Beuken trap schilderen?

Woumen

Lid
Lid geworden
24 aug 2009
Waarderingsscore
2
Punten
18
In december ben ik drie weken in verlof en begin ik eindelijk aan het laatste die nog moet afgewerkt worden namelijk de traphal. Behangen, schilderen en verlichting plaatsen. We hebben een beuken trap die ik wil schilderen in het wit of moondust. Door een fout van onze aannemer is de trap vernist, we hadden deze onbehandelt gevraagd. Hoe ga ik nu te werk? Volledig afschuren en ontvetten. Maar dan, welke primer en lak om zo weing mogelijk krassen de kans te geven? De kleur zal wit of moondus worden en een satin afwerking.

En hoe bereken ik de hoeveelheid verf met al die hoekjes en kantjes, het is een simpele rechte trap.

Wie kan mij op de goeie weg helpen?

Lid geworden
25 apr 2012
Waarderingsscore
0
Punten
0
Waarom schilderen?? Je hebt een nieuwe mooie beuken trap en je gaat deze schilderen? In mijn inzien had je dan ook een simpele goedkope trap kunnen nemen die al gekleurd is in uw keuze i.p.v nu zo'n mooie houten trap te ver.... maar het is uw huis/trap dus als dat je smaakt is en beter past bij het interieur.

De gebruikelijke manier is vernis of olie, beiden hebben voor- en nadelen. Maar verven, das iets voor een oude trap bij een renovatie "snel opfrissen" Je moet begrijpen dat dit maar enige tijd mooi zal blijven, naar mate dat je deze beloopt / materiaal naar boven sleurt / iets dat valt gaan er strepen/vlekken/krassen komen waar de trap het meeste bewandeld wordt. Indien je dan uw trap opnieuw wil opfrissen moet je terug gans de trede/tredes schuren en verven. Iets dat je bij olie niet gaat hebben want je wrijft er terug een beetje olie op de plekken en het overtollige weg en hup trap is nieuw.

Indien je toch gaat verven, meet even hoe groot de tredes zijn en hoeveel je er hebt en bereken via een internetpagina hoeveel m² dat uiteindelijk is, die opstaande kantjes zijn niet zo groot en je zal toch teveel verf moeten kopen want het zal toch nooit juist uitkomen.

Werkwijze:

- volledig afschuren, want anders zal je primer er niet op blijven plakken en ga je na verloop van tijd afschilfering krijgen. Pas op met welke type korrel je gaat schuren, eerst van een grove korrel en altijd maar fijner gaan. Ook altijd met de houtlijnen mee schuren en niet tegendraads.

- ontstoffen & ontvetten

- een goede primer (gene dhz) dit is de belangrijkste kost want alles wat je hierachter erop gaat doen zal maar blijven totdat de primer het begeeft. (kijk ook naar watergedragen of solventgedragen primer, want uw verf hierna moet dezelfde samenstelling hebben) anders op enige tijd terug afschilfering

- minimum 2 lagen lakken, best een dag even tredes doen en de volgende dag oneven.

- zorg dat alles mooi stofvrij is en blijft zolang de verf moet drogen want hetminste haartje, stofdeeltje, vliegje dat erin blijft plakken zal je telkens voelen als je eens met blote voeten naar boven zal lopen.

Voor welk type verf, zal ik je niet kunnen helpen. Een deftige verfwinkel zal je wel iets kunnen aanraden. Ikzelf zou naar een verf kijken die voor buiten moet dienen (deze zijn beter bestend tegen krassen en stoten, je zal spooradis ook wel eens met uw schoenen naar boven gaan en als er dan een steentje tussen uw zolen zit....)

VVS

Lid geworden
11 jul 2008
Waarderingsscore
2
Punten
0
Ik volg de post hierboven.

Ik kan niet begrijpen dat je een mooi verniste trap zou willen schilderen.

Bovendien is verf ook heel slijtgevoelig en ga je snel slijtage zien van de verf, veel sneller dan bij olie of vernis.

Woumen

Lid
Lid geworden
24 aug 2009
Waarderingsscore
2
Punten
18
Ik had afgesproken met de aannemer dat ik een trap wilde om achteraf te schilderen en per vergissing hebben ze een beuken en verniste trap geplaatst. Omdat terug uitbreken geen optie was heb ik niets moeten bijbetalen. De trap past totaal niet in mijn interieur en daarom wil ik die schilderen.

Woumen

Lid
Lid geworden
24 aug 2009
Waarderingsscore
2
Punten
18
Regis07;1980949 wrote:
Alles matteren, met schuurpapier of van die bruine scotch-brite.

Alles goed afkuisen met synthetische thinner on ontstoffen.

Alles schilderen met een multi-primer en dan aflakken met krasvaste verf met verharder.

Ik spring morgen eens binnen bij colora.

Thx

Lid geworden
25 apr 2012
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik begrijp eigenlijk nog steeds niet goed waarom je zou schilderen? Heb jij dan zo'n moeilijk interieur? Want je gaat alle nerven bedekken met uw primer en 2 laklagen.

Via onderstaande site kan je uit +40 kleuren kiezen (dit is olie)

http://rubiomonocoat.com/nl/kleuren2.php?album=4

Voor je eraan begint zou ik u toch eens aanraden om deze site eens grondig te bekijken voor je uw beslissing neemt.

houzz.com

Uitbreken? uw waarde is gestegen van een simpele trap naar een dure (hierdoor ook uw huiswaarde).

Woumen

Lid
Lid geworden
24 aug 2009
Waarderingsscore
2
Punten
18
verbuyst;1981107 wrote:
Ik begrijp eigenlijk nog steeds niet goed waarom je zou schilderen? Heb jij dan zo'n moeilijk interieur? Want je gaat alle nerven bedekken met uw primer en 2 laklagen.

Voor je eraan begint zou ik u toch eens aanraden om deze site eens grondig te bekijken voor je uw beslissing neemt.

www.houzz.com

Uitbreken? uw waarde is gestegen van een simpele trap naar een dure (hierdoor ook uw huiswaarde).

Moeilijk interieur heb ik niet, bijna alles is in het wit en een antraciet kleurige vloer.

Nu blijkt mijn wederhelft ook liever te wachten tot de traphal behangen en geschilderd is alvorens iets aan de trap te doen. En nu ze deze posts gelezen heeft is ze nog meer overtuigd om het zo te laten.

Dus als compromis ga ik eerst de traphal afwerken, zal ik foto's nemen en hier een pole posten. We zien dan wel wat er uitkomt

Lid geworden
5 aug 2011
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wij hebben in ons interieur ook hoofdzakelijk wit en anthraciet/zwart, gecombineerd met hout (houten werkblad, houten eettafel) en dus ook een houten trap.

Persoonlijk vinden wij de combinatie van deze drie heel goed. Het hout 'breekt' het zwart/wit, waardoor het toch niet allemaal te strak wordt.

Ik sluit me dan ook bij de vorige posts aan ze zie totaal geen reden om die trap te schilderen :)

Woumen

Lid
Lid geworden
24 aug 2009
Waarderingsscore
2
Punten
18
danna;1981224 wrote:
Wij hebben in ons interieur ook hoofdzakelijk wit en anthraciet/zwart, gecombineerd met hout (houten werkblad, houten eettafel) en dus ook een houten trap.

Persoonlijk vinden wij de combinatie van deze drie heel goed. Het hout 'breekt' het zwart/wit, waardoor het toch niet allemaal te strak wordt.

Ik sluit me dan ook bij de vorige posts aan ze zie totaal geen reden om die trap te schilderen :)

Voor mij kan het niet strak genoeg zijn:cool: maar mijn wederhelft ziet liever zoals jullie iets tussen de twee.

Woumen

Lid
Lid geworden
24 aug 2009
Waarderingsscore
2
Punten
18
Regis07;1981341 wrote:
Nerven? Het is een beukentrap.Quote:

Die trap is wel al vernist dus uw/jullie aanbod voor olie dient tot nietsQuote:

Een verwijzing naar een overzeese site? Iedere continent heeft zijn smaak en wij zijn Europa! Quote:

www.houzz.com

Dat dit toch een verzinsel is zeker.Quote:

Denk ook niet dat de waarde van een huis stijgt met een beuken trap erin ipv een gewone. Ook van de nerven heb je gelijk, beuk kan maar zo vlak zijn.

Lid geworden
25 apr 2012
Waarderingsscore
0
Punten
0
@ Regis07:

- Dus als ik in google "beuk trap hout" ingeef zijn al die foto's van beukenhout dan fout want daar zie ik namelijk op alle foto's nerven (of noemt u dit anders)

- ik heb olie voorgesteld aan meneer omdat hij toch alles gaat moeten afschuren van zijn vernis om te kunnen verven. DUS waarom zou hij dan geen olie kunnen gebruiken? Ik stel die olie ook voor omdat ik hiermee ervaring heb, net zoals zo'n geschilderde trap door de vorige eigenaar (die ook gedacht zal hebben dat het mooi was/ging blijven).

- Heb jij eigenlijk die overzeese website al eens open gedaan? Hier zitten mensen op van USA-UK-Europa-JAPAN-... en uw smaak is misschien "Europees" wat dat ook mag betekenen. Die site dient voor iedeeën op te doen (kleurcombinaties, texturen, DIY, design...) je mag daar zelfs gratis uw designproblemen aankaarten (wel in het engels) dus als jij enkel naar .be & .de & .eu gaat dan mis je heel veel van het internet.com gebeuren

- dan mag jij mij toch wel eens uitleggen hoe je het verschil in houtkwaliteit kan checken als deze geverfd is. Want na een primer en 2 lak lagen zal je het verschil tussen grenen hout/beuken hout/eiken hout/tropisch hout... toch niet meer zien. (Want de vorige eigenaar had ook mijne trap "geverfd" het ding zag er niet meer uit. Ik ging deze afbreken en een nieuwe gaan kopen, todat ik naar een houthandel was gegaan en de prijs hoorde van mijn trap in m². Dus als jij durft beweren dat een trap geen toegevoegde waarde geeft aan uw huis, tja

Woumen:

Het is uw huis/trap, je doet ermee wat je wilt. Ik geef u mijn mening op dit forum

Woumen

Lid
Lid geworden
24 aug 2009
Waarderingsscore
2
Punten
18
verbuyst;1981626 wrote:
@ Regis07:

- Dus als ik in google "beuk trap hout" ingeef zijn al die foto's van beukenhout dan fout want daar zie ik namelijk op alle foto's nerven (of noemt u dit anders)

- ik heb olie voorgesteld aan meneer omdat hij toch alles gaat moeten afschuren van zijn vernis om te kunnen verven. DUS waarom zou hij dan geen olie kunnen gebruiken? Ik stel die olie ook voor omdat ik hiermee ervaring heb, net zoals zo'n geschilderde trap door de vorige eigenaar (die ook gedacht zal hebben dat het mooi was/ging blijven).

- Heb jij eigenlijk die overzeese website al eens open gedaan? Hier zitten mensen op van USA-UK-Europa-JAPAN-... en uw smaak is misschien "Europees" wat dat ook mag betekenen. Die site dient voor iedeeën op te doen (kleurcombinaties, texturen, DIY, design...) je mag daar zelfs gratis uw designproblemen aankaarten (wel in het engels) dus als jij enkel naar .be & .de & .eu gaat dan mis je heel veel van het internet.com gebeuren

- dan mag jij mij toch wel eens uitleggen hoe je het verschil in houtkwaliteit kan checken als deze geverfd is. Want na een primer en 2 lak lagen zal je het verschil tussen grenen hout/beuken hout/eiken hout/tropisch hout... toch niet meer zien. (Want de vorige eigenaar had ook mijne trap "geverfd" het ding zag er niet meer uit. Ik ging deze afbreken en een nieuwe gaan kopen, todat ik naar een houthandel was gegaan en de prijs hoorde van mijn trap in m². Dus als jij durft beweren dat een trap geen toegevoegde waarde geeft aan uw huis, tja

Woumen:

Het is uw huis/trap, je doet ermee wat je wilt. Ik geef u mijn mening op dit forum

En ik stel je mening op prijs alleen is mijn trap zoals regis07 aanhaalde zonder nerven en volledig effen.

Wat de meerwaarde betreft kan je misschien bij de verkoop aanhalen dat er een beuken trap in zit en zo de koper sneller over de lijn trekken maar ik zal geen euro meer kunnen vragen omdat er een beuken trap in zit. Beuk is niet zo duur, de meerprijs was ook te verwaarlozen bij offerte opmaak maar gezien ik toch een witte trap wilde was het te zot om op te leggen en nadien toch te overschilderen.

Leuke site trouwens om wat ideeën op te doen.

deco1966

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 sep 2008
Waarderingsscore
541
Punten
113
De vraag was of de trap wel dan niet geschilderd kan/mag worden.

Als jullie een topic willen openen over "wat geeft meerwaarde aan een huis"....be my gest maar blijf on-topic. Jeezus zeg.

Als je je trap wil schilderen:

Trimetal Stelfloor Primer acryl 1 laag

- eender welk kleur

- hecht op alle ondergronden met uitzondering van gepolierde beton

Trimetal Stelfloor PU acryl 2 lagen en ik geef een 3e laag op de platte kant van de treden

- bestaat in 1-component wat makkelijker is

- in alle kleuren

- slijtvast genoeg (mogen auto's op rijden)

- bestaat in 2-componenten : werktijd 1.5 H

- in alle kleuren

- onverslijtbaar op een trap (dient voor garage-vloeren te schilderen)

Is misschien niet de goedkoopste oplossing maar wel de degelijkste en duurzaamste.

Woumen

Lid
Lid geworden
24 aug 2009
Waarderingsscore
2
Punten
18
Schilderen of niet schilderen was de vraag dat ik mee zat. Velen vonden het hier zonde om een nieuwe beuken trap te schilderen en mijn wederhelft was ook van die mening ontdaan. Toch wilde ik iets aan die trap doen om dat beuk wat te breken. Ik heb dan maar een trouwfoto van ons op folie laten printen en deze vervolgens op de kopse kanten gekleeft.

Dit is het eindresultaat, in het echt komt de afbeelding wel beter over.

10995554_10206723924044522_1118943933007147507_n.jpg

Bijlagen

• 10995554_10206723924044522_1118943933007147507_n.jpg
    10995554_10206723924044522_1118943933007147507_n.jpg
    55,9 KB · Weergaven: 1
Bovenaan