• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Betonnen balk vlak maken

Lid geworden
2 okt 2024
Waarderingsscore
0
Punten
1
Boven een ingebouwd rolluik (en het raam) bevindt zich een betonnen balk. Die is langs de onderkant niet helemaal vlak. Als het rolluik opgerold is is er daardoor op sommige plekken maar 1cm tussen het rolluik en de betonnen balk, en op andere plekken 2-3cm. Is er een (veilige) manier om die betonnen balk wat vlakker te maken (bij te schaven/frezen/...) zodat er overal ongeveer 2-3cm ruimte tussen het rolluik en de betonnen balk komt, zonder het rolluik te moeten demonteren?

Doel is om een isolerende rolluikkast te maken en daarbij ook een klein beetje isolatie tussen het rolluik en de betonnen balk te steken.

Zonder het rolluik te demonteren zal het moeilijk/onmogelijk zijn. Kun je er niet gewoon wat PUR tussen spuiten?

Mogelijk is de rolluikrol niet waterpas geplaatst geweest, dus even wachten met slijpen of frezen.
Het beste is de lamellen losmaken en verwijderen, een lange waterpas op de rol zetten of kijken met een laser naar het niveau.
Het foute steunpunt iets laten dalen.

Ik gok op een oudere woning, vroeger werden die balken nogal grof bekist/gestort

Ik gok op een oudere woning, vroeger werden die balken nogal grof bekist/gestort
Ligt aan de werf denk ik. Je had de werven waar den bak bier langs de mortelkuip stond, die zullen zoiets wel gehad hebben. :cool:

@TS er zijn schoteldiamand schijven maar dan zal je sowieso moeten demonteren.

Verder lijkt me de tip van @Regis07 niet zo slecht…

Zolang het rolluik het beton niet raakt , lijkt me dat weg slijpen verloren werk. Als het rolluik dan toch schuin gemonteerd zou zijn , dan had je dit al wel gemerkt bij op en neer laten. Foto ?
In het beste geval kan je het rolluik neer laten , demonteren van de steunpunten en deze opnieuw bevestigen maar dan net iets lager. Bvb 1 CM is al voldoende...Er is meestal wel een reden waarom die steunpunten zo hoog zijn omdat het rolluik dikker wordt naarmate optrekken... Enkele lamellen weghalen geen optie ?

Zolang het rolluik het beton niet raakt , lijkt me dat weg slijpen verloren werk. Als het rolluik dan toch schuin gemonteerd zou zijn , dan had je dit al wel gemerkt bij op en neer laten. Foto ?
In het beste geval kan je het rolluik neer laten , demonteren van de steunpunten en deze opnieuw bevestigen maar dan net iets lager. Bvb 1 CM is al voldoende...Er is meestal wel een reden waarom die steunpunten zo hoog zijn omdat het rolluik dikker wordt naarmate optrekken... Enkele lamellen weghalen geen optie ?
Zal wellicht de enige oplossing zijn.
Zo heb ik er nog gezien waarvan de rolluik was opgehangen aan roluiklint ipv dat de rolluik op de as was vastgezet.
Het was zo gedaan dat bij neergelaten rolluik de hoogste lat nog net een 5 tal cm boven onderkant strek zat. (normaliter is er al minstens een halve toer roluik op de rol)

Doel is om een isolerende rolluikkast te maken en daarbij ook een klein beetje isolatie tussen het rolluik en de betonnen balk te steken.
De isolatie van je kast komt normaal gezien vertikaal om beton en rolluik in te kapselen langs de kant van je woonkamer. Daarbij passeert die isolatie de spatie tussen rolluik en betonbalk. Waarom zou je dan nog horizontaal tussen betonbalk en rolluik isolatie steken. Bij correcte uitvoering van je rolluikkastisolatiewerken lijkt me dit een overbodige stap?
Om welke reden zou je dit doen? Hoeveel isolatiewinst ga je hier behalen?

