• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Bezetting plafond herstellen

boran

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
6 aug 2007
Berichten
1.416
Waarderingsscore
254
Punten
83
Hallo,

We gaan na 3 jaar in ons huis eindelijk beginnen aan onze gang/overloop aan te pakken. Aan da badkamer is er echter ooit (nog voor wij het huis hadden) een stuk van de bezetting van het plafond naar beneden gekomen:

IMG_20210419_142237.jpg

Nu dit is wel wat anders dan een gat op een muur terug opvullen en ik vroeg mij af wat de beste werkwijze en producten hiervoor zouden zijn.

Ik vermoed dat ik best een of andere hechtprimer gebruik en dan een soort bezetting die geschikt is voor deze toepassing?
 

Bijlagen

  • IMG_20210419_142243.jpg
    IMG_20210419_142243.jpg
    232,1 KB · Weergaven: 12

albarius

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
6 mrt 2008
Berichten
2.792
Waarderingsscore
1.083
Punten
113
Wat is de ondergrond? Beton of houten balken met latjes/pleisterplaten?
Er rond bekloppen om te horen of het hol klinkt en of dat echt alles is of dat je er verder nog een stuk moet afhalen.
Die moulure staat ook open op de hoek, is daar ooit een probleem geweest?

Eerst zien dat alles stabiel is, losse stukken nog weghalen.
De ondergrond goed ontstoffen.
Afhankelijk van de ondergrond een betocontact of stucprimer gebruiken.
Herpeisteren en aanwerken aan de bestaande toestand.
 

boran

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
6 aug 2007
Berichten
1.416
Waarderingsscore
254
Punten
83
Wat er exact daar gebeurd is weten wij, noch de verkopers. De vorige eigenaar is overleden en de verkopers waren zijn kinderen.

Maar gezien de locatie (vlak bij de badkamer) en de koude zolder erboven vermoed ik wel dat er daar een vochtprobleem gweest is ooit.

De structuur, als deze dezelfde is als de badkamer waarvan ik het plafond afgebroken heb, is een soort gyplat achtige platen, met daarop bezetting. Deze platen zitten rechtstreeks aan de balken van de zolder genageld, wat zeker niet ideaal is natuurlijk qua onderling bewegen.

Ik denk ook niet dat die horizontale barst die je daar ziet lopen volledig weg te krijgen is zonder een grondige heropbouw. Maar daar gaan we op dit moment toch mee moeten leven. Op de slaapkamers heb ik de wederkerende barsten in de hoeken uitgeplamuurd met acrylaatkit en daar moet je toch al serieus gaan ziten kijken om ze te zien. (ik weet dat als pro je waarschijnlijk daar van huivert, maar ik ben bewust dat het een lapmiddel is)
 

albarius

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
6 mrt 2008
Berichten
2.792
Waarderingsscore
1.083
Punten
113
Is het gyplat of de vroegere "plaasterplaten met paardenhaar"?
Hetgeen er nu nog op zit: is dat stabiel? Of beweegt dat als je er tegen duwt?
 

boran

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
6 aug 2007
Berichten
1.416
Waarderingsscore
254
Punten
83
Er zit geen paardehaar in en het is volledig wit, dan grijs karton, en dan terug witte gips in de plaat zelf.

Ik heb net eens gecontroleerd, aan de randjes kwamen er nog kleine stukken los. Maar de rest hangt goed vast.

Echter aan de rand zit de gips vast aan de molure en niet aan de plaat, ik vermoed dat de plaat dus vrij op en neer beweegt ten opzichte van de muur, ik zal daar dus wss best een kerf voorzien en opspuiten zodat daar nog wat beweging in kan blijven en de barst die er zal zijn zich in de hoek blijft houden.

Met de hand kan ik er geen beweging in krijgen langs onder, maar ik vermoed dat als ik bovenop loop de hele boel wel zal bewegen.
 

Regis07

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
3 feb 2011
Berichten
3.635
Waarderingsscore
966
Punten
113
De gekende gipsplaten (type A en andere) voor de droogbouw zijn lichtgrijs, daartegen de pleiterplaten (GyPlat) hebben bruingrijze karton laag.
Met een stanleymes snij je de randjes aan de sierlijst weg ... geen afbrokkeling meer.
Met een handzaag de sierlijst losmaken zodat je zicht krijgt hoe de plaat is vastgemaakt.
Als uw plafond beweegt wanneer u op de verdieping stapt dan is het nuttig om uw roostering te controleren. Misschien een draagbalk die loszit?
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan