• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Betonnen zoldervloer: hoe isoleren?

Lid geworden
21 sep 2007
Berichten
1.106
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik zou wel graag mijn zoldervloer isoleren... Voorlopig is er geen budget om de zolder in te richten. Die wordt enkel gebruikt als stokkeerruimte...



Nu vroeg ik me af hoe ik het budgetvriendelijkst die vloer kan isoleren, zonder die onbruikbaar te maken.

Het gaat om een betonnen vloer die boven de slaapkamers, nachthal en badkamer zit. Ik heb dus geen balken om isolatie tussen te steken, maar ik zou graag de zolder wel nog kunnen blijven gebruiken als stockageruimte (dwz een paar rekjes en dozen, waar af en toe eens in gesnuffeld moet worden).

Welke soort isolatie zou ik hier best voor gebruiken en hoe dik? En moet ik een dampscherm op de betonnen vloer kleven (?) alvorens de isolatie te plaatsen?



Als later het dak wordt aangepakt is het de bedoeling dat we dit ineens toch mee zullen isoleren.
 

TomEnNatalie

Zeer Actief lid
Lid geworden
20 apr 2007
Berichten
1.398
Waarderingsscore
0
Punten
36
mmm dat gaat wel wat moeilijk worden denk ik. Normaal gezien heb je inderdaad een houten roostering waar je je isolatie kan tussen steken. Je zou eventueel kunnen opteren voor harde isolatieplaten (min 6 cm) te gebruiken maar ik vrees dat dat een beetje duur gaat uitkomen om als voorlopige isolatie te dienen (afhankelijk van hoe groot je zolder is natuurlijk). Een dampscherm moet je inderdaad plaatsen onder je isolatie.

Ik denk uit je bericht af te kunnen leiden dat je over een renovatiewoning beschikt. Afhankelijk van de staat van het dak en de geplande werken hieraan zou ik opteren om toch de onderzijde van het dak te isoleren. Dit gaat natuurlijk niet als je volledige dak moet afgebroken worden.
 

joris987

Lid
Lid geworden
1 mei 2008
Berichten
302
Waarderingsscore
0
Punten
16
Als je je zolder niet gebruikt is het eenvoudig:

dampscherm (plastiekfolie) leggen

daarboven een laag glaswol openrollen



Indien je voldoende hoogte hebt, kan je evt. een roostering plaatsen op de betonvloer (vb balken met dezelfde hoogte als je glaswol), daartussen glaswol steken en afwerken met vb. OSB of beplanking



(zo zou ik het doen)
 
Lid geworden
21 sep 2007
Berichten
1.106
Waarderingsscore
0
Punten
0
Dat zal idd gebeuren: het houtwerk is nog OK, maar er zit geen onderdak. De pannen gaan er bijgevolg af om een onderdak te plaatsen. Nu al isoleren is dus niet slim.

Maar aangezien de pannen eigenlijk nog goed zijn en er zo goed als niets van water binnenkomt vinden we dat we dit werk nog wat kunnen uitstellen en zo nog wat over onze reserve te beschikken ('t is toch direct terug 8000 euro voor deze werken incl. isolatie).

De vloer isoleren leek me nu ook interessanter, aangezien die zolder toch niet veel gebruikt wordt en je er anders toch nog je warmte aan verliest (blijft dan in de nok hangen bij een geïsoleerd dak).



Er moet toch een manier zijn, maar dewelke, he... :(
 

TomEnNatalie

Zeer Actief lid
Lid geworden
20 apr 2007
Berichten
1.398
Waarderingsscore
0
Punten
36
tja, ik zou dan inderdaad een houten roostering maken en daar glaswol tussen plaatsen zoals Joris987 al zei. Je kan achteraf mss de glaswol nog recupereren om onder je dak te steken, of gewoon laten steken.
 

patjer1

Zeer Actief lid
Lid geworden
3 jun 2007
Berichten
1.028
Waarderingsscore
0
Punten
36
joris987 wrote:
Als je je zolder niet gebruikt is het eenvoudig:

dampscherm (plastiekfolie) leggen

daarboven een laag glaswol openrollen



Indien je voldoende hoogte hebt, kan je evt. een roostering plaatsen op de betonvloer (vb balken met dezelfde hoogte als je glaswol), daartussen glaswol steken en afwerken met vb. OSB of beplanking



(zo zou ik het doen)



Op je betonnen vloer een dampscherm leggen met al je houtwerk van je dak is ook niet simpel denk ik
 
Lid geworden
21 sep 2007
Berichten
1.106
Waarderingsscore
0
Punten
0
Moet dat dampscherm vastgekleefd worden op die beton? En wat met de uiteinden (hoeken tussen vloer en muren)?



Houtwerk van het dak bemoeilijk inderdaad wel wat, maar dit enkel aan helemaal aan de zijkant, dus misschien minder erg als het daar niet perfect is?
 
Lid geworden
21 sep 2007
Berichten
1.106
Waarderingsscore
0
Punten
0
Even terug bovenhalen... 't Is er nu nog niet van gekomen :evil: .

We twijfelen nu om gewoon spijkerflensdekens van 12cm dikte op de vloer uit te rollen, die we later eventueel nog zouden gebruiken om aan de binnenmuur van de tip van onze gevel te plaatsen...

't Zou me op 200 euro komen en blijkbaar kan er nog een 2euro per m² verkregen worden bij Eandis. Daarvoor is wel een factuur nodig.



Zijn er mensen die nog op deze manier gewerkt hebben?



En weet iemand of Gamma facturen schrijft die genoeg details bevatten voor de premie?
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan