Bestelling bij Megabad.com

Lid geworden
21 aug 2007
Berichten
824
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hi,

Zo net een bestelling geplaatst bij Megabad (Duitsland).
In de mail die ik daaropvolgend ontving stond onder meer het volgende:
Bedenken Sie bitte, dass Sie bei der Einfuhr der Ware unter Umständen noch
Zollgebühren und UST. für Ihr Land entrichten müssen.

UST is volgens mij btw, er werd reeds 21% btw aangerekend, het lijkt mij sterk dat ik deze in België nog eens opnieuw zou moeten betalen.

Iemand ervaring met bestellingen bij Megabad?
Rekent vadertje staat nog ergens extra kosten?
 

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Berichten
8.692
Waarderingsscore
14
Punten
38
Als je 21% BTW betaalt hebt, is het in orde... 

De regeling in Belgie is (min of meer) dat je als buitenlandse firma vanaf een bepaald bedrag omzet in Belgie zelf de Belgische BTW tarieven aan Belgische klanten moet doorrekenen. Wanneer de omzet onder dat tarief ligt, mag je als firma het lokale BTW tarief aanrekenen (19% in Duitsland zeker?) en dan is het aan de consument om het verschil in BTW te storten aan de staatskas (... voor wie zich geroepen voelt :D).

Ik vermoed dat dit een standaardmailtje is dat ook naar de klanten uit Verwegistan gestuurtd wordt die mogelijks dus zelf nog hun BTW moeten regelen... Voor de grotere webwinkels uit Duitsland (amazon.de, megabad.de, ... ) regelen zij dat dus.
 

levud

Lid
Lid geworden
13 aug 2015
Berichten
592
Waarderingsscore
0
Punten
16
Zelf nog geen ervaring met Megabad maar hier al meermaals op het forum weten passeren en blijkbaar betrouwbaar en goedkoop (hier eens zoeken op "megabad" zal je daarin wel verder helpen).

Wat betreft die btw: is een algemene regel die ze altijd erbij zullen zetten voor buitenlandse bestellingen.
Binnen de EU is de regel dat uw aankopen als particulier in het buitenland onderhevig zijn aan de regels van het land in kwestie (ook bij internetaankopen).
Zelfde systeem als bij sigaretten of drank te gaan kopen in Luxemburg, moet je ook geen extra accijns meer op betalen om ze in België in te voeren.
Geen zorgen om maken dus, er zullen geen extra's meer bijkomen op uw factuur.
 

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Berichten
8.317
Waarderingsscore
270
Punten
83
Binnen Europa moet er maar één keer btw betaald worden.
Mocht je dit met een btw-nummer aangekocht hebben, dan zouden zij normaal geen btw mogen aanrekenen, maar moet je die zelf in je boekhouding inbrengen.
 

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Berichten
8.692
Waarderingsscore
14
Punten
38
Oorspronkelijk bericht geplaatst door tjay

De regeling in Belgie is (min of meer) dat je als buitenlandse firma vanaf een bepaald bedrag omzet in Belgie zelf de Belgische BTW tarieven aan Belgische klanten moet doorrekenen. Wanneer de omzet onder dat tarief ligt, mag je als firma het lokale BTW tarief aanrekenen (19% in Duitsland zeker?) en dan is het aan de consument om het verschil in BTW te storten aan de staatskas (... voor wie zich geroepen voelt :D).


Correctie hierop (nadat levud zei dat binnen Europa dit niet geldt, toch nog eens gaan kijken)... 
  • * Voor landen binnen Europa moet de handelaar bij meer dan 100.000 euro zakencijfer in Belgie het Belgische BTW tarief aanrekenen; anders betaal je als consument het BTW tarief van het land van de handelaar.
  • * Bij bestellingen buiten Europa moet je als consument BTW bijbetalen, hier telt de BTW van het land van de koper. Dus voor uw bestellingen in China, opletten :).

Meer info: http://www.eccbelgie.be/kopen-in-het-buitenland-taksen-inbegrepen-s40851.htm

Long story short... megabad verkoopt meer dan 100.000 euro per jaar in Belgie dus rekent het Belgische BTW tarief van 21% aan.
 

Tsane

Nieuw Lid
Lid geworden
23 okt 2013
Berichten
30
Waarderingsscore
0
Punten
6
Volgens mij staat er dat je in sommige gevallen nog douanekosten/BTW moet betalen bij invoer van de goederen.

Aangezien Duitsland binnen de douaneunie zit hoef je je daar (als particulier) geen zorgen over te maken.
 

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Berichten
8.317
Waarderingsscore
270
Punten
83
Oorspronkelijk bericht geplaatst door tjay
  • * Bij bestellingen buiten Europa moet je als consument BTW bijbetalen, hier telt de BTW van het land van de koper. Dus voor uw bestellingen in China, opletten :).

Maar dat zijn toch allemaal "gifts" van minder dan 10€?
 
Lid geworden
8 feb 2011
Berichten
96
Waarderingsscore
0
Punten
0
Alle badkamertoestellen en kranen gekocht bij MEGABAD ... gewoon betaald en correct geleverd zonder bijkomende kosten en dit aan een MEGA-prijs!
In vergelijking met de winkels waar we prijs waren gaan vragen.
 
Lid geworden
19 feb 2009
Berichten
8.652
Waarderingsscore
5
Punten
0
 

Bestellingen bij megabad die dienen geleverd te worden in België worden door megabad afgehandeld op hun Belgisch BTW nummer 

BE  0840 073 943

Vanaf men een bepaalde omzet realiseerd in een land moet men aldaar een BTW nummer aanvragen  ... en die "grotere Duitse webshops" hebben dus allemaal een Belgisch BTW nummer 

http://cri.nbb.be/bc9/web/catalog?execution=e1s2

 

Niet in paniek slaan dus ... deze vermelding is standaard voor export bij die webshops ... je bent pas "invoerdeclaratie" ( BTW) verschuldigd als je dinegen van buiten de EEG koopt  ( bvb USA) ...

 

Als je gaat ophalen dan wordt er gewerkt met het Duitse BTW tarief en vallen de goederen daarna onder vrij handelsverkeer  ...

 

Megabad heeft maar één nadeel  ...  Ze stoppen gans uw badkamer in een grote doos die u wordt aangeleverd ... en die doos krijg je normalerwijze niet binnen in uw woning bij levering .. dus uitpakken op de stoep is de boodschap ...

bekijk hun video eens :

https://www.youtube.com/watch?v=dguCC_0VLjI&feature=youtu.be

k.b.

 

 
 
Lid geworden
21 aug 2007
Berichten
824
Waarderingsscore
0
Punten
0
Komt inderdaad wel goed dan.

Enkel nog hopen dat de levering op een ietwat convenabel moment wordt ingepland? Zal sowieso een dagje verlof moeten voorzien...

Het is inderdaad bijna niet te geloven hoeveel meer bij de Belgische handels wordt aangerekend. Wij hebben prijs gevraagd bij twee van de grotere ketens en twee maal, na 30% korting voor zelfplaatsing nog dik 20% duurder dan Megabad. Op de vraag of ze nog iets aan hun prijs konden doen wetende dat bestelling in Duitsland zoveel goedkoper was kwam sec het antwoord dat zij de prijzen van Duitsland niet wensten te volgen. Uiteraard hun goed recht maar voor een dergelijk prijsverschil wil ik al wel eens iets van over de grens bestellen...

 

@ k.b.

Bestelling betreft badkuip, twee lavabo's en de badkraan.

Tenzij het teveel weegt om met twee man te tillen krijg ik dat wel binnen langs de garagepoort. Dan kan ik netjes en droog uitpakken in de garage...
 
Lid geworden
19 nov 2006
Berichten
485
Waarderingsscore
1
Punten
0
Wij zullen ook bestellen bij megabad.com, het gaat om het kraanwerk, bad, 2wc's + geberit en toebehoren en wat schell kraantjes. Totale besparing: +/- 1100euro alleen al voor dit voor juist dezelfde producten!
 
Lid geworden
9 nov 2009
Berichten
380
Waarderingsscore
0
Punten
0
Onze bestelling bij megabad was 45% goedkoper dan bij de grote Belgische sanitair winkels. 45%!!

Alles geleverd op een pallet. 1 toilet dat we 5 maanden na levering plaatsen was defect, een week later ontvingen we een nieuw. Geen discussie, niets, gewoon een mailtje gestuurd met foto. Voor ons dus uitstekende service en ik kan hen enkel maar aanraden.
 
Lid geworden
22 jan 2014
Berichten
247
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hier ook enkel positieve ervaringen. Maar voor onze WC's bijvoorbeeld (V&B Subway 2.0) was Emero.de nog net iets voordeliger. En je wordt mooi op voorhand opgebeld met een tijdslot voor levering (2 uur).
 
Lid geworden
25 jun 2014
Berichten
24
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo allemaal,

Ik heb geen problemen met online aankopen, doe dit zelf regelmatig voor allerlei spulletjes, die voornamelijk niet of moeilijk in Belgische winkels te vinden zijn. Maar voor sanitair en dergelijk zou ik toch liever lokaal aankopen. Ik heb zo mijn bedenkingen ivm service en snelheid van service. Het kan goed zijn dat er iets stuk is dat je dat zonder problemen en redelijk snel kan omruilen, maar wat indien er iemand ter plaatse moet komen, een technieker of zo ? Ik heb zo mijn bedenkingen of je in dat geval een even degelijke service zou krijgen als van iemand ter plaatste, en tja, die service betaal je nu eenmaal, die mensen moeten natuurlijk ook betaald worden... Stel bv dat je een douchedeur koopt, en die begint na verloop van tijd slecht te openen en sluiten, die begint te sleuren, of die lekt... Wat dan ? En wat als je electronica zou kopen, TV, stereo-installatie, enz... Wat als dat begint te haperen ?

Het is maar een bedenking, en dan heb ik het nog niet eens over het feit dat je daarmee de lokale handel ondersteunt, en niet een of andere Duitse mega-organisatie. Ook ik voel me hierover soms schuldig als ik online gekocht heb...
 
Lid geworden
19 feb 2009
Berichten
8.652
Waarderingsscore
5
Punten
0
Oorspronkelijk bericht geplaatst door didiermarchandd

Hallo allemaal,

Ik heb geen problemen met online aankopen, doe dit zelf regelmatig voor allerlei spulletjes, die voornamelijk niet of moeilijk in Belgische winkels te vinden zijn. Maar voor sanitair en dergelijk zou ik toch liever lokaal aankopen. Ik heb zo mijn bedenkingen ivm service en snelheid van service. Het kan goed zijn dat er iets stuk is dat je dat zonder problemen en redelijk snel kan omruilen, maar wat indien er iemand ter plaatse moet komen, een technieker of zo ? Ik heb zo mijn bedenkingen of je in dat geval een even degelijke service zou krijgen als van iemand ter plaatste, en tja, die service betaal je nu eenmaal, die mensen moeten natuurlijk ook betaald worden... Stel bv dat je een douchedeur koopt, en die begint na verloop van tijd slecht te openen en sluiten, die begint te sleuren, of die lekt... Wat dan ? En wat als je electronica zou kopen, TV, stereo-installatie, enz... Wat als dat begint te haperen ?

Het is maar een bedenking, en dan heb ik het nog niet eens over het feit dat je daarmee de lokale handel ondersteunt, en niet een of andere Duitse mega-organisatie. Ook ik voel me hierover soms schuldig als ik online gekocht heb...

 

Het zijn "web-winkels"  dus geen installateurs  ....

Ook als je bij een groothandel  hier in België als zelfbouwer gaat aankopen aan DHZ prijzen en je gaat achteraf terug om te mekkeren over uw slepende douchedeur zal men niet veel meer doen dan u een aantal adressen doorgeven van "installateurs" die u dan kan kontakteren ...

Wat je foutief besteld probeer je tijdig om te ruilen , of je probeert er gewoon vanaf te raken voor een centje ... ( bevoorbeeld hier op BI)

Verder moet je beseffen dat badkamers en keuken zo wat de ruimtes zijn waar er toch wel wat "geld" inkruipt ...

Koop je een gewone witte lavabo van 80 euro dan zal je daariop ergens 30 % voordeel kunnen doen als je deze online gaat aankopen in Duitsland tegenover hier bij een groothandel ...

Maar ga je hier naar je sanitairwinkel even kiezen en je komt met een "brutto"  offerte buiten van 25.000 euro + BTW  (of nog wat meer) waarop men zegt dat je de korting moet nogocieren met de plaatser  of dat je 25/30 %  ... dan is 30 % natuurlijk wel al een klein autootje ...

Of nog beter ... ( wat ik bvb meemaakte)  ... men zegt u dat u de korting dient te bespreken met de "zaakvoerder"  en verzoekt u om even terug te keren als deze aanwezig is  ...

Schrijf je een mail in "jean marie pfaff duits"  naar die Duitse webwinkels dan doen die mensen verdorie de moeite om u te antwoorden  , mogelijks zelfs in "mathilde-vlaams"   ...     Je moet werkelijk eens gaan becijferen hoeveel centjes je aan san. producten hebt in je nieuwbouw ...  u zou versteld staan ... het loopt aardig op ...  voor mezelf ga ik het niet uitrekenen  ...

Verder is het dan nog zo dat de merken onderling nog eens dezelfde zaken hebben ... met daarop verschillende prijzen ...  zo zijn de rimfree toiletten van  Sfinks  compleet identiek aan deze van Keramag  ...  Vind je bvb de folderfoto's van het huismerk van groter sanitairketens gewoon online terug ...

Neen ... ik baal stilaan van de Belgische interpretatie van de vrije markt  en ben dan ook zowiezo geneigd om zeker en vast verder te kijken dan een half uurtje google ... en het is nagenoeg in alles zo ...  

Eénmaal onzen bouw af is neem ik mij trouwens voor om maandelijks één zaterdag voormiddag te besteden aan een uitstapje richting Frankrijk om aldaar in een plaatselijke Auchan of iets dergelijks onze frisdranken enzo in te kopen ...

Ze zijn wat mij betreft hier in BE echt niet goed bezig ...

 

k.b.

 
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
15.340
Waarderingsscore
2.766
Punten
113
ook electronische spullen zijn mleestal gewaarborgt binnen europa. Dit is merk / merk te bekijken, maar ook daar is het meestal totaal geen probleem en neemt de servicedienst van het land waar je woont dit over. Zelf 1 probleem gehad met een spaans toestel, belgische servicedienst heeft dit direct opgelost.

Duitse en Nederlandse firma's zijn soms makkelijker dan een lokale dealer ivm na-service. (omzet van megabad in belgie alleen is al heel groot)
 
Lid geworden
19 feb 2009
Berichten
8.652
Waarderingsscore
5
Punten
0
Oorspronkelijk bericht geplaatst door Mario_

ook electronische spullen zijn mleestal gewaarborgt binnen europa. Dit is merk / merk te bekijken, maar ook daar is het meestal totaal geen probleem en neemt de servicedienst van het land waar je woont dit over. Zelf 1 probleem gehad met een spaans toestel, belgische servicedienst heeft dit direct opgelost.

Duitse en Nederlandse firma's zijn soms makkelijker dan een lokale dealer ivm na-service. (omzet van megabad in belgie alleen is al heel groot)

 

Niet veralgemenen ...   de wettige europese garantie speelt tussen koper en verkoper en bevat een eerste periode van 6 maand waarin er geen bewijs moet geleverd worden door de koper  en een tweede periode van 18 maand waarin de koper principieel het bewijs moet leveren dat het om een aanwezige schade gaat ...

Alles erond is  " commerciele garantie"  ...  kortom een merk dat zijn naam repecteert maakt er geen probleem van dat de goederen via een internationaal  kanaal werden gekocht    ...  een merk dat een loopje neemt met de consumentengarantie gaat ook moeilijk doen indien u bij de plaatselijke handelaar kocht ... ( vergelijk dus appels met apples )

De rechten van de consument zijn dus mooi beschreven ... meer de methodes zijn soms niet zo heel fraai  ...

 

k.b.
 

semo

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jul 2011
Berichten
1.277
Waarderingsscore
107
Punten
63
Oorspronkelijk bericht geplaatst door de ware

Enkel nog hopen dat de levering op een ietwat convenabel moment wordt ingepland? Zal sowieso een dagje verlof moeten voorzien...

Mijn bestelling bij Megabad wordt morgen geleverd...

Megabad verstuurt alles naar Dascher (Willebroek). Een dag of twee later krijg je telefoon van Dascher (in’t Nederlands :)  ), en zij vragen wanneer ze de levering mogen inplannen. Je kan dan zelf een dag kiezen. Een exact uur is niet mogelijk, wel voormiddag/namiddag.

En voor alle duidelijkheid: ze leveren tot op de stoep, ze gaan dus niet alles naar binnen dragen en installeren ;-)
 
Lid geworden
6 aug 2014
Berichten
147
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hoe lang duurt het dan ongeveer eer je je bestelling van Megabad hebt? Ik veronderstel dat je dat bij Dascher niet al te lang kan laten staan? Wij zijn ook van plan langs daar te bestellen. 
 

semo

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jul 2011
Berichten
1.277
Waarderingsscore
107
Punten
63
Bij mij was het ongeveer 6 weken tussen bestelling en levering (en daar zaten de feestdagen tussen).

80% was na enkele dagen voorradig, maar op een drietal stukken was het wachten tot ze daar in voorraad kwamen.

Je kan dus geluk hebben en het na een week of twee hebben, maar het kan dus ook twee maanden zijn.

 

Eventueel eens naar Dascher bellen en vragen hoe lang het daar mag blijven staan?
 
Bovenaan