intussen compleet voorbijgestreefd. Elke oplossing moet uitgerekend worden. Maar met een intelligent dampscherm en zeer veel aandacht voor de dichting overal rond hoef je jou eigenlijk geen zorgen te maken bij wat dikkere tweede laag.
 
1/3e damppunt regel
Die regel is intussen compleet voorbijgestreefd. Elke oplossing moet uitgerekend worden. Maar met een intelligent dampscherm en zeer veel aandacht voor de dichting overal rond hoef je jou eigenlijk geen zorgen te maken bij wat dikkere tweede laag.
Wel, ik had hier ook in een ander topic iets gelezen van 'die 1/3 is echt met veel veiligheid, je kan gerust ruimer gaan' ..

Alleen is de vraag tot waar ik dan kan gaan? Ik zit nu met een sarkingdak met 12cm isolatie, voor een RDwaarde van 5,45m2K/W.
Met de 1/3 regel keek ik richting Acoustift glaswol 6cm (RDwaarde 1,60m2K/W)., zodat ik onder 1,80m2K/W blijf.
Tot welke waarde mag ik dan gaan?
Je zegt dat ik me geen zorgen hoef te maken bij een wat dikkere tweede laag maarja, wat is dat dan? Anders steek ik daar glaswol van 15cm dikte in (RDwaarde 4,80m2K/W) maar dat is dan mss een 'te dikke' tweede laag ...

Nu, los van de dikte van isolatie ook nog steeds op zoek naar een antwoord ivm 'de vrees dat die holle ruimtes tussen de 2 isolatieschillen als klankkast zouden fungeren' .. ?

Alvast bedankt,
Immanuel
 
Zoals gezegd, eigenlijk moet het uitgerekend worden, je kan daar niets zinnigs over zeggen. Meestal mag het serieus dikker, zeker met een intelligent dampscherm en met een vaste-stof buitenisolatie. Maar soms is het dunner.
 
Zoals gezegd, eigenlijk moet het uitgerekend worden, je kan daar niets zinnigs over zeggen. Meestal mag het serieus dikker, zeker met een intelligent dampscherm en met een vaste-stof buitenisolatie. Maar soms is het dunner.

Ok, en hoe/waar kan dat dan uitgerekend worden? Wil wel zekerheid alvorens ik aan de slag ga met de werken :)
 
Dat is een vrij complex gegeven waarvoor specifieke software nodig is, een dynamische doorrekening.
Statische doorrekening kan je ev nog zelf vinden op internet, maar daar ben je niet zo veel mee.

Zelf ben ik daar onvoldoende in thuis, er zijn leden die daar meer over kunnen vertellen. Misschien bestaat dynamisch ook gratis op het web.

Je moet het resultaat dan ook nog kunnen interpreteren, met zaken als buffervermogen, droogtijd, enz…
 

En daar speel je wat met waardes en kijk je maar het resultaat. De site waarachuwt je ook voor bepaalde scenario's dat het theoretisch en praktisch kan verschillen.
 
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan