• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Bezin eer je begint: gepolierde betonvloer

lady

Lid
Lid geworden
13 mrt 2006
Waarderingsscore
5
Punten
18
Na verloop van een aantal maanden wil ik ook graag eens mijn verhaal doen over onze gepolierde betonvloer. Om mensen een realistisch beeld te geven, zodat je een juiste keuze kan maken, om raad te krijgen, ... kortom om het eens van ons hart te hebben.

Situatie vooraf: na heel lang twijfelen, het werk van verschillende polierders bekeken te hebben, andere alternatieven te zoeken hebben we beslist om in onze woning op het gelijkvloers ongeveer 120 m² gepolierde betonvloer te laten leggen. We hadden de nadelen die we kenden goed overwogen (scheurvorming, kleurafwijkingen, vlakheid, ...) en besloten er toch voor te gaan. De vloeren die we gezien hadden waren echt mooi en er werd ons verzekerd dat de gekende nadelen minimaal gingen zijn.

We kozen: een 'witte betonvloer'. Deze werd niet gekleurd in de massa, waardoor hij eerder heel lichtgrijs zou uitvallen. We hebben deze vloer bij de polierder thuis zien liggen en daar lag hij echt prachtig. We spraken ook af dat de vloer gelijk gelegd moest worden met de bovenkant van de onderprofielen van de grote ramen en het schuifraam achteraan.

Ondertussen: ... ligt de vloer al een paar maanden en hebben we ondervonden dat er toch wat meer risico's aan verbonden zijn, waardoor we het wellicht niet meer zouden kiezen.

Wat is er misgelopen? Onze vloer zag er redelijk mooi uit toen hij was gelegd was. de kleur was goed: lichtgrijs met schakeringen, zoals we ongeveer verwacht hadden, maar...(van kwaad naar erger(st)
  • randen waren niet mooi afgewerkt aan de ramen + de vloer heeft echt zinken in de hoeken van sommige kamers (tja, konden we ons wel bij neer leggen)
  • afvoerputje in de berging hebben we moeten zoeken (dit ging zich zogezegd afscheuren, maar niet dus...) Uiteindelijk opengekapt en natuurlijk: hoogste punt in de berging. We hadden dit zelf perfect 2mm (op afspraak) onder de vloerpas gestoken en er wel wat tijd ingestoken.
  • ineens ontdekten we dat onze vloer 1,5 cm !!!!!! hoger lag dan onze raamprofielen en dus boven de vloerpas. Dit was in het begin misschien enkele millimeters. Na de situatie eens goed bekeken te hebben, zagen we dat de vloer inderdaad omhoog gekomen was. Een muurtje aan de kelderdeur was afgescheurd en omhoog getrokken. Daar is nu een gleuf waar je een vinger in kan steken. Aan de ramen zag je dat de vloer hol staat. Op sommige plaatsen steekt hij 'maar' 1 cm boven het raam. Gelukkig ligt de vloer aan de dorpels niet veel hoger. Enkele millimeters...We zagen het ook aan de elektriciteitsbuizen. We werken overal met stijve buizen en waar ze in de kast komen zie je dat ze nu hoger en ongelijker zitten dan daarvoor. De vloer klinkt ook hol vooral aan de randen.
  • Onze polierder had ons gezegd dat de vloer nog moest geschuurd worden voordat we in huis gingen wonen. Dan moest hij behandeld worden met een 'zogezegd geheim' product en dan zou hij nog mooier worden en beter vlekbestendig. Aangezien er 2 maanden geleden nog geen keuken en andere toestellen in huis stonden en onze kinderen daar wel eens speelden, dachten we dat dat de ideale moment was om dat al te doen. Aangezien ons vertrouwen al wat geslonken was in de aannemer, wilden we dit werk liever zelf doen. Hij bezorgde ons een boenmachine met pads, verzekerde ons dat we er niets mis mee konden doen (je moest er vooral voor zorgen dat je het toestel in de hand hield). We moesten de vloer met een product schuren en veelvuldig naspoelen. Als hij volledig uitgedroogd was, moest er een glanzer op de vloer gezet worden, waardoor deze direct verzadigd zou zijn en dus beter vlekbestendig. Wij hebben alles perfect uitgevoerd zoals gezegd. Het enige rare: bij het schuren en naspoelen kwam er echt een witte pap, vergelijkbaar met plaksel vrij. Omdat we hier toch niet helemaal gerust in waren, belden we onze polierder. Deze verzekerde ons dat we absoluut niets van de vloer konden afschuren en dat het normaal was... alleen toen alles geschuurd en behandeld was, was onze vloer toch ineens een pak grijzer. Er zitten ook veel meer vlekken in en de gladde laag is er op veel plaatsen af, en daar voelt de vloer echt ruw aan. Na een helse klus, dus een serieuze tegenslag.

We hebben onze polierder geconfronteerd met deze 2 grote problemen en uiteindelijk is hij de situatie ter plaatse komen bekijken bij het afhalen van de boenmachine.
  • tja madammeke: daar kan ik niets meer aan doen. Ik heb dat nog nooit gezien dat die vloer zoveel omhoog komt, en dat die kleur weg is, dat heb ik nog nooit voor gehad. Maar er is zeker niets afgeschuurd van de vloer. Dat kan echt niet.
  • hoe komt dan dat die pads spierwit zien
  • dat is niet normaal, heb ik ook nog niet gehad, maar ge moogt gerust zijn, er kan maar en duizendste van ne mm van uwe vloer af zijn.

Hij heeft dan de betoncentrale gecontacteerd om het omhoog komen van de vloer te bekijken. We weten nu dat dit fenomeen 'schotelvorming' noemt. Het is een zeer uitzonderlijk fenomeen. Hoe het komt??? Tja, normaal door een felle afkoeling aan de bovenzijde tijdens het drogen. Onze vloer is gegoten in november tijdens normale weersomstandigheden. Bouw is volledig gesloten.

Natuurlijk nu niets meer aan te doen.

De mannen van de betoncentrale wilden zich niet echt uitspreken over de kleur, maar gaven toch wel aan dat de vloer veel te grof geschuurd was en dat je dit beter niet doet.

Onze frustratie en bezorgdheden:
  • Onze vloer ligt hol en hoger dan de ramen. Je ziet dan buitenaf heel goed (niet echt mooi), onze vloer ligt niet meer vlak. Ik mag er niet aan denken dat er een glas stuk is en vervangen moet worden.
  • We hebben tot nu toe geen echte scheuren, maar wat als er gerief in huis staat en de vloer belast wordt? Gaat deze dan toch niet ineens 'vallen' en bijgevolg een grote scheur hebben? (frustrerend als je weet dat onze uitvulchappe en de harde isolatieplaten die we zelf legden echt perfect vlagen zonder holtes)
  • Wat met onze afvoeren: deze die in de vloer zitten voor de keuken, zijn mee omhoog getrokken. Wat als deze gescheurd zijn?
  • Als de kleur nu al afgegaan is, wat gaat dat geven als we in huis wonen? Wat met het onderhoud van de ruwe plekken? Daar is de vloer echt poreus.
  • We hebben alles mooi betaald omdat het er redelijk in orde uitzag de eerste week. Ook snel factuur gekregen. Nu voelen we ons natuurlijk serieus bekocht. We besteden eens een werk uit...

De reacties van de polierder zijn niet echt 'vriendelijk' te noemen. Op een agressieve toon probeert hij alles in onze schoenen te schuiven:
  • putje zat te hoog: kan je zien dat dat niet zo is.
  • vloerverwarming was te snel opgestart: konden we perfect bewijzen
  • we hadden het volledig verkeerd geschuurd. We konden er wel zogezegd niets mis mee doen. We zijn ook echt niet bepaald onhandig, en volgens ons waren de pads gewoonweg te grof. Jammer om dit te laat te constateren natuurlijk.

Nu bekijken we nog eens wat we hiermee moeten doen. Ik blijf met een serieus gevoel van onrechtvaardigheid zitten. Volgens de betoncentrale (niet echt onpartijdig) hebben we niet zoveel te zeggen over die schotelvorming aangezien dit een uitzonderlijke reactie van beton zou zijn. We kenden dit risico niet. Moet men geen verzekering hebben voor uitzonderlijke reacties, of blijft de klant met de vodden zitten?

Pffiew 't is eruit...

Bij ons de keuken is dit ook, maar vééééél minder en dat wordt veroorzaakt door het schuren met de fijna poten van de stoelen.

Is die foto genomen ten halve van de living waar enkel voetstappen zorgen voor belastingen? Of ook grover geweld, vb. schuren stoelen of zoiets?

@ macfall: De vloer vertoont overal van deze plekken ook waar zelden gelopen wordt. Net zoals bij u zijn in de keuken heel wat krassen vast te stellen door het verschuiven van stoelen. We hebben nu vilt onder de poten van de stoelen geplakt waardoor de krassen verminderen.

@ Toon: ik heb enkele extra foto's toe gevoegd voor een beter zicht. De magenta ringen zijn wellicht veroorzaakt door de lichtinval / camera... Check even je pb.

Bijlagen

• betonvloer3.jpg
    betonvloer3.jpg
    38,2 KB · Weergaven: 10
update (na een hele rustpauze in onze verbouwing, en een rustpauze op het forumbezoek):

We wonen ondertussen al een hele tijd in ons huis. Het 'schotelprobleem 'is nooit opgelost geraakt, maar zijn we ondertussen gewoon. De vloer is gelukkig nooit gescheurd, maar als ik in de berging kom en in de hoek van de ruimte ga staan, 'valt' de vloer nog altijd. En verder zetten we inderdaad spietjes onder de kasten.

Maar.... ons reeds afgeschuurde toplaag ziet er ondertussen erbarmelijk uit... met ons druk gezin, is de laag overal serieus bekrast, dringt het vuil er goed in, en wordt de kleur er verder afgelopen. Lijkt volgens mij wel op de foto's van smirky (door wie heb jij trouwens je vloer laten plaatsen?)

Dus: nog steeds op zoek naar een oplossing, want ik zie er elke keer geweldig tegenop om de vloer te dweilen: dan zie je pas alle gebreken, en je hebt toch geen mooi resultaat.

Wij hebben ondertussen ook contact opgenomen met concrete masters, maar de vertegenwoordiger die hier geweest is, kon mij niet echt overtuigen van hun kennis. Ondanks de uitvoerige info op de site, kreeg ik onvoldoende antwoorden op mijn vragen, waardoor ik weinig vertrouwen heb in de uitwerking.Volgens info op de site zou het nochtans een oplossing kunnen zijn en we willen hier gerust voor betalen (zou volgens hen ongeveer 2000 euro kosten)

Kent iemand een product waarmee je vloer zelf kan reinigen, impregneren, ... (we zouden dit het liefst zelf doen, aangezien ik niet graag mensen in de buurt van onze nieuwe keuken, etc... laat komen ;)) Of toch een heel voorzichtige 'stielman' die weet wat hij doet, liefst met een methode haalbaar in een huis waarin al geleefd wordt?

Grtn

Aan Lady,

zoals ik kan horen heb jij hetzelfde probleem als ik.

De vloer vertoont overal slijtage en dat na minder dan een jaar. EN het gaat van kwaad na erger.

Het lijkt alsof er een mm van de toplaag echt wordt afgelopen.

Onze polierder was x ( zie PB )

Op zich is de vloer heel egaal gelegd, zeker voor een betonvloer ( op de hoeken na, deze zijn niet zo mooi gedaan maar dat wisten we van tevoren )

De plaatser erkent dat er iets mis is gegaan, want normaal is dit niet, maar hij beweert dit/ons fenemoon nog nooit te hebben gezien.

Nu, achteraf spreken ze over het aanbrengen van een verharder, dan vraag ik mezelf af: moest deze dan niet geplaatst worden na het polieren ? ( nu willen ze deze aanbrengen op een lelijke vloer )

Door welke firma hebben jullie laten plaatsen en kan jij eventueel wat foto's mailen?

Ik ga vandaag nog 1 x proberen de polierder naar hier te halen en het op een akkoord te gooien.

Anders wil ik concrete masters laten komen om alles te laten behandelen ( afschuren en impregneren ) met hun instemmen

Voor mensen die op zoek zijn naar informatie of ons informatie kunnen verstrekken...

Onze betonvloer is geplaatst geweest door de firma CFI ( Concrete Floors Industrials - averbode ).

Mochten er mensen zijn die hun betonvloer hebben laten plaatsen door dezelfde aannemer, gelieve met ons contact op te nemen.

Lady,

Afgrijselijk verhaal. Ik ga hier niet goed van slapen. Wij hebben ook immers een betonvloer besteld en kunnen ook leven met de industriële look van dergelijke vloer maar dergelijke schotelvorming gaat volgens mij ver voorbij aan de industriele look!

Ik heb je via PB een bericht gestuurd voor de naam van deze aannemer. Als je deze zou willen doorgeven via PB zouden we je dankbaar zijn.

Nog veel succes gewenst.

JuSa

Ook wij hebben geen goede ervaringen met onze betonvloer. De foto's spreken voor zich, denk ik. Iemand suggesties wat hier misgelopen is en wat we er eventueel kunnen aan doen? Daarnaast heeft de aannemer op vershillende plaatsen met zijn machine de alu schuiframen bekrast door de verf heen... Dus ook niet te herstellen :xu

Bijlagen

• DSC_0117.jpg
    DSC_0117.jpg
    23 KB · Weergaven: 21
  • DSC_0118.jpg
    DSC_0118.jpg
    23,9 KB · Weergaven: 20
  • DSC_0119.jpg
    DSC_0119.jpg
    20,3 KB · Weergaven: 18
  • DSC_0120.jpg
    DSC_0120.jpg
    12,8 KB · Weergaven: 19
  • DSC_0121.jpg
    DSC_0121.jpg
    19,7 KB · Weergaven: 18
  • DSC_0122.jpg
    DSC_0122.jpg
    18,8 KB · Weergaven: 20
  • DSC_0123.jpg
    DSC_0123.jpg
    19,6 KB · Weergaven: 20
Artliner;1743000 wrote:
Niemand enig idee wat hier misgelopen is? :confused:

De verwachtingen die wat (te) hoog lagen ivm het kleurenpallet?

Ik vind dit best aanvaardbaar voor iets wat in se nog steeds een industriële vloer is, niet?

Ik vind een betonvloer super mooi, maar 'foutjes' zie je er altijd in. Dit is ook de reden dat het bij ons als terras gelegd is en niet als tegel voor binnen. Een gepolierde betonvloer voor buiten vergeeft veel meer, alleen al maar de invloed van het weer is ongelooflijk qua vlekverwijdering. K heb lang getwijfeld om het in huis te leggen, maar ben blij dat ik het niet heb gedaan. Reden: je krijgt nooit een strakke vloer omdat je veel te veel hoeken en kanten hebt in een huis. Elke plaats waar ze niet gemakkelijk kunnen polieren, zie je. Binnen wil ik een vloer die proper en strak is als de er eens over dwijlt en dat resultaat krijg je zeker niet met een gepolierde betonvloer, randjes, vegen, plaatsen waar meer gelopen worden,.... Het blijft een industriele vloer dus als je dat niet kan verdragen moet je zeker geen betonvloer leggen. Als je echt een superstrak, egaal resultaat wilt, moet je eerder denken aan gietvloeren alla epoxy.

beste linde ,

ik denk dat er wel degelijk strakke vloeren tot in de hoeken gelegd worden alleen heb jij ze nog nooit gezien hoor ik u vertellen (dat wil niet zeggen dat het niet kan natuurlijk )

dus voor alle liefhebbers van dit type vloer , strak en supermooi kan ook in beton allleen met de juiste uitvoerder natuurlijk

gr Toon

Toon,

je kan er niet van om dat een beton vloer nooit de perfectie gaat benaderen met een perfect gegoten (bv) epoxyvloer. In hoeken kan je gewoon niet even effecient polieren als op rechte vlakken, dus als je het weet ga je het verschil altijd zien. K bedoel hiermee dat je als je een vloer wilt uit de boekjes, je dit niet gaat vinden in een gepolierde betonvloer omdat dit zowiezo een proreuse matierie is. Zelfs met behandeling van alles en nog wat ga je altijd verschillen zien tussen waar er gelopen wordt, stoelen verschoven worden, of in de ondergrond zelf... Ik bedoel hier niet mee dat er geen 'perfect uitgevoerde vloer ' is, dat bestaat gewoon niet in gepolierde beton.

Ik herhaal hier nog eens het onderstaande, ... gepolierde beton is supermooi, maar je moet de foutjes kunnen vergeven en dit zou ik persoonlijk binnen in huis niet kunnen. Daarom hebben wij gekozen om hem buiten op het terras te leggen. Iedereen vind hem supermooi (ik ook trouwens), maar er blijven onvolkomenheden inzitten tov keramische tegels die ik niet zou kunnen verdragen in huis (ben een beetje een freak en alles moet hier blinken).

K denk dat dit gewoon een belangrijk onderscheid moet zijn! Wil je een perfecte vloer, dan zijn er volgens mij betere alternatieven.

Ik heb met argusogen alle forumberichten van het laatste jaar over betonvloeren gevolgd.

Dit omdat ook wij er eentje wilden laten leggen, en hij ligt er momenteel een half jaar.

Hij is pikzwart, mooi gelegd, met inderdaad wat ruwere kanten en een enkele fout hier en daar.

Maar nu zouden we de vloer, om hem permanent mooi te laten blijven, willen nabehandelen.

Ik lees in de berichten van Toon Van Staay dat Lithofin producten (losefix en vlekstop) de manier bij uitstek zijn.

Maar ik kom nu ook het product 'Ashford Formula' tegen.

Kan iemand mij vertellen wat nu de ultieme nabehandeling is?

Dank.

Hmm, kan mij iemand zeggen wat nu eigenlijk het verschil is tussen 'gepolierde beton', 'beton ciré', gietvloer, ... of waar ik daar technische informatie kan over vinden?

Wij hebben een hele grote oppervlakte te vloeren (met vvw) en kozen daarom voor - wat ik er van begrepen heb - een gepolijste betonvloer, ttz. het is een andere soort chape die dan wordt opgeschuurd. Dit zou op +-10euro/m² extra komen ipv gewone chape waar je dan nog moet tegelen. We zijn zo'n vloer gaan bezichtigen in particuliere woning en die was mooi glad en glanzend (ongeveer een jaar oud, gezin met kinderen en dieren), wel met de (onvermijdelijke?) vlekken in de keuken van gemorste voedingswaren.

We wouden een zo donker mogelijke vloer, maar het kleurenpalet bestaat uit iets groenachtigs, oranje/lichtrood, oker, lichtgrijs en donkergrijs (zeker geen anthraciet, laat staan gitzwart of wit).

Bedankt!

Ik heb niet alle antwoorden hiervoor gelezen, het zijn er meer dan 70... Niettemin: mijn nonkel, die in de industriebouw zat en nóg vroeger in de woningbouw werkte, raadt mensen steeds aan om de betonvloer te laten gieten ... vóór er gemetst wordt! Ja, in de ruwbouwfase. Reden: hoeken zijn makkelijker te pollieren en als er problemen zijn kan je die onmiddellijk laten herstellen / aanpakken. Nadeel: dit is niet voor iedereen mogelijk gezien sommige leidingen er al op voorhand moeten ingelegd worden (vv,...). Daarna wordt deze vloer volledig afgeschermd (folie en daarna platen erop) en gaat men vervolgens verder.

Misschien een tip voor mensen die hun werken nog moeten aanvatten... voor anderen: praat na de vaak :cry:

scurry;1769215 wrote:
Nadeel: dit is niet voor iedereen mogelijk gezien sommige leidingen er al op voorhand moeten ingelegd worden (vv,...). Daarna wordt deze vloer volledig afgeschermd (folie en daarna platen erop) en gaat men vervolgens verder.

afvoeren, elektriciteit, sanitair, isolatie, verwarming,... Ik vraag mij af hoe je dit allemaal kan verwezenlijken als er geen muren staan? Wordt er dan verder gemetst op de gepolierde beton?

Maartenn;1769350 wrote:
scurry;1769215 wrote:
Nadeel: dit is niet voor iedereen mogelijk gezien sommige leidingen er al op voorhand moeten ingelegd worden (vv,...). Daarna wordt deze vloer volledig afgeschermd (folie en daarna platen erop) en gaat men vervolgens verder.

afvoeren, elektriciteit, sanitair, isolatie, verwarming,... Ik vraag mij af hoe je dit allemaal kan verwezenlijken als er geen muren staan? Wordt er dan verder gemetst op de gepolierde beton?

Onder de fundering isoleren. ('t hollands systeem dus)

Wachtleidingen voorzien. (+ kelder / kruipkelder mocht je iets vergeten zijn :evil:)

Dit heeft te maken met het cementgehalte in beton, moet je maar nazien op WTCB.

Mastress kan dit perfect behandelen, hebben wij laten doen, schuren de vloer af zetten daar product op en de vloer ziet eruit als nieuw.

Wij hadden ook problemen met onze gepolierde betonvloer in onze woning door een niet nader te noemen aannemer. We zijn dan via via terechtgekomen bij Ronny Gielen van BSR betonvloeren en betonkelders in Limburg, waarna onze vloer perfect afgewerkt kon worden:

• Randen werden netjes afgewerkt
  • Mooi afgevlakt en volledig glad gepolierd
Hij had ook aangeraden om de betonvloer te impregneren in plaats van met curing compound te werken. De vloer ligt nu al meer dan 5 jaar, en ziet er nog steeds perfect uit. Deze laatste is misschien een goede aanrader voor iedereen die met nieuwe betonvloer wil laten leggen.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan