• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Betonplaat tuinhuis - beton te kort

DJSirMatthew

Nieuw Lid
Lid geworden
26 feb 2013
Berichten
79
Waarderingsscore
8
Punten
8
Ze zijn vandaag beton komen gieten (met knikmops want 90m ver) voor tuinberging/tuinkamer van 10m op 4m. 15cm dik met Dramix bewapening. Nu blijken ze net iets te kort te komen, ongeveer 0,3 kuub. Ze hebben de betonplaat op volle dikte zover mogelijk doorgetrokken zodat er nog 1m ver, ongeveer 3 cm dik nog extra beton op moet, die zou morgennamiddag komen dan. Ze hebben de bestaande laag met groeven zo ruw mogelijk gemaakt voor een goede hechting tussen oude en nieuwe beton. Ik hoop dat dit voldoende is? Er komt uiteindelijk een keramische vloer over dat stuk en stenen plinten langs de zijkant en ook glazen schuiframen (die aan plafondrails hangen). Ik heb vertrouwen in de aannemer en het is dezelfde firma die betonplaat & constructie voorziet, maar een 2e opinie kan nooit kwaad?
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.866
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
3cm beton gaat nooit vast zitten.
 

JeroenDf

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
21 jan 2020
Berichten
979
Waarderingsscore
843
Punten
93
Je hebt het voordeel dat het vezelbeton is, dus als er voldoende vezels uitsteken uit het ruw stuk zal het wel al beter hechten dan bij klassiek gewapend beton, maar dat zal toch een serieus zwak punt blijven.

Persoonlijk denk ik dat ze dan beter de volledige betonplaat ietsjes dunner gemaakt hadden (0,3m³ op 40m² is 0,75cm dunner) maar ja, daar is nu niets meer aan te doen
 

DJSirMatthew

Nieuw Lid
Lid geworden
26 feb 2013
Berichten
79
Waarderingsscore
8
Punten
8
Je hebt het voordeel dat het vezelbeton is, dus als er voldoende vezels uitsteken uit het ruw stuk zal het wel al beter hechten dan bij klassiek gewapend beton, maar dat zal toch een serieus zwak punt blijven.

Persoonlijk denk ik dat ze dan beter de volledige betonplaat ietsjes dunner gemaakt hadden (0,3m³ op 40m² is 0,75cm dunner) maar ja, daar is nu niets meer aan te doen
wat bedoel je met serieus zwak punt? Naar draagkracht toe? verschuivingen? Zal het helpen als we keramische vloer leggen (komt er rechtstreeks op met ontkoppelingsmat tussen) en ervoor zorgen dat de "naad" net in het midden van een tegel ligt? Idem voor de plinten aan de zijkant?

Omdat een foto toch zoveel meer zegt dan woorden, bij deze een foto. Daarnet gegaan om vezels wat rechtop te zetten maar beton is al goed droog van boven...
 

Bijlagen

  • 20210909_144109.jpg
    20210909_144109.jpg
    389 KB · Weergaven: 105

JeroenDf

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
21 jan 2020
Berichten
979
Waarderingsscore
843
Punten
93
Met zwak punt bedoel ik eerder dat het nooit zo sterk zal zijn dan wanneer het in één stuk gegoten zou zijn. Echter het is niet omdat het zwakker is dat het ook problematisch gaat zijn. Zolang er geen grote horizontale- en/of puntkrachten opkomen is de kans op schade/problemen klein.

Tegels en plinten zijn afwerkingen en gaan weinig tot niets bijdragen tot de sterkte, dus werk maar gewoon af zoals het het mooist uitkomt.

EDIT: Misschien wel nog verduidelijken, dit is enkel niet problematisch omdat er met vezelbeton gewerkt wordt, bij klassiek beton zou dit wel problematisch zijn!
 

DJSirMatthew

Nieuw Lid
Lid geworden
26 feb 2013
Berichten
79
Waarderingsscore
8
Punten
8
Met zwak punt bedoel ik eerder dat het nooit zo sterk zal zijn dan wanneer het in één stuk gegoten zou zijn. Echter het is niet omdat het zwakker is dat het ook problematisch gaat zijn. Zolang er geen grote horizontale- en/of puntkrachten opkomen is de kans op schade/problemen klein.

Tegels en plinten zijn afwerkingen en gaan weinig tot niets bijdragen tot de sterkte, dus werk maar gewoon af zoals het het mooist uitkomt.

EDIT: Misschien wel nog verduidelijken, dit is enkel niet problematisch omdat er met vezelbeton gewerkt wordt, bij klassiek beton zou dit wel problematisch zijn!
Merci voor de verduidelijking. De achterkant (waar het niveau verschil precies wel wat kleiner is) komt een houten wand en vooraan in de hoek (waar het verschil groter is) komt een hoekpaal. Tussen wand en hoekpaal loopt schuifraam (maar gedragen door plafondrails dus niet steunend op betonplaat) en ook tussen hoekpaal langs de voorzijde loopt schuifraam tot 5m ver. Dus ik vermoed dat we ok zitten met eventueel de hoekpaal als enig mogelijks problematisch punt. Indien je hier ook een mogelijks probleem in ziet, is er iets dat we kunnen doen om deze hoek te verstevigen zodat het geen problemen geeft?
 

JeroenDf

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
21 jan 2020
Berichten
979
Waarderingsscore
843
Punten
93
Is het een volledige houten constructie? Wat komt er als dak? Is die hoekpaal uit staal of uit hout?

Het belangrijkste zal zijn om de last op die kolom zo goed mogelijk te spreiden. Met een stalen kolom kan dit door een grotere voetplaat te nemen, bij een houten kolom kan dit ook met een grotere stalen voetplaat of kan je een houten regel gebruiken. Het grootste probleem van beide is echter dat je afwerking rechtstreeks op de beton komt, dus je hebt geen chape ofzo om die voetplaat of regel onder te steken.

Heb je eigenlijk een architect ofzo?
 

DJSirMatthew

Nieuw Lid
Lid geworden
26 feb 2013
Berichten
79
Waarderingsscore
8
Punten
8
Geen architect nee, en ga morgen bij aannemer horen uit welk materiaal die hoekpaal zal zijn en inderdaad overleggen hoe we die puntlast zo breed mogelijk kunnen "uitsmeren". Het gaat inderdaad om volledig houten constructie, dak ook met daarop EPDM rubber. Afwatering is voorzien halverwege de betonplaat achteraan in het midden waar het dus op volledige hoogte ligt. Merci voor het advies!
 

DJSirMatthew

Nieuw Lid
Lid geworden
26 feb 2013
Berichten
79
Waarderingsscore
8
Punten
8
Vloerder gesproken, die was ook bedenkelijk. Gaat extra vliesscherm voorzien. Ook vertelde familielid om met boorhamer putten in de bestaande beton te boren voor betere hechting. Maar ik vermoed dat zoals je zegt, die hechting niet zo problematisch is omdat het hier om vezelbeton gaat. Waarom ze eigenlijk niet gewoon in lokale bouwmarkt keien, zand en cement zijn gaan halen om erdoor te mengen geen idee maar ik vermoed omdat ze niet het materiaal bijhadden en omdat door warme weer de beton sowieso al moeilijk te verwerken was.
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Vermits het om een vloerplaat voor een houten tuinhuis gaat waarbij een dikte van 12 cm normaal al ruim genoeg zou zijn zie ik geen probleem zelfs al zou die bijkomende drie cm niet goed hechten en het enkel als opvulling zou dienen.
Ik zou eerder een probleem zien in het boren van putten overal in de beton. Daarmee kan het risico op sterkteverlies veel groter zijn !
 

DJSirMatthew

Nieuw Lid
Lid geworden
26 feb 2013
Berichten
79
Waarderingsscore
8
Punten
8
Vermits het om een vloerplaat voor een houten tuinhuis gaat waarbij een dikte van 12 cm normaal al ruim genoeg zou zijn zie ik geen probleem zelfs al zou die bijkomende drie cm niet goed hechten en het enkel als opvulling zou dienen.
Ik zou eerder een probleem zien in het boren van putten overal in de beton. Daarmee kan het risico op sterkteverlies veel groter zijn !
Dan boren we zeer zeker niet. In de hoek waar de steunpaal komt zit er vrij veel dramix, naar achteren toe wat minder, maar daar moet ook minder op, dus weinig zin wsl. Komt goed denk ik.
 

_remi_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jul 2020
Berichten
1.254
Waarderingsscore
667
Punten
113
Ik weet het, achteraf is het altijd makkelijk spreken, maar misschien een tip voor later ...
Bestel altijd net iets meer dan je denkt nodig te hebben. Zeker als je al een betonpomp nodig hebt.
Zeker in volle grond is dat moeilijk in te schatten.

Ik bestel toch altijd een 1m³ of zelfs 2m³ meer dan ik denk nodig te hebben. Want met zo'n betonpomp heb je sowieso al een 0,5m³ verlies.
En de kost voor 1m³ weer mee te nemen valt meestal wel mee (+/-20 EUR per m³) . Want voor lege m³ in je betonmolen betaal je ook sowieso.
 

DJSirMatthew

Nieuw Lid
Lid geworden
26 feb 2013
Berichten
79
Waarderingsscore
8
Punten
8
Ik weet het, achteraf is het altijd makkelijk spreken, maar misschien een tip voor later ...
Bestel altijd net iets meer dan je denkt nodig te hebben. Zeker als je al een betonpomp nodig hebt.
Zeker in volle grond is dat moeilijk in te schatten.

Ik bestel toch altijd een 1m³ of zelfs 2m³ meer dan ik denk nodig te hebben. Want met zo'n betonpomp heb je sowieso al een 0,5m³ verlies.
En de kost voor 1m³ weer mee te nemen valt meestal wel mee (+/-20 EUR per m³) . Want voor lege m³ in je betonmolen betaal je ook sowieso.
Had ik ook tegen aannemer gezegd: waarom niet meer besteld? Maar hij zei hetzelfde: ze graven de dag zelf uit & plaatsen bekisting maar de beton is dan al besteld. En na bekisting kan je inderdaad met touwtjes het niveau overal opmeten, gemiddelde nemen, 1m³ extra erbij en klaar. Nu was het natte vingerwerk.

Soit, ze zijn ondertussen langsgeweest en bijgevuld, ziet er goed uit en ze verwachten zelf geen problemen. Aangezien het dezelfde aannemer is die de constructie plaatst, ligt alle verantwoordelijkheid sowieso toch bij hen moesten er later problemen optreden. Maar ik verwacht het niet meteen. Zwakkere plek? Ja. Grote problemen? Nee. Extra maatregelen nemen bij het vloeren (zoals vliesscherm, midden tegel net op midden naad etc)? Best wel.
 
Lid geworden
29 apr 2007
Berichten
205
Waarderingsscore
8
Punten
18
Persoonlijk denk ik dat ze dan beter de volledige betonplaat ietsjes dunner gemaakt hadden (0,3m³ op 40m² is 0,75cm dunner) maar ja, daar is nu niets meer aan te doen
Dat is eerlijk gezegd ook mijn eerste gedacht, toch raar dat een aannemer daar niet aan denkt.
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Persoonlijk denk ik dat ze dan beter de volledige betonplaat ietsjes dunner gemaakt hadden (0,3m³ op 40m² is 0,75cm dunner) maar ja, daar is nu niets meer aan te doen
Dat is eerlijk gezegd ook mijn eerste gedacht, toch raar dat een aannemer daar niet aan denkt.
Omdat je pas ontdekt dat je iets te weinig hebt als het te laat is. Je kan de eerst gestorte beton niet meer herverdelen dan !
 

Kaffe

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 jun 2013
Berichten
1.493
Waarderingsscore
972
Punten
113
Uw eerste deel is toch al lang hard voor ge opt einde zit?
Persoonlijk had ik als aannemer nog afgemeten wanneer de bekisting klaar was en gebeld naar de betoncentrale. Kan toch niet zijn dat die daar een minuut later al stonden :p
 

JeroenDf

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
21 jan 2020
Berichten
979
Waarderingsscore
843
Punten
93
Alles hangt af van hoe lang de beton al in de mixer gezeten heeft en hoelang ze er over gedaan hebben om het effectief te storten. Maar over het algemeen kan je stellen dat je ongeveer nog een uur hebt om het beton te bewerken.
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan