Betonbouw en stalen kolommen

Lid geworden
16 dec 2015
Waarderingsscore
0
Punten
0
Beste, 

Ik ben een studente architectuur van het tweede jaar. Dit trimester begonnen we met het onderwerp structuur.  
Rond dit thema moet ik een pavilioen/expositieruimte maken voor een object die ik zelf koos. Ondertussen heb ik gekozen om een expositieruimte te maken voor een beeld van 2 meter hoog. 

Mijn ontwerp is als volgt:
800 stalen kolommen van 7cm breed waartussen een circulatie is om tot het beeld te geraken. In totaal 14 m x14 m en een hoogte van 3,5m.  
Die kolommen zitten ingeklemd zoals "serpentine pavilion van Sanaa" zie link.
Nu willen mijn profs dat ik het onmogelijke doe ... Dat ik zogezegd alles zou omdraaien met een kraan, dus fundering zou dan als dak dienen en dat de kolommen in het dak zitten ingeklemd.
Volgens hen is het dan niet meer nodig om de onderkant in te klemmen.
Nu vragen ze aan mij om op te zoeken hoe dit kan, hoe mijn beton in elkaar moet zitten om ervoor te zorgen dat als ik het zou omdraaien met een kraan dat het niet zou kraken...
link:  http://arqa.com/english-es-es/architecture-es/serpentine-gallery-pavillion-2009.html
Hopelijk weet er iemand hier een antwoord op of heeft er iemand nuttige tips/vuistregels klaarliggen :D
Alvast bedankt!

Lid geworden
22 okt 2014
Waarderingsscore
0
Punten
0
Nou, huiswerk hier vragen, is dat niet wat makkelijk? ;) standaard vastregel ken ik niets van. Maar ik zou eens denken aan bv gewapend betonnen vloerplaat ofzo allessinds, als u van plan was elke paal een kleine betonnen klop als fundering te geven, vrees ik miserie bij het omdraaien met een kraan.

Of denk aan Gaudi: werk het eens uit met maquettes ;)

K.B.

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 feb 2009
Waarderingsscore
30
Punten
48

Ik zou begot niet weten waarom men iets dergelijks zou maken om het daarna eventjes te gaan omdraaien ...

Als ik even veronderstel dat het een funderingsplaat zou zijn van 14 x 14 m met dikte van 0.5 m  dan zou dit dus 98 m³ beton zijn ... en dus een gewicht van 245 ton vertegenwoordigen ...

Nu heb ik wel wat ervaring uit de industrie ... voldoende alvast om bij een dergelijke vraag met de rechter wijsvinger een tikkent gebaar tegen de rechterzijde van het voorhoofd te maken ...

Anders een vragen of dit ook eventueel een werk was van een eerdere tweedejaars :

https://youtu.be/0WC-ytV13vE

k.b.

Tibs

Lid
Lid geworden
6 sep 2006
Waarderingsscore
19
Punten
18
Is volgens mij de perfecte opdracht voor een toekomstig architect.

Zo leren ze om eens totaal out-of-the-box te denken!

Niemand zegt dat dit moet lukken toch? Of wel?

Als je kan aantonen dat het praktisch niet haalbaar is voor bepaalde redenen zal dat ook wel goed zijn?

Veel succes en ik ben benieuwd naar het resultaat!

Lid geworden
31 aug 2013
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik tracht me dit in te beelden: een vierkante funderingsplaat 14m x 14 m in beton, waar zo'n 800 stalen kolommen zijn ingestort. Hoe gebeurt de inklemming van deze kolommen? Bij het omdraaien bestaat het gevaar van 'doorponsen' (cfr. waarbij door het gewicht van de plaat deze over het profiel zal schuiven).

Wat is de dikte van de funderingsplaat? Want dit levert jou het totale gewicht op de plaat.

Zijn de stalen kolommen evenredig verdeeld over de totale oppervlakte? Want bij het omdraaien zou  dit betekenen dat de ene ligger meer gewicht te verduren krijgt dan de andere. Kan 1 stalen kolom tout court 1/800 van het totale gewicht torsen (cfr. knikken van de ligger)?

Indien de profielen min of meer evenredig verdeeld zijn, kan je eens de proef op de som maken door dit te beschouwen als een balk welke opgelegd is op meerdere steunpunten. Daaruit kan je opnieuw nagaan of de profielen instaat zullen zijn om de begrote lasten op te nemen. 

Is de doelstelling misschien niet om jou te laten nadenken dat die volledige funderingsplaat in beton iets te bombastisch is? En te duur? Er zijn misschien prijsgunstigere alternatieven?

Voilà, enkele bedenkingen die jou misschien de juiste aanzet kunnen geven. Succes !

Lid geworden
22 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Aaah, de architectuuropleiding... Mooie herinneringen, héél lang geleden!

Ik zou een volledig raster maken van IPE oh HPE, aan elkaar gelast en daaraan ook de kolommen. Die kunnen dan in theorie ook aan de omgekeerde structuur "hangen".

Aan  het raster kunnen dan netten gelast worden waarrond een gewapende plaat... Maar dan enkel als je per sé beton wil gebruiken natuurlijk, want het is niet écht nodig volgens mij.

Een constructie van 800 (sic)gepootte kolommen zou ik tenandere steeds met elkaar verbinben want dat is anders vragen om problemen volgens mij.

Succes!

Bovenaan