• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

beste hout voor carport

Lid geworden
17 nov 2015
Berichten
2
Waarderingsscore
0
Punten
1
Ik heb plannen ingediend om open carport + gesloten berging + aansluitend overkapping voor een overdekt terras te laten bouwen, links tegen het huis.
Wat is het beste hout (duurzaamste + weinig tot geen onderhoud) om dit project uit te voeren?
Ik betaal liever iets meer om er later geen werk mee te hebben.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.141
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
Hangt ervan af wat je wil bereiken.
Hout dat steeds mooi kan drogen na een regenbui, gaat zeer lang mee. Maar je moet aanvaarden dat alles vergrijst.
Het ene vergrijst al mooier en egaler dan het andere.
Geïmpregneerd grenen tot azobe, dat zelf in natte omstandigheden zeer lang meegaat.
 

Kegel

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 okt 2012
Berichten
625
Waarderingsscore
290
Punten
63
Hangt ervan af wat je wil bereiken.
Hout dat steeds mooi kan drogen na een regenbui, gaat zeer lang mee. Maar je moet aanvaarden dat alles vergrijst.
Het ene vergrijst al mooier en egaler dan het andere.
Geïmpregneerd grenen tot azobe, dat zelf in natte omstandigheden zeer lang meegaat.
Met olie van osmo kan je vergrijzen stoppen
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.935
Waarderingsscore
6.588
Punten
113
Moeilijke vraag,
net of je vraagt achter den beste auto met het minste onderhoud maar duurzaamste ???

Elk houtsoort heeft zijn EIGEN specifieke kenmerken, eigenschappen , voor - en nadelen.
Je zal eerst een keuze moeten maken of je gaat werken met hardhout of zachthout.
In die hardhoutgroep zit je dan nog met inheems hardhout en tropisch hardhout
Idem voor zachthout waar je het onderscheid kunt maken tussen inheems en tropisch.
Volgende keuze die je dan op je bord hebt liggen -- maar minder belangrijk, ga je kijken in de groep loofhout of in naaldhout ?

Volgende parameters kunnen da een rol spelen in je beslissing:
- sterkteklasse
- invloed van weersomstandigheden
- nerfstructuur en uitzicht
- nabehandeling
- torsie
- gebruiksgemak
- toepassing
- ....
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Voor een constructie in open lucht en vrij van grondcontact met bovendien een dak boven zich kan zowat elke houtsoort dienen.
Duurzaam wil niet enkel zeggen dat het lang meegaat maar ook dat het materiaal goed recupereerbaar is en weinig milieukosten in zich heeft.
 
Lid geworden
17 nov 2015
Berichten
2
Waarderingsscore
0
Punten
1
Ik heb al veel gelezen, maar op den duur zie je de bomen door het bos niet meer.
Ik dacht eerst te kiezen voor hardhout, maar dan lees ik over douglas hout, zachthout en razend populair vanwege de hoge duurzaamheid en de warme kleur van deze soort. Het hout is sterk, recht en stabiel waardoor er goed mee te werken is, en heeft een interessante prijs-kwaliteitsverhouding.
Houtsoorten met duurzaamheidsklasse 1 zijn erg duurzaam en hebben een levensduur van 25 jaar of langer. Deze zijn o.a. Accoya, Azobé, Bilinga, Cumaru, Ipé, Massaranduba, Mukulungu of Padoek.
In plaats van vernis of lak zou ik kiezen voor een chemische injectie, die ervoor zorgt dat alle sterke eigenschappen van het hout behouden worden, maar dat het wel bestand is tegen vocht.
Ik vroeg me af of er mensen zijn die waarbij hun carport/berging/afdak na bv 20 jaar nog steeds mooi oogt en degelijk is...
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.141
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
Dat wordt gewoon grijs en zal door weersomstandigheden wat gaan zetten en scheuren. De ene al wat meer dan de andere.
Als je latten tegen elkaar gaat plaatsen, doe dit dan in de vochterige koude dagen, dan is het hout uitgezet en zal je in de zomer er spleetjes tussenkrijgen. Plaats je in de zomer, voorzie dan eenuitzetvoeg, of je planken zullen zicht tegen elkaar gaan afduwen. De ene houtsoort al erger dan de andere
Maar zoals reeds enkele malen aangehaald, zorgen dat het niet nat kan blijven.
Hier gewoon structuur in "oranje" douglas en wand in afbraak palettenhout.
 

bartus

Lid
Lid geworden
28 apr 2020
Berichten
54
Waarderingsscore
30
Punten
18
DOuglas is idd een goede oplossing.
Maar de houten palen die in de grond gaan gebruik je toch best iets van de beste duurzaamheidsklasse.

Let vooral op bij de constructie dat alles wat nar kan worden weer mooi kan uitdrogen.
Bijvoorbeeld:
-Balk tegen stenen muur => steek er rondellen tussen of andere afstandhouders zodat er lucht rond kan circuleren
-Horizontale latten of balken enkele cm boven de grond en niet op de grond
-Dakstructuur zorgvuldig afweer ivm regenwater afvoer....
- enz....
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.141
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
DOuglas is idd een goede oplossing.
Maar de houten palen die in de grond gaan gebruik je toch best iets van de beste duurzaamheidsklasse.
Gewoon betonnen slofje met metalen pin waar je de paal opzet. Zo is er geen grondcontact
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan