Betonnen terrastegels - ervaringen?

Lid geworden
5 jul 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo,

Wij waren van plan om een terras (4mx10m) te laten leggen met 'Megategels', betonnen tegels van 1mx1m van Stone & Style (www.megategels.com), bleke kleur (zoals klassieke voetpaden).

Nu, er ligt al een paar maanden 1 tegel (een staal) op de plaats waar het terras komt en die begint nu al groen te worden... Zijn er mensen die zo'n terras hebben, en wat zijn de ervaringen?

Groeten,

bOb

ron

Lid geworden
20 apr 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wij hebben ook zo'n betonnen lichtgrijze terrastegels liggen maar dan een maatje kleiner (45 op 45 cm, merk Marlux).

Deze zijn pas in oktober 2007 geplaatst en beginnen inderdaad al lichtjes groen uit te slaan. Wij vragen ons ook af hoe we dit het best kunnen behandelen? Met een beschermende coating? Andere suggesties?

Lid geworden
26 jul 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik heb vorig jaar in mei de rest van mijn terras afgewerkt, zowel met de megategels (100x100) als met een kleiner formaat (20x30) van Stone & Style, in de kleur Blue Steel (grijstint).

De megategels zijn nu al enorm groen, terwijl het voor de kleinere tegels meevalt...

Ik heb mijn terras vorig jaar gekuist met de hogedrukreiniger, het is dan terug als nieuw maar wel nogal een vervelend karwei. Dit jaar zal ik het proberen met een milieuvriendelijk product, Greenstop (of zoiets), dat je, vermengd met water, gewoon op je terras moet uitgieten.

Ben eens benieuwd wat het zal geven...

JanS

ron

Lid geworden
20 apr 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Quote:
Ik heb mijn terras vorig jaar gekuist met de hogedrukreiniger, het is dan terug als nieuw maar wel nogal een vervelend karwei.

Ik meende net begrepen te hebben dat je beter geen hogedruk reiniger gebruikt omdat je dan de tegel beschadigt. Op korte termijn geeft dit een goed resultaat maar op langere termijn zou dit nefast zijn.

Lid geworden
23 jan 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wat wel helpt is steeds je emmer met kuiswater (vloeren, auto,...) met zeep in over je terras te kieperen.

Wij gieten ook altijd de rest van de zeep van het auto kuisen op de groenste plekken van de oprit. Het is geen wondermiddel maar na een paar keer kieperen zie je verschil.

Lid geworden
3 aug 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
misschien niet zo goed voor het milieu maar 1à2 maal per jaar behandelen met een bleekwateroplossing doet wonderen (verdelen met rugbesproeier gaat heel vlot).

En weg is het groen voor een hele poos...

Hilde

Lid geworden
26 jul 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
@ron: Ik gebruik een speciaal stuk op de hogedrukreiniger (van Stihl) zodat het water niet rechtstreeks op de stenen gespoten wordt, maar het wordt wel verdeeld via borsteltjes... Ik denk niet dat de stenen daarvan hinder ondervinden.

Je hebt ook het voordeel dat er zo goed als geen spatten zijn, anders mag je de gevel (in ons geval in ceder) achteraf ook nog eens reinigen.

JanS

ron

Lid geworden
20 apr 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ach zo, met de gewone hogedrukspuit is het in ieder geval niet goed voor de steen. Misschien mag het met zo'n speciale stuk wel (hopelijk voor jou).

Ik denk dat we onze toevlucht gaan zoeken in het gamma van producten van HG. Je hebt daar zo'n product voor mos en groenaanslag te verwijderen en nadien zetten we er een beschermlaag op. Maar het zal iets voor het voorjaar worden (eerst wachten we tot de winter voorbij is).

Lid geworden
5 jul 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hey, dank voor de reacties. Ik ben gaan kijken op de webite van de producent, en daar staat het volgende te lezen. Het gaat wel over 'klinkers' en ik vraag mij af of 'megategels' niet nóg rapper lelijk groen worden (door hun formaat valt het meer op, denk ik?).

"13. Hoe onderhoud ik mijn klinkers? (mos, algen en vuil)

Om uw bestrating blijvend mooi te houden, volstaat het om ze regelmatig af te borstelen en sporadisch af te spuiten met de tuinslang. Het gebruik van een hogedrukreiniger raden wij ten sterkste af omdat het afspuiten onder hoge druk uw klinkers kan beschadigen: het verruwt het oppervlak waardoor uw klinkers poreuzer worden en steeds sneller vuil en groen worden.

1 keer per jaar kan u uw klinkers van algen ontdoen door uw klinkers af te schrobben met een mengeling van 10 l water en 1 l javel.

U kan bij uw bouwhandelaar (vraag de lijst van bouwhandelaren in uw buurt aan) ook producten verkrijgen die algen en mos verwijderen en die het vasthechten van nieuwe algen tegengaan (HG groenaanslagreiniger, Lithofin Allex, …).

Door bovendien uw terras of inrit na een grondige schoonmaakbeurt opnieuw in te zanden, zien uw klinkers er weer als nieuw uit."

De opmerking over hogerdukreinigers begrijp ik wel. Een beetje raar is dan wel dat ze een type megategels aanbieden die 'uitgewassen' zijn (type 'rockstone') http://www.megategels.com/be_nl/rockstone.htm :?

Lid geworden
6 nov 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
gewoon javel+water of chloor+water op gieten en afschuren

Nadien impregneren (met lagedrukspuit )met middel om beton hydrofoob te maken, zodat het minder snel terug groen wordt

Lid geworden
3 dec 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Vroeger werden de tegels etc. rond het huis 1 x per week gechrobd. Doen jullie dat ook (nog)? Dan krijg je ook geen groene aanslag. Dus luie vrouwen.......

In ieder geval moet je een tegel kiezen waarop geen water blijft staan. De gewassen grindtegels waren berucht om de aangroei van mos. Bovendien niet normaal te schrobben. Leve de vooruitgang.

Pigion

Bovenaan