Beton gieten op zwarte grond?

Lid geworden
9 mei 2017
Waarderingsscore
0
Punten
0
Goede middag

Ik ben een oud huis (+/-100jaar) aan het verbouwen. We hebben de zavel die onder de vloer zat iets te diep uitgeschept... te hard van stapel gelopen :)
Nu heb ik in de tuin nog zwarte grond liggen met stenen in, iets wat de vorige eigenaar bij een eerdere verbouwing onder de veranda had gestoken.
Ik zou dit eventueel weer invoeren om daar dan gewapend beton op te gieten.

Nu zeggen sommigen mij dat dit voor verzakkingen kan zorgen, maar als ik daar informatie over opzoek vindt ik niet zo veel nuttige informatie. Tenzij over een volledig nieuwe vloerplaat, dan hebben ze gelijk, maar dat is hier het geval niet. Het gaat gewoon om beton in huis en niet om echte funderingen.
Het gaat om een laag van 10cm zwarte aarde met kleine steenbrokken in die bovenop gele grond komt. Als dit goed aangestampt wordt kan dit volgens mij niet zoveel problemen met verzakkingen geven, maar ik ken dan ook niet zo veel van verbouwen ;-)

Kan iemand van jullie me hierbij helpen?

Alvast bedank!

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Waarderingsscore
402
Punten
83
Ik zou dat risico toch niet nemen en daar stabilisé invoeren en aandrillen in de plaats.

Of ge giet ineens 10cm meer beton

Of ge herbekijkt uw isolatielaag(dikte)

Of ge isoleert onder uw vloerplaat

V

Verwijderd lid 178789

Guest
Ik zou dat materiaal ook niet gebruiken.

Je zit nu veronderstel ik tot op een draagkrachtige ondergrond.

Hoeveel dieper zit die nu dan de vooropgestelde afgewerkte vloer?

Waarom wil je een betonplaat storten? Wellicht is dit helemaal niet nodig.

Heb je rekening gehouden met een isolerende vloeropbouw? Hoeveel isolatie?

Komt er vloerverwarming?

Lid geworden
9 mei 2017
Waarderingsscore
0
Punten
0
Charel

Het eerste plan was met vloerverwarming, daar zijn we ondertussen van afgestapt.
Daarom zitten we iets te diep, ongeveer 40cm in totaal. Plaats genoeg dus voor isolatie.
Nu zitten we op een kleiachtige zavel die daar al 100 jaar ligt. Beton gieten lijkt mij gewoon beter nu ik toch grondig aan het renoveren ben :) Waarom zou ik geen gieten?
Ik heb ook al gelezen dat ik de beton best niet veranker in de muren omdat er dan nieuwe krachten op de muren beginnen werken en dit nadelig kan zijn voor de stabilitiet van het huis. Dat klopt waarschijnlijk wel?

Enk, Charel

Jullie zouden dat materiaal niet begruik voor het risico op verzakkingen of om een andere reden?

lennie

Lid
Lid geworden
13 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
16
Ik zou ook niet beginnen met zwarte grond binnen te voeren als ondergrond voor een nieuwe betonvloer. Zwarte grond bevat organisch materiaal dat nog kan vergaan waardoor het risico bestaat dat dit nog gaat zakken. Bovendien laat zwarte grond zich moeilijk verdichten en egaliseren... Risico is beperkt maar ik zou eerder van de situatie profiteren om extra te isoleren:

Betonplaat 12 à 15 cm

Leidingen + uitvulchape 4 à 5 cm

Isolatieplaten 13 à 17 cm

Chape + vloerafwerking 7 cm

Eigenlijk ideaal om toch vloerverwarming te plaatsen...

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan