• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Bieden op een huis - Wat is beste strategie

Lid geworden
26 aug 2009
Berichten
231
Waarderingsscore
0
Punten
16
Pff eindelijk zover

Alles nagegaan (budgetering, nazicht architect, ruimtelijk ordening, verschillende plaatsbezoeken, etc...)

En nu overgaan tot de reral deal een bod maar hoe pak je zoiets het best aan.



Even situatie schetsen. De woning op zich wordt verkocht na een echtscheiding.

Het is een grote grond in een mooie de buurt van Gent en een erg groot huis en toch valt de vraagprijs goed mee (275 000 € nvdr.)

Op zich is dit echt een koopje als je de constructiewaarde en bouwgrondprijs alleen zou bekijken (+/- 375000€).



De woning staat echter nog niet op het net (dit zou volgende week vrijdag gebeuren) en volgende zondag is er een publiek huisbezoek mogelijk.

Wij zouden daarom een bod doen van 255 000 €. Denken jullie echter dat het beter zou zijn van meteen dichter bij de vraagprijs te gaan

of is dit eerste bod binnen een redelijke marge om de onderhandelingen te starten.



Uiteraard is er volgens de makelaar een 2e kandidaat die eveneens de komende week een aanbod zouden doen.

Dus we willen ook niet te laag bieden om het kwijt te zijn aan deze persoon (ok is natuurlijk de reden om een fake interesse uit te sturen door de makelaar)



Niks van aantrekken en laag beginnen bieden of beter direct dicht bij de vraagprijs bieden maw.

We zouden toch graag Maximaal bij 265 000 € uitkomen.
 
Lid geworden
15 dec 2010
Berichten
104
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik zou een bod doen van 250 000euro en duidelijk bij vermelden dat je onmiddellijk wil komen tekenen voor dit bedrag.



+ Veel wijzen op de minpunten van de woning (je zal er altijd wel wat vinden :) )



Heel waarschijnlijk doen ze een tegenbod en delen ze het verschil waardoor je op 262500 uitkomt.



Dan zou ik vragen om eens af te spreken om het een en ander te bespreken en zeggen dat het ok is voor 260 000euro. Ge weet nooit hé :)



Moest je echter niet helemaal zeker zijn over het huis zou ik zelf nog lager durven bieden, in veel gevallen wordt het toch verkocht aan 10% onder de vraagprijs of nog lager denk ik.



Veel succes bij het onderhalen! Vindt ik persoonlijk het leukste en spannendse aan een huis kopen :)
 
Lid geworden
26 aug 2009
Berichten
231
Waarderingsscore
0
Punten
16
Dankje voor de tip



wel niet helemaal tevreden ....

Het huis is eigenlijk perfect.

We zoeken al zo'n 3-4 jaar en op die tijd zijn er hooguit 3 huizen geweest die onze concrete interesse trokken. Misschien zijn we moeilijke mensen maar als je tijd hebt dan wacht ik liever een opportuniteit af.

En in onze ogen is dit er dus zo een.

Nu alleen de manier vinden om het aan een zo laag mogelijke prijs binnen te halen.



En als dat aan die prijs kan zouden we echt een super deal hebben gedaan.

Normaal zou ik ook eerder 250.000 bieden om te starten en jouw strategie volgen maar ik wil anderzijds het risico niet nemen om te laag te bieden en de onderhandelingen onmiddellijk op te blazen.



Misschien toch maar beter emoties opzij schuiven en gewoon 250.000 bieden...
 
Lid geworden
26 aug 2009
Berichten
231
Waarderingsscore
0
Punten
16
leuk als het voor een ander is....

Nu gewoon te spannend naar mijn zin...



Ik kan pas dinsdag een bod doen...

werken zal er tot dan niet veel gebeuren ik kan me niet meer concentreren...
 
Lid geworden
24 sep 2010
Berichten
585
Waarderingsscore
0
Punten
0
Als het echt je droomwoning is, en je bent al zo veel jaren aan het zoeken...



Waarom niet de vraagprijs bieden en betalen ? Dat zou ik toch doen, voor een "lullige" 25.000 euro minder die jij zou willen bieden, loop je't risico dat je't kwijt bent.

Wat is 25.000 euro op een mensenleven ? Betaal gewoon de vraagprijs en je bent zeker...

En als 't huis zooo ver onder de marktwaarde verkocht wordt zoals je zelf zegt (275 K --> 375 K), dan doe je sowieso een koopje.. Niet té veel willen hé...

Beter één vogel in de hand....



Bovendien, als je't niet koopt, moet je verder blijven huren waarschijnlijk, die centen ben je dan ook kwijt



Ik zou't wel weten :roll: Een tof huis in de Gentse rand blijft sowieso populair, 't zal wel weg zijn voor je't weet...



In elk geval : we duimen met je mee :D maar achteraf niet afkomen van "had ik maar" ...

Ik heb 't zelfde meegemaakt voor een stuk bouwgrond dan, ik heb er korte metten mee gemaakt en de vraagprijs betaald, die gewoon de effectieve gemiddelde prijs in de streek was.

Ik heb geen super super deal gedaan, maar wel de perfecte bouwgrond in het perfecte dorp, en dat is me 10.000 euro minder of meer wel waard..
 
Lid geworden
26 aug 2009
Berichten
231
Waarderingsscore
0
Punten
16
Omdat 265000 het max is dat we er aan knn geven.

Rest van het geld moet dienen voor afwerking van het huis...



275000 lukt alleen als we extra lenen en dat kunnen we wel maar willen we liever niet. De onkosten van de afwerking kunnen immers altijd buiten het gebudgeteerde bedrag komen en dan je misschien in de problemen.



Hatelijk een weegschaal te zijn :)
 

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Berichten
5.183
Waarderingsscore
1.026
Punten
113
Bel de makelaar, en doe je bod.

Zeg er wel bijndat het maar 3 dagen geldig is.



Hij probeert druk op jou te zetten, je moet dit gewoon omdraaien.

Geloof maar dat die makelaar liever vandaag een handtekening heeft dan misschien morgen een ander bod.
 
Lid geworden
6 okt 2010
Berichten
274
Waarderingsscore
0
Punten
0
Mijn ervaring (en deze van een aantal vrienden) met het kopen van een huis in Gent / Gentse rand is dat je weinig bedenktijd krijgt. Een huis dat ruim is, in redelijk staat en goed gelegen is, en voor een redelijke prijs te koop is, staat zelden langer dan een week te koop. Ik ken genoeg gevallen van mensen als allereerste naar een huis gaan kijken en het direct kopen (en ik ken evengoed de situaties waar je afspraak als volgende in de rij dan nog maar eens afgezegd wordt). Wat op de markt blijft, is ofwel in een duurdere prijsklasse (> € 500 000) of heeft een duidelijk minpunt qua constructie of ligging.



Als het huis echt dat is wat jullie willen, en in die regio ligt (ik heb de indruk dat je in Gent centrum, Gentbrugge, Zwijnaarde, Sint-Denijs en Mariakerke het snelst moet zijn), moet je voor jezelf afwegen of je het risico van het niet te hebben wel wil lopen. Kan je eventueel niet een stuk groene lening kopen? Vergeet niet dat je in Gent 10 000 euro quasi renteloos (0,5%) kan lenen voor groene verbouwingen.



Als je met Gentse rand een wat ruimer gebied bedoelt, dan zijn de prijzen er typisch wel een stukje lager. Maar ik ken eigenlijk niemand die de laatste 2 jaar in de onmiddellijke Gentse rand een huis heeft gekocht dat aan je beschrijving voldoet voor minder dan € 300 000
 
Lid geworden
26 aug 2009
Berichten
231
Waarderingsscore
0
Punten
16
We hebben vanmorgen nog eens overlegd en we willen 255.000 bieden met een 48u bedenktijd.

We willen de deal immers rond hebben voor het einde van deze week van dan is er een publieke bezoekdag gepland.

En het is niet de onmiddellijke rand van Gent. De woning ligt in Zele.



We zouden de verkoper onder druk proberen te zetten met een dummy woning. Die we indien we niet tot een overeenkomst kunnen komen met het eerste huis (dat ons dan wel zo gezegd meer interesseert) ook zo snel mogelijk zouden willen onderhandelen met dat 2e huis om dat ook niet kwijt te spelen.



De woning is trouwens nog in ruwbouwstaat en we rekenen nog +/- 200 000 €om hem af te werken (en dat zal zeker nodig zijn)

Dus de prijscategorie is wel redelijk hoog denk ik (+/- 500 000 € in totaal, kosten inbegrepen)



Groetjes,
 

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Berichten
5.183
Waarderingsscore
1.026
Punten
113
Als je over een budget van 500k spreekt, dan is 20k peanuts....



Als je het echt wil, dan koop je direct.

Je bent aan 500k geraakt, dus geraak je ook nog wel an die 20k, of je werkt het een beetje trager of goedkoper af.



Maar vergis je niet, een ruwbouw verkoopt niet zo makkelijk, en misschien is die bezoekdag ook een middel om je onder druk te zetten.
 

oswald otte

Nieuw Lid
Lid geworden
19 jul 2010
Berichten
38
Waarderingsscore
0
Punten
6
Zeker niet de indruk geven dat het uw droomhuis is. Zeg dat het u wel aanstaat, maar dat je momenteel 4 huizen gevonden hebt die kans maken, dat dit er 1 van is. Dat je ook op die andere wilt bieden, dus dat je bod maar maximum 2 dagen geldig is. Want je geeft ze best een reden waarom je max 2 dagen wilt. Want anders geef je gewoon de indruk dat je druk wilt leggen, en dat kan averechts werken.

