Betalingsvoorwaarde veranderen na bestelling

Lid geworden
5 jul 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
Eind vorig jaar hebben wij onze zonnepanelen nog besteld en laten plaatsen op onze nieuwbouw, maar deze is nog in aanbouw en kunnen dus nog niet aangesloten worden op elektriciteitsnet.

In hun offerte staat als betalingsvoorwaarde:

1e schijf van 10.000€ + btw NA plaatsing

2e schijf (overig bedrag) na keuring installatie

Beide partijen hebben offerte ondertekend voor akkoord.

Nu zijn er tijdens de plaatsing enkele beschadigingen gebeurt op ons platdak en enkele gebroken dakpannen. We hebben dus niet de volledige 1e schijf betaald tot dit opgelost was.

Nu ontvangen wij ter compensatie 100+btw een creditnota voor de schade van platdak + de nodige nieuwe dakpannen.

Wij zouden dus het laatste deel van de 1e schijf betalen, rest na keuring installatie.

Nu komt de firma in kwestie er mee af dat we het volledige bedrag moeten betalen omdat het over een nieuwbouw gaat die nog niet bewoonbaar is en ook niet zal worden binnen dit en een maand.

Kunnen zij dit zomaar vragen? Zijn er gevolgen voor ons als wij toch de laatste (2e) schijf van iets meer dan 2.000€ toch inhouden tot de installatie gekeurd is? Wat toch nog wel een half jaar kan duren.

Lid geworden
12 mrt 2006
Waarderingsscore
3
Punten
0
Tja, da's een lastige.

Enerzijds begrijp ik de firma zéér goed dat ze niet willen wachten op die laatste schijf tot je bouw af is en elektriciteit gekeurd geraakt.

Anderzijds heb je wel een punt dat dit zo overeen gekomen is. Staat op papier.

Wist de firma op voorhand dat het nog zeker een half jaar na plaatsing kon duren alvorens je de installatie KON laten keuren? Want mij lijkt het dat dit de standaard betalingsvoorwaarden zijn en de verkoper niet doorgegeven heeft dat jullie situatie even anders in elkaar zit.

Waarom laat je nu al panelen leggen? Enkel voor die 40% belastingvermindering die vervalt? Ondertussen zijn de panelen ook een pak goedkoper geworden... Daar moest je't niet voor doen.

Of voor de nog hogere GSC's? Die loop je toch mis, GSC's tellen pas van de datum keuring.

Beste doe je het volgende:

- zorgen dat je in je woning ASAP een definitieve teller hebt

- zorgen dat je in je woning een basis elektriciteitsinstallatie hebt (enkele stopcontacten en lichtpunten zijn voldoende)

- dit laten keuren samen met je zonnepanelen

- de nodige documenten voor de GSC's in orde laten maken

- firma zonnepanelen betalen

En licht de firma van de zonnepanelen hier over in. Dat ze dus hun geld wel volgende maand ergens hebben (keuring in orde) maar dat je wel de verkoopsvoorwaarden behoudt.

Nogmaals, ik snap de installateur zonnepanelen héél goed.

Stel dat je morgen uit elkaar gaat met je partner en bouw blijft zo staan. Dan is er over een jaar mss nog geen keuring en moet die firma maar wachten op hun geld.

Lid geworden
5 jul 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
We zijn zelfbouwers, wat de firma weet, en duurt het daarom allemaal wat langer, van zodra de ramen geplaatst zijn kunnen we een definitieve elektriciteitskast laten plaatsen, nu vinden we dat risico wat groot omdat deze vanop straat zichtbaar is.

Dit weekend worden alle leiding uitgeslepen en nog wat detail werk.

Daarna hopen we dat alles zo kort mogelijk achter elkaar gedaan kan worden.

Moet de volledige woning al voorzien zijn van stopcontacten, lichtschakelaars,... als ze de zonne installatie komen keuren?

of moet je anders alles 2x laten keuren? Eerst zonnepanelen daarna rest van elektriciteitswerken?

Lid geworden
12 mrt 2006
Waarderingsscore
3
Punten
0
Als de afspraken op voorhand zo gemaakt zijn EN de firma wist duidelijk dat ze nog makkelijk 6 maanden op de keuring en dus laatste schijf moesten wachten dan zou ik voet bij stuk houden.

Voor de elektriciteitskeuring moet je maar eens zoeken wat er minimaal verplicht is. (bv. 2 afzonderlijke lichtkringen geloof ik, of is dat enkel een aanbeveling?). Maar nergens staat er geschreven dat het verplicht is een ganse woning van stroomkringen te voorzien vooraleer een keuring kan plaatsvinden.

Wel is het zo dat je bij elke belangrijke wijziging en bijkomende kringen de keuring opnieuw moet laten uitvoeren.

Bij mij was het zelfs zo dat 2/3 van de woning voorzien was van nieuwe elektriciteit en 1/3 nog van de oude. (verbouwing) Had een (voldoende dikke) kabel voorzien van 1 (voldoende zware) zekering uit m'n nieuwe kast naar de oude kast (en dus oude installatie). Die oude installatie voldeed helemaal niet aan de voorschriften.

Op m'n eendraadsschema had ik dan bij die zekering naar de oude installatie de tekst staan "bestaande installatie te suprimeren, uiterlijk op xx/xx/xxxx". Keurder heeft alles goed gekeurd zonder nog maar naar de oude installatie of kast te kijken.

Je kan dus zeker en vast eerst laten keuren met de zonne-installatie (en eventueel nog wat stopcontacten en lichtpunten) en later een 2de maal de ganse installatie.

chime

Zeer Actief lid
Lid geworden
10 apr 2007
Waarderingsscore
2
Punten
36
't Zal dan in 2 keer keuren zijn.

Maar bedenk dan wel dat je ondertussen stroom op 't net begint te zetten en je GSC's gaat verdienen.

Dus ik denk dat de prijs voor een 2e keuring zo wel terugverdiend wordt.

Bedenk ook wel 't volgende: je kan dat systeem altijd al laten keuren.

Willen wachten omdat je zelfbouwer bent en niet alles snel af kunt werken is te begrijpen - maar ik zie niet in waarom je daardoor de aannemer voor bank laat spelen.

Lid geworden
5 jul 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
chime;1696376 wrote:
't Zal dan in 2 keer keuren zijn.

Maar bedenk dan wel dat je ondertussen stroom op 't net begint te zetten en je GSC's gaat verdienen.

Dus ik denk dat de prijs voor een 2e keuring zo wel terugverdiend wordt.

Bedenk ook wel 't volgende: je kan dat systeem altijd al laten keuren.

Willen wachten omdat je zelfbouwer bent en niet alles snel af kunt werken is te begrijpen - maar ik zie niet in waarom je daardoor de aannemer voor bank laat spelen.

Het kan momenteel nog niet gekeurd worden omdat er volgens hun zelf niet op een werfkast mag aangesloten worden (andere soort meter/teller). Een definitieve hangen willen we pas doen als de ramen geplaatst zijn want je ziet deze hangen vanop straat, en aangezien men tegenwoordig wel alles kan gebruiken vrees ik dat deze er dan niet lang zal hangen.

2x keuren is inderdaad te overwegen.

chime

Zeer Actief lid
Lid geworden
10 apr 2007
Waarderingsscore
2
Punten
36
Dat je wacht tot de ramen er staan, daar kan ik nog wel inkomen.

Maar normaal is een keuring veel later ... bij ons als zelfbouwer pakt 8-9 maanden na plaatsing ramen.

Nu, als je bouw open is dan zou ik me toch ook wel wat zorgen maken voor de omvormer.

Garagedeur of ramen kunnen altijd tijdelijk worden dichtgemaakt met wat platen, dat hebben wij indertijd ook gedaan zodat de garage ons werkkot kon worden.

Lid geworden
12 mrt 2006
Waarderingsscore
3
Punten
0
Ik zou toch wel eens willen weten of de firma er 100% van op de hoogte was dat de keuring de eerste maanden na installatie NIET zou kunnen.

Is dat duidelijk gecommuniceerd? En dadelijk tegen de zaakvoerder of naar een verkoper toe?

Uiteraard heb jij de ondertekende verkoopsvoorwaarden in handen.

Anderzijds zou je wel eens een ingebrekestelling van de firma naar jou toe kunnen verwachten wegens onredelijke termijn waarbinnen de keuring kan plaatsvinden.

Ik zou een mailtje doen naar de zaakvoerder waarin je verwijst naar de eerder gemaakte afspraken en natuurlijk de betalingsvoorwaarden.

Zet er in dat jullie mee aan een oplossing willen zoeken maar dat keuring binnen de maand onmogelijk is wegens nieuwbouw in opbouw.

Dan ben je toch al een beetje ingedekt.

Lid geworden
5 jul 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
chime;1696390 wrote:
Dat je wacht tot de ramen er staan, daar kan ik nog wel inkomen.

Maar normaal is een keuring veel later ... bij ons als zelfbouwer pakt 8-9 maanden na plaatsing ramen.

Nu, als je bouw open is dan zou ik me toch ook wel wat zorgen maken voor de omvormer.

Garagedeur of ramen kunnen altijd tijdelijk worden dichtgemaakt met wat platen, dat hebben wij indertijd ook gedaan zodat de garage ons werkkot kon worden.

De omvormer staat op zolder, niet eens in het zicht als je boven komt, en is een enorm zwaar ding.

Wanneer wij weg gaan op de werf worden alle ladders verwijderd.

Ramen dicht maken zodat niemand aan de elektriciteitskast zou kunnen gaat een heel werkje worden, we hebben maar liefst 11 raam en deuropeningen op het gelijkvloers.

Dat de keuring/aansluiting pas enkele maanden later zou kunnen zijn is eveneens in de offerte opgenomen (keuring/aansluiting installatie voorjaar 2012) dus we hebben nog even de tijd. Uiteraard willen we dit zelf ook zo snel mogelijk i.v.m. groene stroomcertificaten.

Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
1
Punten
0
Zoals ik het lees zijn er 2 mogelijke oplossingen:

Je laat de firma de installatie keuren (wat normaal voorzien was in de prijs). Jij zorgt voor een minimale afwerking van de installatie zodat een voorlopige keuring mogelijk is. Je betaalt saldo na keuring.

Je laat de installatie niet keuren, je betaalt het saldo en je houdt een bedrag ter waarde van de keuring af. Installatie werkt wel niet zolang niet gekeurd.

Opletten, bespreek dit met firma, niet zomaar beslissen deel niet te betalen zonder overleg.

Lid geworden
5 jul 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
De oplossing staat eigenlijk in de betalingsvoorwaarde, door beide partijen ondertekend maar zij willen het nu plots anders.

Betalingsvoorwaarde:

1e schijf van 10.000 + btw na plaatsing (wat ze nu ineens per telefoon beweerde dat al VOOR plaatsing moest)

2e schijf van overig bedrag na keuring van installatie, en ze weten dat dit pas voorjaar 2012 zou zijn.

Bovenaan