Betonnen muur 4cm aansmeren + verlijmen graniet

Lid geworden
28 dec 2015
Waarderingsscore
2
Punten
3
Dag iedereen,

We zijn hier al goed geholpen geweest, dus hoop ik nog eens op goede raad.

Betreft zwembad gemetst in betonblokken. De onderste rijen zijn kops gemetst (dikte wand 29cm), de bovenste 2 gewoon (dikte 19). Reden is dat het zwembad achteraan boven het maaiveld uit komt. En dat de zwembadboord anders 1,5cm korter zou zijn dan de betonblokken. Echter de zwembadboord steekt nu +/- 8,5 cm uit voorbij die betonnen wand. We willen die wand bekleden met hetzelfde materiaal als de boorden (graniet).
Hoe kunnen we die wand opdikken met in totaal 4cm? Had zelf gedacht aan metselmortel en in 2x doen?
Hoe best de graniet (3cm dik) daartegen verlijmen? Graniet rust onderaan op de onderste betonblokken, dus moet enkel gelijmd worden om niet 'om te vallen'.
Hopelijk snappen jullie wat ik bedoel...

Alvast bedankt alweer ;)

Groetjes,

Sarah

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
1.692
Punten
113
Waarom werk je de boord niet af met een neus ?
Je boordsteen steekt dan xcm over de front van de graniet.
8.5 cm oversteek ( neus dus) - 3 cm dikte graniet = 5.5 cm
daarvan nog 1 cm lijm of mortelbed dan kom je op 4.5 cm oversteek.

Heb je echter geen druprand aan die kant van de zwembadboord dan moet je inderdaad best werken in het gelijke vlak.
Maar 8.5 -3 cm = 5.5 cm krijg je nooit goed met de mortel. Je zal ofwel je plinten moeten uitdikken met een betontegel of met tichelen of met een extra plint te plaatsen
Dit laatste zou ik doen : dus afgewerkte plint in graniet op goedkope macrohubogamma plint en dan tegen de betonblokken.

Je maakt de mortel aan maar je voegt kleefcement toe aan het mengsel ( 1 deel kleefcement op 10 delen mortel )
Je kan ook werken met lijm maar dan moet je ondergrond hiervoor geschikt zijn.

Lid geworden
28 dec 2015
Waarderingsscore
2
Punten
3
Waarom werk je de boord niet af met een neus ?
Je boordsteen steekt dan xcm over de front van de graniet.
8.5 cm oversteek ( neus dus) - 3 cm dikte graniet = 5.5 cm
daarvan nog 1 cm lijm of mortelbed dan kom je op 4.5 cm oversteek.

Heb je echter geen druprand aan die kant van de zwembadboord dan moet je inderdaad best werken in het gelijke vlak.
Maar 8.5 -3 cm = 5.5 cm krijg je nooit goed met de mortel. Je zal ofwel je plinten moeten uitdikken met een betontegel of met tichelen of met een extra plint te plaatsen
Dit laatste zou ik doen : dus afgewerkte plint in graniet op goedkope macrohubogamma plint en dan tegen de betonblokken.

Je maakt de mortel aan maar je voegt kleefcement toe aan het mengsel ( 1 deel kleefcement op 10 delen mortel )
Je kan ook werken met lijm maar dan moet je ondergrond hiervoor geschikt zijn.
Dag Lukanar,

verder gaand op jouw voorstel.

Lukt dit ook met bvb een xps plaat van 4cm? Of is dit prutsen? Wij zijn namelijk geen 3x 7 meer en mijn man heeft het tijdelijk een beetje gehad met zware dingen heffen ;) Maar dan is weer de vraag hoe we die plaat best lijmen? Zal dan eerder met polyurethane schuim zijn dan? Of met tec 7 xtack of zo? Kan dat voor buiten? Sorry voor al mijn vragen

Bovenaan