Ik zou 250.000 bieden. Sowieso zullen ze een tegenbod doen. Zeg dat je dat nog eens wilt bespreken. Bel een uur later terug en zeg dat ge ze halverwege wilt tegemoet komen.
 
Lid geworden
15 dec 2010
Berichten
104
Waarderingsscore
0
Punten
0
Voor dit budget kan je ook al een mooie nieuwbouw plaatsen hoor, wel 100% naar uw zin. Vooral dit zou ik doorsteken en 250 000euro bieden.



Hou je ons op de hoogte van het verdere verloop? Ik ben benieuwd :)
 
Lid geworden
26 aug 2009
Berichten
231
Waarderingsscore
0
Punten
16
UPDATE verhaal



immo kantoor belt op de dag dat we eens afspraak met de architect hadden

Vraagprijs zakt van 275.000 naar 260.000 €.



Wij natuurlijk gelukkig en van plan een bod te doen maar dan kwam 's avonds het bezoek van de archi. Deze beweerde itt de andere arhi dat er toch wat schade was aan het huis omwille van de regen/vorst. Ook toonde hij aan dat er tussen elk raam en muur er koude bruggen waren omdat de vorige bouwheer (vader was metser) waarschijnlijk nogal eigenwijs was en nog op de oude manier had gebouwd.Daarom zag hij mogelijk toekomstige condensatieproblemen. Ook de snelbouw stenen (binnenmuur onder zolder maar op dit moment uiteraard buitenmuur omwille van geen dak waren al aangetast omdat ze 'afschilferen'. De vorige architect daarentegen zei dat dit totaal geen probleem was.



De vorige archi was wel de ontwerper van het gebouw dus misschien heeft die alle redenen om het op te hemelen .... Verder kent hij de bouwheer hoe goed daar hebben we geen zicht op? Verder wil hij het gebouw wel helpen afwerken dus dan kan hij toch niet mistevreden zijn van het geleverde werk ?



Ook over de kostprijs zijn ze het niet eens. Volgens de ene gaat dat dak 80.000 € kosten volgens de andere zo'n 50.000 €. Wat voor ons het verschil maakt tussen haalbaar of niet.

Voor de totale afwerking rekent de ene op 200.000 € en de andere op 300.000 minimum.



Beiden zeggen wel dat het gebouw zelf zo'n 250.000 € zou kosten om te zetten zoals het er nu staat. De Grondprijs is zo'n 200.000 €. Volgens de ene dus een koopje dat erg goed werd geplaatst. Volgens de andere een moeilijk gebouw omdat er fouten in zitten (zie boven) en omdat je niet weet wat er nog gaat uitkomen. Ook zei hij dat het moeilijk ging zijn om iemand te vinden die erin zou willen werken omwille van aansprakelijkheidsissues. Ook zouden er boetes kunnen gegeven worden tot 10.000 € als je EPB niet in orde is.



Dus ja een derde laten komen dan maar ?

Of wat vinden jullie van zijn opmerkingen (muggeziften of harde realiteit).



Ps. Als jullie extra info willen stuur ik wel even wat plannen en fotos door. Alle extra info wordt echt heel erg hard geapprecieerd.
 
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
16.537
Waarderingsscore
2
Punten
0
Hunterofevil wrote:
Omdat 265000 het max is dat we er aan knn geven.

Rest van het geld moet dienen voor afwerking van het huis...



275000 lukt alleen als we extra lenen en dat kunnen we wel maar willen we liever niet. De onkosten van de afwerking kunnen immers altijd buiten het gebudgeteerde bedrag komen en dan je misschien in de problemen.



Hatelijk een weegschaal te zijn :)



Sorry, maar zoek dan een woning dat wel binnen je budget past hé...



Als de woning 275K waard is, moet je niet gaan lager bieden omdat je budget het niet toelaat. Bovendien, als de woning echt een koopje is zoals je zelf al schreef, zal je er toch naast grijpen met een lager bod dan de vraagprijs.
 

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Berichten
5.183
Waarderingsscore
1.026
Punten
113
Met een totaal budget van 500k denk ik dat je beter iets anders zoekt dan een miseriehuis.

Als je iets koopt dan instapklaar is van rond de 400, heb je nog stevig wat budget om hier of daar iets stevig te veranderen als je dat zou willen.





Als je het toch wil, leg de problemen op tafel, en doe een bod van 200k, en kijk naar de tegenreactie.
 
Lid geworden
26 aug 2009
Berichten
231
Waarderingsscore
0
Punten
16
SvenVD wrote:
Hunterofevil wrote:
Omdat 265000 het max is dat we er aan knn geven.

Rest van het geld moet dienen voor afwerking van het huis...



275000 lukt alleen als we extra lenen en dat kunnen we wel maar willen we liever niet. De onkosten van de afwerking kunnen immers altijd buiten het gebudgeteerde bedrag komen en dan je misschien in de problemen.



Hatelijk een weegschaal te zijn :)



Sorry, maar zoek dan een woning dat wel binnen je budget past hé...



Als de woning 275K waard is, moet je niet gaan lager bieden omdat je budget het niet toelaat. Bovendien, als de woning echt een koopje is zoals je zelf al schreef, zal je er toch naast grijpen met een lager bod dan de vraagprijs.



Sorry maar dat is zever imho

Op de woningmarkt gelden nog altijd de regels van vraag en aanbod.

Als de woning '275.000' waard is maar er zijn geen kopers voor handen of er moet snel verkocht worden dan zal de prijs moeten dalen.



En anders grijpen we er maar naast he. Gaan we gewoon op zoek naar een ander interessant huis.



En aankunnen is maar wat je zelf 'wilt' he. Sommigen verklaren ons zot dat we 'maar' 250.000 € willen lenen (rentevoet op dit moment 3.85 onderhandeld). Anderen zeggen weer dat dat veel is (gezamenlijk loon 4000 €, 2000 elk, beiden ingenieur en 28j).



Maar ja jij zal ook wel nooit iets in de 'solden' kopen waar je anders nooit het geld aan zou geven.
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
13.921
Waarderingsscore
8
Punten
0
Hunterofevil wrote:
Sorry maar dat is zever imho

Op de woningmarkt gelden nog altijd de regels van vraag en aanbod.

Als de woning '275.000' waard is maar er zijn geen kopers voor handen of er moet snel verkocht worden dan zal de prijs moeten dalen.



Deels akkoord.

Je schreef in je openingspost dat: "Op zich is dit echt een koopje als je de constructiewaarde en bouwgrondprijs alleen zou bekijken (+/- 375000€)."

De woning wordt al zwaar onder z'n waarde verkocht blijkbaar. (eigenaars willen snel geld zien zeker?)



Iedereen is vrij te vragen en bieden wat ze willen.

Alleen zou ik me eens de bedenking maken of je niet liever dadelijk de, volgens u zéér interessante, vraagprijs biedt. Ben je zeker dat je de nieuwe eigenaar wordt.

Tenzij het allemaal niet zo dringend voor je is, dan kan je gerust lager bieden en mss hapt de vis wel.



Let wel op voor de kosten die de afwerking nog met zich meebrengen. Zoals ik het nu lees lijkt het alsof jullie een woning willen kopen die normaal serieus boven budget ligt maar met wat geluk (door het ongeluk van een ander) nu betaalbaar is.

De afwerking is gewoonlijk even duur dan de ruwbouw! Verslik u daar niet in.
 
Lid geworden
26 aug 2009
Berichten
231
Waarderingsscore
0
Punten
16
Volledig mee eens Nvermore



Tja dringend, neen totaal niet.

Daarom dat we willen uitzoeken of dit huis nu voor ons een opportuniteit is en betaalbaar.

Is het dat niet en knn we het niet aan dan zoeken we iets anders.

Het is daarom dat we zeker willen zijn dat we niet voor verassingen komen want zoals je zegt zal de afwerking nog een hele post zijn.



Dus op dit moment is het offertes vragen ed om een inschatting te kunnen maken van de afwerkingkost. En volgens ons komen we daar net iets tekort.

Is het zo dan zal ofwel de prijs die 'WIJ' willen geven lager zijn. Ofwel zal de woning door een ander gekocht worden.



Tja en dat de eigenaar een groot verlies zal maken dat is zeker.

Maar waarom zou ik mij daar ook maar iets van aantrekken.

Er zijn ook mensen genoeg die geld te veel vragen voor hun woning dus waarom zou omgekeerd niet kunnen.



Greetz



Filip
 

macfall

Zeer Actief lid
Lid geworden
13 dec 2008
Berichten
5.094
Waarderingsscore
0
Punten
36
Als je dat huis echt wil, dan zou ik niet beginnen pingelen over 10.000€.



En huizen kopen aan 275.000€ die 375.000€ waard zijn, doet bij mij argwaan opborrelen (dus zie maar dat alles in orde is).



Edit: ik heb precies een post vergeten te lezen, het groot lot dat je zou kunnen winnen lijkt al minder groot te zijn obv info van de andere architect.
 
Lid geworden
24 mrt 2006
Berichten
610
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hoe oud is die woning en hoelang staat deze al te verkommeren.

Welke isolatie is er waar gebruikt tot hiertoe en wat werd er oorspronkelijk nog voorzien.

En als jullie een budget beschikbaar hebben van 500K dan denk ik wel dat er nog andere mogelijkheden zijn op de markt.
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan