Betonplaat voor carports en berging : zelf vlinderen of zelfverdichtend beton?

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Waarderingsscore
925
Punten
113
Ja er is een goedgekeurde vergunning! En er zijn wel al wat topics gepasseerd rond betonplaten in tuinen voor allerlei zaken, maar ik had toch een daarvan afwijkende vraag. Dat gezegd zijnde ;)

Wij gaan 4 aaneengesloten carports plaatsen met aansluitend 4 bergingen. In totaal een rechthoek met een oppervlakte van 8 op 12 meter. (96m2 dus) De carports en (verluchte/open) bergingen gaan we zelf plaatsen met houten structuur, na rijp beraad zouden we willen gaan voor een betonnen vloer uit 1 stuk, zelf te leggen. (voorbereiden, uitzetten, gelijktrekken,... we laten wel een pomp komen voor de beton effectief te laten pompen)

Mijn vraag is voornamelijk het volgende. Ik heb wel wat ervaring, maar ben geen bouwvakker en ken niet zoveel van betonsoorten op zich, al zeker niet om er een wat 'afgewerkte en gelijkliggende' vloer van te maken. Nu had ik me wat verdiept in het zelf vlinderen van 'gewone' beton. Dit moet me nog wel lukken denk ik. En dan lijk ik me als amateur nog wel een vrij vlakke, sterke plaat te kunnen krijgen. Maar ik zocht nog eens verder omdat 2 uur internetten soms leuker is dan 6 uur staan vlinderen, en ik kwam dan op het voor mij nog gebruikte 'zelfverdichtend beton' (ZVB) dat blijkbaar veel meer zelfnivellerend is, niet getrild mag worden, lijkt heel wat makkelijker.
Het zal wat duurder zijn, maar ik vraag me af of dat beton ook echt een mooi vlak zal worden zonder nabehandeling, of er nog stenen zullen doorkomen, kortom, hoe ziet zelfverdichtend beton eruit na storten? En is er ook nog een nabehandeling nodig?

layho1

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 jan 2015
Waarderingsscore
189
Punten
43
Zelf Verdichtend beton (Zvb) zal er niet uitzien als gepolierd beton.

Dit is beton die je niet meer hoeft te trillen en gebruikt men voornamelijk in elementen (al dan niet architectonisch) uit beton.

Bij polieren ga je het het beton 'dicht smeren' door herhaaldelijk de toplaag te bewerken om zo tot een glad geheel te komen.(kan manueel of machinaal)

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
bezint eer ge begint.
Hier carport , ook betonplaat 6x15 meter.
Beton laten komen en dan met ne helicopter erover want begot we zaten in de branche ... oke nog maar een dik 2 jaar maar we deden alles.
Gevloekt, gesakkerd, gezweet en geduveld.
Het ziet er gemakkelijk uit met zo'ne helicopter maar minste verandering in de positie van je handvat en de schoepen draaien kappen in je beton.
Oefen eerst maar wat met een woodboy . Als dat lukt dan heb je misschiens kans om na een paar uur klungelen dien helicopter ook in balans te houden .
Oja , zorgt ervoor dat je plaat iets boven het maaiveld ligt, je wil echt niet gras en aarde en blad en takjes mee in je betonplaat polieren.

Het moment wanneer je kunt en mag vlinderen is zeer belangrijk. Te vroeg en je krijgt teveel water er op liggen dat je moet wegvlinderen, te laat en je zit te klungelen met te stroeve beton, ook weer niet goed .

Onze betonplaten laat ik nu steevast uitvoeren door onze man van de verhardingen . Zit ik zelf niet te klooien.

Maar waarom trek je niet af met de reilat en dan spanen ?
Reilat van 3 meter ( 4 keer om aan je 12 meter te komen.
T-lat voor pas te stellen 2x8 meter .
Maar dat moet je ook weer gewoon zijn .

layho1

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 jan 2015
Waarderingsscore
189
Punten
43
De kunst van een echte professional bestaat er in van iets moeilijk er makkelijk te doen uitzien :p polieren is hier een goed voorbeeld van.

Terechte opmerking van luk ivm vuil in je beton. Je moet ook zorgen dat er overal over de rand van je bekisting kan gevlinderd worden. Dus je bekisting mag nergens hoger zijn als het beton.

Het is haalbaar maar stel op voorhand je verwachtingen en afwerking op een realistisch niveau dan zal het alleen maar meevallen.

Qacino

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 jan 2019
Waarderingsscore
156
Punten
43
Ik zat zelf ook te twijfelen om dit zelf te doen. Uiteindelijk heb ik ALLE betonwerken laten doen door dezelfde aannemer.
Totaalpakket (bekisten, correcte niveau zetten, wapenen, het gieten en polieren) kwam slechts 400-500€ duurder uit dan als ik hem alleen liet komen om te polieren en ik de rest zelf deed...
Heeft me toch enkele weekends uitgespaard :p

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Waarderingsscore
925
Punten
113
Bedankt al voor de opmerkingen. Ik leid eruit af dat zelfverdichtend beton niet echt een meerwaarde zal bieden voor het resultaat dat ik wil bereiken. Met jullie reacties te lezen ga ik toch nog eens rondhoren of ik geen PRO vind die wil vlinderen. Alles uitbesteden is geen budget voor, want voor die oppervlakte en materialen ga ik toch een serieuze meerkost moeten betalen; wat ook logisch is, maar zoals ik zei, budget moet bewaakt worden! En met alle leidingen die erdoor moeten komen, zaken waar ik rekening mee moet houden bij het uitzetten, doe ik het zelf wel. Misschien dat ik iemand vindt die dat vlinderen wil komen doen. Tips voor O-Vl kant Antwerpen zijn welkom ;)

En anders zal het toch zelf vlinderen worden, proberen gaat mee en ik ben handig genoeg, waarschijnlijk denk ik er anders over als ik om 22u00 avonds nog sta te vloeken :D Spanen🤪 nee daar begin ik niet aan, niet voor zo een oppervlakte. Het is maar 1 van de vele werken die moeten gebeuren dus het moet allemaal wat efficiënt gaan. Als het zover komt ga ik een filmpje proberen maken van de actie (wel op het einde, als het er makkelijk begint uit te zien:cool:)

Vuil en hoogte plaat is geen probleem, ze zal voor alle andere terras/oprit/tuinaanleg gebeuren en steekt dan normaal een 20cm boven het huidige maaiveld uit. Het moet niet perfect zijn als een binnenvloer, maar het moet toch vrij vlak zijn en lijken alsof ik het laten doen heb. Kan je eigenlijk vrij makkelijk nog een verval van bvb 0,5cm per meter (over het hele vlak) inbouwen en dan vlinderen? Moet er na het vlinderen afgedekt worden met plastic folie?

layho1

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 jan 2015
Waarderingsscore
189
Punten
43
Vlinderen onder beperkte helling kan. Afdekken nadien hoeft niet, wel curring compound als er risico is op te snelle uitharding (wind,zon, temperatuur)

Dako

Lid
Lid geworden
10 jan 2010
Waarderingsscore
6
Punten
18
Op zich is dat vlinderen zelf m.i. ook geen rocket science hoor. Het (correct) timen van alle stappen en manueel polieren is het moeilijkste en daar speelt de ervaring, maar met wat geduld en proberen kom je ook ver.

Hier zelf ook een aanzienlijke oppervlakte (ongeveer 9*9)voor de eerste keer gevlinderd en belangrijkste/moeilijkste:
-Beton perfect vlak/van hoogte krijgen. indien je op de bekisting kan afrijen is dit geen probleem, maar zo'n oppervlaktes ga je moeten indelen en mogelijks zit je tussen muren,...
-Juiste moment om te starten. Hier 2 of 3 keer te vroeg willen starten met vlinderen, je merkt het wel dat de beton er nog niet klaar voor is.
-Het wachten: zorg dat je iets te doen hebt;-)

De gepolierde beton zelf (ook nog zelf gekleurd) ziet er op zich bij mij goed uit. Enkel zit mijn afvoerputje in het midden 3-4cm lager dan de zijkant en zat ik ook nog deels tussen muren. Het afrijen was hiervoor wat lastiger en dat zie je ook op enkele plaatsen (niet 100% vlak, enkele plaatsen waar water blijft staan). Dit krijg je met vlinderen er ook niet (helemaal) uit. Ook het manueel polieren aan doorvoeren/... is wel een "kunst", en dit zag je bij mij goed. Gelukkig zitten deze (bijna) allemaal onder de nieuwe muren. Ook relatief kleine vlinder gebruikt, wat eenvoudiger onder controle te houden als beginner.

Bij mij was het ook onder het motto "als het mislukt kan ik er nog een vloer over leggen" maar nu al een paar keer de graag gekregen om de nr van de polierder door te geven. Voor een eigen carport zou ik dit onmiddellijk opnieuw zelf overwegen

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Waarderingsscore
925
Punten
113
Bedankt voor de ervaring @Dako Wat is de nummer van die polierder eigenlijk ? ;)

De plaat zal volledig vrij liggen, en er is ander werk genoeg om te doen, ik werk op een groot bedrijf daar hebben ze mij het wachten aangeleerd :LOL:
Ik wou het deze week doen maar wegens teveel werk zal het toch al snel september worden vooraleer ik eraan begin. Maar ik zie het meer en meer zitten om zelf te doen, altijd leuk iets nieuws.

Bovenaan