De isolatie van je kast komt normaal gezien vertikaal om beton en rolluik in te kapselen langs de kant van je woonkamer. Daarbij passeert die isolatie de spatie tussen rolluik en betonbalk. Waarom zou je dan nog horizontaal tussen betonbalk en rolluik isolatie steken. Bij correcte uitvoering van je rolluikkastisolatiewerken lijkt me dit een overbodige stap?
Indien er een geïsoleerde spouw is kan ik het ergens nog wel begrijpen om de balk te willen isoleren tot aan de rolluikkast.
Als dit gaat over 2cm gaat dat zal dat niet zo heel veel winst opleveren, tenzij er met "vliegtuigisolatie" gewerkt zou worden.
Ik heb me ooit laten vertellen (of laten wijsmaken) dat 1cm van deze vkiegtuigisolatie qua prestaties overeenkomt met een pur plaat van 12 of 14cm.

Voor je iets met die balk doet zou ik toch zeker de positie van de rolluikas eens nakijken als deze pas hant en wat het doet als je deze 1 a 2 cm zou laten zakken.

Indien er een geïsoleerde spouw is kan ik het ergens nog wel begrijpen om de balk te willen isoleren tot aan de rolluikkast.
Als dit gaat over 2cm gaat dat zal dat niet zo heel veel winst opleveren, tenzij er met "vliegtuigisolatie" gewerkt zou worden.
Ik heb me ooit laten vertellen (of laten wijsmaken) dat 1cm van deze vkiegtuigisolatie qua prestaties overeenkomt met een pur plaat van 12 of 14cm.

Voor je iets met die balk doet zou ik toch zeker de positie van de rolluikas eens nakijken als deze pas hant en wat het doet als je deze 1 a 2 cm zou laten zakken.
Welke isolatie is dat zo'n vliegtuigisolatie ?
Als je effectief met 2 cm 14 cm pur zou kunnen vervangen, dan is dat een gat in de (isolatie)markt.
Stel je voor, alle buitenmuren 28 cm ipv 40 cm : wat een enorme winst in bruikbare oppervlakte in een woning
Gezien de huidige kostprijs per m2 bewoonbare opp mag zo'n isolatie dan best wel wat kosten

Als je effectief met 2 cm 14 cm pur zou kunnen vervangen, dan is dat een gat in de (isolatie)markt.
Stel je voor, alle buitenmuren 28 cm ipv 40 cm : wat een enorme winst in bruikbare oppervlakte in een woning
Gezien de huidige kostprijs per m2 bewoonbare opp mag zo'n isolatie dan best wel wat kosten
Vacuümpanelen, bestaat maar is duur

Vacuümpanelen, bestaat maar is duur
Over welk type isolatie het exact zou gaan weet ik niet, heb daar ook niet over doorgevraagd.

Bedankt voor de vele reacties.

Het is eerder onnauwkeurige bekisting (zoals @layho1 zegt) die maakt dat de onderkant van de betonnen balk niet helemaal vlak is. Het is dus niet dat de ene kant van het rolluik hoger komt dan de andere kant.

De spouwmuur is recent geïsoleerd (met EPS-parels), dus vandaar het idee om langs de onderkant van de betonnen balk er isolatie op te laten aansluiten. Maar echt veel ruimte is er dus niet. Als het rolluik naar beneden is zie ik de as van het rolluik, dus denk niet dat er nog lamellen van tussen kunnen. Ik moet nog eens nakijken of het rolluik eventueel nog kan zakken.

Het alternatief is inderdaad om de isolatie langs binnen tot boven de balk te laten komen om een koudebrug te voorkomen.

Even nagekeken, en het rolluik verlagen is zeker geen optie. Er is nu al weinig ruimte langs de onderkant, en daar moet ook nog isolatie tussen (tot tegen het raam).

Bovendien bedacht ik mij dat er ook nog een ventilatierooster in de rolluikkast zal moeten komen, en er dus genoeg ruimte rondom het rolluik moet blijven voor aanvoer van buitenlucht. M.a.w., de balk isoleren zal langs de binnenmuur moeten gebeuren.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan