• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Betonvloer natte vlekken in zomer

Lid geworden
2 nov 2007
Berichten
20
Waarderingsscore
0
Punten
1
Bij warm en vochtig weer komen er tijdens de zomer donkere vlekken op onze gepolierde betonvloer. Als het heel warm en vochtig is dan komt er echt een dun vochtig laagje op de vloer. De vlekken ontstaan op zo goed als heel de betonvloer, dus niet langs de muren of op één bepaalde plaats. Wel is het zo dat de plaatsen die het hardst verkleuren heel het jaar door zichtbaar zijn, maar weliswaar minder intense verkleuring. Met meer ventileren werden de vlekken niet minder. Niemand die ons met zekerheid kan zeggen of het gaat om condensatie, of vocht in de constructie dat er uit wil. Onze woning is drie jaar oud, en 2 jaar geleden zat er een lek, die ondertussen hersteld is. Wij vroegen ons af of dit kan liggen aan onze vloeropbouw? Of aan de zouten in de betonvloer die vocht vasthouden? Wat kunnen we hieraan doen? Sealen, impregneren? In bijlage vind je foto's van de vlekken tijdens een zwoele zomerdag en een afbeelding van de vloeropbouw.

De vlekken zijn er altijd geweest, en beginnen harder te verkleuren als het warmer en onweerachtig wordt.
 

Bijlagen

  • image0.jpeg
    image0.jpeg
    145,4 KB · Weergaven: 78
  • image2.jpeg
    image2.jpeg
    106,6 KB · Weergaven: 81
  • Schermafbeelding 2021-11-02 om 12.31.49.png
    Schermafbeelding 2021-11-02 om 12.31.49.png
    544 KB · Weergaven: 79
Lid geworden
2 nov 2007
Berichten
20
Waarderingsscore
0
Punten
1
Nog enkele puntjes die misschien goed zijn om weten.

  • Ons terras van gepolierde beton (3mx12m) grenzend aan de tuinzijde is niet voorzien van een afvoer. Dus al het water loopt de tuin in, zou dit iets met ons probleem te maken kunnen hebben?
  • Wij hebben een recirculatie damkap, deze zuigt de lucht op, filtert het, en blaast het terug de keuken in.
  • De invoer van het ventilatiesysteem heeft zit gewoon in de oostgevel en heeft, buiten horizontale lammellen, geen bescherming tegen de regen.
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Isobet isolatie wordt aangemaakt met water en zoals een chape uitgespreid en genivelleerd. Daar zit dus bij aanvang allicht een paar 100 liter water in die voldoende tijd moet krijgen om uit te drogen.
Indien die gepolierde beton reeds is gegoten voordat de vorige laag compleet is uitgedroogd en je dan dus zowel onderaan als bovenaan een betonplaat heb die zo goed als dampdicht is kan het niet voldoende uitgedroogde vocht in de isobet niet meer verdampen. Ook vocht dat er later via een lekkage is ingekomen zal niet meer wegkunnen.
Mogelijk zit daar de reden van het probleem.
  • Wij hebben een recirculatie damkap, deze zuigt de lucht op, filtert het, en blaast het terug de keuken in.

Dat is energetisch een goed systeem op voorwaarde dat je een constant werkend mechanisch ventilatiesysteem hebt.
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
Isobet isolatie wordt aangemaakt met water en zoals een chape uitgespreid en genivelleerd. Daar zit dus bij aanvang allicht een paar 100 liter water in die voldoende tijd moet krijgen om uit te drogen.
Indien die gepolierde beton reeds is gegoten voordat de vorige laag compleet is uitgedroogd en je dan dus zowel onderaan als bovenaan een betonplaat heb die zo goed als dampdicht is kan het niet voldoende uitgedroogde vocht in de isobet niet meer verdampen. Ook vocht dat er later via een lekkage is ingekomen zal niet meer wegkunnen.
Mogelijk zit daar de reden van het probleem.
  • Wij hebben een recirculatie damkap, deze zuigt de lucht op, filtert het, en blaast het terug de keuken in.

Dat is energetisch een goed systeem op voorwaarde dat je een constant werkend mechanisch ventilatiesysteem hebt.
Charel
Zoek eens op wat de dampdiffusieweerstand is van beton.
je zal dan moeten vaststellen dat die helemaal niet dampdicht is.
Trouwens, je ziet toch dat het vocht er doorheen komt???
 
Lid geworden
2 nov 2007
Berichten
20
Waarderingsscore
0
Punten
1
Bedankt voor jullie reacties,

Mijn architect is ook al komen kijken om eventueel een oplossing te vinden. Hij vond niet meteen de reden, maar dacht dat het (omdat het vooral in de zomer plaatsvindt) gaat om condensatie op de polybetonvloer, doordat de theoretische isolatie waardes van de isobet in praktijk niet zouden voldoen aan deze in theorie. Hij stelde voor om de vloer te sealen of the impregneren.

Maar volgens jullie gaat het om vocht in de constructie? Dan is het misschien geen goed idee om te sealen of impregneren? Beter eerst een (paar) jaar wachten en goed ventileren?




En nog dit:
Door de betonsamenstellingen lijkt het of sommige plaatsen donkerder zijn als andere, een soort marmer effect. Het lijkt alsof deze donkere plaatsen sneller vochtig worden. Zou door de betonsamenstelling hier misschien meer zout inzitten, waardoor hierop vocht sneller condenseert?
 
Lid geworden
2 nov 2007
Berichten
20
Waarderingsscore
0
Punten
1
Als er echt vocht in de constructie zit, zouden er dan op de muren ook geen tekenen van omhooggetrokken vocht te zien moeten zijn? Dat is niet het geval.
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Condensatie lijkt me vreemd bij vloerverwarming waardoor de vloer , naar ik verondersel, nooit echt koud zal aanvoelen.
Ik denk dan ook dat het sealen van die vloer zal maken dat het vocht dat volgens mij opgesloten zit nog moeilijker zal kunnen uitdampen dan het nu al het geval is.
Uw idee om een paar jaar te wachten en goed te ventileren (moet je trouwens sowieso doen) lijkt me niet zo stom. Indien het echt om ingesloten vocht gaat, wat ik vermoed, dan zou op die manier dat vocht toch jaar na jaar moeten verminderen.
Beton en zeker gepolierde beton wordt als dampdicht beschouwd, in ieder geval een stuk dampdichter dan een gebruikelijk dampscherm. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat dit 100 % is, maar wel zodanig dat de uitdamping door een dikke laag beton ontzettend lang kan duren.
Kan het kloppen dat de bovenste betonlaag te snel na aanbrengen van de isolatiechape is gebeurd ?
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Als er echt vocht in de constructie zit, zouden er dan op de muren ook geen tekenen van omhooggetrokken vocht te zien moeten zijn? Dat is niet het geval.
Mijn idee over dat opgesloten vocht is geen zekerheid, enkel een zwaar vermoeden.
De muren hoeven daar geen last van te hebben omdat er normaal een randisolatie is voorzien waardoor er geen contact is tussen de isolatiechape en de muur. Bijkomend heb je ook nog een waterkering in de muur net achter de plinten waardoor eventueel vocht ook niet verder kan opstijgen.
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
Condensatie lijkt me vreemd bij vloerverwarming waardoor de vloer , naar ik verondersel, nooit echt koud zal aanvoelen.
Ik denk dan ook dat het sealen van die vloer zal maken dat het vocht dat volgens mij opgesloten zit nog moeilijker zal kunnen uitdampen dan het nu al het geval is.
Uw idee om een paar jaar te wachten en goed te ventileren (moet je trouwens sowieso doen) lijkt me niet zo stom. Indien het echt om ingesloten vocht gaat, wat ik vermoed, dan zou op die manier dat vocht toch jaar na jaar moeten verminderen.
Beton en zeker gepolierde beton wordt als dampdicht beschouwd, in ieder geval een stuk dampdichter dan een gebruikelijk dampscherm. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat dit 100 % is, maar wel zodanig dat de uitdamping door een dikke laag beton ontzettend lang kan duren.
Kan het kloppen dat de bovenste betonlaag te snel na aanbrengen van de isolatiechape is gebeurd ?
Je hebt duidelijk niet opgezocht hoe dampdicht beton is :)
want dan zou je weten dat het even dampdicht is als een gevelsteen , dus kom niet zeggen dat polybeton dampdicht is.
je helpt TS absoluut niet met pertinent foute info te geven.
 
Lid geworden
2 nov 2007
Berichten
20
Waarderingsscore
0
Punten
1
Dag Charel,

Maar wanneer het probleem zich vooral voordoet, in de zomer, staat de vloerverwarming niet op. Dan voelt de vloer koeler aan. We hadden ook een koelunit laten installeren op onze warmtepomp, maar deze durven we helemaal niet meer te gebruiken.
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Dag Charel,

Maar wanneer het probleem zich vooral voordoet, in de zomer, staat de vloerverwarming niet op. Dan voelt de vloer koeler aan. We hadden ook een koelunit laten installeren op onze warmtepomp, maar deze durven we helemaal niet meer te gebruiken.
Daar zeg je zoal wat ! Inderdaad, in de zomer wordt de vloer niet verwarmd en dan zou je hem in geval van die slecht isolerende opbouw bijna kunnen vergelijken met een gepolierde betonvloer op volle grond.
En daarvan is geweten dat die bij vochtig weer in de zomer zeer veel condens kan vormen.
Dit versterkt wel mijn vermoeden dat het met de vloerisolatie zeer slecht gesteld is.
Ook in zulk geval zal je met een sealing het vochtig worden van de vloer niet kunnen vermijden, de temperatuur van de vloer blijft daarmee onveranderd.
Dus in de winter bij werkende vloerverwarming heb je geen last ?
 
Lid geworden
2 nov 2007
Berichten
20
Waarderingsscore
0
Punten
1
Dag Charel,

Maar wanneer het probleem zich vooral voordoet, in de zomer, staat de vloerverwarming niet op. Dan voelt de vloer koeler aan. We hadden ook een koelunit laten installeren op onze warmtepomp, maar deze durven we helemaal niet meer te gebruiken.
Daar zeg je zoal wat ! Inderdaad, in de zomer wordt de vloer niet verwarmd en dan zou je hem in geval van die slecht isolerende opbouw bijna kunnen vergelijken met een gepolierde betonvloer op volle grond.
En daarvan is geweten dat die bij vochtig weer in de zomer zeer veel condens kan vormen.
Dit versterkt wel mijn vermoeden dat het met de vloerisolatie zeer slecht gesteld is.
Ook in zulk geval zal je met een sealing het vochtig worden van de vloer niet kunnen vermijden, de temperatuur van de vloer blijft daarmee onveranderd.
Dus in de winter bij werkende vloerverwarming heb je geen last ?
Inderdaad in de winter veel minder last. In de zomer wordt het echt vochtig en dan staat het vocht er als een dun laagje op bij weersveranderingen. Als het gaat onweren bijvoorbeeld. Of als we de ramen openzetten na een onweer. Als de luchtvochtigheid hoog is, vooral bij warm weer. In deze omstandigheden zou condens kunnen optreden, maar ook voor vocht in de constructie zijn dit ideale omstandigheden om te "ontsnappen".
 

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.488
Waarderingsscore
3.039
Punten
113
Wat is je luchtvochtigheid en temperatuur binnen eigenlijk? Heb je gegevens doorheen het jaar?
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.936
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
.... Niemand die ons met zekerheid kan zeggen of het gaat om condensatie, of vocht in de constructie dat er uit wil. ..
Als ik dit lees dan is het eerste waar ik aan denk : Al eens een gat van cc6 mm circa 10 cm diep geboord in dien beton?
Als het boorsel kurkdroog er uit komt , dan is het waarschijnlijk condens.
Als het boorsel nat en vochtig is dan is de opbouw van je fundering hopeloos verkeerd.

Ik weet wel 1 ding, als we een terras plaatsen en onze tegels worden te snel ingevoegd en de mortel, chape of magere beton heeft geen kans gehad om minstens 1 week uit te drogen dan hebben we vochtproblemen aan de voegen. En hier zit je dan nog eens met een volledige gesloten, gepolierde betonplaat!! Als die onderlagen nog nat stonden en daar een gesloten, gepolierde beton op, naar waar moet dat aanmaakwater dan uitzweten ??
 

bert2

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
825
Waarderingsscore
259
Punten
63
We hadden ook een koelunit laten installeren op onze warmtepomp, maar deze durven we helemaal niet meer te gebruiken.
Zelfs met passieve koeling kan een vloer 's zomers het dauwpunt bereiken. Onder de 18°C zit je in de risicozone. De luchtvochtigheid is 's zomers binnen vaak veel hoger dan 's winters.
 
Lid geworden
2 nov 2007
Berichten
20
Waarderingsscore
0
Punten
1
.... Niemand die ons met zekerheid kan zeggen of het gaat om condensatie, of vocht in de constructie dat er uit wil. ..
Als ik dit lees dan is het eerste waar ik aan denk : Al eens een gat van cc6 mm circa 10 cm diep geboord in dien beton?
Als het boorsel kurkdroog er uit komt , dan is het waarschijnlijk condens.
Als het boorsel nat en vochtig is dan is de opbouw van je fundering hopeloos verkeerd.

Ik weet wel 1 ding, als we een terras plaatsen en onze tegels worden te snel ingevoegd en de mortel, chape of magere beton heeft geen kans gehad om minstens 1 week uit te drogen dan hebben we vochtproblemen aan de voegen. En hier zit je dan nog eens met een volledige gesloten, gepolierde betonplaat!! Als die onderlagen nog nat stonden en daar een gesloten, gepolierde beton op, naar waar moet dat aanmaakwater dan uitzweten ??
Gat boren kunnen we niet doen omdat er waterleidingen en vloerverwarming onder zit.

En buiten een curing compound zit er geen sealing of impregnatie op. Dus dan is de gepolierde beton toch niet helemaal gesloten? Als we de vloer dweilen, dan trekt het water er ook gewoon in. We zouden de vloer wel eens willen laten sealen, maar dan we eerst dit probleem oplossen/begrijpen.
 
Lid geworden
2 nov 2007
Berichten
20
Waarderingsscore
0
Punten
1
We hadden ook een koelunit laten installeren op onze warmtepomp, maar deze durven we helemaal niet meer te gebruiken.
Zelfs met passieve koeling kan een vloer 's zomers het dauwpunt bereiken. Onder de 18°C zit je in de risicozone. De luchtvochtigheid is 's zomers binnen vaak veel hoger dan 's winters.
Wij hebben deze op 20 graden staan, maar dit hebben we maar even gedaan omdat we zo nog hevigere natte vlekken kregen.
 
Lid geworden
2 nov 2007
Berichten
20
Waarderingsscore
0
Punten
1
Momenteel is de
Wat is je luchtvochtigheid en temperatuur binnen eigenlijk? Heb je gegevens doorheen het jaar?
Momenteel bedraag de luchtvochtigheid 54% bij 21°.
In de zomer hangt de luchtvochtigheid rond de 60% (max 64%) bij 23-28°.
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Een rv van 54% lijkt me op dit moment redelijk veel. Hier is dat op dat nu 39%.
Ik zou dat bij elke woning met een goede luchtdichting en een constant voldoende ventilatie verwachten.
Afgaande op uw uitleg veronderstel ik dat je een ventilatiesysteem D hebt. Dat werkt naar behoren ?
 

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.488
Waarderingsscore
3.039
Punten
113
Hier is dat nu 41%, toch iets met je ventilatie mss?
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan