• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Bestelbon maken met korting contante betaling

Tom DB

Lid
Lid geworden
14 mrt 2006
Berichten
317
Waarderingsscore
0
Punten
16
Hallo,



Op mijn werk krijg ik veel te maken met facturen en bestelbons. Nu veel firma vermelden bij bestelling de betalingswijze, 30dagen - 60 dagen - korting contante betaling - ... .



Stel ik maak zelf een bestelbon met mijn handtekening op -als particulier- en fax die door naar mijn aannemer met vermelding van betalingsvoorwaarden en korting contante betaling. Met de vermelding indien niet akkoord dat ze binnen de 10 dagen iets moeten laten weten. Het bewijs van de fax te sturen hou ik bij. Hun offerte onderteken ik dus niet enkel mijn bestelbon met de uit te voeren werken en met mijn voorwaarden.



Is dit mogelijk en is dit rechtsgeldig of moet ik als particulier altijd hun voorwaarden volgen?



Alvast bedankt



mvg

Tom
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.864
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
Dus je stuurt een bestelbon naar een firma en vraagt hun indien niet akkoord om binnen 10 dagen te reageren?

Bovendien onderteken je niets.



Denk dat ze daar eens goed mee lachen en je fax in de vuilbak gooien.

Uiteraard kun je als particulier eisen stellen.

Maar doe dit in overleg schrijf de voorwaarden op papier en onderteken dit, laat ook de leverancier dit ondertekenen!
 

Tom DB

Lid
Lid geworden
14 mrt 2006
Berichten
317
Waarderingsscore
0
Punten
16
Janus, bedankt van je antwoord



Ik onderteken mijn bestelbon die ik doorfax, dus ze hebben een bestelling.



Op mijn werk hebben ze op een grote factuur een contant betaling korting -moeten- toestaan omdat ze niet binnen de 10 dagen hadden gereageerd en de bestelbon stilzwijgend hadden aanvaard. Alleszins was mijn baas op dat moment niet aan het lachen zoals je zegt...



Ik zou denken dat als je een bestelbon via een traceerbare manier (met ontvangstbevestiging) stuurt dat de voorwaarden op die bestelbon gelden.
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
13.921
Waarderingsscore
8
Punten
0
Eigenlijk durft ge gewoon niet tot daar te rijden en uw korting/betalingsvoorwaarden onderhandelen vooraleer te bestellen?



Ik ken maar 1 soort handelaar waarbij de koper de prijs bepaald en dat zijn de boeren. Die hun producten worden aangekocht volgens voorwaarden en prijs koper. Ga je naar de bakker dan zal die zeggen wat zijn brood kost en dat ge't dadelijk moet betalen. Net als in alle andere winkels.



Tussen bedrijven onderling is er meestal ook eerst een afspraak gemaakt tussen bv. de verkoopsdirecteurs onderling. Zo'n fax met bestelbon en betalingsvoorwaarden is dan meer een herinnering aan eerder gemaakte afspraken.
 

Tom DB

Lid
Lid geworden
14 mrt 2006
Berichten
317
Waarderingsscore
0
Punten
16
Nevermore wrote:
Eigenlijk durft ge gewoon niet tot daar te rijden en uw korting/betalingsvoorwaarden onderhandelen vooraleer te bestellen?



Dat is eigenlijk iets te kort door de bocht, voor grotere bedragen zou ik dat idd doen maar voor elk klein(er) bedrag heb ik de tijd niet om terplaatse te gaan. Over korting onderhandel ik bij dergelijke dingen telefonisch. Op mijn werk spreek ik over grotere bedragen/kortingen dus dat is naast de kwestie.



Dus eigenlijk komt het er op neer dat je als particulier een wettelijk in orde bestelbon doorstuurt naar een leverancier deze eigenlijk in ondergeschikt belang komt van de voorwaarden van de leverancier?



Ik begrijp wel dat voor particulieren een andere wet geld (logisch) maar kan ik er niet van uitgaan dat indien de leverancier niet akkoord gaat met de opgegeven betalingsvoorwaarden hij zou moeten reageren in plaats van gewoon naast zich neer te leggen?



T
 
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
16.537
Waarderingsscore
2
Punten
0
Waarom denk je dat als je een bestelling plaats bij een leverancier die verplicht de diensten/goederen moet leveren die vermeld staan op de bestelbon?
 

Tom DB

Lid
Lid geworden
14 mrt 2006
Berichten
317
Waarderingsscore
0
Punten
16
SvenVD wrote:
Waarom denk je dat als je een bestelling plaats bij een leverancier die verplicht de diensten/goederen moet leveren die vermeld staan op de bestelbon?



Neen, de leverancier is niet VERPLICHT deze te leveren, hij kan gerust de bestelling niet uitvoeren en weigeren.



Als je een bmw3 besteld via een bestelbon in de garage, dan moeten ze toch ook niet met een bmw1 afkomen bij levering. De bestelbon is daar toch ook gevolgd. Ofwel begrijp ik uw vraag niet goed.



Als jij iets besteld bij een leverancier, dan teken je zijn offerte voor akkoord en stuur je deze op. Dus offerte = bestelbon. Stel je maakt een wijziging op zijn offerte (bv kleur van ramen = blauw ipv grijs) en tekent deze, dan moet hij toch de aangepaste versie leveren of een opmerking maken naar u.

Het zou toch te gek zijn dat hij dan grijs levert zoals in offerte opgegeven en uw aanpassing negeert.
 

Tom DB

Lid
Lid geworden
14 mrt 2006
Berichten
317
Waarderingsscore
0
Punten
16
@regis

Mijn gelijk opdringen heeft er niets mee te maken, ik probeer mijn denkwijze over te brengen gebaseerd op firma-firma. Op het einde van de rit telt enkel hoe de wet dit regelt voor particulier-firma.



Kort gezegd; kan een bestelbon van een particulier voorrang hebben op de algemene voorwaarden van een firma ... .



U zegt "U kan overleg plegen met de firma's en afspraken maken, maar zijn algemene voorwaarden zullen primeren." op wat is dat gebaseerd; vermoedens of concrete ervaring.
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
13.921
Waarderingsscore
8
Punten
0
Allé nu Tom DB...



Dus als gij zelf thuis een bestelbon voor een BMW X5 opmaakt. Hierop een korting verrekend van 15% en bij de voorwaarden zet dat ze zonder tegenbericht binnen de 10 werkdagen akkoord gaan met uw voorstel. Dit naar de garage fax en dan op dag 11 uw goedkopere auto gaat opeisen dan zullen ze nogal eens lachen.



Net als het omgekeerde. Als de garage morgen u een bestelbon voor een wagen faxt met als voorwaarde "geen tegenbericht binnen de 10 werkdagen wil zeggen dat u de auto koopt". Gaat gij daar dan verder op reageren? Moet gij die auto dan kopen?



Een verkoop is pas geldig als beide partijen overeen komen over wat er verkocht wordt tegen welke voorwaarden. Dit wordt dan in een bestelbon gegoten en door beide partijen ondertekend.

Uw bestelbon-fax heeft geen enkele waarde hoor. Waarom ga jij er van uit dat een firma MOET leveren wanneer jij een bestelling (eenzijdig) plaatst?

't is zeker zo dat als gij morgen een bestelling doorfaxt, zonder verdere voorwaarden en prijzen, voor bv. 15 palletten steen dat 99% zeker die palletten steen ook zullen geleverd worden. MAAR dan had de verkoper een akkoord van u over de te leveren goederen en hij ging hier mee akkoord door te leveren aan zijn voorwaarden (levertermijn, prijs,...).



Uiteindelijk bepaalt de VERKOPER wat hij aan wie en voor welke prijs en onder welke voorwaarden verkoopt (binnen het wettelijke kader).

Als koper heb je de vrijheid akkoord te gaan met de verkoper, elders uw goed aan te kopen aan andere voorwaarden OF aangepaste voorwaarden overeen te komen met de verkoper. Maar dat laatste kan je echt niet gaan eisen hoor.



'k hoop dat't nu wat duidelijk is.

Want dit is echt te gek om los te lopen.



'k denk dat het antwoord in deze topic al meer dan duidelijk was bij de post van janus wago : "Denk dat ze daar eens goed mee lachen en je fax in de vuilbak gooien."



En als aflsuiter: dat van firma-firma zou ik ook maar met een korrel zout nemen hoor. Heb zelf bij een aannemer gewerkt en daar zette ik ook idd vaak "korting contant" bij op een bestelbon. Enfin, normaal belde ik hier eerst voor naar de leverancier. Later ging het financieel slecht met de firma en dan mochten wij nog "korting contant" verrekenen bij onze bestelbon, de eindfactuur hield daar geen rekening mee en we hadden geen poot om op te staan hoor.
 
Lid geworden
1 jun 2006
Berichten
2.082
Waarderingsscore
0
Punten
0
Tussen 2 firma's geldt dit ook niet dat bestelbonnen + de daarop vermelde voorwaarden stilzwijgend aanvaard worden als hier geen overeenkomst over gemaakt is. Bij grotere firma's heb je wel dat ze naast verkoopsvoorwaarden ook aankoopsvoorwaarden hebben, en dan kan dit natuurlijk wel van toepassing zijn, maar nooit zonder dat de leverancier hier ooit op de een of andere manier met akkoord is gegaan natuurlijk.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan