• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Bevestigingsmanier afsluiting achterop keermuur in beton

klaus

Lid
Lid geworden
23 aug 2009
Berichten
584
Waarderingsscore
4
Punten
18
Wij hebben een keermuur in stepocs van 80 cm hoog geplaatst en nu willen we de afsluiting gaan monteren aan de achterzijde van deze muur. De palen zouden dan met beugels in de muur moeten worden vastgemaakt, minstens 2 per paal.



Voor de muur zetten is geen optie omdat ik niet op de volledige lengte de mogelijkheid heb om dat te doen, op de muur ook niet omwille van die beperking in hoogte.



Palen van 2m70 zouden dus een 80 cm achter de muur bevestigd worden.



Afsluiting wordt gedaan met bovenbuis omdat we die normaal zo dicht mogelijk willen maken met beplanting of een ander zichtnet => hier komt dus veel kracht op als het waait en de vraag is natuurlijk of dat geen risico's met zich meebrengt, zowel op het vlak van de muur als op de bevestigingen van die palen.



De beugels voor die palen vind ik wel op internet, maar meestal in Nederland en in België nauwelijks leverbaar bij de groothandels. Ze moeten ook sterk genoeg zijn uiteraard.



Vb van een afsluiting bij ons in de buurt (wel maar 1m20 hoog en "open").



screen%20shot%202014-07-02%20at%2015.12.08.png




De keermuur is 57 meter lang en is in 2 delen verdeeld. Ik wil dus geen risico dat de lengte van 26m genoeg kracht zet om eventueel de muur te doen kantelen aangezien daar ook al grond tegen rust.



Of is mijn zorg ongegrond? Iemand tips waar je dergelijke beugels kunt krijgen? Ken 4-5 leveranciers die dit hebben (Walraven, Hilti, ..) maar dus nauwelijks te verkrijgen, toch niet als particulier zijnde en voor "kleine" hoeveelheden. (+- 70 stuks)



thx
 

Joppie

Lid
Lid geworden
15 jan 2013
Berichten
105
Waarderingsscore
0
Punten
16
Voor beugels heb ik geen idee.



Ik heb vorige winter wel een afsluiting gezien van +/-30m lengte , voorzien van ericamatten en bevestigd met een U-profiel bovenop een betonnen keerwand.



Toen het zo hevig heeft gestormd heeft gans de boel afgekraakt. Sommige palen van Ø60 gewoon geknakt. De palen die niet geknakt waren hebben samen met dat U-profiel losgebroken van de keerwand.



Dus die mensen staan daar nu met een betonnen keermuur met iedere 2m een stuk uitgebroken....
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan