• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Betegelen inbouw toilet

Lid geworden
8 feb 2021
Berichten
7
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hallo iedereen,

Ik ben momenteel bezig met de omkasting van een geberit inbouw toilet.
Nu is het de bedoeling dat de wand van de toilet betegeld wordt tot tegen het plafond.

Ik had hier al enkele topics gelezen over welk materiaal ik best kan nemen voor de omkasting om nadien te tegelen en heb gezien dat hier toch wel wat tegenstrijdigheden over zijn.
Multiplex 18mm blijkt hier de betere keuze te zijn (al dan niet waterwerend), maar zou na verloop van tijd kunnen zorgen voor barsten in de tegels door het zetten van het hout.

Wat is jullie ervaring of hoe hebben jullie dit aangepakt?

Alvast bedankt!
 

Bijlagen

  • 20210725_162527.jpg
    20210725_162527.jpg
    98,3 KB · Weergaven: 29

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.488
Waarderingsscore
3.039
Punten
113
Ik heb het ooit met watervaste gyproc gedaan en was na 5 jaar nog steeds goed.

Je moet die dan wel insmeren met een speciaal product voor je de tegellijm gebruikt.
 

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Berichten
3.668
Waarderingsscore
1.827
Punten
113
Zoek eens op google : "wc inbouw plaat mdf" Daar zie je voorgevormde en geboorde platen om inbouwtoiletten mee af te werken. Zowel in multiplex, MDF, wedi-plaat, XPS uitvoeringen, voor elk wat wils dus.
Heb deze zelf nog niet gebruikt, maar lijken me wel handig. Ik heb het al met watervaste MDF gedaan of OSB met gyproc erop. Na heel wat jaren toch nog geen problemen gehad. Als je de plaat uit 1 stuk neemt ga je scheuren of zettingen in die wand toch al voorkomen, gebruik dan flexlijm van een goed merk en je zit safe met eender welk materiaal zou ik denken.
 

rdr2180

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
18 mrt 2006
Berichten
2.674
Waarderingsscore
566
Punten
113
Groene MDF is een mogelijkheid en zeker op een houten onderstructuur wordt dat heel stevig.
Ik ben zelf voor deze toepassing nogal voorstander van Fermacell of zelfs gewoon Gyproc op metal studs, uiteindelijk gaat het om vrij kleine oppervlaktes met een heel stevige ondersteuning.
Ik heb er intussen bijna tien geplaatst, één is met MDF bekleed (geschilderd, niet betegeld), één met meubelpaneel (blijft in het zicht), drie met Fermacell en de andere met Gyproc (allemaal betegeld). Als je de tegels lijmt met een goeie Flex-tegellijm, is het risico op barsten zo goed als onbestaande. Leg op MDF eerst een goeie primer zodat de flexlijm goed hecht.
 

leiepisser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 feb 2016
Berichten
1.561
Waarderingsscore
705
Punten
113
Voor het betegelen van de opstand onder het bad hebben wij Knauf Aquapanel gebruikt om daarna op te tegelen. Dit kan ook dienen voor achter je hangtoilet.
Bij ons zijn de bekledingen achter de hangtoiletten in groene MDF, maar die zullen geschilderd worden.
 

grandscenicman

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
4 dec 2011
Berichten
2.413
Waarderingsscore
485
Punten
83
Hier een multiplex 18 mm gebruikt......voor je gaat tegelen volledig insmeren met compactuna kan ook helpen....
Waarom tot boven ? ==> een nis van bvb 40 cm en dan een ondiep kastje met 2 deuren....ideaal om wc-spullen in kwijt te kunnen en nooit meer de laatste "rol" :)
 

Bijlagen

  • IMG_20210726_144114_resized_20210726_024209736.jpg
    IMG_20210726_144114_resized_20210726_024209736.jpg
    308,2 KB · Weergaven: 46

grandscenicman

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
4 dec 2011
Berichten
2.413
Waarderingsscore
485
Punten
83
Cool idee!

@grandscenicman insmeren met compactuna? Letterlijk dat als primer gebruiken?
Ik heb dat gedaan.....ondertussen al 2 jaar geleden +- en er komt nog niks los.....:)
Ik dacht eerst de lijm erg verdunt ertegen te smeren maar dan werd de multiplex veel te "nat" , heb dit eerst getest op een restje en leek mij niet-je-dat.
 

Waldhar

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 feb 2021
Berichten
488
Waarderingsscore
177
Punten
43
Had zelf ook al met dat idee gespeeld, gezien beide hetzelfde doen (primer of compaktuna).
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan