Bouwinfo-tip:

Wil je gratis tips en richtprijzen voor je (ver)bouwproject?

Onze BOUWGIDS helpt je met slimme keuzes, praktische tips, checklists én inzicht in prijzen en premies.

Bovendien ontvang je 5% korting op aankopen in onze webshop en maak je maandelijks kans om een brandbeveiligingspakket te winnen!

Vraag hier je BOUWGIDS aan

Beukenhaag beschadigd

Lid geworden
2 jun 2026
Waarderingsscore
0
Punten
1
Mijn vader is nogal ijverig met de bosmaaier geweest en heeft een aantal van mijn beuken (haag) beschadigd. Het gaat om vrij jongen planten (+- 2 jaar geleden), waarvan de meerderheid +- 100-150 cm hoog zijn.

3 planten hebben op een stuk van de stam geen schors meer (rondweg). Een 4-5 andere planten hebben nog 20-50% van de schors.

Zijn deze nog op 1 of andere manier te redden? Of kan ik ze beter nu al afzagen/uitdoen aangezien de sapstroom vermoedelijk stuk zal zijn bij de volledig geringde beuken.

Je zou kunnen wachten tot na de zomer, dan ga je al veel zien of ze het overleefd hebben of niet... Anders kun je de beschadigde stammen beschermen en hopen dat het goed komt... Maar jonge planten & bosmaaiers... geen goed plan :cry:

foto 's zpuden een duidelijker beeld geven vd beschadigingen.
Bosmaaier is een merde , meeste werken verkeerd met een maaier maar soit, ooit toch eens een filmke maken hoe je wel met een bosmaaier tot tegen een stam kunt maaien. Ooit.

Je hebt de schors, dan de bast of floeem, dan het cambium ( de laag die de cellen vormt) en dan het binnenste of xyleem ( spint hout) en kernhout.
Heb ergens een tekening daarvan : ff zoeken

Gevonden
Doorsnede van een stam .png

Schors geraakt en doorgesneden
geen invloed op de boom

Bast of floeem doorgesneden ?
Das al iets anders want via de bast of het floeem vind sapstroom plaatst. Geeft bij blootleggen een licht groene kleur weer.
Bij volledig ringen van de stam sterft de boom af. Zeker als de wond ook het cambium heeft geraakt
Indien 20-50% is doorsneden dan zal de boom groeiachterstand krijgen maar kan zich herstellen omdat het cambium nieuw weefsel zal aanmaken. Begrijpelijk dat hoe groter de wond hoe lastiger het wordt. Zorg ervoor dat de wond glad geschuurd is en geen water kan ophouden. NIET afdekken met wandbalsem of ander spul... je bent al te laat .

Xyleem mee doorgesneden : je bent de boom aan het omleggen

Ik denk niet dat het een probleem gaat geven. Beuk is wel heel sterk en overleeft veel.
Wacht sowieso nog, nu kan je toch geen nieuwe planten. Je gaat binnen enkele weken al zien of ze het overleven of niet.

beuk is sterk maar er is een probleem de schors en de bast zijn maar een paar millimeter dik.
Voor je het weet zit je erdoor.
sowieso effe wachten

Volgens mij is dit los door de schors en bast. Het zijn er gelukkig maar een paar... Ik vrees er beetje voor dat ze dit gaan overleven.
1000044746.jpg

Als de schors rondom weg is, dan gaan ze dood boven de beschadiging. Eventueel lopen ze van daaronder terug uit via adventief scheuten.
Als er wel nog schors is over een strook, dan gaan ze waarschijnlijk niet dood, maar lopen ze groeiachterstand op.
Dergelijke planten zijn nog makkelijk te vervangen in de haag.

Er is een tijd geleden een reddingspoging via brugentingen om dergelijke express aangebrachte schade op te vangen bij grotere bomen. https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/1...e-of-de-mishandelde-bomen-in-maarkedal-gered/

Goh, ik heb hier al erger meegemaakt. Maak er geen spel van, veel kans dat ze’r gewoon doorkomen - af en toe eens vriendelijk tegen praten en alles komt in orde.
En zoniet kan je één of twee later nog vervangen.

om dit in de toekomst te vermijden.
Op je knieetjes en pluk dat gras weg
zorg voor een strook blote grond van cc 30 cm uit de stam.
Eventueel plaats je een gazonboord 5 cm hoger dan de grond(gazon) slag
Smijt cc 8 cm cacaodops of boomschors als onkruidweerder
snoei je haag konisch ( onderaan breder dan bovenaan)
en als je plantmindend zijt, plant anders een lage bodembedekker.
Geen klimop maar engelenhaar of ooievaarsbekje of ...

Je kan nu toch niet veel doen. En op dit moment planten is ook niet goed.
Kijk begin september welke het niet gehaald hebben, trek die uit, en in November-December als het niet vriest koop je nieuwe planten.

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Subject
Aangemaakt door
Laatste reactie
Comments
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan