Bij gebouw met meerdere woningen ook meerdere aardlussen?

Lid geworden
28 mrt 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
In een gebouw met meerdere wooneenheden (tweewoonst, appartement), moet dan voor elke eenheid een aardlus gelegd worden of volstaat 1 die op meerdere plaatsen afgetakt wordt en in de tellerkast naar binnen wordt gebracht? Ik kan me niet voorstellen dat een gebouw met 50 appartementen ook 50 lussen eronder heeft liggen, maar anders staan ze wel met elkaar in verbinding... In de samenvatting van het AREI kan ik het niet vinden, iemand een idee? Bedankt.

Lid geworden
27 apr 2008
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik veronderstel dat één lus voldoende zal zijn. Van daaruit kan je met de juiste sectie naar alle verdeelkasten gaan om ze daar afzonderlijk aan te sluiten alsof het een enkelstaande aansluiting zou zijn.

(Je spreekt over tellerkasten? Je bedoelt waarschijnlijk verdeelkast aangezien er in je tellerkast geen aarding te pas komt ...)

Lid geworden
28 mrt 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Sorry, verdeelkast inderdaad. Ik heb intussen rondgebeld en noch Infrax, noch een electricien, noch de aannemer heeft een idee :shock: Dus ik bel degene die de keuring gaat doen, en die moest komen kijken voor hij het kon zeggen :eek: Ik zou denken dat dit toch een simpele vraag zou zijn...

Nou ja soit, bedankt voor het antwoord.

Lid geworden
21 sep 2009
Waarderingsscore
5
Punten
0
Uit het arei:

Art. 86, puntje 1 wrote:
De Minister die de Energie onder zijn bevoegdheid heeft kan, bij besluit, de technische voorwaarden opleggen die toelaten een aardelektrode, gemeenschappelijk voor verscheidene elektrische installaties te verwezenlijken waarbij de spreidingsweerstand kleiner is dan 30 ohm.
Ik denk dat het er in de praktijk op neerkomt dat een gemeenschappelijke aarding kan, als de meerdere woongelegenheden op hetzelfde perceel liggen (dus geen twee HOB naast elkaar) en als de tellers en de hoofdaardingsklem in een gemeenschappelijke ruimte komen.

Lid geworden
1 jun 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
In een appartementsblok is het idd toegelaten met 1 aardingslus te werken, welke dan ononderbroken op de aardingsscheider moet aangesloten worden in een gemeenschappelijke ruimte (meestal technische ruimte waar de tellerbatterij staat).

Van op de hoofdaardingsklem kan je dan rechtstreeks naar elk appartement afzonderlijk gaan, of je kan eventueel op elk verdiep een aardingsklem plaatsen welke ononderbroken verbonden is met de hoofdaardingsklem en van hieruit naar de appartementen gaan. Wat niet toegelaten is, is bvb van de hoofdaardingsklem naar app.1, dan doorlussen naar app.2, app.3, ...

Bij bvb rijwoningen dienen alle woningen een afzonderlijke aardingslus te hebben die niet met elkaar in aanraking mogen komen.

Bovenaan