• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Beton gieten - muren

HandyKay

Actief Lid
Lid geworden
12 feb 2016
Berichten
795
Waarderingsscore
42
Punten
28
Ik ga weldra beton gieten. Men enige angst is waar de hoeken van de woning zijn. Voorlopig ligt daar nog een schuinte aan zand.

Hoe kan ik ook daar afgraven zonder bv kan op scheuren in de gevel of het verzakken van een steunbalk, poutrel bij een opening. Welk advies of tips kunnen jullie meegeven?

Alvast bedankt.

Voor degene die mij wat gevolgd hebben al, ik doe renovaties en was eerst erg begaan met mijn budget.

Dakwerken zijn achter de rug. Na premies 5700 euro te betalen. Dit te info. ;)
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
tja, wie is iedereen....
als de grond draagkrachtig genoeg is, hoeft dat niet per se en is ook weer een mooie besparing. En in jou geval is dat toch van serieus belang.
En als je dat goed en goedkoop wil, moet je je tijd nemen en goed informeren en tijd nemen om prijzen te vergelijken en materialen te zoeken etc..
 

JeroenDf

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
21 jan 2020
Berichten
979
Waarderingsscore
843
Punten
93
Strikt genomen kan je in theorie werken zonder zwevende betonplaat. De hoofdreden waarom dit meestal gedaan wordt is lastenspreiding. Door onder je volledige vloer een betonplaat te storten kan je differentiële zetting in de nieuwe vloer vrijwel volledig uitsluiten. Bovendien geeft het een mooi effen oppervlak waarop je je isolatie deftig kan plaatsen en is het makkelijker en vooral properder werken. Een alternatief kan zijn om te werken met een kleine werkvloer van 5cm mager beton zonder wapening, maar behalve bij stevige zandgronden is dit af te raden. Heb je een klei grond dan vind ik een gewapende betonplaat een grote meerwaarde om schade door zwellingen/krimping van de grond te beperken.

Een zwevende betonplaat wordt van de muren (eigenlijk vooral van de bestaande funderingen) weggehouden om extra belasting op de bestaande funderingen te vermijden. Extra belasting kan immers leiden tot extra zettingen met scheuren en dergelijke tot gevolg. De plaat is volledig zelfdragend en rust op volle grond dus qua stevigheid is hier geen probleem.
 

HandyKay

Actief Lid
Lid geworden
12 feb 2016
Berichten
795
Waarderingsscore
42
Punten
28
tja, wie is iedereen....
als de grond draagkrachtig genoeg is, hoeft dat niet per se en is ook weer een mooie besparing. En in jou geval is dat toch van serieus belang.
En als je dat goed en goedkoop wil, moet je je tijd nemen en goed informeren en tijd nemen om prijzen te vergelijken en materialen te zoeken etc..
Betonplaat met netten gaat me voor 5 kuub met citipomp en netten 8mm 1095 euro kosten normaal gezien. Dat is de beste prijs die ik kon vinden voor +/- 50m2

Het zand 30 cm is al uitgeschept.

Ik concludeer dat in mijn geval zwevende betonplaat het beste is, de stukken waar geen fundering onder zit daar kan ik de voegband beter weglaten en misschien een beetje ondergraven, bv 10 procent van het totaal oppervlakte op de moment dat ze komen, niet eerder.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.936
Waarderingsscore
6.589
Punten
113

JeroenDf

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
21 jan 2020
Berichten
979
Waarderingsscore
843
Punten
93
Met de beste wil van de wereld, maar ik heb echt geen idee wat je allemaal doet of denkt te doen. En aan de reacties van de anderen hier te zien ben ik niet alleen.

Je gaat niet ondergraven, dan wel, dan 10% van het oppervlakte dat geen fundering heeft?
Het enige dat geen fundering zou mogen hebben zijn die pilaren, die zijn misschien 20cm breed, dus als je je schop een beetje verkeerd steekt haal je de helft van de aarde daaronder al weg, dus geen idee hoe je dat maar 10% gaat doen, nog zie ik het nut ervan in.

Ofwel werk je volgens de instructies van je ingenieur (en vraag je daar ook achter). Ofwel werk volgens het KISS principe (Keep It Simple Stupid) nergens ondergraven en langs iedere rand van je toekomstige betonplaat zet je een voegband.
 

Kaffe

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 jun 2013
Berichten
1.491
Waarderingsscore
971
Punten
113
Ik denk dat je best die ingenieur/architect belt. Want eerlijk gezegd als ik het hele topic lees negeer je mooi iedere vraag daarover en twijfel ik wel of er zo iemand je bijstaat. Wat me uit de reacties van de rest hier wel duidelijk nodig is.
 

HandyKay

Actief Lid
Lid geworden
12 feb 2016
Berichten
795
Waarderingsscore
42
Punten
28
Ik denk dat je best die ingenieur/architect belt. Want eerlijk gezegd als ik het hele topic lees negeer je mooi iedere vraag daarover en twijfel ik wel of er zo iemand je bijstaat. Wat me uit de reacties van de rest hier wel duidelijk nodig is.
Uit mijn berichten is zeker duidelijk dat er een ingenieur in het spel is geweest voor de berekening van de stabiliteit.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
Uit mijn berichten is zeker duidelijk dat er een ingenieur in het spel is geweest voor de berekening van de stabiliteit.
En die heeft jou gezegd om de muren te ondergraven en daar dan een beetje beton te "gieten". En dat er muren zijn waar geen fundering onder zit ? Dat zijn dan de zwevende muren ?
 

roosen00

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 nov 2016
Berichten
1.562
Waarderingsscore
1.049
Punten
113
Ik denk dat je best die ingenieur/architect belt. Want eerlijk gezegd als ik het hele topic lees negeer je mooi iedere vraag daarover en twijfel ik wel of er zo iemand je bijstaat. Wat me uit de reacties van de rest hier wel duidelijk nodig is.
Uit mijn berichten is zeker duidelijk dat er een ingenieur in het spel is geweest voor de berekening van de stabiliteit.
Niet echt nee

Je zegt dat er een ingenieur geweest is

En vraagt in dezelfde post of je wat mag graven en wat beton kieperen
Daar had je het dus met je adviseur over moeten hebben

Hij heeft zijn berekening gemaakt met de situatie zoals die toen was
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
een zwevende beton heeft geen stabiliteitsfunctie daarvoor heb je een fundering., net de reden waarom in heel wat gevallen deze ook niet nodig is.
Inderdaad uit al je berichten is nog steeds niet duidelijk waar die beton voor dient en of het wel nodig is.
Ja waarom is mij ook een vraag... iedereen zei normaal doen ze beton, pur, chappe.

Ik moet ook heel deel nieuwe leidingen leggen. Dus ik veronderstel dat omwille van de pur vvw en leidingen beton noodzakelijk is.
Ja, zo gaat dat : iedereen zegt "normaal doen ze beton " maar niemand stelt zich daarbij blijkbaar de vraag "waarom eigenlijk ?"
Met een zwevende beton bedoelt men dat die los van de omringende muren ligt, niet dat die zweeft want die rust wel degelijk op de ondergrond.
Maar in jouw geval is die betonplaat hoogstwaarschijnlijk voor niets nodig, je had veel beter die dikte niet weggegraven, de ondergrond goed aangedrild en geëffend om daarop een folie en drukvaste isolatieplaten te leggen. Dan een licht gewapende chape met de vloerafwerking.
Je hebt je nu een hoop problemen op de hals gehaald die voor niets nodig waren.
Moest je dat afgegraven zand (zavel ?) nog niet hebben afgevoerd dan zou ik overwegen om het er terug in te kappen en het aan te drillen. Dan dus uw opbouw maar dan zonder die betonplaat.
 

HandyKay

Actief Lid
Lid geworden
12 feb 2016
Berichten
795
Waarderingsscore
42
Punten
28
een zwevende beton heeft geen stabiliteitsfunctie daarvoor heb je een fundering., net de reden waarom in heel wat gevallen deze ook niet nodig is.
Inderdaad uit al je berichten is nog steeds niet duidelijk waar die beton voor dient en of het wel nodig is.
Ja waarom is mij ook een vraag... iedereen zei normaal doen ze beton, pur, chappe.

Ik moet ook heel deel nieuwe leidingen leggen. Dus ik veronderstel dat omwille van de pur vvw en leidingen beton noodzakelijk is.
Ja, zo gaat dat : iedereen zegt "normaal doen ze beton " maar niemand stelt zich daarbij blijkbaar de vraag "waarom eigenlijk ?"
Met een zwevende beton bedoelt men dat die los van de omringende muren ligt, niet dat die zweeft want die rust wel degelijk op de ondergrond.
Maar in jouw geval is die betonplaat hoogstwaarschijnlijk voor niets nodig, je had veel beter die dikte niet weggegraven, de ondergrond goed aangedrild en geëffend om daarop een folie en drukvaste isolatieplaten te leggen. Dan een licht gewapende chape met de vloerafwerking.
Je hebt je nu een hoop problemen op de hals gehaald die voor niets nodig waren.
Moest je dat afgegraven zand (zavel ?) nog niet hebben afgevoerd dan zou ik overwegen om het er terug in te kappen en het aan te drillen. Dan dus uw opbouw maar dan zonder die betonplaat.
Er komt gespoten pur en leidingen. Zo kun je die ook netjes weghalen, de liedingen dan.
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Je gaat toch geen overbodige betonplaat storten omdat je daar je leidingen netjes op kan leggen ! Het lijkt dan wel of je geld en tijd te veel hebt :confused:
 

HandyKay

Actief Lid
Lid geworden
12 feb 2016
Berichten
795
Waarderingsscore
42
Punten
28
Je gaat toch geen overbodige betonplaat storten omdat je daar je leidingen netjes op kan leggen ! Het lijkt dan wel of je geld en tijd te veel hebt :confused:
Ja.. kzal weer zo iemand zijn dan die luisterd naar andere. Ja ze doen meestal beton, pur, chape... De betonnetten zijn al gekocht en de gespoten pur al besteld. Wat doe je dan?
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
Als uw budget beperkt is, moet je goed nadenken, tijd nemen, info zoeken.
Maar je sprak over een bod doen op een woning en 1 maand later was je al bezig met verbouwen, dus zonder de woning al beschreven te hebben.
Wie dan jou raadgever(s) zijn, dat weet ik niet. Je hebt familieleden die in de bouw zitten, maar als je dan ziet met welke vragen je hier komt....
 

HandyKay

Actief Lid
Lid geworden
12 feb 2016
Berichten
795
Waarderingsscore
42
Punten
28
Als uw budget beperkt is, moet je goed nadenken, tijd nemen, info zoeken.
Maar je sprak over een bod doen op een woning en 1 maand later was je al bezig met verbouwen, dus zonder de woning al beschreven te hebben.
Wie dan jou raadgever(s) zijn, dat weet ik niet. Je hebt familieleden die in de bouw zitten, maar als je dan ziet met welke vragen je hier komt....


De woning is vrij snel beschreven, ik kreeg de sleutel al toevertrouwd na het voorschot.

Ik zei dat men familie meerdere bouwen gezet hebben, zelf, niet dat ze erin werkte.

En niet iedereen weet alles.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
Net daarom dat je je moet laten bijstaan.
 

NicoP

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
17 feb 2008
Berichten
2.887
Waarderingsscore
1.325
Punten
113
Ik hoop dat - als je de woning ooit moest verkopen - de "as-build-plannen" ook toont/ meegeeft aan de potentiële kopers.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.936
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Wij zijn thuis met 8, mijn vrouwe thuis met 7.
We zijn nonkel en tante van 36 kleinkinderen
Die nagenoeg allemaal uit het huis zijn.
Wij zijn grootnonkel en groottante van ... ff denken 8 achterkleinkinderen ( allemaal nog thuis wonend)

Wij hebben dus 2 ouderlijke huizen, 14 huizen van de kinderen, en 31 huizen van de kleinkinderen
In totaal 47 huizen.
Gaande van appartement, tot villa en tramhuis, boerderij en herenhuis.
Nieuwbouw of renovatie ten gronde
we zitten in de familie met 3 bouwarchitecten, 2 tuinarchitecten, 1 binnenhuis , nen hoop leerkrachten, elentrieker en sanitair.
maar zelf bouwen of renoveren is nog altijd iets anders dan het laten zetten.

Hopelijk staan bij jouw de beste stuurlui niet aan de wal.
 

HandyKay

Actief Lid
Lid geworden
12 feb 2016
Berichten
795
Waarderingsscore
42
Punten
28
Ik hoop dat - als je de woning ooit moest verkopen - de "as-build-plannen" ook toont/ meegeeft aan de potentiële kopers.
Sorry wat ? Wat is het as-build plan juist? Het originele plan?
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan