Bezichtiging laten doorgaan of afzeggen?

Anna123

Nieuw Lid
Lid geworden
12 mrt 2025
Waarderingsscore
2
Punten
8
Mijn laatste topic hierover. Bedankt al voor de reacties op mijn andere topics.

Ik ben dus eind 20 en woon nog thuis. Graag zou ik binnenkort het ouderlijk huis verlaten. Ik bezit een afbetaald appartement dat momenteel verhuurd is door erfenis. Echter is dit te ver gelegen waardoor ik dit zou willen verkopen.

Nu was ik er redelijk zeker van dat ik een overbruggingskrediet zou krijgen, maar helaas krijg ik dit niet omdat mijn inkomen te laag is. Ik zou overbruggingskrediet + bijkomende lening 1650 per maand moeten betalen, wat natuurlijk ontzettend veel is.

Maar nu had ik dus al een bezichtiging gepland staan voor een appartement komende dinsdagavond. Is een heel mooi recent appartement van 5 of 6 jaar oud. Het is een duplex, met heel veel ramen, prachtig terras met veel privacy en uitzicht op groen. Gewoon iets wat je niet meer snel gaat vinden. Op internet ziet het er toch echt prachtig uit.

Maar aangezien ik nu dus gewoon niet kan kopen, weet ik niet goed wat ik moet doen. Gewoon de bezichtiging afbellen en deze kans laten voorbij gaan? Want zoiets ga je niet snel meer vinden.

Ik wil ook geen risico’s nemen. Best gewoon eerst het appartement te koop zetten en even niet rondkijken? Een overbruggingskrediet is ook ontzettend duur geworden.

Gaan kijken verplicht je toch tot niets.
Je moet dat ook leren om aan te kopen huizen/appartementen te bezichtigingen: de juiste zaken vragen, naar de juiste zaken kijken, de administratie bekijken ... zoals je zegt, op internet ziet het er prachtig uit ... en in het echt?
Ga gewoon gaan kijken, zonder kopen dan, want je hebt de financiering niet rond.
Pols eventueel of men open staat voor een bod onder de vraagprijs of men een optie wil geven in relatie tot de verkoop van je appartement, ...
Nee, klopt, maar dan ‘pijnig’ je jezelf wel door te gaan kijken naar iets wat momenteel toch niet gaat. Voor de duidelijkheid: mijn appartement staat nog niet te koop. De prijs was onderhandelbaar, maar niet zodanig dat ik het zou kunnen kopen zonder overbruggingskrediet.
Wij zijn ook gaan kijken naar een prachtig herenhuis aan de bovenkant van ons budget. Zee van ruimte, grote tuin, authentieke accenten, maar eigenares had duidelijk niet het budget/de wil gehad om iets anders dan tijdelijk oplapwerk te doen. Bij het buitenstappen heb ik mijn vrouw gezegd: 'we kunnen dit betalen, maar de (noodzakelijke) renovatie niet.' Het enthousiasme bekoelde snel :D.

Op de x huizen of appartementen die je bezoekt ga je niet elke keer een bod doen, maar je leert wel waar je naar moet kijken, de do's en don'ts, en nog belangrijker: je kan ook beter inschatten of een vraagprijs correct is of een loopje neemt met de realiteit. Genoeg huizen zien passeren ook waar de foto's heel flatterend waren maar éénmaal ter plaatse was het bv. duidelijk veel kleiner (subtiele hints op de foto's zie je dan achteraf), of (schoonheids)foutjes die ze bewust niet op de foto zetten, etc.

Dus: ga kijken. Je steekt er altijd iets van op, ook al krijg je misschien een wrang gevoel omdat je dit niet kan kopen. Dat ebt wel weg.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan