Oorspronkelijk bericht geplaatst door didiermarchandd
Hallo allemaal,
Ik heb geen problemen met online aankopen, doe dit zelf regelmatig voor allerlei spulletjes, die voornamelijk niet of moeilijk in Belgische winkels te vinden zijn. Maar voor sanitair en dergelijk zou ik toch liever lokaal aankopen. Ik heb zo mijn bedenkingen ivm service en snelheid van service. Het kan goed zijn dat er iets stuk is dat je dat zonder problemen en redelijk snel kan omruilen, maar wat indien er iemand ter plaatse moet komen, een technieker of zo ? Ik heb zo mijn bedenkingen of je in dat geval een even degelijke service zou krijgen als van iemand ter plaatste, en tja, die service betaal je nu eenmaal, die mensen moeten natuurlijk ook betaald worden... Stel bv dat je een douchedeur koopt, en die begint na verloop van tijd slecht te openen en sluiten, die begint te sleuren, of die lekt... Wat dan ? En wat als je electronica zou kopen, TV, stereo-installatie, enz... Wat als dat begint te haperen ?
Het is maar een bedenking, en dan heb ik het nog niet eens over het feit dat je daarmee de lokale handel ondersteunt, en niet een of andere Duitse mega-organisatie. Ook ik voel me hierover soms schuldig als ik online gekocht heb...
Het zijn "web-winkels" dus geen installateurs ....
Ook als je bij een groothandel hier in België als zelfbouwer gaat aankopen aan DHZ prijzen en je gaat achteraf terug om te mekkeren over uw slepende douchedeur zal men niet veel meer doen dan u een aantal adressen doorgeven van "installateurs" die u dan kan kontakteren ...
Wat je foutief besteld probeer je tijdig om te ruilen , of je probeert er gewoon vanaf te raken voor een centje ... ( bevoorbeeld hier op BI)
Verder moet je beseffen dat badkamers en keuken zo wat de ruimtes zijn waar er toch wel wat "geld" inkruipt ...
Koop je een gewone witte lavabo van 80 euro dan zal je daariop ergens 30 % voordeel kunnen doen als je deze online gaat aankopen in Duitsland tegenover hier bij een groothandel ...
Maar ga je hier naar je sanitairwinkel even kiezen en je komt met een "brutto" offerte buiten van 25.000 euro + BTW (of nog wat meer) waarop men zegt dat je de korting moet nogocieren met de plaatser of dat je 25/30 % ... dan is 30 % natuurlijk wel al een klein autootje ...
Of nog beter ... ( wat ik bvb meemaakte) ... men zegt u dat u de korting dient te bespreken met de "zaakvoerder" en verzoekt u om even terug te keren als deze aanwezig is ...
Schrijf je een mail in "jean marie pfaff duits" naar die Duitse webwinkels dan doen die mensen verdorie de moeite om u te antwoorden , mogelijks zelfs in "mathilde-vlaams" ... Je moet werkelijk eens gaan becijferen hoeveel centjes je aan san. producten hebt in je nieuwbouw ... u zou versteld staan ... het loopt aardig op ... voor mezelf ga ik het niet uitrekenen ...
Verder is het dan nog zo dat de merken onderling nog eens dezelfde zaken hebben ... met daarop verschillende prijzen ... zo zijn de rimfree toiletten van Sfinks compleet identiek aan deze van Keramag ... Vind je bvb de folderfoto's van het huismerk van groter sanitairketens gewoon online terug ...
Neen ... ik baal stilaan van de Belgische interpretatie van de vrije markt en ben dan ook zowiezo geneigd om zeker en vast verder te kijken dan een half uurtje google ... en het is nagenoeg in alles zo ...
Eénmaal onzen bouw af is neem ik mij trouwens voor om maandelijks één zaterdag voormiddag te besteden aan een uitstapje richting Frankrijk om aldaar in een plaatselijke Auchan of iets dergelijks onze frisdranken enzo in te kopen ...
Ze zijn wat mij betreft hier in BE echt niet goed bezig ...
k.b.