• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

betonvloer tuinhuis

Lid geworden
3 apr 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Welke dikte neem ik het best voor de betonvloer van mijn tuinhuis van 5 op 3m? is 15cm voldoende of ga ik beter naar 20cm?

Voor de bepaling van de hoeveelheden cement-zand-grind, hoe ga ik te werk? Is dit een verhouding van 1-2-3? Is dit dan gerekend op volume of op gewicht? Leg ik best onder de beton een plastiekfolie tegen opstijgend vocht?

Ik vermoed dat je hier al veel van je vragen beantwoord gaat zien...

Een folie leg je niet enkel tegen opstijgend vocht, maar ook tegen te snel uitdrogen van je beton.

Voor het verschil in volume zal ik niet twijfelen. Ik ga voor minimaal 20cm dikte.

Wij hebben vandaag de vloer van het tuinhuis gestort. Deze is 15 cm dik (met enkele netten van 8). Het tuinhuis wordt 5 x 5m. We wilden eerst ook een vloerplaat van 20 cm storten, maar de aannemer zei dat dit belachelijk is.

Denk eraan dat SOD bedrijven een huis zetten op een vloerplaat van 15 met enkele netten.

We hebben wel ook een fundering gestort. Niet vergeten!

Hoe diep hebben jullie de fundering gemaakt?

Is het goed om onder de vloerplaat een laag steenpuin te gieten?

Of het echt goed/ nodig is om deze puin te leggen weet ik niet, maar wij hebben dat ook gedaan. Voornamelijk omdat we redelijk wat afval hadden liggen en het kan geen kwaad. Wel moet je er rekening mee houden dat er op de laag puin opnieuw een laag zand moet komen voordat je het met de trilplaat gaan aantrillen.

Hoe diep de fundering moet worden is afhankelijk van de gesteldheid van de ondergrond. Je moet altijd de gele zand uitgraven tot je op 'de harde' komt. Bij ons was dit zo'n 70-80 cm. Doe je dit niet, heb je veel kans op verzakking en dus scheuren in de gevel.

In principe kan je zoiets zetten op een vloerplaat van 15cm met rondom een vorstlip van 70cm.

Puin eronder zou ik niet doen. Voor hetgeen een container kost om bouwafval af te voeren...

Als je dit wil doen moet je dieper uitgraven, dan puin storten en dan zand laten aanbrengen om alles weer te stabiliseren. Volgens mij kom je dan dik duurder uit.

Waarom ik voor 20cm zou gaan? Ik ga enkel de groeven voor de vorstlip uitgraven en het huidige 0 peil gebruiken als onderkant van de vloerplaat.

Het enige verschil tussen 15 en 20cm is dan 2,5m³ beton. Daarvoor moet je het niet laten...

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan